beauty of aqua Startet 4.Juni.2009 Del på Facebook Startet 4.Juni.2009 (redigert) etter at motoren har begynt å hyle når kommpressoren kobbler inn,kom jeg frem til(med god hjelp fra dere) at reimen til kommpressoren var for slakt. etter å ha studert owners manual svært nøye,fant jeg ut av at her er det en egen mutter som skal strammes med 35-40 nm kraft. handlet så inn en momentnøkkel med målbar kraft og stilte denne inn på 36 nm for å være sikker på at jeg ikke skulle gjøre noe galt. når jeg så drar til så er det ett eller annet som knakk bak hjulet jeg strammer på (se bildet nedenfor),slik at henger bare strammehjulet og dingler,og reimen er så slakk som det går ann å få det jeg fikk litt angsten i meg etter dette og bestemte meg for at jeg aldri mer skal røre den motoren igjen,da det er tydelig at jeg bare ødlegger. nå har jeg ombestemt meg,og har tenkt og gå ned for å gjøre ett forsøk på å reparere,men tenkte jeg kansje skulle rådføre meg litt med dere først har tatt noen bilder av åstedet noen som hvet hva som må gjøtres? denne fant jeg i skutebunnen..et knekt tannhjl som kan stamme fra strammehjulet her henger bare sttrammehjulet helt slakt Redigert 4.Juni.2009 av beauty of aqua (see edit history) Sitér dette innlegget mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post
Naurstad Svart 4.Juni.2009 Del på Facebook Svart 4.Juni.2009 (redigert) Kan ikke finne noe som ligner på delen du fant i skutesiden ut fra tegning.Kansje nr.22 som heter kugghjul på svensk. Redigert 4.Juni.2009 av Naurstad (see edit history) Sitér dette innlegget Naurstad sin hjemmeside Link to post
Superkul Svart 4.Juni.2009 Del på Facebook Svart 4.Juni.2009 (redigert) for meg ser det ut som et tannhjul som er til for å låses med en stor trekker som mothold å bruke mot tappen(13) som stikker ut over tannhjulet(22)???? vill gjettning men .... det er jo et firkanta hull i midten og det er det også på bolten(23) ta med det knekte tannjulet til volvo så får du nok svar Redigert 4.Juni.2009 av Jarle B (see edit history) Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Birchwood 320 Svart 4.Juni.2009 Del på Facebook Svart 4.Juni.2009 Det er nok nr 22 strammeren du har knekt. Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
beauty of aqua Svart 4.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juni.2009 (redigert) jeg er jo ikke helt sikker på at denne delen stammer fra strammehjulet(eller hva det nå heter). men det som er at nå er det en slark i den lange skruen som holder strammehjulet som tilsvare tykkelsen på den knekkte delen.. sitter her og leser i owners manual,og innser at jeg muligens(ikke helt sikker) har gjort en feil... jeg jgikk bare direkte på den ytterste skruen(26) og strammet til... skulle jeg kansje ha løsnet på mutteren(25) innenfor først?? noen som vet? Redigert 4.Juni.2009 av beauty of aqua (see edit history) Sitér dette innlegget mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post
Windy37GM Svart 4.Juni.2009 Del på Facebook Svart 4.Juni.2009 (redigert) Jeg tror ikke det bildet er fra samme KAD32 type som du har. Det ligner veldig på strammeren som står på min forrige KAD44. Det er forskjellig til KAD32, mine er 2004 modell og ser klin likt ut som de du har bilde av. KAD32 kommer i 2 utførelser, du har "sent utførande", samme som jeg mvh Bavaria32sport Redigert 4.Juni.2009 av Bavaria32Sport (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Windy37GM Svart 4.Juni.2009 Del på Facebook Svart 4.Juni.2009 (redigert) Her er bilde av riktig dings... Ser ut som del 24 er riktig og den du har knekt.. Link: Marineparts Euorpe Velg "Compressor and Belt Protection: B" Delen heter "gear" og "is included in service kit" delenummer 3582168 mvh bavaria32sport Redigert 4.Juni.2009 av Bavaria32Sport (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Windy37GM Svart 4.Juni.2009 Del på Facebook Svart 4.Juni.2009 jeg jgikk bare direkte på den ytterste skruen(26) og strammet til... skulle jeg kansje ha løsnet på mutteren(25) innenfor først?? Yepp, den innerste skal slakkes først. Det er festeskruen, den ytterste er "stramme beltet" skruen. mvh Bavaria32sport med 2 slike grønne kamerater baki der Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
beauty of aqua Svart 4.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juni.2009 oki takk for den!! men pleier du og slakke den mutteren(25) før du strammer til(26)? hva mener de med nedstallande retning?? Sitér dette innlegget mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post
