Jump to content

Marna MB10A, bytte av impeller


aulrik

Recommended Posts

Jeg må bytte impeller mens båten ligger i vannet.....Hva skjer når jeg åpner kjølevannspumpen? Vil vannet da bare fosse inn  eller kan jeg rolig demontere pumpen?

 

Motoren er en sjøvannskjølt Marna MB10A

1) er pumpen over vannlinjen vil det ikke "fosse inn" med vann, bare en liten drypp fra impellerhuset.

2) Hvis du bare skal bytte impelleren må du vel ikke demontere hele pumpen??

3) De fleste båter har en kran på inntaket... steng den når du arbeider ... sjekk slangene og klemmene samtidig. (og som sagt tidligere, ikke glem å åpne kranen etter arbeidet er gjort).

 

Mvh,

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

:crazy: Har strevd ille fælt med både å få UT impelleren - og minst like mye med å få inn igjen ny impeller. Motoren er en god gammel Ford Sabb, men regner med at noen har et godt tricks for å få satt impelleren pent på plass igjen.

Kan det være lurt å varme gummien i litt varmtvann først?

Link to post
Share on other sites

Jeg og har hørt at den blir myk som smør ved å la den ligge i varmt vann i ca 15 minutter . Gummien blir nærmest som ny igjen, for en kort stund. Hvis man smører den inn med litt vaselin eller syrefritt fett glir den lett på plass. Skal båten ligge på land kan man med fordel vente til våren med montering.

Link to post
Share on other sites

Hvis du har kjøpt original impeller (Johnson Pump) så følger det med en liten tube med smøremiddel til impelleren. Tror det heter glycerin.. Det stod i alle fall kraftige advarsler på bruksanvisningen mot å bruke noe som helst slags fett ved montering! Jeg smurte den godt med smøremiddelet, satte et strips rundt samtidig som jeg passet på at vingene la seg rett vei og dyttet den forsiktig på plass. hadde også ørlite Copaslip på splinesene der akslingen skal inn slik at den skal bli lettere å få ut neste gang. Men passet på at det ikke kom noe av dette på gummien.

 

Og jeg føler med deg, det er j...lig trangt nedi der! Har allerede begynt å grue meg til neste bytte! :lol::lol:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hei når jeg har byttet på min Yanmar har jeg smurt litt silikonfett på impelleren, lagt vingene riktig vei, og strammet dem inn med en strips. Når jeg så har dyttet på plass impelleren har strimset sklidd utover når den traff kanten på pumpehuset, og til slutt falt av når impelleren er på plass. Har byttet impeller hvert annet år, og aldri sett at impelleren har hatt noe tegn på skade. -koh :smiley:

Link to post
Share on other sites

Har ikke erfaring med BILTEMA sine, men derimot med andre "billigutgaver". Det som skjedde var at vulkingen mellom gummien og messigkjernen løsnet, slik at messingen spant rundt mens gummien stod stille. Det tok litt tid å finne ut hva som var problemet, for impelleren så jo helt grei ut med det blotte øye. Det ble endel amputerte turer, for du merket det jo ganske snart på motortemperaturen.

Etter denne historien fant jeg vel ut hvor viktig del impelleren er, og har kostet på meg originalutgaven.

 

-koh

Link to post
Share on other sites

Noen som har dårlig erfaring med Biltemas impellere? Hører så mye rart, men jeg har brukt disse i tre sesonger med stort hell! Prisen er langt under halvparten av en orginal.

<{POST_SNAPBACK}>

 

Kjører på 6 sesongen med samme impeller - fra Biltema. Fungerer fortsatt........................

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Noen som har dårlig erfaring med Biltemas impellere?

<{POST_SNAPBACK}>

Har ikke veldig lang erfaring. Har benyttet biltema-impeller siden vi kjøpte Halcoen. Bytter hvert andre år, dvs etter ca 250 timer. Ingen synlige tegn til slitasje ved bytte, og har ikke opplevd problemer med disse. Og prisen er en brøkdel av originalt.

 

Og, har ALLTID med reserve impeller (samt kilremmer, dieselfiltre og nødvendig verktøy)!

