bliss X Startet 6.Juni.2004 Del på Facebook Startet 6.Juni.2004 Skal bytte hovedledninger til batteriene, og lurer på hvor man får kjøpt det til en rimelig pris i Oslo over disk. Clas Olson: Har ikke Biltema: Har bare ferdige korte lengder med påsatt kabelsko - ubruklig. Torshov Bilrekvisita: 6o kr pr meter (synes jeg var for dyrt) Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 6.Juni.2004 Del på Facebook Svart 6.Juni.2004 Biltema har sånn bilstereo kabel, den er vel i lengre lengder enn kort-kort. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
aulrik Svart 6.Juni.2004 Del på Facebook Svart 6.Juni.2004 Startkabler fra Biltema (25mm2). Fåes i forskjellige lengder, bl.a. 2X10 meter for 299kr. Sitér dette innlegget Link to post
Frank v. Svart 6.Juni.2004 Del på Facebook Svart 6.Juni.2004 Har ikke peiling på hvilken dimensjon du tenker på,men et alternativ er å kjøpe start kabler,rive vekk klemmene og få satt på kabelsko istedet.. Jeg brukte det fra batteriene og frem til skinnene ved førerbordet.Ser ut til å fungere greit.. mvh frank v. Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 6.Juni.2004 Del på Facebook Svart 6.Juni.2004 de har iallefall 30mm2 på rull, 6m lengder, varenummer 35-726 Hva for diametere skal du ha Lasse ? Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
bliss X Svart 6.Juni.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juni.2004 Skal ha 35mm2 Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 6.Juni.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juni.2004 NB! Har sett på disse bilstereo kablene, men synes det blir for tamt Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 6.Juni.2004 Del på Facebook Svart 6.Juni.2004 Hei Lasse, Jeg vet ikke hvordan det ligger an i Oslo, men her i Stavanger er vi så heldig å ha en skraphandler som tar inn ganske meget kabel som renskes og kappes for videresalg av kopperet. Han har kabler av tildels grove dimmensjoner og varierende lengder. Bare som en tanke - for dere har vel noe lignende ? mvh Poseidon PS Forøvrig er sveisekabler alltid greie til denslags, kanskje har du noe slikt lettere tilgjengelig? DS Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
bwh Svart 6.Juni.2004 Del på Facebook Svart 6.Juni.2004 God regel er gå heller en dimensjon opp hviss du er usikker, men det aller viktigste er at kabelskoene blir tilstrekkelig godt montert. Kabelskotang for store dimensjoner er det ikke så mange som har så en god løsning kan være å feste kabelskoen i feks. i skrustikken, fyll opp kabelskoen ( blåselampe eller varmluftpistol gjør susen) med lodde tinn og skru så til skrustikken. Sitér dette innlegget Ingen for stor eller for liten det er trivselen som bestemmer. Link to post
bliss X Svart 6.Juni.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juni.2004 God regel er gå heller en dimensjon opp .Det er nettopp det jeg skal. Gå en dimensjon opp Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 6.Juni.2004 Del på Facebook Svart 6.Juni.2004 Kabler er dyrt, men kabler har også svært store avanser. Skal du sette på kabelsko, men mangler tang, gjør en skruestikke jobben. Du kan først klemme skoen på i stikka, løsne og legge en spiker eller annet tynt på tvers av skoen og klemmet til på nytt. Da får du et ektra låsende søkk i tillegg. Forsegling er viktig. Ikke bruk loddetinn. Over tid oppstår det tretthetsbrudd i overgangen mellom tinn og kobber - selv når du klamrer skikkelig opp. Du kan forsegle med en penetrerende halvtørkende olje. F.eks. en engangssprøyte fyllt med "Owatrol olje mot rust" eller tilsvarende (nei, det er ikke D1 eller D2 men et spesialprodukt) gjør forsegling enkelt og holdbart. Krympestrømpe eller PVC elektrikertape til slutt. Lotus Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 7.Juni.2004 Del på Facebook Svart 7.Juni.2004 Hei. Mener å huske at det er blitt foreslått sveisekabel tidligere. Den skulle være av god kvalitet, myk med tynne enkeltkordeler, god issolasjon og ikke så dyr heller. Men selv kjøpte jeg sist kabler i en bilelektrisk forretning, Aas Diesel Elektro på Kjeller. Da klemte de på kabelskoene uten ekstra kostnader for meg. Ellers har det vært advart mot å lodde etter klemmingen. Men at enkeltkordelene da skulle knekke etter tid, tror jeg ikke er særlig aktuelt på slike grove dimmensjoner. Men å "pynte på" en dårlig klemming, har lite for seg, kabelen sitter ikke bedre i det myke materialet som oddetinn er. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
