steinartorsvik Startet 4.Juni.2009 Del på Facebook Startet 4.Juni.2009 Hei, Jeg har en Volvo Penta MD2020 motor i Seilbåten. Under vårpussen byttet jeg begge dieselfilterne til motoren. Etter det så har jeg hatt store problemer med å få den til å gå jevnt. Motoren kan gå helt fint på jevnt turtall i ca to timer før den plutselig begynner å fuske. Den faller på turtall og ender til slutt opp med å stoppe helt. Når den har stoppet helt så er det tomt for diesel i det øverste filteret. Jeg har sjekket følgende: 1) Det er helt ren diesel i glassbeholderen i det nederste filteret 2) Begge filtrene er nye. Det nederste filteret ble også byttet igjen i helga. Triks for å få den igang igjen 1) Hvis jeg skrur av skruen for lufting på det øverste filteret og venter 20 sekunder så pipler det over med diesel. Da går motoren igjen i 1-2 timer. 2) Hvis jeg skrur av skruen for lufting på det øverste filteret og fyller på en desiliter diesel der så starter motoren igjen og går jevnt i 1-2 timer Har noen tips om hva som kan være galt? Sitér dette innlegget Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 4.Juni.2009 Del på Facebook Svart 4.Juni.2009 Den suger luft. Sjekk pakningene på både finfilter og grovfilter - sjekk at de ligger rett og ikke har vridd seg, og at det ikke ligger igjen en gammel pakning sånn at de ligger dobbelt. Sjekk alle steder dieselslangen går inn / ut av nipler. Dra til slangeklemmer hvis nødvendig. På min hadde jeg et knappenålsstort hull i lokket på grovfilteret. Forårsaket av irr/saltann. Umulig å se. Da jeg byttet hele filterhuset ble alt bra igjen. RED: Kikk her for et par tips vedr bl.a. diesel. Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
steinartorsvik Svart 4.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juni.2009 Den suger luft.Sjekk pakningene på både finfilter og grovfilter - sjekk at de ligger rett og ikke har vridd seg, og at det ikke ligger igjen en gammel pakning sånn at de ligger dobbelt. Sjekk alle steder dieselslangen går inn / ut av nipler. Dra til slangeklemmer hvis nødvendig. På min hadde jeg et knappenålsstort hull i lokket på grovfilteret. Forårsaket av irr/saltann. Umulig å se. Da jeg byttet hele filterhuset ble alt bra igjen. RED: Kikk her for et par tips vedr bl.a. diesel. Takk for svar! Er det noen måte jeg kan finne ut om jeg har luftlekkasje i finfilteret eller i grovfilteret? Glasstanken på grovfilteret er helt full, men det er kun i finfilteret jeg opplever at det blir tomt for diesel? Sitér dette innlegget Link to post
steinartorsvik Svart 13.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juli.2009 Den suger luft.Sjekk pakningene på både finfilter og grovfilter - sjekk at de ligger rett og ikke har vridd seg, og at det ikke ligger igjen en gammel pakning sånn at de ligger dobbelt. Sjekk alle steder dieselslangen går inn / ut av nipler. Dra til slangeklemmer hvis nødvendig. På min hadde jeg et knappenålsstort hull i lokket på grovfilteret. Forårsaket av irr/saltann. Umulig å se. Da jeg byttet hele filterhuset ble alt bra igjen. RED: Kikk her for et par tips vedr bl.a. diesel. Først takk for utrolig bra nettside! Jeg har lært masse. Når jeg luftet så åpnet jeg ikke skrue1 (Bilde fra din båt, men det ser likt ut hos meg) Kan det være luft igjen i grovfilteret? Eller burde all den lufta være borte hvis båten har gått i 2-3 timer siden bytting av filteret. Sitér dette innlegget Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 13.Juli.2009 Del på Facebook Svart 13.Juli.2009 Tja. Vet ikke om jeg tror det er noe 'luft igjen' etter timers gange. Hvis det er en luftboble der så ligger den et sted den ikke gjør noen skade og ikke kommer videre. Da jeg plundret med mitt luftproblem så 'kortsluttet' jeg drivstoffsystemet ved å sette en 10mm drivstoffslange direkte fra tanken og inn på finfilteret. Motoren fungerte da fint (dvs ble ikke kraftløs ved pådrag). Deretter flyttet jeg denne slangen sånn at den gikk rett fra tanken og inn på grovfilteret. Da begynte problemene igjen, altså kom luften inn i systemet et sted mellom innløp på grovfilter og innløp på finfilter. Siden det ike hjalp å stramme slangeklemmene, luftekruene elller selve sammenklemmingen av filteret så byttet jeg filter og slangen fra grovfilter til finfilter. Problemet ble da borte, siden hullet var i lokket på grovfilteret. Måtte holde lokket mot et sterkt lys for å se hullet, ørlite korrosjonshull. Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
steinartorsvik Svart 13.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juli.2009 Da jeg plundret med mitt luftproblem så 'kortsluttet' jeg drivstoffsystemet ved å sette en 10mm drivstoffslange direkte fra tanken og inn på finfilteret. Motoren fungerte da fint (dvs ble ikke kraftløs ved pådrag). Deretter flyttet jeg denne slangen sånn at den gikk rett fra tanken og inn på grovfilteret. Da begynte problemene igjen, altså kom luften inn i systemet et sted mellom innløp på grovfilter og innløp på finfilter. Takk for godt svar. Mellom grofilteret og finfilteret er det en 'pumpe' - er det denne som drar dieselen inn i finfilteret eller gjennom systemet? Eller kan jeg koble dieselslangen direkte fra tanken rett på finfilteret? Sitér dette innlegget Link to post
steinartorsvik Svart 20.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juli.2009 Problemet løst! Problemet var en manglende pakning på skruen som fester glasskåla til grovfilteret! Etter uttallige justeringer fant jeg ut at tidspunktet for hvor lenge motoren gikk uten å fuske endret seg ved stramming/slakking av denne skruen. Det var et bittelite hull men stort nok til å lage problem. Det var ikke jeg som utførte det siste byttet av grovfilteret, og han som gjorde det har tydeligvis glemt å sette på ny pakning etter å ha fjernet den gamle :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.