Jump to content

Vannsprut opp ved akterspeilet Zodiac 310


skage

Recommended Posts

Har nå kjøpte ny gummings en Zodiac 310 med en 9,9/15 hk kort stamme.

Men utfordringen er at det spruter så mye vann opp bak slik at vi nesten blir våte ved kjøring. Jeg tror at dette er ganske vanlig ved gummibåter, har da merket dette på flere også. Men hva kan gjøres?

Når jeg ser bak ved motoren ved fart så er det vannstrømmen under båten som treffer motoren i forkant, det er da dette vannet som spruter opp bak. Jeg har forsøkt og trimme motoren litt opp, det hjalp noe men langt igjenn til at det er bra. Ser jo også at det er fester for trimmflaps bak på denne gummibåten, kunne det ha hjulpet tro?

 

kom med erfaringer, dette gjelder sikkert flere enn meg med dette problemet.

Link to post

Sjekk kaviteringsplata på motoren.

 

Jeg vil anta at motoren din sitter for langt ned, slik at kaviteringsplata kommer under vannet og derfor får du denne spruten.

Kaviteringsplata skal etter så langt jeg vet befinne seg LITT over vannet når du kjører i plan med båten....

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Motortypen er en Tohatsu 2008 modell.

Ja jo jeg kan nok tro at kaviteringsplata muligens sitter litt lavt, men skal jeg da bare feste motoren litt høyere på akterspeilet da??

 

Har noen av dere montert trimmflaps på??

Er usikker på hvordan motoren din er festet... men kan det være med slike skruehendler?

Altså slik at du bare kan huke motoren på båten og skru fast?

 

Hvis jeg skulle heiset den litt opp, ville jeg gjort noe med akterspeilet. Kanskje forlenget det litt eller noe, slik at motoren kommer høyere når man huker den på.

 

PS! Jeg er ingen ekspert på dette, "snakker" bare ut fra hva jeg tror.

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post

Kjøpte ny (brukt) Brig 275 RIB igår og huket opp Tohatsuen (9,9/18Hk) for en prøvetur. Vannet sprutet inn over akterspeilet i planingsfart. Aner ikke hva årsaken kan være? :confused:

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Hei rem, om du titter ned på motoren under fart så ser du at vannet treffer motoren i stor fart foran, rett etter at vannet har sluppet fra undersiden av båten. Jeg syntes at denne motorstammen virker noe tykk/bred kan det være en årsak?.

 

Ringte nettopp Bakken motore der alt er kjøpt, men de mente at det bare er en kombinasjon ab egenskapene til båten og motoren, lev med det.

Jeg har jo også sett at noen båter har pålimte hjørner ved topp akterspeil ut mot pontongene, det kan jo se ut til og v ære en løsning

Link to post
Har noen av dere montert trimmflaps på??

:yesnod:

 

smart_tabs_2.jpg

 

smart_tabs1.jpg

 

erfaringene kan du lese om her

 

Jeg har blitt fortalt at 310 planer enklere og går fortere med denne motoren enn 275'en.

 

Jeg snakket med en i helgen som hadde styrekonsoll på sin 310 med 9,9/15 hester. Han hadde toppfart på ca 27 knop - men den overplanet sa han.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
... må jeg heve motoren nesten 5 cm for at kavitasjonsplata skal ligge riktig forhold til skroget!

KUA

Er det slik å forstå at kavitasjonsplata skal ligge i nivå med bunnen av båten, og dermed holde seg "tørr" på oversiden ved planing?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Sjekka instruksjonsboka for Tohatsuen, og den sier at kavitasjonsplata skal ligge tre til fem cm under vannet (bunn av båten) i planingshastighet. Hos meg ligger plata ca 8cm under, og det medfører at vanntrykket treffer den grove delen av motorstammen og ikke den slanke delen som ligger rett over kavitasjonsplata. Dette er årsaken til vannsprut inn i båten.

Nå skal jeg heve toppen av akterspeilet med en 4x4 cm teakstav som skrues/limes på toppen. Etter det regner jeg med at allt blir i vater.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Sjekka instruksjonsboka for Tohatsuen, og den sier at kavitasjonsplata skal ligge tre til fem cm under vannet (bunn av båten) i planingshastighet.

 

Tydelig at Tohatsu opererer med forskjellige anbefalte mont. høyder for sine motorer. Sitter her med manualen til en 2008 mod. 25 hk Tohatsu, hvor anti-kav. plata bør ligge fra 1/2-2,5 cm (5-25mm) under laveste punkt på hekken.

Kan det tenkes at produsenten vil være best mulig helgardert m.h.t. alltid sikker vanntilførsel. :confused:

Link to post

Synes det første du skal gjøre er å endre den faste innstillingen for tilten, med mindre den er i ytterste posisjon allerede.

 

I mange tilfeller er det løsningen.

 

Altså den "pinnen" som motoren hviler mot når du kjører, vipp motoren opp, ta ut "pinnen" sett på plass to huller lengre ut fra akterspeilet enn den sto.

 

Forsøk på nytt.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...