Jump to content

Billig batterikabel


bliss X

Recommended Posts

Hei Lasse,

 

Jeg vet ikke hvordan det ligger an i Oslo, men her i Stavanger er vi så heldig å ha en skraphandler som tar inn ganske meget kabel som renskes og kappes for videresalg av kopperet. Han har kabler av tildels grove dimmensjoner og varierende lengder.

 

Bare som en tanke   -   for dere har vel noe lignende ?

 

mvh

Poseidon

 

PS

Forøvrig er sveisekabler alltid greie til denslags, kanskje har du noe slikt lettere tilgjengelig?

DS

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

:smiley: God regel er gå heller en dimensjon opp hviss du er usikker, men det aller viktigste er at kabelskoene blir tilstrekkelig godt montert.

Kabelskotang for store dimensjoner er det ikke så mange som har så en god løsning kan være å feste kabelskoen i feks. i skrustikken, fyll opp kabelskoen ( blåselampe eller varmluftpistol gjør susen) med lodde tinn og skru så til skrustikken.

Ingen for stor eller for liten det er trivselen som bestemmer.

Link to post

Kabler er dyrt, men kabler har også svært store avanser.

 

Skal du sette på kabelsko, men mangler tang, gjør en skruestikke jobben. Du kan først klemme skoen på i stikka, løsne og legge en spiker eller annet tynt på tvers av skoen og klemmet til på nytt. Da får du et ektra låsende søkk i tillegg.

 

Forsegling er viktig. Ikke bruk loddetinn. Over tid oppstår det tretthetsbrudd i overgangen mellom tinn og kobber - selv når du klamrer skikkelig opp.

 

Du kan forsegle med en penetrerende halvtørkende olje. F.eks. en engangssprøyte fyllt med "Owatrol olje mot rust" eller tilsvarende (nei, det er ikke D1 eller D2 men et spesialprodukt) gjør forsegling enkelt og holdbart. Krympestrømpe eller PVC elektrikertape til slutt.

 

Lotus

Link to post

Hei.

 

Mener å huske at det er blitt foreslått sveisekabel tidligere. Den skulle være av god kvalitet, myk med tynne enkeltkordeler, god issolasjon og ikke så dyr heller.

 

Men selv kjøpte jeg sist kabler i en bilelektrisk forretning, Aas Diesel Elektro på Kjeller. Da klemte de på kabelskoene uten ekstra kostnader for meg.

 

Ellers har det vært advart mot å lodde etter klemmingen. Men at enkeltkordelene da skulle knekke etter tid, tror jeg ikke er særlig aktuelt på slike grove dimmensjoner. Men å "pynte på" en dårlig klemming, har lite for seg, kabelen sitter ikke bedre i det myke materialet som oddetinn er.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Hei,

Her var det noen merkelige forklaringer.

 

Ja, det er riktig krympetenger er dyrt, men å gi råd om skruestikke for den som ikke har erfaring virker userøst. Teorien med krymp er å oppnå en gasstett elektrisk forbindelse. Dette oppnås ved eksakt press mellom kabelsko og ledning, Da får du materialflyt mellom disse og du knuser ikke ledningen.

 

Neste råd her er at man ikke må lodde pga tretthetsbrudd i overgang kabelsko og ledning. Er enig når det gjelder små dimensjoner, men en batterikabel som strippses godt kan trygt loddes. Brudd oppstår på grunn av at loddepunktet må bære vekten av ledningen under vibrasjon. Ved å stripse ledningen riktig (Nærmest mulig loddepunktet) gjør man denne vekten liten og det holder.

Link to post

Små eller store dimensjoner - enkeltkordelene er de samme tynne uansett. Når man så skal feste kabelen til en batteripol og videre til neste batteripol, er det svært vanskelig å få en fullgod klipsing/klamring/strekkavlastning. Ledningen må nødvendigvis ligge løs i en større eller mindre lengde fra batteripolen. Lodding brukes derfor sjeldent.

 

Selve kabelskoen er gjerne åpen i begge ender. En mengde runde kordeler puttes inn i skoen og klemmes fast. Selv med riktig verktøy, er det en anselig mengde penetrerende forseglingsolje som faktisk får plass i kabelskoen likevel. Lodder man i en allerede påpresset kabelsko fylles den også opp av tinn, selv om det i utgangspunktet tilsynelatende er fullt i skoen.

 

Dette er mine erfaringer. I ankerkasser har jeg opplevd at kobberet irrer langt innover i lederen selv med korrekt presset kabelsko og tilhørende krympestrømpe. Ankerkasser er kanskje et ekstremt miljø, men dog.

 

Andre kan ha ha andre erfaringer og mine synspunkter er ikke nødvendigvis de mest korrekte.

 

Lotus

Link to post

På grunn av omfattende ombygginger nede i kjelleren hos han Volvo penta måtte jeg ha ny kabel fra startbatteri til starter. Vestfold Elektrodiesel laget den til for meg mens jeg ventet. 240 for 2.1 m. 50 kvadrat med terminaler i begge ender.

Regner med at det finnes tilsvarende i hovedstadsområdet.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post

Lotus, Skjønner ikke helt hva du mener?