JRK Svart 7.Juni.2004 Del på Facebook Svart 7.Juni.2004 Hei, Her var det noen merkelige forklaringer. Ja, det er riktig krympetenger er dyrt, men å gi råd om skruestikke for den som ikke har erfaring virker userøst. Teorien med krymp er å oppnå en gasstett elektrisk forbindelse. Dette oppnås ved eksakt press mellom kabelsko og ledning, Da får du materialflyt mellom disse og du knuser ikke ledningen. Neste råd her er at man ikke må lodde pga tretthetsbrudd i overgang kabelsko og ledning. Er enig når det gjelder små dimensjoner, men en batterikabel som strippses godt kan trygt loddes. Brudd oppstår på grunn av at loddepunktet må bære vekten av ledningen under vibrasjon. Ved å stripse ledningen riktig (Nærmest mulig loddepunktet) gjør man denne vekten liten og det holder. Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 7.Juni.2004 Del på Facebook Svart 7.Juni.2004 Små eller store dimensjoner - enkeltkordelene er de samme tynne uansett. Når man så skal feste kabelen til en batteripol og videre til neste batteripol, er det svært vanskelig å få en fullgod klipsing/klamring/strekkavlastning. Ledningen må nødvendigvis ligge løs i en større eller mindre lengde fra batteripolen. Lodding brukes derfor sjeldent. Selve kabelskoen er gjerne åpen i begge ender. En mengde runde kordeler puttes inn i skoen og klemmes fast. Selv med riktig verktøy, er det en anselig mengde penetrerende forseglingsolje som faktisk får plass i kabelskoen likevel. Lodder man i en allerede påpresset kabelsko fylles den også opp av tinn, selv om det i utgangspunktet tilsynelatende er fullt i skoen. Dette er mine erfaringer. I ankerkasser har jeg opplevd at kobberet irrer langt innover i lederen selv med korrekt presset kabelsko og tilhørende krympestrømpe. Ankerkasser er kanskje et ekstremt miljø, men dog. Andre kan ha ha andre erfaringer og mine synspunkter er ikke nødvendigvis de mest korrekte. Lotus Sitér dette innlegget Link to post
Orkanen Svart 7.Juni.2004 Del på Facebook Svart 7.Juni.2004 60 kr pr. m. for dyrt ????? Hvor mange meter er det vi snakker om ?? Det er vel ikke snakk om kilometervis ? Sitér dette innlegget Link to post
Krapyl Svart 7.Juni.2004 Del på Facebook Svart 7.Juni.2004 På grunn av omfattende ombygginger nede i kjelleren hos han Volvo penta måtte jeg ha ny kabel fra startbatteri til starter. Vestfold Elektrodiesel laget den til for meg mens jeg ventet. 240 for 2.1 m. 50 kvadrat med terminaler i begge ender. Regner med at det finnes tilsvarende i hovedstadsområdet. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
JRK Svart 7.Juni.2004 Del på Facebook Svart 7.Juni.2004 Lotus, Skjønner ikke helt hva du mener? Du skriver: "Små eller store dimensjoner - enkeltkordelene er de samme tynne uansett. Når man så skal feste kabelen til en batteripol og videre til neste batteripol, er det svært vanskelig å få en fullgod klipsing/klamring/strekkavlastning. Ledningen må nødvendigvis ligge løs i en større eller mindre lengde fra batteripolen. Lodding brukes derfor sjeldent. " Er enig i at lodding brukes sjeldent, men om en ikke har tang så er det helt greit. Med den vibrasjon som normalt finnes rundt batteriene så er vel ikke vibrasjon et problem. Du skriver videre: "Selve kabelskoen er gjerne åpen i begge ender. En mengde runde kordeler puttes inn i skoen og klemmes fast. Selv med riktig verktøy, er det en anselig mengde penetrerende forseglingsolje som faktisk får plass i kabelskoen likevel. Lodder man i en allerede påpresset kabelsko fylles den også opp av tinn, selv om det i utgangspunktet tilsynelatende er fullt i skoen. " Om det er plass til penetrerende olje eller tinn etter krymping, hvilken rolle spiller det? Du skriver videre: "Dette er mine erfaringer. I ankerkasser har jeg opplevd at kobberet irrer langt innover i lederen selv med korrekt presset kabelsko og tilhørende krympestrømpe. Ankerkasser er kanskje et ekstremt miljø, men dog. " Om kobberet irrer er det fordi det ikke er brukt fortinnet kobberledning. Dette er galvanisk tæring som oppstår som følge av forskjellig elektromotorisk spenning i en fortinnet kabelsko og en ufortinnet ledning. Sitér dette innlegget Link to post
