Jump to content

Holder dynamo på å ta kvelden?


Enes 44

Recommended Posts

Hei

 

Da jeg satte kursen mot Bergen i helgen, ladet begge dynamoene med 14V. (Slik de altid har gjort)

Men når jeg skulle gå hjem igjen ladet den ene bare med ca. 13,5V (så den lader enda) men de har begge vært stabil på 14 tidligere. Noen tips til hva det kan være?

Den var helt stabil på ca. 13,5. Er det noe å bry seg med?

Link to post

En hver forandring er en forandring som skulle følges opp.

Men først er det jo spørs hva du måler.

 

Er det to dynamoer som lader på en batteribenk?

Eller to på flere?

Hvordan er dette koblet opp?

Hvor og med hva måler du?

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

De går på hver sine batteri. Som ikke er koblet sammen. Målingen er på voltmeterne i instrumentering om bord. Begge voltmeter har vist stabilt 14V. Siden motorene var ny i 2000.

Men denne helgen fikk jeg et avvik på den ene for første gang. Men den var helt stabil på ca. 13,5V

Link to post

O.k.

Nøkkelinformasjon er her "to avskillte krets", men også "noe rask forandring" som du må huske på er alltid allvorlig.

 

Pga. avskillte krets kan det dessverre være allt,

men sjekk gjerne dette først:

- feil på instrument (inkl. feil på tilkobling, også på minus !), bruk multimeter for å få noe å sammenlikne med.

- for lite reimspenning

- dårlig kontakt mellom dynamo og batteri (finner du ved måling av spenningsfall)

- dårlige kullbørster (usansynlig)

- feil på regulator (i rekkefølgen relativ usansynlig)

- feil på batteri (mål spenning uten lading eller belastning & mål syrevekt på cellene hvis du kan)

 

Lykke til.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Har vært i båten og målt litt. Men nå virket alt fint. Instrumentering viser ganske nøyaktig 14V på begge motorene(dynamoene)

Og når jeg målte i maskinrom med multimeter hadde jeg 14,5 på begge.

Så da får jeg håpe at alt er som det skal.

 

Siden dette var fort gjort, brukte jeg tiden i kveld til å montere gassvarsler i båten. Noe jeg har hatt planer om lenge.

Link to post
Har vært i båten og målt litt. Men nå virket alt fint. Instrumentering viser ganske nøyaktig 14V på begge motorene(dynamoene)

 

Kan det ha vært noe så ufarlig som at det ene batteriet ble helt oppladet på tilbaketuren, og spenningsregulatoren skiftet over til vedlikeholdslading ? Det stemmer jo bra med en spenning på 13.5 V.

Link to post

Det er mulig hvis Enes 44 bruker flertrinnsregulatorer.

 

Men jeg antar at det finnes enten noe feil visning eller feil på tilkobling/komponenter.

Redigert her: Som vises jo allerede med avvik mellom multimeter og panellinstrumentet.

 

I alle fall er det elektrisk teknik, og på slik finnes det ikke noe "husthust" så er det bra igjen.

Jeg ville undersøke dette nøye.

 

Lykke til videre.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Avvik mellom instrumentering er nok bare at det er ganske grove analoge instrumenter. Mens multimeteret er digitalt.

Ser ikke ut til å være noe alvorlig. Men kommer nok til å følge med det.

Men det hadde jeg gjort uansett. Holder et øye med oljetrykk, temp, ladetrykk og lading på begge motorene stort sett hele tiden.

Link to post

En mulighet er og jeg tipper at den dynamoen som ladet med lavest volt er den som lader forbruksbatteriene, og etter at du har kommet hjem og ladet batteriene med landstrømsladeren så er spenningen fra dynamoen tilbake til ”normalt”?

 

Det kan være at forbruksbatteriene dine har blitt dyputladet i Bergen, og i så fall kan 13,5 volt være en normalverdi. Det er slik at når batteriene er ”tomme for strøm” så leverer dynamoen maks strøm, men da med en lavere volt.

Når batteriene så gradvis fylles opp med strøm, så blir også spenningen høyere og til slutt ”normal”?

 

Alternativt så kan det være noe galt et sted og da bør man måle både strøm og spenning med belastet system for å finne feilen. Hvis du hadde hatt batterimonitor og visst hvordan en slik virker ville du sannsynligvis visst status allerede.

Link to post

Også mulig.

Men jeg tror ikke det siden Enes 44 forteller om "stabil på 13,5V"

 

Ellers måtte man nå nesten høre først hva/hvordan hele forløpet gikk.

Allt er jo avhengig både utlading som du sa, tid & strøm mens etterladingen, type batteri og tilstands (kanskje første tegn for celleslutt?), osv.

Til slutten kunne man nå også diskutere om det bare er analoginstrumentet som hang seg opp

pga. f.eks. enten en edderkopp eller litt irr på kontaktene inkl. tenningslås og minus.

 

Ønsker en strålend fin dag så lenge.

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

En mulighet er og jeg tipper at den dynamoen som ladet med lavest volt er den som lader forbruksbatteriene, og etter at du har kommet hjem og ladet batteriene med landstrømsladeren så er spenningen fra dynamoen tilbake til ”normalt”?

 

Tror nok dette kan være tilfellet her.

Takker i allefall for mange gode tilbakemeldinger.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...