Brodern Startet 2.Juni.2009 Del på Facebook Startet 2.Juni.2009 Jeg kjøpte meg en ny Mercury 9.9 firetakter i dag (har noen Merc´s fra før, liker de) Skal bruke den på båten til guttungen, en with på 10 fot. Men så sier brutter følgende : Du må opp i minst 12 hester for at den skal bli like sprek som en totakter, 9.9 firetakt er slapt og funker rompe. Nå er ikke farten det helt store. Da kunne jeg vel alltids slengt på en 25hk jeg har i bua, men det har ikke poden lov til. 9.9 er lov, og nye motorer er jo kun firetakt nå. Jeg har en 3.5 Mercury firatakter, og den drar overraskende godt, sterk i forhold til hva jeg husker fra før og 3.5 hestere da. Denne Mercuryen går utrolig stille, blir en fryd på stille kvelder. Jeg synes ikke vrælinga fra totaktere er spesielt sexy, og en og annen nabo kan vel bli sur av bråk midt på natta, kanskje. Dessuten skal han fiske, og da er jo denne super til dorging på sene kvelder. Man hører såvidt motoren sviver, ingen putring eller støy, helt nydelig. Men jeg tviler på at den er så ræva som han sier, og at det er penger i dass. Å betale 5000 for en 20 år gammal sliten og stygg totakter, det er penger i dass :) Nå har han en motor han kan stole på, og det er også viktig synes jeg. Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
Justic Svart 2.Juni.2009 Del på Facebook Svart 2.Juni.2009 4 takteren er nok ikke like sprek som 2 takteren, men det er sikkert en kjempe jill maskin Sitér dette innlegget Link to post
Tulling16' Svart 2.Juni.2009 Del på Facebook Svart 2.Juni.2009 Og så bruker den lite bensin. Vil tro den er litt tyngre enn tilsvarende totakter. Men allikevel en sikker og god investering. Synes det er stive priser på gamle totaktere som jeg ser på Finn.no.. Særlig Yamaha holder seg godt i pris. Og det ser heller ikke ut til at de blir eldre med årene.. Motorer fra tidlig 80-tall er gjerne fra 90-tallet. Sitér dette innlegget -Min båt er så liten og havet så stort. Link to post
Brodern Svart 2.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juni.2009 Motorer fra tidlig 80-tall er gjerne fra 90-tallet. Motsatt vel :) Men den bruker nok mindre bensin ja. den er tung, 43kg. like mye som en 25hk Evinrude fra 85 :) Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
Tulling16' Svart 2.Juni.2009 Del på Facebook Svart 2.Juni.2009 (redigert) Motorer fra tidlig 80-tall er gjerne omtalt som noen og 90-modell. Det var det jeg mente. Redigert 2.Juni.2009 av kjølsvin (see edit history) Sitér dette innlegget -Min båt er så liten og havet så stort. Link to post
VannTro Svart 2.Juni.2009 Del på Facebook Svart 2.Juni.2009 (redigert) ja. den er tung, 43kg. Hvis du går for en Tohatsu 9.8 4-takt så veier den 37kg(lettest i klassen + best i test) Redigert: Så nå at du alt hadde handlet motor Redigert 2.Juni.2009 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Ficher Svart 2.Juni.2009 Del på Facebook Svart 2.Juni.2009 (redigert) Flott maskin. Har en Mercury på en River 290 XR og båten er målt til ca 20 knop. Meget stillegående , samt den bruker lite bensin. ( vekt 38 kg) Ok, ikke samme kraft i akselerasjon som en 2 takter, med mer en god nok for meg. se test av 9,9 hk maskiner..... http://www.klikk.no/motor/baat/article314353.ece Redigert 2.Juni.2009 av Ficher (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 2.Juni.2009 Del på Facebook Svart 2.Juni.2009 At poden har "lov" å kjøre 9,9 hk på en 10 foter kontra 25 hk på samme båt er vel uannsett ikke helt riktig da begge kombinasjoner vil overgå 10 knop som øvre maksgrensen.... Sitér dette innlegget Link to post
Brodern Svart 2.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juni.2009 Ja det er vel riktig. Får fylle båten med stein når han skal bruke den, eller sette på 3.5 hesteren :) Jeg skal jo bruke den litt selv også, må jo det, men da med 25hk. Det flytter seg nok greit. Fin jolle bak Nordkappen det :) Men tror at dette blir en bra motor uansett. Nytt er alltid nytt. Og jeg liker nytt jeg :) Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
Brodern Svart 2.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juni.2009 (redigert) Her er småtassene mine 9.9´rn er ferdig ombygget på bildet. dvs rorkult og masse dritt inni er tatt vekk og nye overføringer og ting er satt inn, så nå er den klar for ratt og spak :) Redigert 2.Juni.2009 av Brodern (see edit history) Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
Ficher Svart 3.Juni.2009 Del på Facebook Svart 3.Juni.2009 Men tror at dette blir en bra motor uansett. Nytt er alltid nytt. Og jeg liker nytt jeg :) ............og 5 års garanti. ( om du følger servicer) Sitér dette innlegget Link to post
