Jump to content

Velge en rimelig kartplotter med støtte for nye kart og autopilot

thomassv

Recommended Posts

Hei. Jeg har nettopp kjøpt meg en gammel 32 fots seilbåt uten noe som helst av nav, fart, dybde, radio utstyr. Har litt erfaring med praktisk seiling med en Junker 22, men liten eller ingen erfaring med navigasjon og plottere. Vi er to voksne og to barn som gjerne vil reise en uke eller to på ferie nedover norskekysten og jeg regner med at det blir mye kjøring på motor. Til denne turen tror jeg at jeg kan få god nytte av en kartplotter og en autopilot (til rorkult) og muligens en vhf?

Har sett på Raymarine A serien kartplotter og Tiller Pilot

Plotteren har også ekkolodd / dybde som jeg innbiller meg er bra når man f.eks skal komme inn til land med båten eller fiske?

Skal på ferie til New York om en uke og om det er noen som kjenner til en butikk der så si i fra! Jeg har også hørt at det er mulig å kjøpe fra nettbutikker og så få varene levert til hotellet - er det noen som har erfaring med dette?

mvh

Thomas

De enkleste rorkult-autopilotene fra Raymarine er bra greier, men har sine begrensninger. De fungerer veldig bra under 'normale' forhold, men sliter når det begynner å ruske seg til. Hvis du stort sett seiler innaskjærs så er de mer enn gode nok, men skal du ut i havet så ville jeg nok gått et hakk opp og satset på noe i SmartPilot serien.

Skulle jeg prioritert investeringene, og det er jo alltid nok å bruke pengene på når man har båt :wink:, så ville jeg nok skaffet meg autopilot og VHF før kartplotter. Du kommer langt med en rimelig, håndholdt GPS slik at du kan enkelt kan plotte posisjonen din i kartet ved behov.

Seilte en båt med 'full pakke' fra Raymarine under Seilmakeren Doublehanded forrige uke. Det var imponerende å se hvor godt autopiloten styrte i liten kuling og opp til 5 meter bølger ute i havet. Men dette var da også en autopilotinstallasjon som koster rundt 35 000 :eek:

Redigert av NOR_Smurf (see edit history)

Bundin er bátleysur maður

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...