skage Startet 3.Juni.2009 Del på Facebook Startet 3.Juni.2009 Har nå kjøpte ny gummings en Zodiac 310 med en 9,9/15 hk kort stamme. Men utfordringen er at det spruter så mye vann opp bak slik at vi nesten blir våte ved kjøring. Jeg tror at dette er ganske vanlig ved gummibåter, har da merket dette på flere også. Men hva kan gjøres? Når jeg ser bak ved motoren ved fart så er det vannstrømmen under båten som treffer motoren i forkant, det er da dette vannet som spruter opp bak. Jeg har forsøkt og trimme motoren litt opp, det hjalp noe men langt igjenn til at det er bra. Ser jo også at det er fester for trimmflaps bak på denne gummibåten, kunne det ha hjulpet tro? kom med erfaringer, dette gjelder sikkert flere enn meg med dette problemet. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 3.Juni.2009 Del på Facebook Svart 3.Juni.2009 vi har en 275 med samme motor. Ikke noe vannsprut der. Prøv å tilte motoren inn/ut og se om det blir bedre Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 3.Juni.2009 Del på Facebook Svart 3.Juni.2009 (redigert) Jeg har samme jolle, Zodiac 310 C 2008 mod med Yamaha 9,9(15) 2006 mod, men kjenner ikke igjen problemstillingen... Hvilken type motor har du? Kan utformingen av motorstammen på ulike motorfabrikat ha betydning? Redigert 3.Juni.2009 av Phoebe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Nor_west Svart 3.Juni.2009 Del på Facebook Svart 3.Juni.2009 Jeg har hatt samme type jolle og samme propleme,jeg kontaktet innpotøren og fikk det råd og heve hekken litt.Jeg prøvde det ikke for jeg solgte jollen og kjøpte en ribb. Sitér dette innlegget Link to post
Bjerknez Svart 3.Juni.2009 Del på Facebook Svart 3.Juni.2009 Sjekk kaviteringsplata på motoren. Jeg vil anta at motoren din sitter for langt ned, slik at kaviteringsplata kommer under vannet og derfor får du denne spruten. Kaviteringsplata skal etter så langt jeg vet befinne seg LITT over vannet når du kjører i plan med båten.... Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post
skage Svart 3.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juni.2009 Motortypen er en Tohatsu 2008 modell. Ja jo jeg kan nok tro at kaviteringsplata muligens sitter litt lavt, men skal jeg da bare feste motoren litt høyere på akterspeilet da?? Har noen av dere montert trimmflaps på?? Sitér dette innlegget Link to post
Bjerknez Svart 3.Juni.2009 Del på Facebook Svart 3.Juni.2009 Motortypen er en Tohatsu 2008 modell.Ja jo jeg kan nok tro at kaviteringsplata muligens sitter litt lavt, men skal jeg da bare feste motoren litt høyere på akterspeilet da?? Har noen av dere montert trimmflaps på?? Er usikker på hvordan motoren din er festet... men kan det være med slike skruehendler? Altså slik at du bare kan huke motoren på båten og skru fast? Hvis jeg skulle heiset den litt opp, ville jeg gjort noe med akterspeilet. Kanskje forlenget det litt eller noe, slik at motoren kommer høyere når man huker den på. PS! Jeg er ingen ekspert på dette, "snakker" bare ut fra hva jeg tror. Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post
REM Svart 3.Juni.2009 Del på Facebook Svart 3.Juni.2009 Kjøpte ny (brukt) Brig 275 RIB igår og huket opp Tohatsuen (9,9/18Hk) for en prøvetur. Vannet sprutet inn over akterspeilet i planingsfart. Aner ikke hva årsaken kan være? Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
skage Svart 3.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juni.2009 Hei rem, om du titter ned på motoren under fart så ser du at vannet treffer motoren i stor fart foran, rett etter at vannet har sluppet fra undersiden av båten. Jeg syntes at denne motorstammen virker noe tykk/bred kan det være en årsak?. Ringte nettopp Bakken motore der alt er kjøpt, men de mente at det bare er en kombinasjon ab egenskapene til båten og motoren, lev med det. Jeg har jo også sett at noen båter har pålimte hjørner ved topp akterspeil ut mot pontongene, det kan jo se ut til og v ære en løsning Sitér dette innlegget Link to post
Fusebox Svart 3.Juni.2009 Del på Facebook Svart 3.Juni.2009 Samme erfaring på Bombard Tropik 305 med Yamaha 9,9HK 2-takt. Ble litt våt iblant, men ante ingenting om at kavitasjonsplaten kunne forårsake dette og sjekket følgelig ikke den. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøkua Svart 3.Juni.2009 Del på Facebook Svart 3.Juni.2009 Hei jeg har en Zodiac 275 med 9,9 Yamaha og der må jeg heve motoren nesten 5 cm for at kavitasjonsplata skal ligge riktig forhold til skroget! KUA Sitér dette innlegget Link to post
