Ingar Svart 31.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2009 Det som forbauser meg er at uten plugg i sylinder 4 starter den og går som en klokkke Kryssbytte plugg/kabler med en av de andre sylinderne og se om symptomet flytter seg dit? Deretter fordelerlokk. Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 1.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2009 Hvordan sjekker jeg tenningstidspunktet? Er dette noe som må stilles inn igjen etter at toppen har vært av? I utgangspunktet er ikke tenningen noe som bør justeres på disse motorene etter at toppen har vært av, kan jo uansett være kjekt og sjekke, dette gjøres med tenningslampe(fåes kjøpt på biltema feks), Også jeg mener at det høres ut som tenningsekefølgen er klusset med, Dobbelt sjekk dette, Du nevner også en sprekk i blokka, Litt dumt at du har kosta på motoren din 11000 kr, dette er faktisk halveis til ny longblokk, Har tidligere hatt 2 båter med samme motor som deg, den ene har jeg enda men har bygd om til volvo i stedet grunnet deletilgang, ferskvannskjøling osv, Du får få tak i en mekanikker til og se på den, Tipper han finner feilen rimelig fort! Lykke til Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
Birchwood 320 Svart 4.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2009 Er det overliggende kam på denne?? Tipper registeret er feil da. Et par tenner. Siden toppen har vert av så er noe i dette systemet forskjøvet seg .. Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
Brynjar Svart 4.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2009 Underliggende kam på Merc. sine 3.0 motorer, støtstenger og vippearmer. Enkelt og greit, holdbart og lettstelt. Sitér dette innlegget . . bmhe Link to post
Birchwood 320 Svart 4.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2009 Forklarte meg vel for dårlig . Finnes det ikke register på denne.. I så fall. Er det sjekket at det ikke er en tann eller flere feil Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
Brynjar Svart 4.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2009 Kamaksel er tannhjuldrevet, ikkeno kjede eller reim, så dermed skal det godt gjøres å endre på timinga hvis du bare peller av toppen. Har fordeleren vært ute må nok tenninga justeres.. Sitér dette innlegget . . bmhe Link to post
Haarek Svart 4.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2009 (redigert) Ga 38.000. På kontrakten (forbrukerådskonrakten) står det at den ikke har noen problemer, at den starter og skal gå som normalt. Tror du kan komme ganske langt med å kreve kjøpet hevet siden det står i kontrakten at "den ikke har noe problemer". Ta kontakt med forbrukerrådet og hør hva de sier. Det koster ikke mer enn en telefon samtale. :-). Lykke til Haarek Redigert 4.Juni.2009 av Haarek (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Spinnaker Svart 4.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2009 Tviler på at du kommer så langt her Hva forventes av en 20 år gammel saltvannskjølt motor? Dette har vi vel fått bekreftet mange ganger er tull, kjøpsloven gjelder også i dette tilfellet. Selger har også gått god for motoren, og den er solgt uten å ha blitt startet, verksted har deretter påvist feil og ikke fått den til å gå som den skal. Her er det vel nok å gå på til å heve kjøpet, eller få en prisreduksjon iallefall. Sitér dette innlegget [Moralens glade vokter!] [Vinner OT-forum entusiast 2010] [ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ] Link to post
Draco24styling Svart 4.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2009 Man kommer uansett ikke utenom hva som forventes av en 20 år gammel saltvannskjølt motor, sett at motoren hadde fungert bra i 5 timer! Ville saken stilt seg anneledes da? Kjøper har også undersøkelse plikt Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
bellen Svart 4.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2009 Hehe.. Det forventes nå vel at motoren skal fungere tilfredsstillande når man kjøper båt, uansett om motoren er 20 år gammel. Det er da mange motorer som er 30 og 40 år gamle som ikkje har blitt overhalt og har saltvannskjøling som fortsatt går uten problemer. Sitér dette innlegget Link to post
