Skipper Båtløs Startet 6.Juni.2004 Del på Facebook Startet 6.Juni.2004 Er det noen som har peiling på om det er mulig og montere noe form for støydemper på VHF radioen. Ekkoloddet forårsaker ganske mye støy på VHF`n Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 6.Juni.2004 Del på Facebook Svart 6.Juni.2004 Det du må påse ved montering av ekkolodd at ikke ledninger/kabler ligger i nærheten av VHF antenneledninger o.l. Ellers kan du montere alt av VHF utstyr så langt fra ekkolodds utsyret som mulig, kanskje helt opp til 1 meters avstand. Støyfilter har jeg ikke hørt om, men du kan jo justere "squelchen" på VHF'n. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
ooma Svart 6.Juni.2004 Del på Facebook Svart 6.Juni.2004 Pass på at strømkablene dine er dimensjonerte nok. Det er stort sett strøm-peakene som forårsakes når ekkoloddet pulser lyden ut i vannet som er synderen. Dette strømtrekket får en frekvens slik puls-repetisjonsfrekvensen til ekkoloddet. De fleste VHF-er er følsomme for slike variasjoner på tilførselsspenningen. Når denne variasjonen ligger i nærheten av en frekvens som VHF-en liker (trenger ikke å være lik mottager frekvensen men en av mellomfrekvensene i apparatet, dvs interne frekvenser i demoduleringen for de spesielt interesserte) vil VHF-en tro at det er signaler som kommer fra antennen og dermed presentere de som audio. Nøkkelen til success er et godt vedlikeholdt og riktig dimensjonert elektrisk anlegg. Sørg også for at VHF og ekkolodd ikke er på samme kursen. Sitér dette innlegget Oso Link to post
Slagskibet Svart 7.Juni.2004 Del på Facebook Svart 7.Juni.2004 Du burde vente på svar fra Lars H. Han vet alt om sånne problemer. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 7.Juni.2004 Del på Facebook Svart 7.Juni.2004 Du burde vente på svar fra Lars H. Han vet alt om sånne problemer.Takk for tilliten. Men jeg tror nok at John_Kr og ooma har nevnt det viktigste. Vil bare presisere det om felles/ikke felles strømtilførsel. Husk da at det ikke er nok at ekkolodd og VHF ikke deler en felles plussledning, det samme gjelder også for minusledningen. I spørsmålet er det ikke sagt noe om hvordan støyen opptrer. Er det kun på enkelte kanaler (har selv støy på kanal L2 som jeg har gitt opp å bli kvit!), er den der alltid slik at en kan kamuflere den med squelshen, eller merkes det kun når du mottar en samtale? Svarene på dette kan hjelpe til å stille diagnosen. Men gjøres det som John_Kr og ooma sier, løses problemet for de fleste. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Skipper Båtløs Svart 7.Juni.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juni.2004 Takker for gode råd. Kan opplyse at både VHF og ekkolodd er koblet rett på batteriet (samme batteri).Kanskje det vi hjelpe hvis jeg kobler en av enhetene på startbatteriet. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 7.Juni.2004 Del på Facebook Svart 7.Juni.2004 Kanskje det vi hjelpe hvis jeg kobler en av enhetene på startbatteriet.Hei. Det er forsøket verd. Selv har jeg en bryter rett ved VHF'en slik at jeg kan velge drift fra forbruksbatteriet (standard), men dersom jeg skulle være "i nød" og forbruksbatteriet går tomt, kan jeg svitsje over til startbatteriet. Har samme mulighet for elektrisk lensepumpe. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Slagskibet Svart 7.Juni.2004 Del på Facebook Svart 7.Juni.2004 Takk for tilliten. Lars H. Det har du fortjent. Noe skal ha felles strømtilkobling og noe ikke-det er jo nok til at det går for en stakkar jo. Glemmer aldri plotteren vi ikke fikk til å virke på kjøkken bordet, men som virket i båten Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 6.Februar.2005 Del på Facebook Svart 6.Februar.2005 Jeg har nå kopplet opp min nye Icom 601 VHF. Allt ser ut til å fungere bra etter å ha gjort oppkall til Tjømme både på gammelmetoden og vha. DSC for å teste ut MMSI koden. Det vil si, allt fungerer bra inntil jeg skrur på ekkoloddet. Med ekkolodd på og med VHF i "Scan" mode stopper scannefunksjonen umiddelbart på en tilfeldig kanal og blir stående å hakke. Skrur jeg av ekkoloddet, vender VHF tilbake til normalen og fortsetter å scanne gjennom kanalene. At ekkoloddet forstyrrer VHF'en er åpenbart, men hvordan blir jeg kvitt det? Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
olpi Svart 6.Februar.2005 Del på Facebook Svart 6.Februar.2005 Hvis du henter strøm fra samme sted/punkt/kabel til begge (VHF & Ekkolodd) så kan det kanskje hjelpe å hente strøm til ekkolodd fra alternativ sted. Du kan jo prøve provesorisk å koble ekkoloddet til et lite separat 12V batteri, eller strekke en provesorisk kabel helt til batteribanken din. Hjelper det så vet du hva du har å gjøre. Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 6.Februar.2005 Del på Facebook Svart 6.Februar.2005 Ikke ukjent problem... Ta en titt HER Sørg for at strøm- og antennekabel til VHF ikke går sammen med kabling til ekkoloddet; Ta strømmen til VHF-en via en sikring direkte på batteripol. Lykke til. Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
John_Kr Svart 6.Februar.2005 Del på Facebook Svart 6.Februar.2005 Mye er nevnt allerede, men prøv samtidlig å ruten antennekabelen så langt unna kablene til ekkoloddsvingeren som mulig. Er pluggene til antennekabelen satt på forskriftsmessig i begge endene, da tenker jeg på om skjermingen har god kontakt med pluggene. Dersom du følger alle disse rådene så skal det bli bedre. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
REM Svart 7.Februar.2005 Del på Facebook Svart 7.Februar.2005 (redigert) Jeg kom plutselig på noe vesentlig her. Antenna mi ligger flatt nede, under presenningen nå i vinter. Kremt...kremt. Ikke så unormalt da kanskje, at den da fanger opp ekkoloddsignalene fra transduceren rett under? Hvorom allting er vil jeg takke de herrer for innspill. Dette med å isolere strømforsyninga ved å koble mot et lite ekstrabatteri var smart. Det har jeg allerede skrevet meg bak øret for senere avbenyttelse. Redigert 7.Februar.2005 av rem (see edit history) Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Lars H. Svart 7.Februar.2005 Del på Facebook Svart 7.Februar.2005 Hei. Tror nok du kan avvente litt til våren når du får antennen i riktig posisjon. Og dersom du nå har båten på land(?) har du heller ikke rette forhold for signaljorden til VHF'n. Og ekkoloddet jobber jo da heller ikke under normale forhold. Men har du problemer under normale driftsformål, er det bare å komme tilbake. Du er nok ikke den eneste med slike problemer. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
klk Svart 8.Februar.2005 Del på Facebook Svart 8.Februar.2005 Har samme problemet. Det støyer også på en bærbar VHF uten tilkopling til utvendig strøm eller antenne. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.