seilærn Startet 1.Juni.2009 Del på Facebook Startet 1.Juni.2009 (redigert) Skal se på seilbåt i morgen - en Albin Viggen. Har lest om at masten kan synke ned i hyttetaket pga. dårlig støtte - ved skarp seiling, er det ellers noen andre spesielle ting jeg bør se etter? Hvordan er tilgangen til seil til denne - lønner det seg å kjøpe i sverige for eksempel, det er jo flere slike båter der.. Redigert 1.Juni.2009 av seilærn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 2.Juni.2009 Del på Facebook Svart 2.Juni.2009 Kjenner ikke Viggen spesielt utover at det er lillesøsteren til Vega. Sjekk at riggen er skikkelig teit, i motsatt fall kan det tenkes at mastestøtten ikke er god nok til å ta kreftene fra en skikkelig teitet rigg. Sjekk for sprekker i bunnen under mastestøtten og i hyttetaket, slike kan tyde på at fundamentet er utilstrekkelig. Viggen er langkjølet så dette burde egentlig ikke være noe problem. Ellers er det mye som bør sjekkes på skrog, dekk og rigg når man handler bruktbåt. Har du ikke god nok greie på dette selv bør du få med deg en båtbesiktigelsesmann/kvinne for å vurdere båten. Seil til Viggen kan du få fra en hvilken som helst seilmaker. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 2.Juni.2009 Del på Facebook Svart 2.Juni.2009 Viggen er langkjølet så dette burde egentlig ikke være noe problem. Ikke helt riktig! De tidlige modellene, kalt Karlskrona Viggen, er langkjølt. Men da Albin overtok formene ble de endret til finnekjøl, samt en del andre endringer som også ble gjort. Så dette er to forskjellige båter, selv om de over vannlinjen ser ganske like ut. Albin Viggen kan også ha litt svai i kjølen, så det er greit å sjekke denne også. Nå må du ikke tolke dette dithen at jeg har greie på seilbåter, men jeg leste nettopp en sammenligningstest mellom Karlskrona Viggen og Albin Viggen i et svensk båtblad! Så da kan jeg jo late som om jeg kan det . Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
millisivert Svart 2.Juni.2009 Del på Facebook Svart 2.Juni.2009 (redigert) [...]ar lest om at masten kan synke ned i hyttetaket pga. dårlig støtte - ved skarp seiling, er det ellers noen andre spesielle ting jeg bør se etter? [...] En eller annen gang på sent '70, tidlig '80-tall, ble det sendt ut melding fra værftet om at dette skulle utbedres med en metallplate i takbjelken (den mahognyplanken du skaller hodet i når du går fra salongen og inn i forpiggen) er det montert en slik der skal "mastefotproblemet" være løst. Noen 'Vigger' har vistnok istedenfor fått laget en flyttbar støtte tilå sette i døråpningen under hard seilas. Den løsningen har jeg aldri sett 'live' men den fungerer garantert den også, så lenge du gidder å montere den. I klassereglene er det hvertfall åpnet for å bruke en slik også i regattaer. Uansett kan du få laget deg en sånn forsterkningsplate for ca. 1000,- og monterer den lett selv (ikke blir den stygg heller, da den er "gjemt" mellom to planker/bjelker), tegninger til slik plate (og masse andre tips) finnes på "viggenkluben.com" . Har hatt en Viggen med slik plate montert, og etter at platen var montert var alle problemene med "mykt hyttetak" borte, og den båten ble seilt i mye hardt vær (max. oppnådd hastighet 14,5 knop, raskeste Skagen Rev - Færder fyr: 10 timer ). Ellers er det jo etterhvert blitt en gammel båt, så ting som må/bør sjekkes: Alle skrogjennomføringer (om de kan skrues opp/igjen og om messingen er "frisk"), om det er synlige spor (fargeskjolder/saltstriper) i taket etter lekasjer så spør om/hvordan det er blitt utbedret. Sjekk at 'håndtakene' (teak-rekkverk) på hyttetaket (både ut- og innvendig) sitter godt fast og om det er lekkasjer her. Sjekk det elektriske (om det ser "ryddig" ut, om alle lanterner virker etc.). At det er en skikkelig lensepumpe ombord (de eldre viggene har en litt tvilsom patent på dette (lensepumpen pumper vannet ut i sittebrønnen så renner ut av selvlenserene), men de "nyere" båtene har skikkelig pumpe med egen slange ut). Og sjekk om vinsjene (både de på masta og de i sittebrønnen) fungerer som de skal og er smurt/vedlikeholdt (ikke så nøye om de er ripete/slitt på utsiden, men om det er 30år gammelt fett og masse sand i lagerene på innsiden er ikke det så bra). Ellers er det vel bare alle de vanlige brukktkjøpreglene, som å passe på at det ikke lukter gammel ostepopp av putene, at ikke vinduene er knust etc... Redigert 2.Juni.2009 av millisivert (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Halcyon Svart 2.Juni.2009 Del på Facebook Svart 2.Juni.2009 http://www.viggenklubben.com/ er riktig adresse... Sitér dette innlegget Link to post
NovaMalin Svart 2.Juni.2009 Del på Facebook Svart 2.Juni.2009 Du finner sikkert noen tips her. Sitér dette innlegget Pappa, jeg vil sove i båten! Link to post
seilærn Svart 2.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juni.2009 Takk for alle tips og linker! Båten står på land frem til i kveld, så jeg skal bort og se på den da. Får se på riggen etter hvert, når den kommer på... Sitér dette innlegget Link to post
seilærn Svart 2.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juni.2009 (redigert) Nå har jeg sett på båten, både utenpå og inni. Den ser ut til å være pent brukt, ingen skader på skroget, sett bort fra en liten skramme i baugen som er sparklet opp med litt i overkant mye sparkel - (i feil farge selvsagt ). Dekket er rent og pent og med svært få krakkeleringer, noen er det jo, langs med skjøten mellom skrog og dekk. Pent undervannsskrog og kjøl som er skrapet ned for kort tid siden. Det elektriske er ikke helt på topp, kun 2 av lanternene virker, men lyset inni skal virke. Innredningen er så vidt jeg kunne se original, lakkert, og i god stand. Eier har ikke hatt lekkasjer siden han kjøpte båten, og etter å ha studert båten ganske grundig innvendig, kan heller ikke jeg se tegn til at dette har vært noe problem. Skroggjennomføringer er det jo ikke så mange av på denne båten. Jeg telte 3 .. To er for dreneringen, og de går ut på akterspeilet, ellers var det en som er avløp til vasken, denne var med stoppekran, som fungerte bra. Det er vanntank foran i båten, og slanger til både denne, og til vasken er byttet ut i senere tid. Det blir sjøsetting senere i uka, da skal jeg se på seilene og motoren, om det fungerer greit. Blir det denne kommer jeg uansett til å bestille et nytt forseil utover høsten.. Redigert 2.Juni.2009 av seilærn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fenix Svart 2.Juni.2009 Del på Facebook Svart 2.Juni.2009 Hadde en Viggen for mange år siden. Den var jeg veldig fornøyd med, husker jeg - og jeg solgte den bare fordi den ble litt liten som familiebåt. Sitér dette innlegget Link to post
seilærn Svart 3.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juni.2009 (redigert) Fant en svensk side med greie priser på seil, men av en eller annen grunn har de ikke pris for genua. Dette har de: stor - rullgenua - fock - gennaker. Båten jeg ser på har ikke rulleforstag... Merkelig at det står rullgenua på alle båtene Redigert 3.Juni.2009 av seilærn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.