snekkegutt Startet 3.Juni.2009 Link til dette innlegget Startet 3.Juni.2009 Hei Ser i flere gamle tråder her på forumet at den siden av simmerringen med fjær, skal stå mot væsken, enten det er sjøvann eller olje. Jeg har fått lekkasje i den simmerringen mot impeller og kikket derfor i manualen til min MD17D. Slik jeg leser denne snitt-tegningen viser den motsatt, det er ryggen og ikke fjæren som er vendt mot væsken. Hva er riktig? Har planer om å kun bytte denne, da jeg antar den som ligger olje vil holde mye lenger, men det er en annen sak. Er det bare å ta ut impeller som vanlig og så prøve å få ut simmerringen? Pleier disse å sitte godt fast? Hvilket verktøy trenger man her? Er akslingen låst i aksel-retning eller kan jeg risikere å dytte denne inn eller trekke den noe ut mens jeg gjør dette? Fint hvis noen har tips i forbindelse med dette. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 3.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2009 På snittegningen din ligger jo begge med fjæren mot væsken??? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
TMe Svart 3.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2009 Tegningen er korrekt. Her er fjærer mot sjøvann og mot olje. Mellom simmerringene er det en drenering som må være åpen. pumpa er enkel å ta av for vedlikehold, kun to bolter M6. Sitér dette innlegget Link to post
snekkegutt Svart 3.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2009 Ja, jeg så det etter jeg postet innlegget at fjæren er riktig vei slik jeg mente det burde være. Men tar i mot tips i forbindelse med selve utskifting av simmerringen:) mvh snekkegutt Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 3.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2009 Akslingen på pumpa trakk jeg rett ut for hånd uten å skru av pumpehuset,men det er kanskje enda lettere å ta av hele pumpa som TMe nevner.Det er minst 2 typer pumpe til md 17,men av snittegning ser det ut til å være av typen med løs aksling da denne har et spor i enden som bare tres på plass etterpå.Sett oljeringen på aksling,sett aksling inn i sporet og skyv inn oljering til den ikke kommer lenger,skyv så vannringen såvidt innforbi impellerhuset.Da får du den nødvendige dreneringsåpning som TMe nevner, for ringene må ikke tette dreneringshullet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.