ikar0s Startet 31.Mai.2009 Del på Facebook Startet 31.Mai.2009 Heisann. Kjøpte min første båt her i livet i høst. Var så dum å kjøpte en båt som sto på henger som selgeren skrøt så varmt av. Problemene ballet seg på og jeg har nå skiftet bensintank, toppakning ++. Er nå oppe i 11.000 kroner i kostnader og begyner vel å bli temmelig lei hele Draco`n! Motoren som sitter i en er 88 modell 3.0 LX Mercruiser. Men jeg gir meg ikke så lett!! Jeg måtte bytte toppakning da det viste seg at pluggene sist hadde vært byttet rundt da ålesund brant. De knakk tvers av når jeg skulle skru de ut. Rustne og jæ... var de. Jeg byttet toppakning, plugger og toppdekselpakningen og vridde om tenningen. Problemet er at jeg får startet motoren nå, men den er veldig tung å starte. Videre går den ikke på tomgang. Motoren går relativt pent i fri, og får max turtall på den, men med en gang jeg setter den i gir starter problemene. Da orker den ikke å dra i det hele tatt. Enten så dør den ut eller så får jeg max 2000 omdreininger på den, og jeg suser da avgårde i hele 5 knop. Har forsøkt etter beste evne å stille ventilene uten at det hjelper. Har testa kompresjonen på den og får 11 BAR ut av alle 4 sylinderne. Alle 4 pluggene ser ok ut (er nye), og tror de tenner som de skal. Noen motorkyndige personer som har peiling på hva jeg burde prøve/feilsøke? Hvis det over all formodning bor noen guruer i østfoldområdet som har veldig lyst til å hjelpe meg litt sier jeg selvfølgelig ikke nei til det. Vederlag skal dere få ;) På forhånd takk fra en sliten båteier! Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 31.Mai.2009 Del på Facebook Svart 31.Mai.2009 Da må det vel være noe galt med drevet ditt siden motoren går pent i fri. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
2nd Trikker'n Svart 31.Mai.2009 Del på Facebook Svart 31.Mai.2009 Det at alle sylindrene måler likt er jo vanligvis et godt tegn, men hva om alle er like ille? Hva har du gjort med forgasser/innsprøyting (vet ikke hva en mercruiser har)? Sitér dette innlegget Link to post
ikar0s Svart 31.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mai.2009 (redigert) Hei og takk for rask tilbakemelding. Til svar fra Polern : Motoren går som sagt greit når jeg får turtall på den, men den er fryktelig tugstartet, og har en tendens til å dø ut når jeg går fra raskt turtall til lavt. Tomgang har jeg ikke sjangs å få den til å gå på. Det som dog er merkelig er at jeg glemte å skru i den ene pluggen etter en test, og da startet den lett som bare det, og gikk vakkert på tomgang. Jeg satt i pluggen, og da var det samme gamle visa, tungstartet og ville ikke gå på tomgang igjen. Merkelige greier. Til svar nummer to : Har ikke gjort noe med gasseren, bortsett fra å rense den. Redigert 31.Mai.2009 av ikar0s (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 31.Mai.2009 Del på Facebook Svart 31.Mai.2009 (redigert) 100% siker på rett kabel på rett tennplugg ? har du sjekka tenningstidspunktet? typisk er motoren veldig lat og treg å starte om den er satt for langt tilbake. Redigert 31.Mai.2009 av Korsnes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 31.Mai.2009 Del på Facebook Svart 31.Mai.2009 Det er bare en måte å rense en forgasser på. Pell den i biter - alt sammen - så rense med trykkluft og børste - masse trykkluft i alle små kanaler. Ser du et høl, prøv å blås eller sug med kjeften (bruk en liten gummislange dersom du ikke kommer til) . Sier jeg med litt erfaring fra gamle motorsykler og rustne jerntanker. Sitér dette innlegget Link to post
