Jump to content

Vaske båten innvendig mens den ligger på vannet?


Bjerknez

Recommended Posts

Jeg har en Askeladden 535 Bowrider som ligger ved flytebrygge med vannkran og slange like ved...

 

Jeg bare lurer på om det er noen her som har noen triks for hvordan man enklest vasker båten innvendig...?

 

Det jeg har gjort til nå er å bruke Zalo blandet ut med vann, samt en svamp for å gnikke litt rundt. Etterpå spyler jeg bort såpen med vannslangen. (for vannet forsvinner jo ut av båten)

Er dette den enkleste måten... eller finnes det noen mirakelmidler som man nærmest bare kan spraye på og spyle av uten å gnikke?

 

Jeg har teaklaminat i bunnen og resten skulle vel tåle vann greit.... Men putene som er av sky/skinn fjerner jeg selfølgelig.

Det er ikke snakk om å vaske bort kjære og annet som sitter dønn, men en såkalt lett vask som fjerner saltvannsflekker og kanskje litt ØL som har størknet i sola... :saint:

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

Gjør det vel stort sett på samme måten som deg, men bruker minst mulig såpe (hvis i det hele tatt) for vil jo ikke fjerne voksen som beskytter gelcoaten! Skulle kjøpe Black Streak Remover fra Biltema, navnet sier vel hva den brukes til, men det var utsolgt sist jeg var der. Skyller over båten med ferskvann så ofte jeg har anledning.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Så man kan ikke gjøre som man gjør på en bil i mitt tillfelle... Nemmelig spraye med litt avfetting og spyle av med pekefingeren i slangen for høyere trykk etterpå?

Eller er ikke avfetting noe lurt?

 

Når vi er på tur så blir det jo fort litt merker fra skoene, samt litt kaffesøl (som har tørket i sola) som man gjerne vil få fjernet uten å måtte starte en halvtimes dugnad av den grunn. Så liksom for meg en spruteflaske med avfetting...

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

Det kan du jo gjøre, men eventuell voks følger jo med i dragsuget! Bruk heller en mild såpe, samt mye vann! Det løser det meste. Jeg vil anbefale deg å kjøpe deg en dekksbørste, f.eks det settet de selger på Biltema, da er det lett å vaske vekk eventuelle flekker etter hver tur...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Når vi er på tur så blir det jo fort litt merker fra skoene, samt litt kaffesøl (som har tørket i sola) som man gjerne vil få fjernet uten å måtte starte en halvtimes dugnad av den grunn. Så liksom for meg en spruteflaske med avfetting...

 

Kaffesøl får man vel av med litt vann? Skal du være pirkete så er det en ide å vaske skoene under før man går ombord. Eller ha egne sko i båten. Bodde i statene en del år og var stadig ute og fisket med en venn som hadde en større båt. Der kom man ikke ombord før man hadde vasket skoene under før ombordstigning! Han hadde montert opp børster festet til brygge så en liten sprut fra en vannflaske med litt såpe, "dra" skoene over børstene og litt ferskvann til slutt og så ombord. Båten var meget velholdt! Men det er jo mye raskere å vaske et par sko under før turen enn hele båten etter turen.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Har du en link til denne dekkbørsten?

 

Er du sikker på at voksen forsvinner hvis man bruker en vanlig mild avfetting?

 

Sjekk Biltema.no, art.nr. 25-046

 

Mild avfetting? Er ikke det en selvmotsigelse?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Vel.. en vanlig avfetting man får kjøpt på Statoil river ikke akkurat skinnet av pølsa. Er jo totalt ubrukelig på bil.. men kanskje den duger for lette flekker i båten?

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker en microfiberklut og vann innvendig i båten når det trengs litt rengjøring etter tur. En god microfiberklut tar det meste, og kommer også godt til nede i antisklibelegget. Noen flekker nytter det ikke å bare spyle bort, så da må man gnikke litt. Et par ganger i sesongen gir jeg også båten en kjapp runde med microfiberklut og båtshampo på utvendig antisklibelegg, siden det er vrient å få dette helt bra bare ved spyling. Bruker da shampo som ikke tar voks/polish etc.

Link to post
Share on other sites

Bare vann her i gården. Skomerker fjernes ved hjelp av wax/pollish.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Takker for svar folkens :)

 

Lurer på om jeg skal kjøpe meg et slikt børstesett eller noe ja....

Ser for meg en spruteflaske med vann blandet ut med mild Zalo, som man sprayer litt rundt der man trenger en vask. Så skrubber man på med børsten, for så og spyle av med rennende rent vann etterpå...

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...