Sjøtunga Startet 2.Juni.2009 Del på Facebook Startet 2.Juni.2009 (redigert) Jeg har en Selden-mast med seilinntak som på bildet der "løperne" (hva heter de egentlig?) som er festet på seilet henger seg opp i overkant av inntaket når seilet skal heises. Det stopper i godset (plasten) i selve inntaket rett over fjærene (gaffelen der "løperne" entres når seilet monteres), og medfører at jeg må følge ekstra med og se til at hver "løper" kommer seg forbi inntaket, og kanskje ta en tur opp på masta og ordne opp en gang i blant. Dette er litt ekstra pes når man er aleine i båten. Hva kan det skyldes? Hjelper det å bytte seilinntaket eller den fjærende gaffelen? Eller kan det være andre ting? Redigert 2.Juni.2009 av hljoen (see edit history) Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 2.Juni.2009 Del på Facebook Svart 2.Juni.2009 Prøvd å legge litt silikon i mastesporet? Enten en spray (enklest å spraye mastesleidene) eller en stift som man kan legge en liten klæsj med i mastesporet. Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
Sjøtunga Svart 2.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juni.2009 Prøvd å legge litt silikon i mastesporet? Enten en spray (enklest å spraye mastesleidene) eller en stift som man kan legge en liten klæsj med i mastesporet. Nei, det har jeg ikke prøvd. Men det skal jeg gjøre Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
HaHa Svart 2.Juni.2009 Del på Facebook Svart 2.Juni.2009 Du kan også prøve å file ned/runde av eventuelle skarpe kanter på 'løperne' (sleidene?). Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtunga Svart 2.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juni.2009 Du kan også prøve å file ned/runde av eventuelle skarpe kanter på 'løperne' (sleidene?). Notert som plan B Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
HCO Svart 2.Juni.2009 Del på Facebook Svart 2.Juni.2009 Jeg har samme mast, og samme "peset". Tips notert. I tillegg er det på min mast knekt av øverste del på den ene siden av den fjærende delen. Jeg ser at delen er klinket fast til masten. Noen som har erfaring med å skifte hele delen, og som vet om det er en kurant jobb? Sitér dette innlegget /HCO H.C.'s seilbåtblogg Link to post
Seilaren Svart 2.Juni.2009 Del på Facebook Svart 2.Juni.2009 Jeg har byttet. Tok meg 10 minutter. Delen får du kjøpt hos alle Selden - forhandlere.. Husk at seilet ikke henger seg så lett opp hvis du ligger rett mot vinden. Men en gang vinden kommer litt fra siden setter løperne seg fast. Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Mergulhito Svart 3.Juni.2009 Del på Facebook Svart 3.Juni.2009 Da jeg var seilmaker hadde jeg alltid et telys i lomma på seiljakka og i verktøybaggen, det brukte jeg til å smøre sleidene og mastesporet. Silikonspray er bra, men møkkete! Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 3.Juni.2009 Del på Facebook Svart 3.Juni.2009 Jeg hadde også friksjon oppover og fikk tips av han i nabobåten om å bruke Salo. Jeg viste ikke helt hvor mye jeg skulle bruke, så jeg heldte over den øverste og lot det renne ned langs alle de andre. Så heiste jeg seil uten problemer. Slapp ned seilet og heiste det to ganger til, og etter det har det vært bra. Det ble litt søl av Salo nede, men det spylte jeg bare bort. Dette var tidlig i mars, og jeg heiser fortsatt seilet nesten helt til tops for hånd. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
GeirT Svart 3.Juni.2009 Del på Facebook Svart 3.Juni.2009 (redigert) Har samme type mastespor som deg - og det var tungt å heise seil. Jeg kjøpte denne her på Maritim.no - den er knallbra ! Geir PS Til nesten alt som er i bevegelse står det. Virker ikke på kona Redigert 3.Juni.2009 av GeirT (see edit history) Sitér dette innlegget Geir Link to post
Sjøtunga Svart 3.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juni.2009 Takk for alle tips! Er det noen som har meninger om Slide Master Antifriction? Den er PTFE-(teflon-)basert, helt fri for silikon. Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 3.Juni.2009 Del på Facebook Svart 3.Juni.2009 Vil bare motsi meg selv og anbefale sprayen som GeirT viser til istedenfor silikon. Brukte en sånn spray på båten til en kompis nå nettopp, og dette var langt mindre grisete enn silikon. Og glattere enn glattest. Så nå husket jeg også at jeg har planer om å kjøpe en sånn Holt spray. Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.