Jump to content

Hvorfor unngå Scand Baltic med BMW?

klugg

Recommended Posts

Det er ikke noe problem å kjøpe BMW hvis den er bra vedlikeholdt. Dette er en italiensk motor som har fått et ufortjent galt rykte grunnet dårlig kjølesystem på tidligere modeller. Negativt er dyre deler..

Det står også i denne testen at en bør unngå volvos 40 motorer, dette er bombesikre motorer som med rett vedlikehold er noe av det beste fra åtti tallet, nitti prosent av Balticer som er produsert før 1990 har disse motorene.

Det å se seg blind på tester er lett men det er vedlikeholdet som teller.

Nå er det vel også slik at noe særlig mindre enn 200 hk i disse båtene er for lite. 40 motoren har 158 og BMW 180, selv hadde jeg en 41 motor i min, og fikk båten over "halvplan terskelen" som gjorde at marsjfarten lå rundt 18-19 knop istedet for 15. I litt motvind og sjø så blir disse undermotoriserte balticene ikke noe videre gode.

Må si meg enig med Nøtterøy når det gjelder motorstørrelse.

Hadde selv en Baltic med 40b motor. Greit nok hvis man for det meste går i 6-7 knop. Som vi for det meste gjorde, grunnet under motoriseringen.

Med feriepakket båt og fulle tanker, var marsfart snaue 12 knop og båten gikk i konstant oppoverbakke.

Ikke akkurat driftsøkonomiskt og det lagde noen fantastiske hekkbølger.

Men 40b motoren i seg selv, er en driftsikker og god motor.

BMW'n på 180 hadde kjøleproblemer på de første modellene, mange ble bygd om. Regner med at de BMW'ene som fortsatt går, er bygd om. De har i allefall greid seg i drøye 20 år. Så så veldig dårlige kan de vel ikke være.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Du bør unngå Scand Baltic hvis du ikke liker å være en i mengden! rolleyes.gif
Synes nå dette var en tåpelig grunn for ikke å kjøpe båten en ønsker. Uansett er det ikke slik at det rundt hver odde dukker opp en Scand Baltic! Norskekysten er lang og stor. Og det er da gøy å treffe på en båtsøster i ny og ne.

Slette tid så nærtagende man var her. Kjøp gjerne en baltic for min del. Kunne tenkt meg en slk selv, men er ganske uenig med "27 knop" angående det med odden, det er hvertfal 70%sjangs for at det ligger en baltic der!!! Desuten var jo spørsmålet i utgangspunktet hvorfor man skulle ungå Scand Baltivc med BMW. Jeg bare svarer!

Redigert av alma (see edit history)
men er ganske uenig med "27 knop" angående det med odden, det er hvertfal 70%sjangs for at det ligger en baltic der!!!
Dette må nesten tolkes som ironi, for det er jo selvsagt en løgn.

Mitt poeng var bare at i båtverdenen, så er man aldri en i mengden, fordi det sjelden er noen mengde å snakke om. Det produseres ikke mange båter av hvert slag, og det produseres særdeles mange forskjellige typer. Jeg er klar over at det er OT, men jeg følte det var nødvendig å svare på innlegget ditt (som også var OT), alma, fordi det var en dårlig grunn for ikke å velge båten en ønsker.

Redigert av 27 knop (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...