dorry gutten Startet 1.Juni.2009 Del på Facebook Startet 1.Juni.2009 tenkte kansje godtfolket hadde en oppskrift eller to på en god ankerdram som de ville dele me oss andre... Sitér dette innlegget Link to post
SuperGnisten Svart 1.Juni.2009 Del på Facebook Svart 1.Juni.2009 nansen XO Sitér dette innlegget sol + øl + seiling -regn = en god sommer.. Link to post
sailor83 Svart 1.Juni.2009 Del på Facebook Svart 1.Juni.2009 Gammel Dansk Sitér dette innlegget Link to post
Ole Olsen Svart 1.Juni.2009 Del på Facebook Svart 1.Juni.2009 Dersom det her er snakk om MENGDER....så anbefaler jeg hjembrent med rødbrus Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 1.Juni.2009 Del på Facebook Svart 1.Juni.2009 Om vinteren anbefaler jeg "Fjell-finn tody" (60 og bulljong) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 1.Juni.2009 Del på Facebook Svart 1.Juni.2009 I et hvitvinsglass, 50/50 hvitvin og eplesaft + 5 cl. akevitt. Vel å merke dansk akevitt og ikke norsk etterbarberingsvann. Sitér dette innlegget Link to post
ferskvannspiraten Svart 1.Juni.2009 Del på Facebook Svart 1.Juni.2009 Rom har da vært foretrukket blandt sjøfolk siden 1740 eller deromkring - ser ingen grunn til å slutte med det. Med en "dram" mener man vel oftest et lite glass med brennevin, så da er jo oppskriften grei: Brun rom i glasset og tilfredshet over å være trygt i havn ved siden av. En ypperlig blanding! Finner ikke smilien "cheers - booze"... Sitér dette innlegget Ei lenger Ferskvannspiraten -tilbake på de salte bølger Link to post
orjack Svart 1.Juni.2009 Del på Facebook Svart 1.Juni.2009 Rom har da vært foretrukket blandt sjøfolk siden 1740 eller deromkring - ser ingen grunn til å slutte med det. Med en "dram" mener man vel oftest et lite glass med brennevin, så da er jo oppskriften grei: Brun rom i glasset og tilfredshet over å være trygt i havn ved siden av. En ypperlig blanding! Finner ikke smilien "cheers - booze"... Ikke glem å blande med Cola. Rom og coca cola... Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 1.Juni.2009 Del på Facebook Svart 1.Juni.2009 Her går det for tiden mest http://absinthe-blog.com/wp-content/upload.../03/sambuca.jpg , knallgodt Sitér dette innlegget Link to post
dorry gutten Svart 1.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juni.2009 nå tenkte ikke jeg på oppskrifter på drinker he he..det har jeg i massevis......men heller oppskrifter på drammer vi kan lage med basis i 40 % helst kansje med frukt/bær og urter Sitér dette innlegget Link to post
Tor313 Svart 1.Juni.2009 Del på Facebook Svart 1.Juni.2009 " Den inneholder oppskrifter på dram og likør av 30 vekster. Både bær, blad og blomster inngår i oppskriftene. Boken gir en praktisk veiledning i hvordan man skal gå fram for å lage dram av naturens råstoffer." stikk innom bibliotek eller en bokhandel og lån / kjøp denne her tror jeg er mye godt, og mye mindre godt Sitér dette innlegget Link to post
dorry gutten Svart 1.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juni.2009 " Den inneholder oppskrifter på dram og likør av 30 vekster. Både bær, blad og blomster inngår i oppskriftene. Boken gir en praktisk veiledning i hvordan man skal gå fram for å lage dram av naturens råstoffer." stikk innom bibliotek eller en bokhandel og lån / kjøp denne her tror jeg er mye godt, og mye mindre godt vet du om den finnes på nett? Sitér dette innlegget Link to post
Hafrsfjord Svart 1.Juni.2009 Del på Facebook Svart 1.Juni.2009 http://www.boktunet.no//shop/mat-og-drikke...-egen-dram.aspx Sitér dette innlegget Link to post
