BårdK Startet 3.Juni.2009 Del på Facebook Startet 3.Juni.2009 Ankertauet mitt er blitt for tynt for vinsjen helt inne ved festet til vinsjen slik at tauet slurer når jeg skal dra inn ankeret. Det dreier seg kun om 60-70 cm og spørsmålet er om jeg bare kan kappe tauet og hvordan det er å få laget en skikkelig knute på et blytau (det er vel bare en tynn kjerne av bly?). Tauet har i dag ferdig innspleiset kause. Alternativet er å kjøpe nytt tau, og da er spørsmålet om jeg kan erstatte blytauet med kjetting eller evt. hive på 6-8 meter kjetting i tillegg til blytau. Har en ILAS vinsj fra 2000, men det er vel muligens slik at disse er laget for enten tau eller kjetting? Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 3.Juni.2009 Del på Facebook Svart 3.Juni.2009 Har vinsjen din en "kjetting nokk", så eter'n tau til frokost. Det går an å slå en kortspleis på fletta tau. Sitér dette innlegget Link to post
BårdK Svart 3.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juni.2009 Sorry for uvitenheten, men hva mener du men en "kjetting nok"? Tror tauet er fra båten var ny (2000) og så vinsjen spiser nok ikke så fryktelig mye. Godt å vite at det kan spleises (men da må jeg lære meg det først). Vet du hva kortspleis kalles på engelsk (ref. Grog's boating knot index)? Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 3.Juni.2009 Del på Facebook Svart 3.Juni.2009 Hvis du har en seilmaker i nærheten, så spleiser han/hun, dette for deg . Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Salt Svart 3.Juni.2009 Del på Facebook Svart 3.Juni.2009 "Kjettingnokk" - den delen av vinsjens nokk (den tykke, roterende delen) som er laget for at kjetting skal trekkes opp. Den har gjerne mønster som tar tak i kjettingen. Mange slike vinsjer har dessuten en del av nokken laget for tau (litt ru, men uten "hakk" for kjetting). Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
BårdK Svart 3.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juni.2009 Takk for svar alle sammen. Finner nok en hjemmeside eller bok som beskriver hovrdan jeg lager spleis rundt en kause, og bør vel forsøke selv før jeg går til en seilmaker. Må jo forsøke å lære litt også. Kan denne øyespleisen være noe: Grog's knots Sitér dette innlegget Link to post
kristian Svart 3.Juni.2009 Del på Facebook Svart 3.Juni.2009 Hei, jeg gjorde dette for 2 dager siden, se denne tråden. Flettet tau har en 15-20 tråder som lett fliser seg opp, men får du tak i en nål med stort øye, så kan du tre trådene tilbake i resten av tauet. Jeg tok strømpen bakover ca 30-40 cm, så tok jeg opp flettingen i ca 10 cm, tok ut blykjernen, la kausa i, og flettet/sydde inn trådene. Deretter trykket jeg stømpen fremover til kausa, fikk tak i en sterk flat tråd ca 2mm, surret dette rundt fra kausa og ca 5 cm opp på tauet, tett i tett. Nå er ankeret på plass, og jeg håper jo det skal holde. Sitér dette innlegget Link to post
BårdK Svart 3.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juni.2009 Flott, kristian. Hva med et bilde av kunstverket? Sitér dette innlegget Link to post
ÅtteGlass Svart 3.Juni.2009 Del på Facebook Svart 3.Juni.2009 Dette er vel litt off topic, men: Har vinsjen din en "kjetting nokk", så eter'n tau til frokost. "Kjettingnokk" - den delen av vinsjens nokk (den tykke, roterende delen) som er laget for at kjetting skal trekkes opp. Kalles gjerne for et kabelar. Vinsjen på dette eksempelbildet har en nokk øverst og kabelaret montert rett under. Sitér dette innlegget Oslo Seil- og Båtskole. Link to post
