Jump to content

Samler opplysninger om skøyta "Kvingo"


sbhaug

Recommended Posts

Ærede båtvenner.

 

Jeg holder på å lage en nettside med oversikt over båter som har trafikkert min hjemkommune, Masfjorden (Hordaland) opp gjennom tidene (rutebåter o.l.). Blant annet samler jeg opplysninger om skøyta "Kvingo", som gikk her som rutebåt noen år.

Min far eide "Kvingo" noen år (som fritidsbåt) før han reiste til Oslo og solgte den der (på slutten av 60- tallet?). Jeg vet lite om hva som har skjedd siden. Blant annet skal den ha sunket, og blitt kjøpt opp av en dykkerklubb på østlandet.

Hvis det er noen der ute som har opplysninger om "Kvingo" (alt er av interesse), håper jeg dere kan dele det med meg.

Adressen til nettsiden vil bli lagt ut her så snart den er klar. Kanskje ikke så interessant for folk utenbygsfra, men den kan være en inspirasjon til å  lage lignende sider fra deres hjemsted. :headbang:

Bilde

Link to post
Share on other sites

Hei sbhaug,

 

Det var en fin skøyte du viste, jeg forsøkte å diskutere litt med meg selv om hvor den kunne være bygget  -  uten å bli ganske enig. Med det loddrette stevnet og de rette linjene i forskipet trekker jeg i retning av det nordlige vestlandet, men styrehuset bærer preg av Hardanger. Styrehuset er kanskje skiftet ut? Har du en peiling på historien?

 

Når det gjelder opplysninger om slike fartøyer så tror jeg  -  med all mulig respekt for baatplassen  -  at du har større mulighet for å få svar på et helt annet forum: http://www.stp-norway.com/Forum/viewforum.php?f=2

 

Jeg vet ikke om du kommer helt inn på forumet med den linken, eller om du først må gå inn på www.stp-norway.com og så klikke deg frem derfra.

 

Stp-Norway anbefales forøvrig på det varmeste for alle som er interessert i de litt større fartøyene og norsk skipsfart i sin alminnelighet. Stp har også en egen avdeling for luftfart  -  for dem som måtte ha slike "svevende interesser".

 

Lykke til med søkingen etter Kvingo!

 

mvh

Poseidon

 

PS som er føyet til senere:

Da jeg fikk se de to ekstra bildene som kom til nedenfor må jeg dempe meg litt i utsagnet "det nordlige vestland". For med bilder fra andre vinkler kom det frem skroglinjer som like gjerne trekker mot Lista.

Men jeg tar meg den frihet å nevne fartøyet for mine venner på www.stp-norway.com....

DS

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Jeg skal gjøre et forsøk med det nettstedet du anbefalte. Likevel tar jeg sjansen på å la dette ligge ute på "Båtplassen" en stund til. Man vet jo aldri......

 

Hvor skøyta er bygget, vet jeg ikke noe om, så jeg stoler på dine antakelser. :flag:

Når det gjelder styrehuset, har du nok rett. Et bilde fra tidlig på 40- tallet bekrefter dette.

I 1941 ble den ombygd til rutefart. Sannsynligvis fikk den da også nytt styrehus.

 

Skøyta var opprinnelig eid av Ola Lidal. Den var rigget for snurpefiske frem til 1941.

Det er i grove trekk det jeg vet.

 

Hvis jeg får til dette med å legge inn bilder, skal dere få se bildematerialet jeg sitter med.

Det ene bildet er nyere, og er hentet fra  et lokalt historiehefte.

Bilde

Bilde

 

Og som sagt: Alle opplysninger er av interesse.

 

Svein B. Haugsdal

Link to post
Share on other sites

Det ser ut til at etterlysningen på STP-Norway har gitt resultater. :wink:

Nå vet vi at skøyta ble bygget i 1932, og at den originale motoren var en Norlys 25 bhk.

 

Da min far eide den, var det en Union. (60 hk? Det skal jeg spørre han om).

 

Som rutebåt var den registrert for 60 passasjerer. Vanskelig å forestille seg, med tanke på nåtidens regelverk. De må ha stått som sild i tønne.

 

Jeg venter uansett spent på fortsettelsen. Som den optimisten jeg er, lar jeg etterlysningen ligge her på båtplassen en stund til, samtidig som jeg følger med på hva som måtte dukke opp på STP.

 

Som en "off-topic", vil jeg dele utsikten fra mitt vindu med dere.

(bildet er riktignok tatt i vinter, men det er nesten like fint her nå også).

 

Bilde

 

Takk for hjelpen så langt, Poseidon.

 

PS: Om ikke lenge vil jeg også legge inn et bilde av min egen båt. Også den er en gammel sliter fra min hjemkommune. M/B "Hei" har gått som legeskyssbåt i mange år, og er nå under omfattende restaurering.

