Jump to content

Variator girkasse til båt ?


ansgar

Recommended Posts

Jeg har et lite spørsmål, hadde med en same ut i båten i går som selvfølgelig har kjørt en del snøscoter. Han hadde lite peiling på båt, så han spurte meg hvordan motor og drev var koblet sammen. Jeg forklarte at det var direkte overføring mellom båt og drev, og at utvekslingen lå i drevet. Han spurte videre hvorfor det ikke var en gir kasse slik bilene hadde, eller en variator slik som snøscotere og vanlige scotere har?

 

Til og begynne med hørtes det dumt ut siden jeg aldri har hørt om at noen har det. Men når jeg fikk tenkt meg om lurer jeg også på dette. Har du en planende båt bruker du mye kraft for å få båten opp i plan. Hva med å ha mulighet til å øke omdreiningstallet til propellen etter at båten har kommet opp i plan slik at du får en høyere fart. Enten ved hjelp av en automat girkasse eller en variator.

 

Regner med at det er forklaringe på hvorfor det ikke er girkasser i båt, eller er det noen som har det ?

 

Takkmemlig for svar.

Redigert av ansgar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er som korsnes sier med at propell er valgt så motor oppnår maks rpm ved toppfart.

Det finnes to-trinns girkasser fra ZF som ofte brukes i litt større båter med overflatepropeller. Overflatepropellene er tunge å dra før båten kommer ut av vannet, så der brukes 1. giret for å få båtene raskere over kneika.

Når båten er kommet i plan legges 2. giret inn.

2. giret har da samme utveksling som girkassa ville hatt om den ikke var to-trinns.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...