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

:yesnod: Takk for gode råd!

I morgen den dag skal jeg træ strips på f..nskapet og se om ikke sulamitten kommer seg på plass inni pumpehuset sitt.

Har noen flere opplysninger om hvorvidt glykol skader f. eks. impellere og andre gummi-saker? Det er jo greit å gjøre mest mulig av vedlikeholdet om høsten, slik at båten kommer raskest mulig på vannet til våren.

Link to post
Share on other sites

Hvis du har kjøpt original impeller (Johnson Pump) så følger det med en liten tube med smøremiddel til impelleren. Tror det heter glycerin..

<{POST_SNAPBACK}>

Glyserin kan man få kjøpt på apoteket.

Brukes også til gummilister på bilene slik at du skal få opp dørene på vinteren :wink:

 

Hei når jeg har byttet på min Yanmar har jeg smurt litt silikonfett på impelleren, lagt vingene riktig vei, og strammet dem inn med en strips. Når jeg så har dyttet på plass impelleren har strimset sklidd utover når den traff kanten på pumpehuset, og til slutt falt av når impelleren er på plass. Har byttet impeller hvert annet år, og aldri sett at impelleren har hatt noe tegn på skade. -koh :smiley:

<{POST_SNAPBACK}>

Det de er redd for i henhold til fett er vel at impelleren ikke får den friksjonen den skal ha og derfor fungerer dårligere?

Den vil vel holde seg "hel" lenger.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Takk, kjære venner!

Nå kommer jeg lykkelig fra båthavnen og kan feire at impelleren er på plass.

 

Følgende oppskrift fungerte utmerket:

 

1. Impelleren 10 min. i varmt vann.

2. Skru på en passende slangeklemme slik at omkretsen blir så liten at det bare er å dytte inn impelleren. (Pass endelig på at alle vingene ligger i samme retning!)

3. Dynk impelleren med glyserin. Jeg la litt vanlig grease i senterhullet, etter råd fra mekaniker.

4. Løsne litt på slangeklemmen etterhvert inntil impelleren er så å si på plass.

5. Legg en pussekloss av kork mot impelleren og gi den noen passelige slag med skaftet på et litt kraftig skrutrekker.

6. Vips er jobben gjort!

7. Deretter er det bare å sørge for å treffe med alle småskruene i pumpehuset slik at menasjeriet blir tørt og funkbart.

Link to post
Share on other sites

  • 13 år senere...
Divemaster skrev On 7.6.2004 at 18.42:

1) er pumpen over vannlinjen vil det ikke "fosse inn" med vann, bare en liten drypp fra impellerhuset.

2) Hvis du bare skal bytte impelleren må du vel ikke demontere hele pumpen??

3) De fleste båter har en kran på inntaket... steng den når du arbeider ... sjekk slangene og klemmene samtidig. (og som sagt tidligere, ikke glem å åpne kranen etter arbeidet er gjort).

 

Mvh,

Jeg må bytte impeller - har ikke stoppekran på vanninntak-  hva skjer? 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
none skrev 1 time siden:

Jeg må bytte impeller - har ikke stoppekran på vanninntak-  hva skjer? 

 

Om du har sjøvannsfilter over vannlinja, åpne det før du skifter impeller så vil det ikke komme fossende mer vann en det er i slangen mellom filteret og impellerhuset. Om du ikke har sjøvannsfilter ville jeg løsnet inntaksslangen fra impellerhuset og sett om det gikk greit å tre/holde den opp over vannlinja. Slå evt et tau rundt tampen av slangen så du kan hengde slangen opp. 

 

Om ikke det er mulig heller, finn en passende plugg, skru løs slangen og plugg den. Har du ikke pluggsett i båten, kjøp en pose gulerøtter, det gjør nytta. 

Link to post
Share on other sites

Takk for mange gode råd. Det gikk heldigvis helt fint. Impellerhuset satt såpass høyt (over vannlinja). Hadde kork parat i tilfelle... MEN jeg må tydeligvis skifte simmeringer også - det er lekkasje fortsatt - trangt og heg hadde ikke riktig verktøy - æsj 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...