dorry gutten Svart 1.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juni.2009 (redigert) er det noe folk har rik tilgang til så er det løvetann....fant denne nå LØVETANNDRAM Det er kun friske blomster som skal plukkes. Bruk nyutsprungne eller nesten nyutsprungne blomster. Ta de gjerne forholdsvis tidlig på dagen, før solen blir for sterk. Skyll dem lett i vann, og tørk dem et par timer i skyggen. Så kommer jobben.... det er kun det gule som skal brukes! Ta en skarp kniv og del bolmsten slik at det er enkelt å ta ut de gule (og hvite) bladene. Du trenger ca. 1 liter av dette. Det er ikke nødvendig å trykke dem så tett sammen. Hell over sprit til det dekker; 35-38% alkohol. En oppskrift sier at massen nå skal stå et døgn og så filtreres. Det blir ikke så sterk smak på dette konsentratet, så speing i området 1:3 kan være et utgangspunkt. Noen foretrekker å ikke spe den i det hele tatt. Eller du kan la massen stå og trekke i 10 dager. Dette skal gi en litt mer fyldig snaps. Begynn her med blandingsforhold 1:5. Som alltid er det best å spe litt forsiktig til å begynne med, smake litt, og evt. tilsette mer essens. Løvetannbrennevin vinner ikke mye på å lagres, så denne kan mer eller mindre nytes med en gang. Du kan imidlertid lage flere omganger i løpet av sommeren. Legg merke til at den ikke egner seg særlig til mat, heller inntil kaffe eller øl. Men smaken er som baken... Så neste gang du klipper plenen, klipper du rundt denne "nytteveksten" Redigert 1.Juni.2009 av dorry gutten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 1.Juni.2009 Del på Facebook Svart 1.Juni.2009 Jeg kjøpte en flaske Ankerdram (navnet var Ankerdram) i Skagen for et par år siden. Den var på 50% og varmet skikkelig etter en kald dag på havet. Jeg har funnet ut at det er brukt litt anis, perikum og et konsentrat som minner om Jægermeister. Alt dette fikk jeg kjøpt på Norsk Krydderfabrikk i Trondheim. De kunne gi meg mange gode råd, hvordan en burde blande en velsmakende drikk. Siden har jeg selvlaget Ankerdram 50% med ombord, og den smaker. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
dorry gutten Svart 1.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juni.2009 Blåbær- og kanelsnaps: Ikke bare er dette trolig den beste hjemmelagde snapsen, den er også et morsomt eksempel på hvordan forskjellige smaker oppfører seg ulikt på tunga. Blåbærsmaken kommer byksende inn i munnen, men den mister intensiteten ganske fort. Med kanelen er det motsatt: Den sniker seg langsomt fram, men er helt bestemt på å nå over hele tunga di før den gir seg. Det er ikke akkurat blåbærsesong, men det går helt fint å bruke frosne bær. Amerikanske blåbær, som er hvite inni og nesten ikke smaker noe, er bare tullball. Kanelstanga utvider seg en hel del, så hvis du skal bruke den samme flaska til det ferdige resultatet, bør du vurdere å la smaksprosessen finne sted i et gammelt syltetøyglass. Du bør ikke bruke kanelpulver. 750 ml blank sprit 3-4 ss blåbær 1 kanelstang Ha blåbærene oppi spritflaska. Knus noen av dem litt, så gir de fra seg mer farge. Ha oppi kanelstanga. Er den veldig tjukk, bør du dele den i to på langs og bare bruke den ene halvparten. La trekke inntil du synes smaken er passe sterk. Sil vekk kanel og blåbær og hell snapsen over på ei fin flaske. Sitér dette innlegget Link to post
dorry gutten Svart 1.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juni.2009 Spansk kjørvel Myrrhis odorata Beskrivelse Spansk kjørvel kan man ikke regne med å finne vill. Ikke her på østlandet i hvert fall, men jeg har hørt den skal være vanligere på vestlandet. Ellers er det beste å dyrke den. Den er temmelig lik hundekjeks, men kan ikke forveksles når man lukter på den. Dette er en klassiker i drammeglasset og trolig en velkjent smak for mange. Den minner om en slags hostesaft jeg fikk som liten, men ikke misforstå, det er en svært god dram. Både blader, frukter (frø) og rota kan brukes. Jeg har laget snaps av blader og frø, og endte til slutt opp med å blande dem sammen til en uovertruffen lakrisdram. Hver for seg synes jeg nok frø er hakket bedre enn blad. Metode Grønne frø (de er avlange og ganske store) kan plukkes i slutten av juni til midten av juli. Bladene kan plukkes i hele sesongen Legg det på glass og dekk det med sprit. Trekketid Frøene kan trekke ca. en uke. Bladene 3-4 dager. Tynning Frøene har jeg tynet ca. 1:8, bladene 1:6 Lagring Den vinner ikke nødvendigvis så mye på lagring denne har jeg faktisk smakt masse av da en venn av meg pleier å lage denne til hjertøyseilasen..og den smaker som sambokka uten den klissete effekten på fingrene Sitér dette innlegget Link to post
