ansgar Startet 1.Juni.2009 Del på Facebook Startet 1.Juni.2009 (redigert) Jeg har et lite spørsmål, hadde med en same ut i båten i går som selvfølgelig har kjørt en del snøscoter. Han hadde lite peiling på båt, så han spurte meg hvordan motor og drev var koblet sammen. Jeg forklarte at det var direkte overføring mellom båt og drev, og at utvekslingen lå i drevet. Han spurte videre hvorfor det ikke var en gir kasse slik bilene hadde, eller en variator slik som snøscotere og vanlige scotere har? Til og begynne med hørtes det dumt ut siden jeg aldri har hørt om at noen har det. Men når jeg fikk tenkt meg om lurer jeg også på dette. Har du en planende båt bruker du mye kraft for å få båten opp i plan. Hva med å ha mulighet til å øke omdreiningstallet til propellen etter at båten har kommet opp i plan slik at du får en høyere fart. Enten ved hjelp av en automat girkasse eller en variator. Regner med at det er forklaringe på hvorfor det ikke er girkasser i båt, eller er det noen som har det ? Takkmemlig for svar. Redigert 1.Juni.2009 av ansgar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 1.Juni.2009 Del på Facebook Svart 1.Juni.2009 Ideen er ikke helt ny har dog ikke sett noen som har et godt fungerende konsept som fungerer OVER TID.... Land & Sea produserte "Torque Shift" propeller en periode...ideen fungerte men tydligvis ikke heller over tid, ligger litt info ute på nettet her .... Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Bearded Beast Svart 1.Juni.2009 Del på Facebook Svart 1.Juni.2009 en propell er utvalgt etter toppfart på det turtallet motoren yter mest så ser ikkje heilt at det blir meir fart av det. Einaste vitsen måtte vel være å komme over plane-kneika med en motor som normalt har for lite dreimoment. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 1.Juni.2009 Del på Facebook Svart 1.Juni.2009 Er som korsnes sier med at propell er valgt så motor oppnår maks rpm ved toppfart. Det finnes to-trinns girkasser fra ZF som ofte brukes i litt større båter med overflatepropeller. Overflatepropellene er tunge å dra før båten kommer ut av vannet, så der brukes 1. giret for å få båtene raskere over kneika. Når båten er kommet i plan legges 2. giret inn. 2. giret har da samme utveksling som girkassa ville hatt om den ikke var to-trinns. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.