skage Svart 3.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juni.2009 Sjøkua: Hvordan gjorde du det? Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 3.Juni.2009 Del på Facebook Svart 3.Juni.2009 Hadde 8 hk Tohatsu på en 285 ifjor og sprutet på samme måte inn i båten. Har nå en 3.10 RIB med 9.9 hk 4-takt, og ikke antydning til sprut inn i båten. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Mulligan Svart 3.Juni.2009 Del på Facebook Svart 3.Juni.2009 Jeg har også en sånn Zodiac 310. Ikke antydning til sprut. Motor? Shadow Black selvsagt. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 3.Juni.2009 Del på Facebook Svart 3.Juni.2009 (redigert) Har noen av dere montert trimmflaps på?? erfaringene kan du lese om her Jeg har blitt fortalt at 310 planer enklere og går fortere med denne motoren enn 275'en. Jeg snakket med en i helgen som hadde styrekonsoll på sin 310 med 9,9/15 hester. Han hadde toppfart på ca 27 knop - men den overplanet sa han. Redigert 3.Juni.2009 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjøkua Svart 3.Juni.2009 Del på Facebook Svart 3.Juni.2009 Sjøkua: Hvordan gjorde du det? Jeg har skjært til en imprignert lekt som er like tykt som der motoren skrusfast og limt og skrudd denne på toppen. Dette er ett kjent problem med Zodiac. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 3.Juni.2009 Del på Facebook Svart 3.Juni.2009 Jeg sliter litt med at propellen mister taket når vi nærmer oss toppfart. Akkurat som om propellen spinner i vannet. Den kaviterer eller ventilerer ikke - opplever bare at turtallet øker på motoren uten at farten øker noe særlig. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 3.Juni.2009 Del på Facebook Svart 3.Juni.2009 ... må jeg heve motoren nesten 5 cm for at kavitasjonsplata skal ligge riktig forhold til skroget!KUA Er det slik å forstå at kavitasjonsplata skal ligge i nivå med bunnen av båten, og dermed holde seg "tørr" på oversiden ved planing? Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Sjøkua Svart 3.Juni.2009 Del på Facebook Svart 3.Juni.2009 Er det slik å forstå at kavitasjonsplata skal ligge i nivå med bunnen av båten, og dermed holde seg "tørr" på oversiden ved planing? Etter hva jeg har blitt fortalt så er det sånn! KUA Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 3.Juni.2009 Del på Facebook Svart 3.Juni.2009 En kollega av meg har hatt samme problem på to forskjellige gummibåter, og der ble løsningen å løfte motoren et par cm. Ta med trelister av forskjellig tykkelse, og prøv deg frem til et mål som passer, før du lager noe permanent. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 3.Juni.2009 Del på Facebook Svart 3.Juni.2009 Sjekka instruksjonsboka for Tohatsuen, og den sier at kavitasjonsplata skal ligge tre til fem cm under vannet (bunn av båten) i planingshastighet. Hos meg ligger plata ca 8cm under, og det medfører at vanntrykket treffer den grove delen av motorstammen og ikke den slanke delen som ligger rett over kavitasjonsplata. Dette er årsaken til vannsprut inn i båten. Nå skal jeg heve toppen av akterspeilet med en 4x4 cm teakstav som skrues/limes på toppen. Etter det regner jeg med at allt blir i vater. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
chagall Svart 3.Juni.2009 Del på Facebook Svart 3.Juni.2009 Sjekka instruksjonsboka for Tohatsuen, og den sier at kavitasjonsplata skal ligge tre til fem cm under vannet (bunn av båten) i planingshastighet. Tydelig at Tohatsu opererer med forskjellige anbefalte mont. høyder for sine motorer. Sitter her med manualen til en 2008 mod. 25 hk Tohatsu, hvor anti-kav. plata bør ligge fra 1/2-2,5 cm (5-25mm) under laveste punkt på hekken. Kan det tenkes at produsenten vil være best mulig helgardert m.h.t. alltid sikker vanntilførsel. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 3.Juni.2009 Del på Facebook Svart 3.Juni.2009 Sitter her med manualen til en 2008 mod. 25 hk Tohatsu, hvor anti-kav. plata bør ligge fra 1/2-2,5 cm (5-25mm) under laveste punkt på hekken. Samme gjelder for min 18hk Tohatsu fra 2003. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
skage Svart 4.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juni.2009 Da kan det virke som om vi nærmer oss løsning på problemet, teoretisk. Skal prøve meg frem på teoriene så snart anledningen byr seg, skal måle opp hvilken høyde motoren har i dag ang kav plate og underskrog. Takker for gode innspill og forslag. Sitér dette innlegget Link to post
Johannes Svart 4.Juni.2009 Del på Facebook Svart 4.Juni.2009 Synes det første du skal gjøre er å endre den faste innstillingen for tilten, med mindre den er i ytterste posisjon allerede. I mange tilfeller er det løsningen. Altså den "pinnen" som motoren hviler mot når du kjører, vipp motoren opp, ta ut "pinnen" sett på plass to huller lengre ut fra akterspeilet enn den sto. Forsøk på nytt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.