minibussen Svart 1.Juni.2009 Del på Facebook Svart 1.Juni.2009 Kan jo alltids svare med en veldig god likør jeg har laget. Lett å lage er det også, må bare ha litt tålmod, og det er det jo mye av på sjøen Få tak i noen gode bringebær, aller helst fra egen hage, det blir noe eget med selvplukk. Rens de og skyll godt, ha så mye at du får fylt opp godt i ett Norgesglass. Ha en del sukker i bunnen, fyll på med bær, strø enda mer sukker på topp. Fyll opp med 60% fra polet. Finn en mørk og ikke så varm plass og la stå, og stå, og stå. Etter en stund vil det bli litt fin farge, ta det ut og lukt og kjenn. Kan muligens være tid for å ta litt mer sukker på, men ikke overdriv. Nå skal det siles og ordnes. Finn ett annet norgesglass gjerne, hell gjennom ett kaffefilter slik at grums forsvinner, klar likør er klar til lagring. Man kan sile til man blir blå, men det forsvinner jo litt hver gang, så vær forsiktig Det er også mulig å prøvesmake, litt. Hvis denne vidunderlige saken får stå og kose seg i en kjeller noen måneder så har man en kanon likør. Nøyaktig samme fremgansmåte brukes til verdens beste plommelikør. Beklager om det er rotete skrevet, men som en eksklusiv hjemmelaget likør så blir dette fantastisk Sitér dette innlegget Link to post
dorry gutten Svart 1.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juni.2009 verdens beste plomme likør......den skal vell lages uten steinene da...siden disse innholder mye garvesyre??? Sitér dette innlegget Link to post
Moas-ark Svart 1.Juni.2009 Del på Facebook Svart 1.Juni.2009 Her var det jo noen gode tips! Jeg synes fisherman er godt. Det har visst byttet navn! Fisherman Men denne kan enkelt lages selv med en flaske sprit og en pose fishermans-friend, jeg synes den blir best med den orginale med sukker! Sitér dette innlegget Nancy, trenekke 21 fot fra 1930. 1995-2001 Arina hvalersnekke 27 fot. 2001-2008 Miranda mahognysnekke 33 fot. 2008- 2021 Dirlanda, tre-motorseiler, 29 fot. 2021- Link to post
minibussen Svart 1.Juni.2009 Del på Facebook Svart 1.Juni.2009 Takk og pris for at noen følger med Litt fort i svingen der. Plommelikør, da starter man selvsagt med å dele plommen i to. Fjerne steinen og så fortsette prosedyren. Virket litt lett å bare gjøre det samme Heldigvis så SLIPPER man å fjerne steinene i bringebærne Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 1.Juni.2009 Del på Facebook Svart 1.Juni.2009 GIN TONIC, enkelt og greit, rema metoden. og det smaker godt au Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Tintin Svart 1.Juni.2009 Del på Facebook Svart 1.Juni.2009 Her serveres det sjelden ankerdram. Men Brimi Vianvang er slett ikke å forakte når man er ute og dagen går mot slutten. Sitér dette innlegget Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter. Link to post
Mariell Svart 1.Juni.2009 Del på Facebook Svart 1.Juni.2009 Ikke glem å blande med Cola. Rom og coca cola... :eek: Man ødelegger da ikke god Brun Rom med det Cola greiene. brun Rom nytes temperert som den er. Cola kan brukes i Bacardi eller annen søle rom Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Tintin Svart 2.Juni.2009 Del på Facebook Svart 2.Juni.2009 Cola kan brukes i Bacardi eller annen søle rom Nei ikke egentlig. Sitér dette innlegget Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.