Jump to content

Mørebas 17, hvorfor veien de så mye, f.eks. ift Rana 17?

JohnEriksen

Recommended Posts

Hei . jeg lurer på å kjøpe en gammel mørebas 17 fra 1982. Jeg ser mange skryter av disse, men jeg lurer litt på dette med vekten. Den veier 700 kilo, altså dobbelt så mye som feks en rana 17!? Man må vel ha mye mer motor på denne båten da? Er det noen som har synspunkter på hva man får igjen for den ekstra vekten?

Hilsen John Eriksen

Kommentar fra moderator:Emnetittelen er endret, var opprinnelig Blir mørebas for tung? . For mer informasjon, se 'Regler for Åpent Forum'

Mørebas båtene er generelt solid bygget, de har også dobbelbunn som er skumma, og disse har som regel trekt vann og er fuktige. det betyr ekstra vekt! har erfaring med Mørebas 20 om min oppfattning er at de er tunge og stabile i sjøen, tar sjøen fint uten masse slamring.. kontra en lettere båt hulere lyd i sjøen mere merkbare bunnslag. mere sprettende bevegelser.

men personlig ville jeg ha valgt båt uten skum om den var 20-25år gammel enten må man leve med dette eller gøre en h.... jobb med å ta opp dørken å fjærne skummet og støpe ny dørsk igjen..

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Takk for kommentarer. Den båten jeg har kjøpt er såpass billig, jeg betaler vel nester bare for motoren, at jeg tar sjansen på at båten er grei. Ifølge selgeren er båten 550 kilo, han hadde inkludert motoren (70 hk firetakter) i den oppgitte annonsen der det sto 700. Dersom det viser seg at det er mye vann inni får jeg eventuelt finne på noe, eller kjøpe "ny" båt. Tviler vel på at jeg legger meg til å skjære opp dørken for å støpe ny. Hvordan finner man ut om det er vann inni?

Bakerste stykket av min (inni rommet til tanken) var det bare enkeltbunn, her borret jeg rett og slett to hull in i "endestokken" på dobbeltbunnen og lot "det fosse" ut i enkeltbunnen der jeg tørket det opp :smiley:

Etter etpar dager kom det ikke mer og da skrudde jeg en plugg i nederste hullet og sikaflex i det øverste. Neste vinter så var det bare å skru ut pluggen igjen...

TrondT

Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC

Barracuda 30 :-)

• 8 år senere...

Siden informasjon er vanskelig å oppdrive om Mørebas 17 selv i 2018 svarer jeg på denne gamle tråden:

Skummet trekker vann. Jeg har 80 hk Yamaha fra 1993 på min, vekt med motor er ca 1000 kg. Skar hull i dørken, skummet er veldig fuktig. Skummet må fjernes, det tørker aldri ut. Båten min skulle veid 510 + 120 kg = ca 630 kg, i stedet for dagens 1000 kg. 

1457583065_Mrebas17fabrikkinformasjon.png.c3e1dc9b347c1437a7a4c9b78e74aec6.png

hva slags fart gjør du med 80hk?  

Var en slik i hjemmehavna mi , mener den gjorde 32-33 knop (før gpsens tid så litt slingringsmonn må man vel regne med) 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...