Jump to content

Båtsportkart vs "proffe" kart ?


Dieselboy

Recommended Posts

..... din militante holdning fordrer at hele norges lystbåtflåte abonnerer på EFS eller kjøper nye kart hvert år, noe jeg mener er overkill. Har man noenlunde nye kart der hvor man ferdes mest utenfor skipsleia, så er man trygg :smash:

Ja, alle kart er sikkert bedre enn ingen kart.....

Efs'en kan man forøvrig hente gratis på nettet og det kan sikkert være fornuftig å sjekke opp sine hjemlige områder av og til . . . .

Aner vel at dette kanskje er en liten kjepphest? :wink:

Ja, men vær så vennlig å skrive det som kjepptrekkdyr; det andre ordet du nevnte betyr ulykke ombord i båt :wink::wink:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Helt korrekt. Båtsportkart 2009 står det med store bokstaver på omslaget. Kartene er dog datert 2/2007.

Det er jo svindel.

 

Og jeg har eksempler på skjær som hverken finnes i hovedkartene eller i BS kartene.

 

Det er da helt vanlig at skjær ikke er tegnet inn og omvent (dvs at det er tegnet inn skjær som IKKE finnes) man venner seg til det. Følger man leia er man vel trygg, men innimellom holmer må man enten ha en losskisse (de er som regel bra etter min erfaring) eller ha en los i baugen - alternativt være veldig godt kjent. Det siste går bra helt til du blir så godt kjent at du blir sløv. Ja, snakker av egen erfaring....

Link to post
Share on other sites

Har meldt meg inn i Redningsselskapets Kystpatrulje og mottok igår mitt første Trygg på sjøen. Skummet igjennom, så jeg husker ikke ordrett alt som stod der, men det var en ting jeg stusset litt på.

De hadde en artikkel over hvilke sikkerhetsutstyr man burde ha ombord, og forklarte fordeler og ulemper ved de forskjellige. Her var selvfølgelig kart beskrevet og sammenlignet med plotter. Og budskapet var vel at man alltid har med kart og ikke stoler blindt på elektronikken.

 

Så kom det jeg ikke forstod helt; Det var snakk om erstatning/ansvarsforhold etc. dersom man kom ut for noe, og der mener jeg det stod det at det måtte være godkjente kart ombord, båtsportkart er ikke godt nok.

 

Noen som kjenner til dette? Evt om man kan bli holdt ansvarlig for situasjoner der man bare har hatt båtsportkart ombord? Eller gjelder dette for yrkesfiskere, nyttefartøy og andre som jobber på sjøen?

Link to post
Share on other sites

Nyttefartøy og fiskefartøy er pålagt å ha oppdaterte kart for farvannet man befinner seg i.

Man skal i tillegg dokumentere at man har et system for retting av kart iht Etteretninger for sjøfarende.

Personlig tviler jeg meget sterkt på at det har noe å si om man har båtsportkart eller andre kart på en lystbåt.

Men kjenner til flere tilfeller der nyttefartøy har fått bot etter grunnstøtinger ol, for å ikke ha oppdaterte kart,

selv om evt oppdateringer ikke egentlig kunne ha avverget noenting.

Redigert av M/S Malene (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ankringsplassene som er merket i båtsportkartene regner jeg med er trygge og uten kabler.

Men jeg har eksempel (fra sjøkart nr 1) på at et område der det ble lagt rør, og der det stod et ankringsplass-symbol (i hovedkartet - _og_ i båtsportkart) og der rørene ble lagt etter melding til og godkjenning fra kystverket, fortsatt hadde ankringsplass-symbol også i neste trykk.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...