oslofjord Startet 3.Juni.2009 Del på Facebook Startet 3.Juni.2009 (redigert) Denne tråden har engasjert meg litt. Ikke bra med for mye staker og fyr heller.....eller???? Man kan jo treffe dem....... http://www.f-b.no/apps/pbcs.dll/article?AI...106240074/0/FFK Tre jernstenger på rekke ved Skjærhaldens østre løp har også vært gjenstand for dramatiske ulykker ved at båter har truffet dem i høy fart og sogar nesten blitt delt i to og hengende opp etter stakene. Så da er det vel på tide å forske i utforming av sjømerkesystemet i Norge slik at alle sjømerker, jernstenger blir byttet ut med staker som har deformasjonsegenskaper som ikke skader båter og passasjerer. Nei, det er vel på tide at båtførere tilegner seg nødvendig kunskap og viser tilstrekkelig aktsomhet i det som de foretar seg. Jeg fremmer den påstand at mange førere av raske båter ikke eier evne eller ikke vil foreta en konsekvensanalyse av sine vurderinger og handlinger. Per Harald God ide...få kollisjonssikre staker i aluminium og det ruster vel ikke heller ! http://www.lattix.net/eway/default.aspx?pi...:0:6017:1:::0:0 Redigert 3.Juni.2009 av salt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 3.Juni.2009 Del på Facebook Svart 3.Juni.2009 På mange steder varer en stålstake bare et par år før den er bøyd og ødelagt hvor lenge tror du en slik aluminiumsstake vil holde? Sitér dette innlegget Link to post
oslofjord Svart 3.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juni.2009 Hvorfor blir stakene bøyd og ødelagt ?? Hvis det skyldes påkjørsel av båter er vel netopp poenget at det skal være staken oi ikke båten som ødelagt... Er det noen metalurger her på forumet som kan forklare hvorfor jernstenger (som jo ruster) er lurere å ha i sjøen enn rustfrie aluminiumsstaker (som vel også får noe korresjon) ? Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 3.Juni.2009 Del på Facebook Svart 3.Juni.2009 Mei sjøen greier helt fint og bøye stakene på egen hand. Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 3.Juni.2009 Del på Facebook Svart 3.Juni.2009 i "min" fjord nordfjorden er det to enslige kål sorte staker som står omtrent midt i leia.. tror de er laget av noe plastmagnetisk ,,,,,,,,for mange har kjørt på de og enda flere har sneiet de.. jeg tar meg selv ofte i å glemme litt akkurat hvor de står, når jeg kjører inn i kålmørket.. det er noen gamle skipsleiestaker som varsler noen meters grunne for skip . ( som har sluttet å gå inn der for 15 år siden..) noen har merket de med refleksband for å lettere få øye på de , men de blir pronte fjernet hvis rette instans oppdager det.. ja , jeg skulle gjerne sett at de ble fjernet eller laget kollisjonssikre... Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Smurph Svart 3.Juni.2009 Del på Facebook Svart 3.Juni.2009 (redigert) ...Er det noen metalurger her på forumet som kan forklare hvorfor jernstenger (som jo ruster) er lurere å ha i sjøen enn rustfrie aluminiumsstaker (som vel også får noe korresjon) ? Skal ikke skryte på meg noen spesielle kunnskaper innenfor metallurgi. Men jernstakene er vel laget av støpejern? Og støpejern ruster faktisk ganske lite. Dvs at det danner seg fort et rustlag på overflaten, men resuten eter seg seint innover i forhold til stål. ...noen har merket de med refleksband for å lettere få øye på de , men de blir pronte fjernet hvis rette instans oppdager det.. Mener bestemt at Kystverket selv putter refleksbånd rundt gamle jernstaker? Gjør ihvertfall det på disse kanter... Redigert 3.Juni.2009 av NOR_Smurf (see edit history) Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post
Poseidon Svart 3.Juni.2009 Del på Facebook Svart 3.Juni.2009 ... noen har merket de med refleksband for å lettere få øye på de , men de blir pronte fjernet hvis rette instans oppdager det..... Jeg vet ikke hva du viser til, men Kystverket har sørget for å merke de aller fleste gamle jernstaker med refleksbånd i riktig farge ihht lateral- og kardinalsystemet. Noen har sogar fått svære toppmerker "koster", eller blitt gjort om til HIB for å bli ekstra godt synlige. Men når man ser hvordan enkelte kjører bil, hvordan de overser advarsler om skarp sving og derfor kjører rett i svære fjellvegger, så skal vel ingen forundres over at denne kategorien "kjekkaser" tar uvanene med seg på sjøen - og da er det ikke lett å oppdage en liten jernstake på 2-3 meter . . . . Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
