Jump to content

Kollisjonssikre deformerbare staker i aluminium (?)


oslofjord

Kollisjonssikre staker i aluminium ?  

73 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Denne tråden har engasjert meg litt.

 

Ikke bra med for mye staker og fyr heller.....eller????

Man kan jo treffe dem.......

http://www.f-b.no/apps/pbcs.dll/article?AI...106240074/0/FFK

 

Tre jernstenger på rekke ved Skjærhaldens østre løp har også vært gjenstand for dramatiske ulykker ved at båter har truffet dem i høy fart og sogar nesten blitt delt i to og hengende opp etter stakene. Så da er det vel på tide å forske i utforming av sjømerkesystemet i Norge slik at alle sjømerker, jernstenger blir byttet ut med staker som har deformasjonsegenskaper som ikke skader båter og passasjerer.

 

Nei, det er vel på tide at båtførere tilegner seg nødvendig kunskap og viser tilstrekkelig aktsomhet i det som de foretar seg. Jeg fremmer den påstand at mange førere av raske båter ikke eier evne eller ikke vil foreta en konsekvensanalyse av sine vurderinger og handlinger.

 

Per Harald

 

God ide...få kollisjonssikre staker i aluminium og det ruster vel ikke heller !

 

8f32581778.jpg0c09b80fee.gif

 

http://www.lattix.net/eway/default.aspx?pi...:0:6017:1:::0:0

Redigert av salt (see edit history)
Link to post

Hvorfor blir stakene bøyd og ødelagt ??

 

Hvis det skyldes påkjørsel av båter er vel netopp poenget at det skal være staken oi ikke båten som ødelagt...

 

Er det noen metalurger her på forumet som kan forklare hvorfor jernstenger (som jo ruster) er lurere å ha i sjøen enn rustfrie aluminiumsstaker (som vel også får noe korresjon) ?

Link to post

i "min" fjord nordfjorden er det to enslige kål sorte staker som står omtrent midt i leia.. tror de er laget av noe plastmagnetisk ,,,,,,,,for mange har kjørt på de og enda flere har sneiet de.. jeg tar meg selv ofte i å glemme litt akkurat hvor de står, når jeg kjører inn i kålmørket..

det er noen gamle skipsleiestaker som varsler noen meters grunne for skip . ( som har sluttet å gå inn der for 15 år siden..) noen har merket de med refleksband for å lettere få øye på de , men de blir pronte fjernet hvis rette instans oppdager det..

ja , jeg skulle gjerne sett at de ble fjernet eller laget kollisjonssikre...

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
...

Er det noen metalurger her på forumet som kan forklare hvorfor jernstenger (som jo ruster) er lurere å ha i sjøen enn rustfrie aluminiumsstaker (som vel også får noe korresjon) ?

 

 

Skal ikke skryte på meg noen spesielle kunnskaper innenfor metallurgi. Men jernstakene er vel laget av støpejern? Og støpejern ruster faktisk ganske lite. Dvs at det danner seg fort et rustlag på overflaten, men resuten eter seg seint innover i forhold til stål.

 

...noen har merket de med refleksband for å lettere få øye på de , men de blir pronte fjernet hvis rette instans oppdager det..

 

Mener bestemt at Kystverket selv putter refleksbånd rundt gamle jernstaker? Gjør ihvertfall det på disse kanter...

Redigert av NOR_Smurf (see edit history)

Bundin er bátleysur maður

Link to post
... noen har merket de med refleksband for å lettere få øye på de , men de blir pronte fjernet hvis rette instans oppdager det.....

 

Jeg vet ikke hva du viser til, men Kystverket har sørget for å merke de aller fleste gamle jernstaker med refleksbånd i riktig farge ihht lateral- og kardinalsystemet. Noen har sogar fått svære toppmerker "koster", eller blitt gjort om til HIB for å bli ekstra godt synlige.

 

Men når man ser hvordan enkelte kjører bil, hvordan de overser advarsler om skarp sving og derfor kjører rett i svære fjellvegger, så skal vel ingen forundres over at denne kategorien "kjekkaser" tar uvanene med seg på sjøen - og da er det ikke lett å oppdage en liten jernstake på 2-3 meter . . . .

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
sjøen greier helt fint og bøye stakene på egen hand.

 

Og her ligger vel litt av problemet med å bruke deformerbare staker i aluminium. Mange av disse står utsatt til, og om de skal tåle mindre enn en liten plastbåt så blir de raskt lagt flate av en middels vinterstorm....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Men når man ser hvordan enkelte kjører bil, hvordan de overser advarsler om skarp sving og derfor kjører rett i svære fjellvegger, så skal vel ingen forundres over at denne kategorien "kjekkaser" tar uvanene med seg på sjøen - og da er det ikke lett å oppdage en liten jernstake på 2-3 meter . . . .

