Jump to content

Er 9.9 firetakt slappe greier ? (har kjøpt meg en sånn)


Brodern

Recommended Posts

Jeg kjøpte meg en ny Mercury 9.9 firetakter i dag (har noen Merc´s fra før, liker de)

 

Skal bruke den på båten til guttungen, en with på 10 fot.

 

Men så sier brutter følgende : Du må opp i minst 12 hester for at den skal bli like sprek som en totakter, 9.9 firetakt er slapt og funker rompe.

 

Nå er ikke farten det helt store. Da kunne jeg vel alltids slengt på en 25hk jeg har i bua, men det har ikke poden lov til. 9.9 er lov, og nye motorer er jo kun firetakt nå.

 

Jeg har en 3.5 Mercury firatakter, og den drar overraskende godt, sterk i forhold til hva jeg husker fra før og 3.5 hestere da.

 

Denne Mercuryen går utrolig stille, blir en fryd på stille kvelder. Jeg synes ikke vrælinga fra totaktere er spesielt sexy, og en og annen nabo kan vel bli sur av bråk midt på natta, kanskje.

 

Dessuten skal han fiske, og da er jo denne super til dorging på sene kvelder. Man hører såvidt motoren sviver, ingen putring eller støy, helt nydelig.

 

 

Men jeg tviler på at den er så ræva som han sier, og at det er penger i dass.

 

Å betale 5000 for en 20 år gammal sliten og stygg totakter, det er penger i dass :)

 

Nå har han en motor han kan stole på, og det er også viktig synes jeg.

Føkk deg...

Link to post

Og så bruker den lite bensin. Vil tro den er litt tyngre enn tilsvarende totakter. Men allikevel en sikker og god investering.

 

Synes det er stive priser på gamle totaktere som jeg ser på Finn.no.. Særlig Yamaha holder seg godt i pris. Og det ser heller ikke ut til at de blir eldre med årene.. Motorer fra tidlig 80-tall er gjerne fra 90-tallet.

-Min båt er så liten og havet så stort.

Link to post
ja. den er tung, 43kg.

 

Hvis du går for en Tohatsu 9.8 4-takt så veier den 37kg(lettest i klassen + best i test)

 

Redigert: Så nå at du alt hadde handlet motor

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Ja det er vel riktig. Får fylle båten med stein når han skal bruke den, eller sette på 3.5 hesteren :)

 

Jeg skal jo bruke den litt selv også, må jo det, men da med 25hk. Det flytter seg nok greit. Fin jolle bak Nordkappen det :)

 

Men tror at dette blir en bra motor uansett. Nytt er alltid nytt.

 

Og jeg liker nytt jeg :)

Føkk deg...

Link to post
Hvis du går for en Tohatsu 9.8 4-takt så veier den 37kg(lettest i klassen + best i test)

 

Redigert: Så nå at du alt hadde handlet motor

 

Denne veier 38kg, en liten feil fra meg :) (Bigfooten veier 43)

 

Tohatsu og Mercury er veeeeldig like, kanskje ikke så rart når det er Mercury som eier Tohatsu :)

 

Den ekstra kiloen er kanskje pga girskiftet i styrearmen, litt større da.

 

Og Mercuryen har litt større propell, 9" mot Tohatsu´s 7"

 

Men betalte mindre for denne enn hva Tohatsuen koster, tipper jeg :cheers:

Føkk deg...

Link to post

For sikkerhets skyld bør jeg kanskje understreke at jeg snakker om totaktere og Tohatsu. (pga. linken i innlegget jeg svarte på) Totakterne på 6hk, 8hk og 9.8hk fra Tohatsu veier 26kg. Den linken var litt sleip, siden den nevnte vekta på disse og likevel dro inn 9.9hk, 15hk og 18hk i samme beskrivelsen. De tre siste er mye tyngre enn 26kg, og fortsatt totaktere.

 

Hva som kan gjøres med en firetakters Mercury vet jeg ytterst lite om. Kanskje du får svar her etterhvert.

 

Mvh Arne Armoa

 

PS

Jeg har en Tohatsu på 26kg. I tilfelle interesse kan du se litt om disse via denne tråden.

Link to post

Er vel mer "sprut" i en totakter, litt bedre drag og gassrespons synes jeg. Men med 9,9 på en 10 fot with så er vel ikke forskjellen så stor. Firetakteren veier vel en del mer enn en tilsvarende totakter, så det er vel der det meste av farten går tapt.

 

Lenge leve totakt!

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...