Moyja Svart 31.Mai.2009 Del på Facebook Svart 31.Mai.2009 (redigert) Denne motoren har vel hydrauliske løftere og da skal ikke disse justeres men grunninnstilles til null klaring og så et bestemt antall runder inn. Dette må du finne info om din motor . Sjekke at tenningspungtet er rett. At tenningsdeler er ok. At den får besin, sjekke filer. hvis du ikke har verksted håndbok så skaff deg denne. Det er håpløst og mekke uten. Redigert 31.Mai.2009 av Draco20 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ikar0s Svart 31.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mai.2009 Hei igjen. Jeg er 100% sikker på at det er rett rekkefølge på tennpluggkabelen. Noe jeg ikke har gjort noe med er tendingstidspunktet. Hvardan sjekker jeg dette? Skal skru gasseren fra hverandre imorgen og rense alt skikkelig igjen, itilfelle gasseren er problemet. Det er hydrauliske løftere på denne og har gjort det som står i verkstedshåndboka etter beste evne, dog ikek 100% sikker på at jeg har justert helt riktig, men kan dette være grunnen til at den ikke har kraft med giret koblet til? Det som forbauser meg er at uten plugg i sylinder 4 starter den og går som en klokkke, dog får jeg ikke omdregningene når den er i gir. Er det noen kjapp måte å sjekke om pluggen faktisk tenner? Har gått utofra at den tenner iogmed at pluggen er sotet. Takk igjen for alle inspill! Sitér dette innlegget Link to post
Brynjar Svart 31.Mai.2009 Del på Facebook Svart 31.Mai.2009 Skru ut pluggen, sett den i plugghetta og legg gjengene til blokka. da kan du se om det er gnist Sitér dette innlegget . . bmhe Link to post
880 Svart 31.Mai.2009 Del på Facebook Svart 31.Mai.2009 Skru ut pluggen, sett den i plugghetta og legg gjengene til blokka. da kan du se om det er gnist OBS !! En kurrant målemetode, men det garanterer ikke at pluggen virker under trykket i sylinderen, desverre........... Men har du mulighet til å sjekke alle pluggene på denne måten og i tilegg sandblåse disse selv om du ser at de virker har du en god mulighet for at du får en "ny" motor. Har selv hatt samme erfaring i kveld og utført samme test på MC'en med godt resultat :yesnod: Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
ikar0s Svart 31.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mai.2009 (redigert) Jo en ting til. Når jeg tok av toppen så så det ut som blokka har vært frostskadet en gang. Var dekket over av gungum eller noe, hehe. Er jo ikke sprekt tvers igjennom, men kan dette ha innvirkning? er liksom en liiten sprekk utover fra blokka under eklsosrøret--- Jeg er ikke så langt ifra å kreve kjøpet hevet, men finner ikke kontrakta. Heldigvis skrev vi 2 eksemplarer og han har dene ene, men spørs hvor villig han er til å gi den i fra seg :p Redigert 31.Mai.2009 av ikar0s (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sea Doo Svart 31.Mai.2009 Del på Facebook Svart 31.Mai.2009 Biltema har en smart "feilsøkningskabel" der den blir brukt som mellomstykke direkte på plugg og sin egen kabel.Da ser en med en gang om det er gnist/tenning på plugg.Men går selvfølgelig fint med gamle metoden,også..Høres ut som du må i hvert fall sjekke tenning .:Lykke til..smiley: Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 31.Mai.2009 Del på Facebook Svart 31.Mai.2009 (redigert) hvordan gikk den FØR du begynte å skru istykker da ?? hadde du i det heile fyrt an opp før du begynte å skru i atomer? Redigert 31.Mai.2009 av Korsnes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 31.Mai.2009 Del på Facebook Svart 31.Mai.2009 Jeg er ikke så langt ifra å kreve kjøpet hevet, men finner ikke kontrakta. Heldigvis skrev vi 2 eksemplarer og han har dene ene, men spørs hvor villig han er til å gi den i fra seg :p Tviler på at du kommer så langt her Hva forventes av en 20 år gammel saltvannskjølt motor? Hva var prisen på båten? Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
ikar0s Svart 31.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mai.2009 Hehe, fint flytskjema det der! Men fra spøk til revolver : Hadde den på verksted, kosta på den som sagt 11.000 kroner før jeg begynte å skru på den selv. (Grunnet lekk bensintank) Men da gikk de også over motor og drev. Tilogmed verkstedet fikk den ikke til å gå skikkelig, det har jeg papirer og en regning på. Det var før båten i det hele tatt var på vannet. Kjøpte den på henger i fjor som sagt, og har nok blitt grådig lurt, men men... Lærer vel så lenge man lever. Sitér dette innlegget Link to post