 

Du skriver:

"Små eller store dimensjoner - enkeltkordelene er de samme tynne uansett. Når man så skal feste kabelen til en batteripol og videre til neste batteripol, er det svært vanskelig å få en fullgod klipsing/klamring/strekkavlastning. Ledningen må nødvendigvis ligge løs i en større eller mindre lengde fra batteripolen. Lodding brukes derfor sjeldent. "

 

Er enig i at lodding brukes sjeldent, men om en ikke har tang så er det helt greit.

Med den vibrasjon som normalt finnes rundt batteriene så er vel ikke vibrasjon et problem.

 

Du skriver videre:

"Selve kabelskoen er gjerne åpen i begge ender. En mengde runde kordeler puttes inn i skoen og klemmes fast. Selv med riktig verktøy, er det en anselig mengde penetrerende forseglingsolje som faktisk får plass i kabelskoen likevel. Lodder man i en allerede påpresset kabelsko fylles den også opp av tinn, selv om det i utgangspunktet tilsynelatende er fullt i skoen. "

Om det er plass til penetrerende olje eller tinn etter krymping, hvilken rolle spiller det?

 

Du skriver videre:

"Dette er mine erfaringer. I ankerkasser har jeg opplevd at kobberet irrer langt innover i lederen selv med korrekt presset kabelsko og tilhørende krympestrømpe. Ankerkasser er kanskje et ekstremt miljø, men dog. "

 

Om kobberet irrer er det fordi  det ikke er brukt fortinnet kobberledning. Dette er galvanisk tæring som oppstår som følge av forskjellig elektromotorisk spenning i en fortinnet kabelsko og en ufortinnet ledning.

Link to post

Skal ikke påberope meg å være noen ekspert, men det overrasker meg at dere omtaler loddetinn som en eneste "type". Her finnes det jo også forskjellige legeringer. Fikk noe loddetinn av en onkel i fjor, som skulle være perfekt i båt. Tror denne inneholdt ca. 5% sølv.

 

mvh

 

Barsk II :headbang::flag::rolleyes:

Link to post

Små

Dette er mine erfaringer. I ankerkasser har jeg opplevd at kobberet irrer langt innover i lederen selv med korrekt presset kabelsko og tilhørende krympestrømpe. Ankerkasser er kanskje et ekstremt miljø, men dog.

 

Andre kan ha ha andre erfaringer og mine synspunkter er ikke nødvendigvis de mest korrekte.

 

Lotus

Tror jeg ville krympet over med krympestrømpe. Den kan også fylles inni for å få sakene tett. Ellers kan jeg annbefale vulke tape. Dette er en elastisk tape av gummi uten lim. Den blir som en tett gummi forsegling. Mye bedre enn elektrotape som løsner og lager mye kliss med limen som blir igjen.

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Link to post

Poenget er: Når det er plass til penetrerende olje, er det også plass til fuktighet. Fuktigheten trekker opp i kabelen og forårsaker oksidering. Kobber, saltvann og luft gir grønn guffe selv uten andre metaller til stede. Legg en løs ledningstump uten sko i dreggkassa. Den ser ikke mye pen ut ved sesongslutt.  En forsegling hindrer oksyderingen siden ledningsisolasjonen er  forholdsvis mye tettere. Fortinnet kobberledning løser sikkert problemet. Jeg har ikke nok erfaring til å si noe, men inntrykket er at det ikke brukes ofte, antagelig pga prisen.

 

I Lasses seilbåt er kanskje ikke vibrasjoner noe stort problem, men i en motorbåt er det mye mer av slikt. Både fra motor og fra sjøen forøvrig. Stor ristig, mikroskopisk vibrasjon. Over tid går det ofte galt er min erfaring.

 

Lotus

Link to post

Ingen tvil om at krympet forbindelse er det beste. Er forbindelsen vibrasjonsutsatt er sekskantpressing å foretrekke. Krympestrømpe gjerne med lim og penetrerende olje/tectyl gjør det hele enda bedre.

 

Krymping/klemming i skrustikke er dog kun egnet om man også lodder. Ved lodding skal der nyttes splittet kabelsko. En forutsetning for en god lodding er at man har riktig utstyr og at man behersker det å gjøre en skikkelig lodding. Dernest må man kunne klare å gjøre jobben slik at ikke kabelen fylles med loddetinn flerfoldige cm utenfor kabelskoen. Vibrasjon er ikke noe veldig stort problem om kabelen er klamret.

 

Leser man litt mellom linjene til Lotus får man inntrykk av at dersom lodding er utført så er man dømt til sure dager og evig fortapelse. Lodding går utmerket det om  fagmessig utført, men sekskantpress er bedre.

 

PVC-tape er nevnt. Det er mindre bra da denne løsner ved kontakt med olje og diesel. Vulketape er dog utmerket, den løsner aldri.

Link to post

Hvor får man kjøpt denne?

 

Lars H.

Er faktisk usikker siden jeg aldrig har kjøpt en rull selv. Bare "låner" litt på jobben. Rullen jeg bruker er merket Nittotape. Vil tro at du kan få kjøpt det steder elektrikere handler. Ser at Clasolsson har hatt det inne, men er merket med "Utgått" nå. Du får ta en tur for å se (eller ringe).

 

Vi bruker denne tapen mye for å beskytte kabel nipler og kontakter som er vanntette. Dette for ekstra hinder for vann inntregning og beskytte dem mot rusk og rask. Dette bruker vi også istedenfor krympestrømper på kabler da det er ugunstig å bruke varmepistol i Ex områder på plattformer.

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...