index Svart 3.Juni.2009 Del på Facebook Svart 3.Juni.2009 sjøen greier helt fint og bøye stakene på egen hand. Og her ligger vel litt av problemet med å bruke deformerbare staker i aluminium. Mange av disse står utsatt til, og om de skal tåle mindre enn en liten plastbåt så blir de raskt lagt flate av en middels vinterstorm.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
ezpn75 Svart 3.Juni.2009 Del på Facebook Svart 3.Juni.2009 Enten staken er av jern eller aluminium så er det vel et skjær eller grunne der som også kan skade båt og mannskap? Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 3.Juni.2009 Del på Facebook Svart 3.Juni.2009 Skal vi ha deformerbare staker, må det også komme et ansvar for skade på staken. Helst noe man ikke kan tegne forsikring mot. Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 3.Juni.2009 Del på Facebook Svart 3.Juni.2009 Stakene står jo der p.g.a et skjær (båe, grunne) som ligger der. Snart må vel småholmer og skjær og flyttes, hvis ikke båtfolket klarer å styre unna? Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 3.Juni.2009 Del på Facebook Svart 3.Juni.2009 Men når man ser hvordan enkelte kjører bil, hvordan de overser advarsler om skarp sving og derfor kjører rett i svære fjellvegger, så skal vel ingen forundres over at denne kategorien "kjekkaser" tar uvanene med seg på sjøen - og da er det ikke lett å oppdage en liten jernstake på 2-3 meter . . . . nei , en kullsort stake er ikke lett å se i mørket. vil faktisk påstå at de hadde vært enklere å oppdage med en refleks eller at de ble malt hvite. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
2nd Trikker'n Svart 3.Juni.2009 Del på Facebook Svart 3.Juni.2009 vil faktisk påstå at de hadde vært enklere å oppdage med en refleks eller at de ble malt hvite. Refleks - ja Hvite - skeptisk. Kanskje enda vanskeligere å se når sjøen bryter, og hva skulle den motsatte fargen være? Sitér dette innlegget Link to post
Nils Svart 3.Juni.2009 Del på Facebook Svart 3.Juni.2009 ... en kullsort stake er ikke lett å se i mørket... Er du der kor det er ein kolsvart stake, er du gjerne i raud eller grønn sektor frå ei eller fleire lykter og, og dei er lette å sjå når det er mørkt. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 3.Juni.2009 Del på Facebook Svart 3.Juni.2009 Var en ulykke her for endel år siden, daycruiser som traff staken på Kobbernaglen og ble delt på langs. Staken passerte forbi en som lå og sov foran.. Høy fart i mørket selvsagt. Sitér dette innlegget Link to post
Jan E. Svart 3.Juni.2009 Del på Facebook Svart 3.Juni.2009 (redigert) Da blir det fint å ferdes på sjøen. Tror det til en hver tid da kan ligge nedkjørte aluminiumstaker, som tar tid å få opp nye på. En skal jo i utgangspunktet kjøre etter draft hele tiden. Men i de fleste tilfeller holder en bare et halvt øye med på det meste. Med slike Alu-stolper må en hele tiden passe på som en smed, som om ingen grunner er merket lenger. For plutselig har en stake blitt kjørt ned 2 dager føre. Og ikke blitt erstattet. Nedkjørte metalstaker pleier fortsatt å være synlige, dog deformerte. Nei, kjører du ned en stake så skal det kun gå utover deg, og ikke de andre som kommer senere.... Redigert 3.Juni.2009 av Jan E. (see edit history) Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