 

nei , en kullsort stake er ikke lett å se i mørket. vil faktisk påstå at de hadde vært enklere å oppdage med en refleks eller at de ble malt hvite.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post

Da blir det fint å ferdes på sjøen.

Tror det til en hver tid da kan ligge nedkjørte aluminiumstaker, som tar tid å få opp nye på.

 

En skal jo i utgangspunktet kjøre etter draft hele tiden. Men i de fleste tilfeller holder en bare et halvt øye med på det meste. Med slike Alu-stolper må en hele tiden passe på som en smed, som om ingen grunner er merket lenger. For plutselig har en stake blitt kjørt ned 2 dager føre. Og ikke blitt erstattet.

Nedkjørte metalstaker pleier fortsatt å være synlige, dog deformerte.

 

 

Nei, kjører du ned en stake så skal det kun gå utover deg, og ikke de andre som kommer senere....

Redigert av Jan E. (see edit history)

Jara Wynja

Link to post
Refleks - ja

 

Hvite - skeptisk. Kanskje enda vanskeligere å se når sjøen bryter, og hva skulle den motsatte fargen være?

 

Sjøen bryter ikke inne nordfjorden.

 

 

 

Er du der kor det er ein kolsvart stake, er du gjerne i raud eller grønn sektor frå ei eller fleire lykter og, og dei er lette å sjå når det er mørkt.

 

mener det var et par blinkende hvite lykter før hvis jeg husker riktig..

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Var en ulykke her for endel år siden, daycruiser som traff staken på Kobbernaglen og ble delt på langs. Staken passerte forbi en som lå og sov foran..

Høy fart i mørket selvsagt.

 

Vi hadde nøyaktig tilsvarende ulykke i Stavanger havn, båten skrelte forbi staken på feil side og laget en åpning på ca 1 kvadratmeter. Hun som satt på innsiden kom ut som et prosjektil ble det sagt.

 

Fartsgrensen i området er 3 knop og båtføreren påstod i fullt alvor at han ikke hadde hatt høy fart da det skjedde :sweat::sweat:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Ny Idé:

Hvis det en holme (overvannsskjær) det skal "stakes på", hvorfor ikke sette ut en bøtte med jord og plante et tre der?

Mye penere en Al-staker. Hvis treet kjøres ned, er det jo bare å plante et nytt? :rolleyes:

Enkelt og billig! :smash:

 

Værre er det jo med undervannsskjærene da :giggle::ghost:

 

Kanskje man derfor burde påby båtførerprøven med praktisk prøve for alle?? :saint: Og med prikkbelastning for de som kjører på grunn? (Uten grunn, mener jeg) :blush:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post

Når man forstår kreftene i sjøen, forstår man hvorfor stakene er av tykt solid stål.

Hold deg i leden, ha kontroll hele tid og ikke driv ekstrem-sport på sjøen.

Det er vel heller ikke noen som tør kjøre på fortauet i 80km/t - å således risikere å bli delt i to av en stolpe ?

 

Hvis alt i denne verden skal være idiotsikkert - hvordan skal man da bli "klok av skade" ?

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post

Har lite tro på deformbare staker. Når 1`st har truffet de, ( båt eller isflak)hvilken vei peker de, eller er de under vann? Så er de klar for nestemann.

Bøyer er et mye "vennligere" alternativ. Spørsmåler er meir om alle skjønner de?

Når en ser enkelte kommentarer, kan en sitte med følelse at det burde vert autovern runt vår skjærgård. Når det er sagt, kunne det nok vert bedre merking i mange områder, også utenfor hovedledene. Men uannsett bedre kart, merking, opplæring. vil det fremdeles finnes noen skjer som oppdages den harde veien. Har selv "oppdaget" 1 i mitt nærområde, men kunne ikkje falle meg inn å skylde på kystverket eller kartverket, for de hinder naturen har skapt. Kom nok meir av at , siden eg trudde eg var kjent, tenkte eg ikkje på det elimentere" Terenget en ser på land, har en tildens til å fortsette under vann. Har nok bommet på hinderet noen ganger tidligere.

Har faktisk tro på at mange bunnberøringer, skjer i områder der fører er lokalkjent.

Redigert av nives (see edit history)

Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater.

I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone.

– H. L. Mencken

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...