Jump to content

kartplotter, Interphase eller garmin hva bør jeg velge?

Vrengen

Recommended Posts

hei!

holder på og bytte båt! må bare få den "nye" til å gå først!

kjøpte ny kartplotter i fjor en Garmin 420s som jeg syntes fungerer ok

til mitt bruk. Med den nye båten fikk jeg med gps en interphase 169cs.

Hva selger jeg med båten som skal selges? har ikke fått prøvd denne interphasen,

da båten står på land uten motor og andre vitale deler :eek:

dette er plotterene: http://www.nettbaat.no/webshop/storefront.php?pid=38

http://maritim.no/product.aspx?id=21957&am...upkey=001001022

de åpenlyse forskjellene er jo størrelsen på skjermen, der garmin mangler et par tommer ivertfall.

og så har denne interphasen den geniale hurtigkoplingen som man finner på blant annet humminbird ekkolodd,

her er jo garminen håpløst tungvinn i forhold!

håper der er noen som har vært borti begge og kan gi et fornuftig svar :flag:

Hei.

Jeg kjenner ikke Garmin sine plottere, men har selv en Interphase Chartmaster 11CVS+ som jeg er svært godt fornøyd med. Men både min Interphase og den du nevner, er ikke av aller siste årgang.

Men den store forskjellen er hvilke kart de bruker. Interphase bruker C-map, og Garmin Bluechart. Så da er det bare å vurdere hvilke kart en liker best. Jeg har selv brukt C-map fra den første plotteren jeg kjøpte for 12 år siden og kommer ikke til å bytte til oe annet.

Lars H.

pt. på Kommersøya

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Som alltid vil du her få forskjellige meninger.

Jeg har hatt en Garmin 182c. Nå har jeg en Interphase (ett eller annet) med 10" skjerm. Begge typene er noen år gamle.

Garmin: Liten skjerm. God skjerm i sollskinn. Meget rask oppdatering etter å ha zoomet ut/inn flyttet cursor etc. Zoom fungsjonen hos Garmin Bluechart mye bedre enn C.map. Enkel meny styring.

Interphase: Stor skjerm. Dårlig skjerm i solskinn. Håpløs treg oppdatering etter å ha zoomet ut/inn flyttet cursor etc.

Knotete menystyring i forhold til Garmin.

Mulig det er noe galt med min. Men oppdateringen er håpløs treig. Zoom ut/inn EN forandring, tar 40-50 sekunder. "rask prosessor"?

Ok nå har jeg hatt Garmin i 6-7 år og Intephasen i 5 måneder. så jeg er klart mer vant til å bruke Garmin.

Hvis du er fornøyd med en mindre skjerm, hadde jeg ikke vært i tvil. Beholdt Garmin plotteren.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Mulig det er noe galt med min. Men oppdateringen er håpløs treig. Zoom ut/inn EN forandring, tar 40-50 sekunder. "rask prosessor"?

Her er det garantert noe feil med plotteren din. Om jeg holder inne zoomknappen, bytter plotteren min zoomområder fortere enn du klarer å si klikk, klikk, klikk . . . . Og når det gjelder bruk i solskinn, er bildet på min plotter like godt som under alle andre lysforhold. (men så har jeg "Sunview" versjon av plotteren.) Hvilken versjon 169cs plotteren til Vrengen er, vet jeg ikke.

Lars H.

pt. Kommersøye, Holmsbu imorgen og så Oscarsborg tirsdag

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Her er det garantert noe feil med plotteren din. Om jeg holder inne zoomknappen, bytter plotteren min zoomområder fortere enn du klarer å si klikk, klikk, klikk . . .

Lars H.

pt. Kommersøye, Holmsbu imorgen og så Oscarsborg tirsdag

Da får jeg se om det er en eller annen "plotter doktor" som kan se på den etter sommeren.

Hakke peiling på hvor eller når den er kjøpt. Men tror at min lokale "pusher" forhandler Interphase, så jeg får snakke med dem.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Er egentlig uenig i at Garmin sine er blitt så bra, har selv en 520s, skjerm og farger er bra, lett å bruke og slikt. Problemet er at den er mer bygd opp som en bilnavigator enn et navigasjonsinstrument. Den gamle 298 f.eks. har langt flere muligheter for skjermbilder og personlige instillinger for data og visninger. Den nye serien mangler både kompassrose, motorvei, og datafeltvisningen er blitt mye dårligere enn den var. Selv min 76S er bedre på dette.

Min mening er at plotterne til garmin i dag er mer beregnet på landkrabber enn navigatører.

Vidar Breivik

"GALANT" - LA2008 - 91376075 - Neverdal båtforening
'87 Saga 25 CC HT med '96 AD31P-A og DP-D1, J6

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...