Barsk IV Svart 7.Juni.2004 Del på Facebook Svart 7.Juni.2004 Skal ikke påberope meg å være noen ekspert, men det overrasker meg at dere omtaler loddetinn som en eneste "type". Her finnes det jo også forskjellige legeringer. Fikk noe loddetinn av en onkel i fjor, som skulle være perfekt i båt. Tror denne inneholdt ca. 5% sølv. mvh Barsk II Sitér dette innlegget Link to post
-Luna- Svart 7.Juni.2004 Del på Facebook Svart 7.Juni.2004 Små Dette er mine erfaringer. I ankerkasser har jeg opplevd at kobberet irrer langt innover i lederen selv med korrekt presset kabelsko og tilhørende krympestrømpe. Ankerkasser er kanskje et ekstremt miljø, men dog. Andre kan ha ha andre erfaringer og mine synspunkter er ikke nødvendigvis de mest korrekte. Lotus Tror jeg ville krympet over med krympestrømpe. Den kan også fylles inni for å få sakene tett. Ellers kan jeg annbefale vulke tape. Dette er en elastisk tape av gummi uten lim. Den blir som en tett gummi forsegling. Mye bedre enn elektrotape som løsner og lager mye kliss med limen som blir igjen. Sitér dette innlegget Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375 Link to post
Lotus Svart 7.Juni.2004 Del på Facebook Svart 7.Juni.2004 Poenget er: Når det er plass til penetrerende olje, er det også plass til fuktighet. Fuktigheten trekker opp i kabelen og forårsaker oksidering. Kobber, saltvann og luft gir grønn guffe selv uten andre metaller til stede. Legg en løs ledningstump uten sko i dreggkassa. Den ser ikke mye pen ut ved sesongslutt. En forsegling hindrer oksyderingen siden ledningsisolasjonen er forholdsvis mye tettere. Fortinnet kobberledning løser sikkert problemet. Jeg har ikke nok erfaring til å si noe, men inntrykket er at det ikke brukes ofte, antagelig pga prisen. I Lasses seilbåt er kanskje ikke vibrasjoner noe stort problem, men i en motorbåt er det mye mer av slikt. Både fra motor og fra sjøen forøvrig. Stor ristig, mikroskopisk vibrasjon. Over tid går det ofte galt er min erfaring. Lotus Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 7.Juni.2004 Del på Facebook Svart 7.Juni.2004 Hei, Ja Lotus jeg tror du har helt rett i at det syndes mye med bruk av ufortinnet ledning. Jeg tenkte heller ikke på sjøvann direkte i skoene, det vil nok også gi problemer uansett elektrisk forbindelse. Sitér dette innlegget Link to post
Cato Svart 7.Juni.2004 Del på Facebook Svart 7.Juni.2004 Engbo, 40 kr/meter inkl mva for 35mm Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 7.Juni.2004 Del på Facebook Svart 7.Juni.2004 Ingen tvil om at krympet forbindelse er det beste. Er forbindelsen vibrasjonsutsatt er sekskantpressing å foretrekke. Krympestrømpe gjerne med lim og penetrerende olje/tectyl gjør det hele enda bedre. Krymping/klemming i skrustikke er dog kun egnet om man også lodder. Ved lodding skal der nyttes splittet kabelsko. En forutsetning for en god lodding er at man har riktig utstyr og at man behersker det å gjøre en skikkelig lodding. Dernest må man kunne klare å gjøre jobben slik at ikke kabelen fylles med loddetinn flerfoldige cm utenfor kabelskoen. Vibrasjon er ikke noe veldig stort problem om kabelen er klamret. Leser man litt mellom linjene til Lotus får man inntrykk av at dersom lodding er utført så er man dømt til sure dager og evig fortapelse. Lodding går utmerket det om fagmessig utført, men sekskantpress er bedre. PVC-tape er nevnt. Det er mindre bra da denne løsner ved kontakt med olje og diesel. Vulketape er dog utmerket, den løsner aldri. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 7.Juni.2004 Del på Facebook Svart 7.Juni.2004 Vulketape er dog utmerket, den løsner aldri.Hvor får man kjøpt denne? Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
-Luna- Svart 7.Juni.2004 Del på Facebook Svart 7.Juni.2004 Hvor får man kjøpt denne? Lars H. Er faktisk usikker siden jeg aldrig har kjøpt en rull selv. Bare "låner" litt på jobben. Rullen jeg bruker er merket Nittotape. Vil tro at du kan få kjøpt det steder elektrikere handler. Ser at Clasolsson har hatt det inne, men er merket med "Utgått" nå. Du får ta en tur for å se (eller ringe). Vi bruker denne tapen mye for å beskytte kabel nipler og kontakter som er vanntette. Dette for ekstra hinder for vann inntregning og beskytte dem mot rusk og rask. Dette bruker vi også istedenfor krympestrømper på kabler da det er ugunstig å bruke varmepistol i Ex områder på plattformer. Sitér dette innlegget Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.