Jump to content

vannpumpe - ulyd

bjoris

Recommended Posts

Jeg har nå skrudd fra hverandre vannpumpa til ferskvannsforsyningen. Uten peiling så er det ikke så enkelt å finne ut av, men kanskje noen kan si noe fornuftig ut fra at jeg oppdaget følgende:

Akslingen til pumpa gir fra seg et kraftig klikk når jeg skifter vei (dreier akslingen for hånd,  venstre/høyre). Vet at pumpa selvsagt går samme vei når den går, men det var også litt små skrape lyder når jeg dreide den for hånd. Lydene som kommer når den går normalt (altså når strømmen står på og den brukes normalt) tilsvarer litt denne "klikkingen".

Kan jo bruke den til den stopper, men den kommer garantert til å stoppe når vi ligger i uthavn og hadde tenkt å ligge et par dager... Ser at ny koster opp mot 1000 lappen så hvis noen har en ide om hva som kan gjøres evt hvor en slik pumpe kan fikses i Oslo-området eller om det går ann å få kjøpe bare motoren så er jeg takknemlig for svar.

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

:smiley:

Har du mistanke om at vannpumpen vil ta kvelden ...ja da ville jeg byttet den straks for den dagen tempraturen står i taket da har du bare et valg det er å stoppe motoren eller i en nødsituasjon å kjøre til motoren ryker ......

uansett ville jeg byttet den fortest mulig ..........vil ikke ha et uforusett havari pga vannpumpa som jeg kunne fikset...

SAFETY FIRST  :flag:

Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

:headbang:

Har du mistanke om at vannpumpen vil ta kvelden ...ja da ville jeg byttet den straks for den dagen tempraturen står i taket da har du bare et valg det er å stoppe motoren eller i en nødsituasjon å kjøre til motoren ryker ......

uansett ville jeg byttet den fortest mulig ..........vil ikke ha et uforusett havari pga vannpumpa som jeg kunne fikset...

SAFETY FIRST  :rolleyes:

det snakkes nok om pumpa til ferskvannet ombord, mao ikke til motoren. Regner med at drikkevarer finnes i flaske / boks, så noen direkte sikkerhetsdetalj er det vel ikke akkurat...

Suzuki

No boat needed..

Nei, det er altså ikke til motoren. Da hadde jeg byttet på flekken.

Ja, vi har alltid 5 liter med drikkevann i tillegg så det er jo ikke krise. I tillegg hadde jeg sikkert klart "få tak i" vann hvis det var krise. Det er litt fall på slangen.

Nei, jeg vet ikke helt hvilken type det er, men tror jeg bytter den. Irriterende å høre på den fæle lyden hver gang en bruker vann...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Er en belg? pumpe vil jeg tro. Sylinderformet sak, svakt trekantet i den ene 1/4 enden med  trykkføler deretter. Denne pumpen skal lage noe lyd. Har du hatt selve pumpeenheten fra værandre består av 3 stk stempler, belg og en filterplate ofte samler det seg småstein og avleiringer her Er som regel en bortimot eveigvarende sak viss den ikke ruster bort eller blir full av dritt. (Har du akkumulator? Mye finere gange og jevnt trykk.)

Har hatt løst alt og gjort rent, men det ble ikke bedre. Når jeg hadde alt løst dreide jeg på akslingen og da var det mye lyd fra motoren. Det skjedde plutselig, før gikk den nesten helt stille nå durerer det så det rister i drøken...

Det er noe galt fatt så jeg har kjøpt ny fra Marime, 790 kr...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...