Hokky Startet 1.Juni.2009 Link til dette innlegget Startet 1.Juni.2009 Hei. Har hatt litt problemer med motoren (1983mod Evinrude 60hk 2syl), den fikk overhodet ikke gnist. Jeg fikk høre at det kunne være en jordfeil i stoppkretsen og at jeg måtte prøve å klippe den svarte og gule ledningen like før den gikk inn i den svart boksen. (litt mangel på fagord, men håper folk forstår). Jeg klippet ledningen og motoren startet på første forsøk. Jeg har kjørt nå i to dager (1 1/2 bensintank) uten noe problemer, men for et par timer siden stoppet den plutselig momentant. Den gikk ikke tom for bensin eller noe sånt, den stoppet på samme måte som om noen hadde dradd ut dømansknappen. Jeg hadde ikke særlig verktøy på stedet, men det virket som den ikke fikk gnist. Er det noen som har noen erfaringer med disse motorene og kan hjelpe med noen tips? nå ligger båten fortøyd langt hjemmefra og jeg håper det kan være noe som er forholdsvis enkelt og fikse. Motorkoden er: E60ECTB På forhånd takk. Mvh Haakon Sitér dette innlegget Min Fjord 21 Olympic Link to post
Droll Svart 1.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2009 CDI har en utmerket feilsøkings guide for mange motorer, har en liggende her ( PDF fil, last ned og les igjennom ). Gå gjerne over ALLE koblingspunkter du kan finne ( demonter/rengjør/monter ), spesielt alle jord tilkoblinger. Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Hokky Svart 1.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2009 CDI har en utmerket feilsøkings guide for mange motorer, har en liggende her ( PDF fil, last ned og les igjennom ). Gå gjerne over ALLE koblingspunkter du kan finne ( demonter/rengjør/monter ), spesielt alle jord tilkoblinger. Arne Kjetil Takk. Har pusset og gnikket på alle koblengerene for ire og sett over alle kabler i motoren og i kontrollboksen etter brudd o.l. har skiftet ut de kablene som så flatklemmet ut eller ødelagt på annen måte. Var en del saltavleiringer, kansje motoren har vært under en gang?? Fulgte kabelstrømpen fra kontrollboks til motor for å se etter gnag uten å finne noe. Fant muligens årsaken til at jeg i første omgang måtte klippe stoppkretsen (sort/gul) for å få start, den var helt flatklemt i kontrollboksen like ved dødmannbryteren, men fant ikke noe ellers på ledningsnettet som virket galt med øyesyn. Jeg syns det var så merkelig på måten den stoppet. Har kjørt en del i to dager, i mye krapp sjø og har vært mye risting i båt og motor, og plutselig mens jeg ligger i dorgefart gjennom et stille sund uten bevegelse i sjøen (eller båten) stopper den momentant uten forvarsel på samme måte som om du napper vekk dømannsnoren. Jeg må evt få med meg noen med mer el. peiling som kan se etter feil med multimeter, jeg har ikke så mye peiling på sånt. Jeg lurer kanskje på om problemet kan være den "svarte boksen" eller inne i svitsen?? Mvh Haakon Sitér dette innlegget Min Fjord 21 Olympic Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.