Junke Svart 3.Juni.2009 Del på Facebook Svart 3.Juni.2009 Hei kjenner ikke til disse tauene. Men går det ikke an å bare snu tauet? Og på denne måten "flytte" broblemet. (om den her en kause i andre enden også.) Det må jo være festet til båten på ett vis. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 3.Juni.2009 Del på Facebook Svart 3.Juni.2009 På større fartøyer, hvor man alltid har kjetting hele veien, er det alminnelig praksis å "endevende" som vi sier. Da vil den enden som er mest brukt og slitt plutselig bli den som ligger mest ubrukt i kjettingkassen Lykke til! Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
BårdK Svart 3.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juni.2009 Heikjenner ikke til disse tauene. Men går det ikke an å bare snu tauet? Og på denne måten "flytte" broblemet. (om den her en kause i andre enden også.) Det må jo være festet til båten på ett vis. God ide, men siden tauet er blitt så tynt så er det vel heller ikke sterkt nok lenger? Sitér dette innlegget Link to post
kristian Svart 3.Juni.2009 Del på Facebook Svart 3.Juni.2009 Flott, kristian. Hva med et bilde av kunstverket? Har det ikke på stående fot, men kan ta med fotoapparatet til båten i dag. Det er som regel ikke kause i den andre enden av disse blytauene, da de ikke er mulig å tre tauet gjennom kabularet med kause i begge ender. Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 3.Juni.2009 Del på Facebook Svart 3.Juni.2009 OT Kabelar heter det ja. Men et kort spørsmål. På poopen hadde vi vinsjer med nokk. Også hadde vi en svær rund dings som stod vertikalt midt på dekket (som en stor seil vinsj) Hva var det den het? Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 3.Juni.2009 Del på Facebook Svart 3.Juni.2009 Capstan Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 3.Juni.2009 Del på Facebook Svart 3.Juni.2009 (redigert) På min forrige båt hadde jeg samme problem med slitt blytau og snudde tauet. Dette fungerte veldig bra og holdt i flere år før jeg endelig byttet blytauet. Jeg mener ILAS-vinsjene enkelt kan tilpasses tau/ kjetting ved å bytte kabelaret, så en raskt telefon til 23 16 76 50 (ILAS) kan sikkert oppklare dette. Redigert 3.Juni.2009 av Phoebe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ÅtteGlass Svart 3.Juni.2009 Del på Facebook Svart 3.Juni.2009 Fremdeles OT: Også hadde vi en svær rund dings som stod vertikalt midt på dekket (som en stor seil vinsj) Hva var det den het? Capstan På mange båter blir den kalt en "kong" hvis det er uten eget drivverk, og bare skal lede trossene. Sitér dette innlegget Oslo Seil- og Båtskole. Link to post
2nd Trikker'n Svart 3.Juni.2009 Del på Facebook Svart 3.Juni.2009 (redigert) Capstan Ja, men på norsk? Den utgaven med eget drivverk. Redigert 3.Juni.2009 av 2nd Trikker'n (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
kristian Svart 3.Juni.2009 Del på Facebook Svart 3.Juni.2009 Her er et liit dårlig bilde fra min mobil Man ser jo bare surringen rundt. Sitér dette innlegget Link to post
BårdK Svart 3.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juni.2009 Den ser i alle fall solid ut. Sitér dette innlegget Link to post
BårdK Svart 7.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juni.2009 Takk for alle tips. Jeg valgte å snu tauet, men spleisingen ble ikke helt etter læreboka da tauet besto av unevenlig mange lett oppflisende "undertråder" (det rette navnet er vel kordeler) som jeg først måtte flette: Slik ble resultatet, selv om det ikke ble fryktelig pent tror jeg det skal holde: Kjøpte meg et spleisesett hos Maxbo på Holmen, det får jeg nok bruk for senere også: Sitér dette innlegget Link to post
Espenok Svart 7.Juni.2009 Del på Facebook Svart 7.Juni.2009 Fant denne sida på internett: http://bagateller.com/2007/05/29/oyespleis-pa-flettet-tau/ Sitér dette innlegget Fortiden uten seilbåt i forhåpentligvis en kortvarig peridode, men har ei toroms spissa til roing, dorging og tråling etter laks i ferskvann! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.