Link to post
Share on other sites

Hei igjen Svein,

 

Ja stp-norway er et utrolig forum når det gjelder å grave frem historikken på gamle fartøyer. Jeg la med vilje inn det bilde som viste fiskerinummeret først, dermed ville den være lett å identifisere  -  noe som også skjedde.

 

Som du sikkert har sett la jeg inn et nyere bilde nå i ettertid, med tanke på å tirre dem som kanskje har sett fartøyet i sin etterkrigsvariant. Jeg er overbevist om at det vil dukke opp litt av hvert på stp når diverse båtologer får gravet litt mer i sine gjemmer.

 

mvh

Poseidon

 

PS

Jeg venter i spenning på "HEI" og jeg regner med at du tar med en del historikk i samme slengen?

DS

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Her er hva jeg fant om "KVINGO" (H-30-MF)

 

Bygget 1932 i Ølve, Hardanger for Ole T.Kvinge, Kvingo i Masfjorden.

Første maskinen var en Populær 20 hk som ble skiftet i 1939 til Nordlys 25 hk. På 1960-tallet har den en Union 30 hk som var fra 1952.

Ca.1964 blir den solgt til Kristoffer Lidal, Kvingo.

Ca.1967 blir den slettet av registeret over fiskefartøy.

1984 blir "KVINGO" tildelt kjenningssignaler LM 2152 og eier er oppgitt til Kvingo Båtpartselskap Aquanautisk Forening, Oslo. Lystbåtnr. A-18034.

Fartøyet er medlem av Norsk Motorskøyteklubb(NMSK) og er der registrert på Stig Rylandsholm, Lachmannsvei 1, 0495 OSLO.

Union-maskinen ble stående lenge ombord og det er først notert maskinskifte i NMSK-registeret 2002 til Volvo Penta 150 hk.

 

Alt tyder på at hun eksisterer fremdeles i beste velgående.

 

Legger ved et foto av "Kvingo" fra Bunnefjorden

 

 

Bilde

Link to post
Share on other sites

Glimrende!

 

Dette går over all forventning. Nå kan jeg nesten ikke forlange mer. Likevel; hvis noen har mer å tilføye mottas det med takk.

 

Fint å se at skøyta er tatt godt vare på. Etter bildet å dømme, er alt over vannlinjen nytt.

Takk til Poseidon, Trygve, Arild og alle som har hjulpet til. Opplysningene er gull verdt for "oppslagsverket" mitt.

 

En annen båt som også får en sentral plass i lokalhistorien, er min egen båt: "Hei". Den er også grunnlaget for at jeg begynte å arbeide med dette prosjektet.

 

Den ble bygget i 1947, og har en fortid som legeskyssbåt. Den gikk i opplag på 70- tallet, og ble lite brukt, frem til min far kjøpte den tidlig på 90- tallet. Da var den i dårlig forfatning. Båtens øvrige historie vil bli lagt ut på nettstedet mitt, sammen med bilder fra restaureringsarbeidet. Håper å få siden klar om ikke så lenge.

Bilde

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hei!

 

Fint å se bilde av "Kvingo" i Klenevågen. Alt du spurte om kunne jeg faktisk fortalt.

Jeg bodde noen år på Hurum, med båtplass i Lagahølet Røyken båtforening http://home.no.net/lagahol/index.html

Jeg har sett "Kvingo" på Oslofjorden hun var kjent fordi hun "bråkte" For meg er det musikk å høre en semidiesel. Trist at Unionen på 30 HK ble skiftet ut. Lure på hvor den er nå. Fint at du har inntresse for båter i Masfjorden. Hva er adressen til hjemmesiden din?

Link to post
Share on other sites

Hjemmesiden er ikke klar ennå. Det står en del arbeid igjen før den kan publiseres.

Jeg  regner med å ha den "på nettet" utpå høsten.

 

Navnet på siden er ikke avgjort. Jeg skal legge ut en link på denne siden så snart det er klart.

 

Siden vil inneholde en oversikt over det meste som har trafikkert Masfjorden, fra sandfartøy til kjente fjordabåter. Det blir et omfattende arbeid, så jeg kommer til å bygge ut siden gradvis.

 

For å klare dette, er jeg avhengig av alle som har noe å bidra med, i form av tekniske opplysninger, historier, bilder, og alt som har tilknytning til samferdsel langs fjorden.

Alle bidrag mottas med takk.

Her er et bilde av Masfjord, som selvfølgelig kommer med på siden.

Bilde

 

Jeg legger ved en link til en nyttig side:

http://wlanges.bei.t-online.de/fjord_alf.htm

Siden inneholder det meste av norske bilferjer opp gjennom tidene, samt opplysninger om hvor de ble av.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...