Jump to content

noe knakk når jeg skulle stramme komp.reime(vp kad 32) se bilder

beauty of aqua

Recommended Posts

etter at motoren har begynt å hyle når kommpressoren kobbler inn,kom jeg frem til(med god hjelp fra dere) at reimen til kommpressoren var for slakt.

etter å ha studert owners manual svært nøye,fant jeg ut av at her er det en egen mutter som skal strammes med 35-40 nm kraft.

handlet så inn en momentnøkkel med målbar kraft og stilte denne inn på 36 nm for å være sikker på at jeg ikke skulle gjøre noe galt.

når jeg så drar til så er det ett eller annet som knakk bak hjulet jeg strammer på (se bildet nedenfor),slik at henger bare strammehjulet og dingler,og reimen er så slakk som det går ann å få det :giggle:

jeg fikk litt angsten i meg etter dette og bestemte meg for at jeg aldri mer skal røre den motoren igjen,da det er tydelig at jeg bare ødlegger.

nå har jeg ombestemt meg,og har tenkt og gå ned for å gjøre ett forsøk på å reparere,men tenkte jeg kansje skulle rådføre meg litt med dere først :yesnod:

har tatt noen bilder av åstedet

noen som hvet hva som må gjøtres?

bilde4.jpg

denne fant jeg i skutebunnen..et knekt tannhjl som kan stamme fra strammehjulet

bilde2.jpg

her henger bare sttrammehjulet helt slakt

bilde3.jpg

bilde1.jpg

Redigert av beauty of aqua (see edit history)

mvh.beuty of aqua

achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32

for meg ser det ut som et tannhjul som er til for å låses med en stor trekker som mothold å bruke mot tappen(13) som stikker ut over tannhjulet(22)????

vill gjettning men .... :blush:

det er jo et firkanta hull i midten og det er det også på bolten(23)

ta med det knekte tannjulet til volvo så får du nok svar

Redigert av Jarle B (see edit history)
Svart (redigert)

jeg er jo ikke helt sikker på at denne delen stammer fra strammehjulet(eller hva det nå heter).

men det som er at nå er det en slark i den lange skruen som holder strammehjulet som tilsvare tykkelsen på den knekkte delen..

sitter her og leser i owners manual,og innser at jeg muligens(ikke helt sikker) har gjort en feil... :blush:

jeg jgikk bare direkte på den ytterste skruen(26) og strammet til... skulle jeg kansje ha løsnet på mutteren(25) innenfor først??

noen som vet?

mvh.beuty of aqua

Jeg tror ikke det bildet er fra samme KAD32 type som du har. Det ligner veldig på strammeren som står på min forrige KAD44. Det er forskjellig til KAD32, mine er 2004 modell og ser klin likt ut som de du har bilde av.

KAD32 kommer i 2 utførelser, du har "sent utførande", samme som jeg

stramming.jpg

mvh

Bavaria32sport

Redigert av Bavaria32Sport (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Her er bilde av riktig dings... Ser ut som del 24 er riktig og den du har knekt..

stramming2.jpg

Link: Marineparts Euorpe

Velg "Compressor and Belt Protection: B"

Delen heter "gear" og "is included in service kit" delenummer 3582168

mvh

bavaria32sport

Redigert av Bavaria32Sport (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

jeg jgikk bare direkte på den ytterste skruen(26) og strammet til... skulle jeg kansje ha løsnet på mutteren(25) innenfor først??

Yepp, den innerste skal slakkes først. Det er festeskruen, den ytterste er "stramme beltet" skruen.

mvh

Bavaria32sport

med 2 slike grønne kamerater baki der

Svart (redigert)
hva mener de med nedstallande retning??

det var snedbelastning jeg mente :crazy:

googlet det,.og det betyr bare at man må ta det rolig så man ikke skader seg selv :smash:

da har jeg fått demontert selve enheten og studert tegninger i hele kveld for å forstå hvordan dette strammehjulet fungerer... jeg forstår det nå :flag:

så nå må vel jeg kunne kalle meg for professor i strammehjul og reimstramming :tongue:

ser at enden på skruen der "tannhjulet" skal stå inne på er noe slitt, så må vel skaffe en ny slik også.

er disse to tingene noe som er lagervare montro? eller blir jeg landkrabbe i helgen :cryin:

mvh.beuty of aqua

Hei Beauty of Aqua

Bolten #26 skal ikke "skrues" på. Prosedyren er enkel: Først løsne mutter #25,da slakkes remmen. Fest så momentnøkkel med riktig pipe på bolthode #26 med momentnøkkel liggende horisontalt mot høyre. Trykk så momentnøkkelen nedover til riktig momentoppnås (35-40Nm). Så strammes låsemutter #25.

Tegningen i innlegg nr2 er ikke for din motor,men det har du vel sett.

Mvh Morten

Redigert av LINA II (see edit history)

da har jeg fått skaffet nye deler hos bjordal og madsen og fått en innføring.

det som jeg synes er litt rart, det er at de mener hylingen kommer fra beltet som driver sirkulasjonspumpen... synes dette høres rart ut..

kan de ha misforstått hva jeg egentlig mente?

hva mener dere?

mvh.beuty of aqua

er kompressorreime ei tannreim kan jeg forstå synspunktet deres, men bildet ditt viser jo at det er ei flat reim

Dette tannhjulet går inn på en tannkam som skal strammes med ett bestemt moment, når riktig moment er oppnåd skal låsemutter strames, denne låsemutteren sitter på samme aksling som tannhjulet.

Sollux 24 AC

Scand Baltic 29

Scand 360SE

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...