Jump to content

"hylelyd" på vp kad 32 fra 1500-2000 omr...


beauty of aqua

Recommended Posts

Hei!

har nettop kjøpt "ny" båt.i dennestår det en vp kad 32 med rett i underkant av 200 driftstimer-2004 mod.

 

problemet er at når jeg kommer over ca 1600-1700 omr. så kommer det en "hylelyd" lignende som kommer fra gamle biler når de er kald.

dette skjer akkurat i det ett eller annet kobler inn(kompressor eller turbo??).at det er noe som kobler inn,det vet jeg fordi motoren endrer lyd,men den skal dog være der.

 

når jeg ser på turtelleren så mister denne ett par hundre omr. når denne hylingen kommer.

dette er værst når motoren er kald.

 

er det her noe som må smøres opp?? høres hvertfall slik ut. akkurat som om det er noe som er tørt...

 

takknemelig for hjelp,og beklager at dette var noe rotete satt opp :seeya:

mvh.beuty of aqua

 

achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32

Link to post
Share on other sites

Jeg har to stl KAD 42, der fikk jeg en slik kraftig hyle lyd like før Skagen i fjor sommer. Hos meg var det en løs slange klemme på en slange etter kompressoren. Sjekk det først. Dette med at du mister omdreininger idet kompressoren kobler inn er at reimen mellom veiakselen og vannpumpa slurer, stram den så er nok dette i orden.

Link to post
Share on other sites

tviler på at den er slitt med såpass få driftstimer(?)..hvordan skal man klare å stramme en slik reim da??

Ehhh.. Hvorfor tviler du? I hnehold til Owner manual skal disse sjekkes hver 200 time. Les den fra perm til perm, så lærer du din grønne venn å kjenne. Tilgjengelig fra dokumentarkivet. Gummi og reimer blir gammelt og strekker seg, samma om det står stille eller går. Strammingsrutinen står i verkstedmanualen som du kan laste ned fra Dokumentarkivet her på baatplassen.no Kad32 er særs grei å stramme på.

 

KAD32 finnes i 2 versjoner hvor strammerutinen er litt forkjellig, men det ser du. Det er selve strammehjulet som er forskjellig, moment osv er det samme.

 

Hvis den har gått 200 timer skal du nå også sjekke ventilklaringer.

 

mvh

bavaria32sport

med 2 x KAD32 med nybyttede reimer

Redigert av Bavaria32Sport (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Ettersom turtallet synker når kompressoren kobler inn, tyder det på at det er den innerste drivreima som er for slakk.

Denne reima driver vannpumpe, dynamo, kompressor og servo, så den kan gjerne være utslitt etter 2-300 timer.

 

Når den skal strammes, løsner man umbrakoskruen i strammehjulet litt, setter umbrakonøkkelen i sporet i selve navet på strammehjulet og vrir dette til reima er passe. I noen tilfeller er det nødvendig å demontere drivhjulet til dynamo for å komme til strammehjulet.

 

Hvis det ikke er mer stramming å gå på, kan strammehjulet for den ene reima flyttes til et annet hull, mens strammehjulet til den andre reima kan forskyves ved å løsne feste til denne.

 

Sikkert dårlig forklart, men det er enklere enn det høres ut når man tar en nærmere titt.

Stramm begge flatreimene, dynamoreima og servoreima når du først er i gang.

 

Flatreimene bør byttes når rillene er spisse i toppen, hvil man ser cord i bunnen av rillene eller hvis de er skadet på noe vis.

 

Lykke til!

Link to post
Share on other sites

er dette med så stram den skal være,noe som må taes på feelingen?

og hvor på motoren er det denne reimen sitter :confused:

 

kjekt at det er så mange som hjelper til,vet ikke hva jeg skukke gjort uten dere :flag::seeya:

mvh.beuty of aqua

 

achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32

Link to post
Share on other sites

Stram nok er ca når du kan presse den ned under 1 cm uten ubehag i tommelen.. Ellers bruk momentnøkler.

https://baatplassen.no/i/index.php?act=atta...post&id=118

side 17

https://baatplassen.no/i/index.php?act=atta...post&id=683

Side 34

Mvh

Bavaria32sport

Redigert av Bavaria32Sport (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...