hifo Svart 3.Juni.2009 Del på Facebook Svart 3.Juni.2009 Refleks - ja Hvite - skeptisk. Kanskje enda vanskeligere å se når sjøen bryter, og hva skulle den motsatte fargen være? Sjøen bryter ikke inne nordfjorden. Er du der kor det er ein kolsvart stake, er du gjerne i raud eller grønn sektor frå ei eller fleire lykter og, og dei er lette å sjå når det er mørkt. mener det var et par blinkende hvite lykter før hvis jeg husker riktig.. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Honduras Svart 3.Juni.2009 Del på Facebook Svart 3.Juni.2009 I de senere år har man vel fått en del fluoriserende malingstyper som kunne egne seg. F.eks floriserende oransje eller grønn epoxymaling burde vel gjøre susen både på dagen og langt ut over kvelden. I svarte natta får man heller slå ned farta litt... Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Poseidon Svart 3.Juni.2009 Del på Facebook Svart 3.Juni.2009 Var en ulykke her for endel år siden, daycruiser som traff staken på Kobbernaglen og ble delt på langs. Staken passerte forbi en som lå og sov foran..Høy fart i mørket selvsagt. Vi hadde nøyaktig tilsvarende ulykke i Stavanger havn, båten skrelte forbi staken på feil side og laget en åpning på ca 1 kvadratmeter. Hun som satt på innsiden kom ut som et prosjektil ble det sagt. Fartsgrensen i området er 3 knop og båtføreren påstod i fullt alvor at han ikke hadde hatt høy fart da det skjedde Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
oslofjord Svart 3.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juni.2009 Eventuelle "myke" aluminiumsmaster i sjøen må nok tilpasses å bli enda mykere enn veimastene fordi "fronten" på glassfiberbåt er langt fra er like hard som støtfangeren på en bil. Med andre ord at ikke aluminiumsmaster i sjøen blir som boksåpnere på glassfiberbåter. Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 3.Juni.2009 Del på Facebook Svart 3.Juni.2009 Ny Idé: Hvis det en holme (overvannsskjær) det skal "stakes på", hvorfor ikke sette ut en bøtte med jord og plante et tre der? Mye penere en Al-staker. Hvis treet kjøres ned, er det jo bare å plante et nytt? Enkelt og billig! Værre er det jo med undervannsskjærene da Kanskje man derfor burde påby båtførerprøven med praktisk prøve for alle?? Og med prikkbelastning for de som kjører på grunn? (Uten grunn, mener jeg) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
millisivert Svart 3.Juni.2009 Del på Facebook Svart 3.Juni.2009 [...] I svarte natta får man heller slå ned farta litt... Hadde bare "folk" gjort det, så hadde det vel ikke vært mange ulykkene å skrive om... Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 3.Juni.2009 Del på Facebook Svart 3.Juni.2009 Når man forstår kreftene i sjøen, forstår man hvorfor stakene er av tykt solid stål. Hold deg i leden, ha kontroll hele tid og ikke driv ekstrem-sport på sjøen. Det er vel heller ikke noen som tør kjøre på fortauet i 80km/t - å således risikere å bli delt i to av en stolpe ? Hvis alt i denne verden skal være idiotsikkert - hvordan skal man da bli "klok av skade" ? Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
hifo Svart 3.Juni.2009 Del på Facebook Svart 3.Juni.2009 nå er det vel ikke bare "folk" og folk uten båtførerbevis som kjører på staker.. eller har folk med båtførerbevis bedre nattsyn? og gjør skjelden eller aldri feil? Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
nives Svart 3.Juni.2009 Del på Facebook Svart 3.Juni.2009 (redigert) Har lite tro på deformbare staker. Når 1`st har truffet de, ( båt eller isflak)hvilken vei peker de, eller er de under vann? Så er de klar for nestemann. Bøyer er et mye "vennligere" alternativ. Spørsmåler er meir om alle skjønner de? Når en ser enkelte kommentarer, kan en sitte med følelse at det burde vert autovern runt vår skjærgård. Når det er sagt, kunne det nok vert bedre merking i mange områder, også utenfor hovedledene. Men uannsett bedre kart, merking, opplæring. vil det fremdeles finnes noen skjer som oppdages den harde veien. Har selv "oppdaget" 1 i mitt nærområde, men kunne ikkje falle meg inn å skylde på kystverket eller kartverket, for de hinder naturen har skapt. Kom nok meir av at , siden eg trudde eg var kjent, tenkte eg ikkje på det elimentere" Terenget en ser på land, har en tildens til å fortsette under vann. Har nok bommet på hinderet noen ganger tidligere. Har faktisk tro på at mange bunnberøringer, skjer i områder der fører er lokalkjent. Redigert 3.Juni.2009 av nives (see edit history) Sitér dette innlegget Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater. I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone. – H. L. Mencken Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.