Jump to content

Er det mulig å kappe og knyte blytau?

BårdK

Recommended Posts

Ankertauet mitt er blitt for tynt for vinsjen helt inne ved festet til vinsjen slik at tauet slurer når jeg skal dra inn ankeret. Det dreier seg kun om 60-70 cm og spørsmålet er om jeg bare kan kappe tauet og hvordan det er å få laget en skikkelig knute på et blytau (det er vel bare en tynn kjerne av bly?). Tauet har i dag ferdig innspleiset kause. Alternativet er å kjøpe nytt tau, og da er spørsmålet om jeg kan erstatte blytauet med kjetting eller evt. hive på 6-8 meter kjetting i tillegg til blytau. Har en ILAS vinsj fra 2000, men det er vel muligens slik at disse er laget for enten tau eller kjetting?

Sorry for uvitenheten, men hva mener du men en "kjetting nok"? Tror tauet er fra båten var ny (2000) og så vinsjen spiser nok ikke så fryktelig mye. Godt å vite at det kan spleises (men da må jeg lære meg det først). Vet du hva kortspleis kalles på engelsk (ref. Grog's boating knot index)?

"Kjettingnokk" - den delen av vinsjens nokk (den tykke, roterende delen) som er laget for at kjetting skal trekkes opp. Den har gjerne mønster som tar tak i kjettingen. Mange slike vinsjer har dessuten en del av nokken laget for tau (litt ru, men uten "hakk" for kjetting).

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Hei, jeg gjorde dette for 2 dager siden, se denne tråden. Flettet tau har en 15-20 tråder som lett fliser seg opp, men får du tak i en nål med stort øye, så kan du tre trådene tilbake i resten av tauet. Jeg tok strømpen bakover ca 30-40 cm, så tok jeg opp flettingen i ca 10 cm, tok ut blykjernen, la kausa i, og flettet/sydde inn trådene. Deretter trykket jeg stømpen fremover til kausa, fikk tak i en sterk flat tråd ca 2mm, surret dette rundt fra kausa og ca 5 cm opp på tauet, tett i tett. Nå er ankeret på plass, og jeg håper jo det skal holde.

Hei

kjenner ikke til disse tauene. Men går det ikke an å bare snu tauet? Og på denne måten "flytte" broblemet. (om den her en kause i andre enden også.) Det må jo være festet til båten på ett vis.

God ide, men siden tauet er blitt så tynt så er det vel heller ikke sterkt nok lenger?

Takk for alle tips. Jeg valgte å snu tauet, men spleisingen ble ikke helt etter læreboka da tauet besto av unevenlig mange lett oppflisende "undertråder" (det rette navnet er vel kordeler) som jeg først måtte flette:

img_1005.jpg

Slik ble resultatet, selv om det ikke ble fryktelig pent tror jeg det skal holde:

dppnew0001.jpg

Kjøpte meg et spleisesett hos Maxbo på Holmen, det får jeg nok bruk for senere også:

dpp0001.jpg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...