Spinnaker Svart 4.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2009 Man kommer uansett ikke utenom hva som forventes av en 20 år gammel saltvannskjølt motor, sett at motoren hadde fungert bra i 5 timer! Ville saken stilt seg anneledes da?Kjøper har også undersøkelse plikt Det forventes at motoren er iorden når selger oppgir dette, i dette tilfellet både muntlig og skriftlig etter hva jeg har skjønt. Siden det ikke var anledning til å prøve motoren, blir ansvaret på selger enda større siden kjøper må stole på hans ord. Prisen forteller også at alt skulle være iorden, så her er det ingen tvil om at kjøpet kan heves, eller en prisreduksjon. Dine antagelser om hva som skal forventes er feil, om den da ikke er solgt som defekt/delemotor. Når den er solgt som i god stand og iorden må den være det. Kjenner du selger av denne båten? Sitér dette innlegget [Moralens glade vokter!] [Vinner OT-forum entusiast 2010] [ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ] Link to post
Draco24styling Svart 4.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2009 Kjenner du selger av denne båten? Nei! ikke det jeg vet , Men har selv vært i lignende situasjon, med samme type motor, Heller ikke jeg fikk prøvd båten før kjøp Men det var en billig og gammel båt, så jeg tok sjansen, I min situasjon fungerte motoren greit en liten stund før en eksosventil røk og la seg på stempelet og knuste dette. Totalhavari Det kunne ikke falt meg inn og klandret selger for dette Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
Ribtjenester Svart 4.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2009 Nytter vel ikke klage etter over et halvt år etter den blei kjøpt på en så gammel båt. Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
Spinnaker Svart 4.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2009 Nytter vel ikke klage etter over et halvt år etter den blei kjøpt på en så gammel båt. Hvorfor ikke? Det er jo en grunn til at den ikke er brukt, den går jo ikke. Forøvrig er det vel også få som setter slike båter på vannet om vinteren. Sitér dette innlegget [Moralens glade vokter!] [Vinner OT-forum entusiast 2010] [ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ] Link to post
kjellsea Svart 4.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2009 Vist motoren går lettere med en pluggkabel av så kan det være feil tennings rekkefølge,hva er tenningsrekkefølgen på denne motoren? Sitér dette innlegget Link to post
martinbmw Svart 4.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2009 hei. tenker mulig at det handler om tenning jeg og, men den er ikke 180 grader feil som blir nevnt her. hadde den vert det, så ville eksosventilene åpnet når innsugventilene skulle, motoren ville ikke startet, men derimot fylt seg med vann, da den dekomper med eksosventiler åpne. jeg ville sjekka tenning, drivstoff tilførsel alle ledninger og kontakter. rotor, fordeler osv. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 4.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2009 Hmm.. Dekomper med eksosventilen?? Hvordan er det mulig? Sitér dette innlegget Link to post
Spinnaker Svart 4.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2009 Det kan jo være svak tenning, da vil du jo få tilsvarende symptomer. Tenningsforsterkeren kan være svak (elektronisk tenning), eller kondensator om det er tenning med stifter. Tar man ut en plugg med en slik feil, kan det vel bli noe mer strøm til de andre tre pluggene, og da nok til at den går på tomgang. Pluggene vil bli svært sotet med dårlig gnist. Sitér dette innlegget [Moralens glade vokter!] [Vinner OT-forum entusiast 2010] [ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ] Link to post
ok67 Svart 4.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2009 Hvorfor ikke? Det er jo en grunn til at den ikke er brukt, den går jo ikke. Forøvrig er det vel også få som setter slike båter på vannet om vinteren. Fordi en eventuell klage skal fremsettes så for som mulig etter at feilen er oppdaget. I tillegg er han alt begynt å reparere på det selv....... Sitér dette innlegget Link to post
Spinnaker Svart 4.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2009 (redigert) Fordi en eventuell klage skal fremsettes så for som mulig etter at feilen er oppdaget. I tillegg er han alt begynt å reparere på det selv....... Det tror jeg også vil skje, han er bare en tolmodig mann som har prøvet alt først, og har derfor strukket seg langt før han gikk til det skritt å heve kjøpet/be om prisreduksjon. Ja, han har begynt å reparere selv, og det tror jeg er ganske vanlig i slike saker. Dermed kan han også dokumentere at det er noe feil ved å vise kvitteringer fra verksted. Tror han har en god sak jeg. Redigert 4.Juni.2009 av Spinnaker (see edit history) Sitér dette innlegget [Moralens glade vokter!] [Vinner OT-forum entusiast 2010] [ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ] Link to post
