Jump to content

Motoren kutter av og til,ka kan være feilen? (yamaha 90hk)


soleq

Recommended Posts

hei. har dei siste dagane hatt problem med motoren, yamaha 90hk 89mod. motoren kutter under gasspådrag. Prøvde å lade batteriet da det var litt lite spenning på det. men til ingen nytte:S

Når farten har redusert seg til nesten stillestående igjen er det berre å gje gass igjen so går den (trenger ikkje starte opp igjen)

Kan det være at den får forlite bensin?

Barracuda cleveland 17" yamaha 90hk

Halco 17 foter u/motor (prosjekt)

Link to post
Share on other sites

glømte å sei at det piper framme i gassboksen også (piiiiiiiiiiiiiiiiip)

Her har du antagelig et viktig spor....følg opp det FØR du gjør noe annet, kommer sikkert en Yamaha kjenner innom og opplyser deg om hva det betyr.

 

kommer 1 kraftig stråle jaffal, ** motoren står ca 1-1,5 cm over akterspeilet om du skjønner

Den strålen du ser er bare noe av kjøle vannet, mesteparten slippes ut inne i stammen, er egentlig bare en indikator .

 

Hvis du mener antikavitasjons plata burde ikke den høyden være noe problem, kjører selv med nærmere 7 cm ( 4" seteback og en Mercury R6 ) .

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

har no kjørt med båten i 2 timar,ingen ulyd eller antydning til fjusking heller. vil tru det var forlite olje då;)

tusen takk for MASSE hjelpsomme svar, veldig kjekt med nyttig info eg kan ta med meg :cheers_wine:

Barracuda cleveland 17" yamaha 90hk

Halco 17 foter u/motor (prosjekt)

Link to post
Share on other sites

Det er Autolube systemt som piper.

Først piper det når du slår på tenninga, så kuttes ene coilen slik at den begynner å gå på 2 sylindere.

Stop og start igjen så går den på alle 3.

 

Har aldri kjørt min helt tom , men jeg antar at den kutter strømmen til alle coilene hvis det ikke er noe olje som går gjennom flow-meteret.

 

--

Mvh Espen

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Hei og hå!

 

Jeg har en Yamaha 115 HK V4, 1999 mod, med samme problemet. Det beygnte å ule, og grunnen til det var at det var alt for lite olje på tanken. Jeg fylte på og kjørte da en stund uten problemer, men så da jeg var ute på fjorden i dag, begynte ulinga igjen. Noen som har noen tips?

 

Jeg har lest manualen, og har kommet frem til at det antagelig må være noe med oljetanken, men hva? Jeg vet ikke om den faktisk bruker olje da, men jeg regner med at siden tanken var tom her forleden, så bruker den olje. Det kommer en kraftig stråle ut fra motoren, det er riktig nok bare en indikator på at det kommer vann som kjøler, men likevel, det burde da tyde på at den får nok kjøling likevel?

 

Det kan jo være at oljepumpen er gåen? Men jeg har ingen kunnskaper om hvordan kan jeg få målt dette og sjekket om det fungerer.

Redigert av Mortex (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er den under motordekselet som er tom, det er jo der den tar olje fra, ikke sant? Den eksterne er vel kun for å fylle på den under motordekselet? Den eksterne tanken, den begynner å bli tom.

 

Forresten, det hyler ikke hele tiden. Det er bare av og til. Var utpå en tur i kveld, og da gikk alt fint. Var ingne lyder eller noe sånt, da. Da hadde vi koblet fra kablene fra den eksterne tanken.

 

Og den pumpen, den virker ikke. Prøvde her om dagen, men skjedde absolutt ingenting. Vinklingen på tilten var også riktig.

Link to post
Share on other sites

Har ikke studert opplegget så veldig nøye, men jeg vil tro at alarmen begynner å hyle når den eksterne tanken begynner å bli tom så har du fortsatt det som er under motordekselet å komme deg hjem på.

Når Tanken under motordekselet kommer under et visst nivå så vil jeg tro at sperra på motoren slår inn og motoren vil ikke gå med mer enn ca 2000 rpm.

 

Forøvrig så kan det hende at filteret mellom den eksterne og den interne tanken din er tett hvis du ikke får olje fra den ene til den andre tanken.

Vil jo også tro at det er en slags flottør i den interne tanken som styrer mengden olje som kommer fra den eksterne tanken under normal drift.

 

Men som sagt, jeg har ikke studert så veldig nøye hvordan dette fungerer ettersom jeg omtrent aldri er under halv tank på den eksterne.

Så hvis jeg er helt på bærtur nå så får heller noen korrigere meg..

Link to post
Share on other sites

Det er nok riktig som du sier.

Jeg har gått tom på den eksterne en gang og da pep den. Husker ikke om jeg mistet turtall.

Men den sluttet å pipe når den ble fylt opp.

 

Dette står også beskrevet i instruksjonsboken.

Hvis du har instrumenter er det også varslet der.

Se på side 29 i bruksanvisningen.

Som nevnt over kan den finnes her.

 

For ekstern tank tom:

Gamle instrumenter : Gul lampe lyser

Nye: 2 av 3 lyser og den i midten blinker hvis jeg ikke husker feil.

Redigert av Daffy (see edit history)

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...