Jump to content

Kjøpt katta i sekken, noen som kan hjelpe? Mercruiser 3.0 LX 88.


ikar0s

Recommended Posts

Heisann. Kjøpte min første båt her i livet i høst. Var så dum å kjøpte en båt som sto på henger som selgeren skrøt så varmt av. Problemene ballet seg på og jeg har nå skiftet bensintank, toppakning ++. Er nå oppe i 11.000 kroner i kostnader og begyner vel å bli temmelig lei hele Draco`n! Motoren som sitter i en er 88 modell 3.0 LX Mercruiser. Men jeg gir meg ikke så lett!!

 

Jeg måtte bytte toppakning da det viste seg at pluggene sist hadde vært byttet rundt da ålesund brant. De knakk tvers av når jeg skulle skru de ut. Rustne og jæ... var de. Jeg byttet toppakning, plugger og toppdekselpakningen og vridde om tenningen.

Problemet er at jeg får startet motoren nå, men den er veldig tung å starte. Videre går den ikke på tomgang. Motoren går relativt pent i fri, og får max turtall på den, men med en gang jeg setter den i gir starter problemene. Da orker den ikke å dra i det hele tatt. Enten så dør den ut eller så får jeg max 2000 omdreininger på den, og jeg suser da avgårde i hele 5 knop. Har forsøkt etter beste evne å stille ventilene uten at det hjelper. Har testa kompresjonen på den og får 11 BAR ut av alle 4 sylinderne. Alle 4 pluggene ser ok ut (er nye), og tror de tenner som de skal.

 

Noen motorkyndige personer som har peiling på hva jeg burde prøve/feilsøke? Hvis det over all formodning bor noen guruer i østfoldområdet som har veldig lyst til å hjelpe meg litt sier jeg selvfølgelig ikke nei til det. Vederlag skal dere få ;)

 

På forhånd takk fra en sliten båteier! :headbang:

Link to post
Svart (redigert)

Hei og takk for rask tilbakemelding.

 

Til svar fra Polern : Motoren går som sagt greit når jeg får turtall på den, men den er fryktelig tugstartet, og har en tendens til å dø ut når jeg går fra raskt turtall til lavt. Tomgang har jeg ikke sjangs å få den til å gå på. Det som dog er merkelig er at jeg glemte å skru i den ene pluggen etter en test, og da startet den lett som bare det, og gikk vakkert på tomgang. Jeg satt i pluggen, og da var det samme gamle visa, tungstartet og ville ikke gå på tomgang igjen. Merkelige greier.

 

Til svar nummer to : Har ikke gjort noe med gasseren, bortsett fra å rense den.

Redigert av ikar0s (see edit history)
Link to post

Det er bare en måte å rense en forgasser på. Pell den i biter - alt sammen - så rense med trykkluft og børste - masse trykkluft i alle små kanaler. Ser du et høl, prøv å blås eller sug med kjeften (bruk en liten gummislange dersom du ikke kommer til) .

 

Sier jeg med litt erfaring fra gamle motorsykler og rustne jerntanker.

Link to post

Denne motoren har vel hydrauliske løftere og da skal ikke disse justeres men grunninnstilles til null klaring og så et bestemt antall runder inn. Dette må du finne info om din motor . Sjekke at tenningspungtet er rett. At tenningsdeler er ok. At den får besin, sjekke filer. hvis du ikke har verksted håndbok så skaff deg denne. Det er håpløst og mekke uten.

Redigert av Draco20 (see edit history)
Link to post

Hei igjen. Jeg er 100% sikker på at det er rett rekkefølge på tennpluggkabelen. Noe jeg ikke har gjort noe med er tendingstidspunktet. Hvardan sjekker jeg dette? Skal skru gasseren fra hverandre imorgen og rense alt skikkelig igjen, itilfelle gasseren er problemet.

 

Det er hydrauliske løftere på denne og har gjort det som står i verkstedshåndboka etter beste evne, dog ikek 100% sikker på at jeg har justert helt riktig, men kan dette være grunnen til at den ikke har kraft med giret koblet til?

 

Det som forbauser meg er at uten plugg i sylinder 4 starter den og går som en klokkke, dog får jeg ikke omdregningene når den er i gir. Er det noen kjapp måte å sjekke om pluggen faktisk tenner? Har gått utofra at den tenner iogmed at pluggen er sotet.

 

Takk igjen for alle inspill!

Link to post
Skru ut pluggen, sett den i plugghetta og legg gjengene til blokka. da kan du se om det er gnist

 

 

OBS !!