Nike Svart 4.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2009 Du får fullt turtall med maskinen i fri og lite turtall + ingen effekt i gir. Dette høres ut som et tenningsinnstillingen er feil, sikkert for sent tenningstidspunkt for da blir maskinen tungstartet og uten effekt. Kan ikke forstå at verkstedet ikke fikk maskinen til å gå Er det fordeler med stifter (kjenner ikke motoren) men da er det relativt enkelt å sjekk tenninga noenlunde. Det er et eller flere merker på svinghjul/reimskive. Ta av toppdekselet og snu motoren til ventilene på sylinder 4 veksler, da skal merket på svinghjul/reimhjul være på tilvarende merke/hakk på blokka el. Et av merkene er ofte merket TDC eller ØD eller det største hakket/merket. Dette er nullpunktet for stempelet før det snur (for syl 1 og 4). Tenningstidspunktet skal helst være noen grader før (varierer 4-8 grader muligens?) dette er ofte merket på svinghjul/reimskive med et eller flere mindre merker/hakk. Ta av fordelerlokket, løsne festeskruen for fordeleren, sett på tenninga og vri på fordelerhuset til akkurat det punktet når stiften åpner (kan måles med en prøvelampe). Feste fordelerhuset, monter sammen igjen og start opp maskinen Rekkefølgen på sylindertenningen kan også sjekkes ved å snu på motoren (e.g. svinghjulet). Sylinder 1 og 4 går i spann og 2 og 3 går i spann. Når syl 4 ventilene veksler (mellom innsug og eksos) skal syl 1 tenne. Da skal rotoren (i fordeleren) peke mot pluggledning til syl 1 og når syl 1 veksler skal syl 4 tenne. Tilvarende for syl 2 og 3. En vanlig tenningsrekkefølge er 1, 3 , 4, 2. Husk å snu på motoren riktig vei ellers blir rekkefølgen feil. Er du usikker på hvilke vei motoren går så se på retningen når du "kjører motoren" på starteren Et alternativ, om rekkefølgen er korrekt, er å starte motoren, løsne fordelerhuset litt, slik at du kan snu litt på fordelerhuset og vri forsiktig på fordelerhuset samtidig som du "hører etter" på motorlyden om maskinen går lettere eller tyngre. Dette blir å forsøke seg litt frem men vær litt forsiktig at du ikke får tenningsbank. (En "ping"e lyd, høres litt ut som å slå på en ambolt med en hammer) Har du elektronisk tenning blir saken litt annerledes men har du en fordeler så kan du forsøke alternativet Sitér dette innlegget Link to post
ikar0s Svart 5.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2009 Hvorfor ikke? Det er jo en grunn til at den ikke er brukt, den går jo ikke. Forøvrig er det vel også få som setter slike båter på vannet om vinteren. Hei igjen! Helt korrekt. Leverte den inn på verksted i April, fikk den tilbake for 10 dager siden. Leverte den på verksted med en gang jeg ikke fikk start på den. Sprekka i blokka var det ju umulig å se hvis man ikke tok av toppen. Sprekken var dekket til av "gun-gum", noe ikke jeg har gjort ihvertfall. Skal gi det et forsøk til nå i helga, en her på forumet som har sagt seg villig til å ta en titt på den. Kommer jeg ikke noen vei da, tror jeg at jeg tar kontakt med selger med forsøk på prisreduksjon eller heving av kjøpet. Synes jeg har strukket meg langt nok nå, med 11.000 i utgifter på noe som skulle virke fra første stund. Forstår at det er en gammel båt og motor også, men burde kunne forvente at den starter og går normalt første gang som han sa og som det står i kontrakten, ga tross alt 38.000. Hadde det skjedd etter 2-3 mnd hadde jeg ikke sagt noe. Føler meg litt lurt for å si det sånn Sitér dette innlegget Link to post
ikar0s Svart 5.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2009 Da ordnet det seg endelig. Det viser seg at etter at vi hadde byttet topp-pakning så har visst kompisen min klart å bytte på tennpluggkabel 3 og 4. Jeg er nesten litt flau her jeg sitter. En stoooooor takk til Draco aq140 som tok seg tid til å komme ut å se på det for meg. Helt fantastisk at det finnes slike mennesker som gjør slikt nå til dags. Nå er de 11.000 kronene jeg har brukt verdt det føler jeg, og kan forhåpentligvis kjøre litt båt i sommer ! Bare satse på at sprekken i blokken holder nå Sitér dette innlegget Link to post
Brynjar Svart 5.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2009 Hehe, det enkle er ofte det beste.. Sitér dette innlegget . . bmhe Link to post
Bearded Beast Svart 5.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2009 (redigert) og 10 poeng til meg ref inlegg 5 Redigert 5.Juni.2009 av Korsnes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.