ikar0s Svart 31.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mai.2009 Tviler på at du kommer så langt her Hva forventes av en 20 år gammel saltvannskjølt motor? Hva var prisen på båten? Ga 38.000. På kontrakten (forbrukerådskonrakten) står det at den ikke har noen problemer, at den starter og skal gå som normalt. Kjøpte den som sagt på henger i Oktober. Nei, kan vel tenke meg at jeg ikke kommer så langt egentlig, så vet ikke om jeg skal gidde å begyne å styre med det. Bare å utrolig leit og kjipt, men kan vel skylde meg litt selv også. burde vel ha krevd at den skulle startes. Det rare er jo at han sier at den gikk bra i fjor, men verken jeg eller verksted har fått den til å gå skikkelig. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 31.Mai.2009 Del på Facebook Svart 31.Mai.2009 (redigert) Problemet er at jeg får startet motoren nå, ja du veit å få sagt det. det er ofte DA problemene virkelig tar seg opp menne du sier du antar pluggen tenner da den er sotet. klinger ikkje heilt i mine ører det der. spørsmålet er om det verkstedet veit ka de driver med.. kansje du heller skulle oppsøke et bilverksted for US biler Redigert 31.Mai.2009 av Korsnes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
kjellsea Svart 31.Mai.2009 Del på Facebook Svart 31.Mai.2009 Dette har med Tenning å gjør,enten er tenning 180 grader feil, eller pluggkabler satt på i feil rekkefølge. Sitér dette innlegget Link to post
fernanda Svart 31.Mai.2009 Del på Facebook Svart 31.Mai.2009 det er ikke gammel bensin da...? Bensinen mister jo effekt over tid.... Fernanda Sitér dette innlegget Båthilsen fra Fernanda. Link to post
sas Svart 31.Mai.2009 Del på Facebook Svart 31.Mai.2009 Mange ting som kan være feil har. Sjekk tenningstidspunktet først. Kan være defekt bensinpumpe. Irring i forgasser (hjelper da ikke å blåse med trykkluft). Gammel bensin. Sjekk farge på pluggene etter at du har teststartet. Husk at hvis pluggen har blitt våt må du kjøpe ny. Hjelper ikke å tørke disse pluggene. Sitér dette innlegget Link to post
ikar0s Svart 31.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mai.2009 (redigert) Mange ting som kan være feil har. Sjekk tenningstidspunktet først. Kan være defekt bensinpumpe. Irring i forgasser (hjelper da ikke å blåse med trykkluft). Gammel bensin. Sjekk farge på pluggene etter at du har teststartet. Husk at hvis pluggen har blitt våt må du kjøpe ny. Hjelper ikke å tørke disse pluggene. Hei og takk for mange gode forslag! Jeg er ikke så fryktelig god på tenning for å si det slik. Hvordan sjekker jeg tenningstidspunktet? Er dette noe som må stilles inn igjen etter at toppen har vært av? Takk igjen! Redigert 31.Mai.2009 av ikar0s (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 31.Mai.2009 Del på Facebook Svart 31.Mai.2009 Siden du må spørre, foreslår jeg at kliner litt møkkete olje på hendene til kona/kjæreste (gjerne litt i panna hennes også), stikker hue hennes opp gjennom luka og får henne til å rope:"Er det noen som har greie på tenning her?" Sitér dette innlegget Link to post
ikar0s Svart 31.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mai.2009 Haha, det var ingen dum ide, kanskje jeg går for den varianten ja! Når båten var på verksten bytta de remmer på motoren, kanskje de ikke de har stillt inn tenningen som de burde da? Hmm.... Sitér dette innlegget Link to post
alma Svart 31.Mai.2009 Del på Facebook Svart 31.Mai.2009 Husk at hvis pluggen har blitt våt må du kjøpe ny. Hjelper ikke å tørke disse pluggene. sitter et spesielle plugger her? Har da hatt mang en våt plugg som har fungert fint i årevis etterpå! Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 31.Mai.2009 Del på Facebook Svart 31.Mai.2009 Det er ikke så enkelt å "lese" plugger riktig. Start motoren og la den få driftstemperatur. Stopp motoren tvert. Ta pluggene ut og sammelign med fotografier. Å prøve å lese en plugg etter bomstart har liten hensikt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.