En kurrant målemetode, men det garanterer ikke at pluggen virker under trykket i sylinderen, desverre...........

Men har du mulighet til å sjekke alle pluggene på denne måten og i tilegg sandblåse disse selv om du ser at de virker har du en god mulighet for at du får en "ny" motor.

Har selv hatt samme erfaring i kveld og utført samme test på MC'en med godt resultat :yesnod: :yesnod:

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Svart (redigert)

Jo en ting til. Når jeg tok av toppen så så det ut som blokka har vært frostskadet en gang. Var dekket over av gungum eller noe, hehe. Er jo ikke sprekt tvers igjennom, men kan dette ha innvirkning? er liksom en liiten sprekk utover fra blokka under eklsosrøret--- Jeg er ikke så langt ifra å kreve kjøpet hevet, men finner ikke kontrakta. Heldigvis skrev vi 2 eksemplarer og han har dene ene, men spørs hvor villig han er til å gi den i fra seg :p

Redigert av ikar0s (see edit history)
Link to post

Biltema har en smart "feilsøkningskabel" der den blir brukt som mellomstykke direkte på plugg og sin egen kabel.Da ser en med en gang om det er gnist/tenning på plugg.Men går selvfølgelig fint med gamle metoden,også..Høres ut som du må i hvert fall sjekke tenning .:Lykke til..smiley:

Link to post
Jeg er ikke så langt ifra å kreve kjøpet hevet, men finner ikke kontrakta. Heldigvis skrev vi 2 eksemplarer og han har dene ene, men spørs hvor villig han er til å gi den i fra seg :p

Tviler på at du kommer så langt her :nonod: Hva forventes av en 20 år gammel saltvannskjølt motor?

Hva var prisen på båten?

Norske båter er best!

Link to post

Hehe, fint flytskjema det der! Men fra spøk til revolver : Hadde den på verksted, kosta på den som sagt 11.000 kroner før jeg begynte å skru på den selv. (Grunnet lekk bensintank) Men da gikk de også over motor og drev. Tilogmed verkstedet fikk den ikke til å gå skikkelig, det har jeg papirer og en regning på. Det var før båten i det hele tatt var på vannet. Kjøpte den på henger i fjor som sagt, og har nok blitt grådig lurt, men men... Lærer vel så lenge man lever.

Link to post
Tviler på at du kommer så langt her :nonod: Hva forventes av en 20 år gammel saltvannskjølt motor?

Hva var prisen på båten?

 

Ga 38.000. På kontrakten (forbrukerådskonrakten) står det at den ikke har noen problemer, at den starter og skal gå som normalt. Kjøpte den som sagt på henger i Oktober. Nei, kan vel tenke meg at jeg ikke kommer så langt egentlig, så vet ikke om jeg skal gidde å begyne å styre med det. Bare å utrolig leit og kjipt, men kan vel skylde meg litt selv også. burde vel ha krevd at den skulle startes. Det rare er jo at han sier at den gikk bra i fjor, men verken jeg eller verksted har fått den til å gå skikkelig.

Link to post
Problemet er at jeg får startet motoren nå,

 

:giggle: ja du veit å få sagt det. det er ofte DA problemene virkelig tar seg opp :wink: menne du sier du antar pluggen tenner da den er sotet. klinger ikkje heilt i mine ører det der.

spørsmålet er om det verkstedet veit ka de driver med.. kansje du heller skulle oppsøke et bilverksted for US biler

Redigert av Korsnes (see edit history)
Link to post

Mange ting som kan være feil har. Sjekk tenningstidspunktet først. Kan være defekt bensinpumpe. Irring i forgasser (hjelper da ikke å blåse med trykkluft). Gammel bensin. Sjekk farge på pluggene etter at du har teststartet. Husk at hvis pluggen har blitt våt må du kjøpe ny. Hjelper ikke å tørke disse pluggene.

Link to post
Svart (redigert)
Mange ting som kan være feil har. Sjekk tenningstidspunktet først. Kan være defekt bensinpumpe. Irring i forgasser (hjelper da ikke å blåse med trykkluft). Gammel bensin. Sjekk farge på pluggene etter at du har teststartet. Husk at hvis pluggen har blitt våt må du kjøpe ny. Hjelper ikke å tørke disse pluggene.

 

Hei og takk for mange gode forslag! Jeg er ikke så fryktelig god på tenning for å si det slik. Hvordan sjekker jeg tenningstidspunktet? Er dette noe som må stilles inn igjen etter at toppen har vært av?

 

Takk igjen!

Redigert av ikar0s (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...