Jump to content

Lyddemperplater, alternativer?


Jon-Kåre

Recommended Posts

Finnes det noen rimelige alternativer til diss, synes at 360,- pr m2 som er det billigste jeg har funnet til nå for 50mm plater blir dyrt når du skal ha 5 m2. Noe som vet noe????

:headbang:

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Hei du... Eg jobber innen ventilasjon og vi lydisolerer mye..

Der finnes noe som heter lamell matte.. F.eks 25 mm og 50 mm. For en hel rull med 25 mm koster dette ca 300-400 kr.. Den er vel ca 1250 bred og kor mangen meter vet eg ikke men sikkert 5 - 10 meter..

Denne isolasjonen bruker vi i hovedsak til kondens isolering , men den funker god for lyd også..

Ellers finnes det matter med flettet duk på ene siden , men denne er litt dyrere..  Dei er ca 1200 X 1250 mm.Det er lyd isolerings plater som vi bruker i store luft kanaler.. Festes med spray lim som vi kjøper på Wurth.. Meget sterk lim..

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

For meg virker det som om det hersker en viss forvirring omkring lydisolering og hva dette er. Lyd er partikler i bevegelse, og overføres via et medium. Avhengig av dette mediet, vil lyden forplante seg godt eller dårlig.  Vibrasjonsstøy forplanter seg gjennom et tyngre medium (skroget e. l) mens den akkustiske direkte støyen forplanger seg gjennom luften. For å eliminere støyen gjennom luften kan vi gjøre flere tiltak. Vi kan stenge denne inne slik at den ikke slipper ut. Dette gjøres ved å ha en tett motorkasse av lydreflekterende materiale. Alternativt kan vi dempe lyden ved å ha materiale som absorberer lyd, typisk porolon. Da er det viktig at dette materialet har en tetthet og akkustisk impedans som er tilpasset de frekvensene den skal dempe. Dette er tilfellet med porolon. Effektiv mororromsisolering består av en kombinasjon av disse tiltakene. Porolon eller tilsvarende monteres på en reflekterende overflate slik at lyden ikke slipper ut av kassen, og samtidig blir dempet mens den "spretter frem og tilbake" inne i kassen.

Bly-matter er noe av det mest effektive, da disse blir så tunge og har så stor akkustisk impedans at lyden vanskelig går gjennom disse. Disse i seg selv absorberer på en måte lyden. En siste ting å huske på er at lyden populistisk vil bre seg som lys. Er ikke isolasjonen tett, vil denne være langt på vei bortkastet.

Viftestøy i industrien ligger på et helt annet frekvensområde enn en dunkende diesel-motor, selv om gear-hvin og turbostøy kan være i nærheten. Tenk derfor nøye igjennom hvilken støy du vil isolere mot, og velg materialer etter dette. Min ærbødige påstand er at de fleste ville være best tjent med en tett motorromskasse isolert med gode solide blymatter, eller porolon eller tilsvarende med blyinnlegg. Husk på lufttilførsel og lydfeller på disse.

 

Med en vennlig og hviskende hilsen

OOma

Oso

Link to post
Share on other sites

VAlget falt på poloron, tror nok dette er det beste alternativet. har prøvd med tunge steinullmatter da disse falt gratis bare for å prøve men det blir liksom ikke det helt store. pris på poloron med 15% avslag ble 153 pr plate. opp til dyreste var differansen 47,- pr plate så det ble omtrent kjøp 3,1 og få 4 stk

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

VAlget falt på poloron, tror nok dette er det beste alternativet. har prøvd med tunge steinullmatter da disse falt gratis bare for å prøve men det blir liksom ikke det helt store. pris på poloron med 15% avslag ble 153 pr plate. opp til dyreste var differansen 47,- pr plate så det ble omtrent kjøp 3,1 og få 4 stk

Hvordan er utførelsen av disse mattene ? Er de som biltema`s, dekket med et tynnt aluminiumsfolie ? Hvor får jeg evt kjøpt disse ?

 

[glow=red,2,300] GeV[/glow]

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

De er dekt med aluminium ja og leveres vel av de fleste utstyrs leverandører vil jeg tro, jeg kjøpte mine på et mekanisk verksted

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...