Brodern Svart 3.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juni.2009 Hvis du går for en Tohatsu 9.8 4-takt så veier den 37kg(lettest i klassen + best i test) Redigert: Så nå at du alt hadde handlet motor Denne veier 38kg, en liten feil fra meg :) (Bigfooten veier 43) Tohatsu og Mercury er veeeeldig like, kanskje ikke så rart når det er Mercury som eier Tohatsu :) Den ekstra kiloen er kanskje pga girskiftet i styrearmen, litt større da. Og Mercuryen har litt større propell, 9" mot Tohatsu´s 7" Men betalte mindre for denne enn hva Tohatsuen koster, tipper jeg Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
Brodern Svart 3.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juni.2009 ............og 5 års garanti. ( om du følger servicer) Ja det vet jeg. Står stooor lapp om 5 års garanti, og med liiiten skrift at man må foreta service på verksted :) Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
Mouche Svart 3.Juni.2009 Del på Facebook Svart 3.Juni.2009 Tohatsu og Mercury er veeeeldig like, kanskje ikke så rart når det er Mercury som eier Tohatsu :) Jeg som trodde Tohatsu var japansk og at Nissan hadde noe med de å gjøre, men mulig jeg tar feil. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Tintin Svart 3.Juni.2009 Del på Facebook Svart 3.Juni.2009 (redigert) Guttungen bør takke pent, så ikke faren begynner å teste hvor høy toppfarten faktisk blir med 9,9'en. Hvis farten blir mer enn 10kn, bør den byttes i en firehester :) Redigert 3.Juni.2009 av tjeh (see edit history) Sitér dette innlegget Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter. Link to post
Brodern Svart 3.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juni.2009 Guttungen bør takke pent, så ikke faren begynner å teste hvor høy toppfarten faktisk blir med 9,9'en. Hvis farten blir mer enn 10kn, bør den byttes i en firehester :) Har jo en 3.5 da :) Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
ynroenn Svart 3.Juni.2009 Del på Facebook Svart 3.Juni.2009 Jeg som trodde Tohatsu var japansk og at Nissan hadde noe med de å gjøre, men mulig jeg tar feil. Nei jeg tror du har helt rett. Tror imidlertid at Tohatsu/nissan produserer 3,5 hesteren for Mercury Sitér dette innlegget Link to post
skage Svart 3.Juni.2009 Del på Facebook Svart 3.Juni.2009 Angående vekter på motorer, har en 9,9/15 hk Tohatsu 2 takt 08 modell den er SVIN tung, vet noen vekta? Sitér dette innlegget Link to post
Brodern Svart 3.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juni.2009 Nei jeg tror du har helt rett. Tror imidlertid at Tohatsu/nissan produserer 3,5 hesteren for Mercury Hos TSG Båt&Motor sa de i går at Mercury eier Tohatsu. Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
Brodern Svart 3.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juni.2009 Angående vekter på motorer, har en 9,9/15 hk Tohatsu 2 takt 08 modell den er SVIN tung, vet noen vekta? Denne sånn ca ? http://www.nauticexpo.com/prod/tohatsu/boa...582-100947.html litt over 26kg. Det er jo ikke akkurat mye Men ikke sikkert det er samme ? Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
arnearmoa Svart 3.Juni.2009 Del på Facebook Svart 3.Juni.2009 Nei, da er du nede på 9.8 (samme vekt som 8 og 6hk). 9.9 er minste variant av en større motor. Sitér dette innlegget Link to post
Brodern Svart 3.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juni.2009 En strupet utgave av en med mer effekt mener du ? Min 9.9 kan visst ikke gjøres noe med har jeg hørt. Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
arnearmoa Svart 3.Juni.2009 Del på Facebook Svart 3.Juni.2009 For sikkerhets skyld bør jeg kanskje understreke at jeg snakker om totaktere og Tohatsu. (pga. linken i innlegget jeg svarte på) Totakterne på 6hk, 8hk og 9.8hk fra Tohatsu veier 26kg. Den linken var litt sleip, siden den nevnte vekta på disse og likevel dro inn 9.9hk, 15hk og 18hk i samme beskrivelsen. De tre siste er mye tyngre enn 26kg, og fortsatt totaktere. Hva som kan gjøres med en firetakters Mercury vet jeg ytterst lite om. Kanskje du får svar her etterhvert. Mvh Arne Armoa PS Jeg har en Tohatsu på 26kg. I tilfelle interesse kan du se litt om disse via denne tråden. Sitér dette innlegget Link to post
CSL Svart 3.Juni.2009 Del på Facebook Svart 3.Juni.2009 Er vel mer "sprut" i en totakter, litt bedre drag og gassrespons synes jeg. Men med 9,9 på en 10 fot with så er vel ikke forskjellen så stor. Firetakteren veier vel en del mer enn en tilsvarende totakter, så det er vel der det meste av farten går tapt. Lenge leve totakt! Sitér dette innlegget VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været! Link to post
Smaapala Svart 3.Juni.2009 Del på Facebook Svart 3.Juni.2009 Hei Mener at Quicsilver eier både Mariner, Mercury og Tohatsu. Quicsilver er også stor på båter. Var også inne på eier siden på Askeladden da det gikk skeis. Smaapala Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.