GEHU Svart 4.Juni.2009 Del på Facebook Svart 4.Juni.2009 Du kan bare bestille ett nytt strammehjul m en gang for det er nok ødelagt.Få de på penta sjappen til å vise deg på det nye hvordan du strammer det . Når du vet hvordan det funker er det lett å gjøre selv. Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 4.Juni.2009 Del på Facebook Svart 4.Juni.2009 Slakker 26, strammer reima med 25, og fester med 26... Nedstallende aner jeg ikke hva betyr :-) mvh Bavaria32sport Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Ally Svart 4.Juni.2009 Del på Facebook Svart 4.Juni.2009 Hei, jeg knakk akkurat det samme strammehjulet når jeg skiftet reimer på min KAD32. Ut fra det jeg kunne forstå så trur jeg at jeg hadde løsnet muttern litt mye slik at strammehjulet ikke satt helt der det skulle. Var nøye på å sjekke dette når jeg satte på det nye og da gikk alt bra. Sitér dette innlegget Link to post
beauty of aqua Svart 4.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juni.2009 (redigert) hva mener de med nedstallande retning?? det var snedbelastning jeg mente googlet det,.og det betyr bare at man må ta det rolig så man ikke skader seg selv da har jeg fått demontert selve enheten og studert tegninger i hele kveld for å forstå hvordan dette strammehjulet fungerer... jeg forstår det nå så nå må vel jeg kunne kalle meg for professor i strammehjul og reimstramming ser at enden på skruen der "tannhjulet" skal stå inne på er noe slitt, så må vel skaffe en ny slik også. er disse to tingene noe som er lagervare montro? eller blir jeg landkrabbe i helgen Redigert 4.Juni.2009 av beauty of aqua (see edit history) Sitér dette innlegget mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post
Windy37GM Svart 5.Juni.2009 Del på Facebook Svart 5.Juni.2009 Snedbelastning betyr skjevbelastning. mvh Bavaria32sport Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Balder ll Svart 5.Juni.2009 Del på Facebook Svart 5.Juni.2009 (redigert) Hei Beauty of Aqua Bolten #26 skal ikke "skrues" på. Prosedyren er enkel: Først løsne mutter #25,da slakkes remmen. Fest så momentnøkkel med riktig pipe på bolthode #26 med momentnøkkel liggende horisontalt mot høyre. Trykk så momentnøkkelen nedover til riktig momentoppnås (35-40Nm). Så strammes låsemutter #25. Tegningen i innlegg nr2 er ikke for din motor,men det har du vel sett. Mvh Morten Redigert 5.Juni.2009 av LINA II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 5.Juni.2009 Del på Facebook Svart 5.Juni.2009 eller blir jeg landkrabbe i helgen trenger du ikke bli . bruk hva som helst og stram opp reimen og lås med den mutteren du glemte før strammingen... blir reima passlig stram spiller det ingen rolle om orginal strammefunksjon er der. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Ally Svart 5.Juni.2009 Del på Facebook Svart 5.Juni.2009 Hei, så ikke mailen din før nå, men da regner jeg med at du fikk den av. Sitér dette innlegget Link to post
beauty of aqua Svart 5.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juni.2009 da har jeg fått skaffet nye deler hos bjordal og madsen og fått en innføring. det som jeg synes er litt rart, det er at de mener hylingen kommer fra beltet som driver sirkulasjonspumpen... synes dette høres rart ut.. kan de ha misforstått hva jeg egentlig mente? hva mener dere? Sitér dette innlegget mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post
edo Svart 5.Juni.2009 Del på Facebook Svart 5.Juni.2009 Jeg knakk min da jeg skulle etterstramme, det er viktig at du strammer opp til riktig moment, når du strammer til for å låse vil momentet bli mindre på momentnøkklen dette er helt normalt (ikke trekk til med mer moment). Sitér dette innlegget Sollux 24 AC Scand Baltic 29 Scand 360SE Link to post
Bitteliten Svart 5.Juni.2009 Del på Facebook Svart 5.Juni.2009 (redigert) er kompressorreime ei tannreim kan jeg forstå synspunktet deres, men bildet ditt viser jo at det er ei flat reim Redigert 5.Juni.2009 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
edo Svart 5.Juni.2009 Del på Facebook Svart 5.Juni.2009 er kompressorreime ei tannreim kan jeg forstå synspunktet deres, men bildet ditt viser jo at det er ei flat reim Dette tannhjulet går inn på en tannkam som skal strammes med ett bestemt moment, når riktig moment er oppnåd skal låsemutter strames, denne låsemutteren sitter på samme aksling som tannhjulet. Sitér dette innlegget Sollux 24 AC Scand Baltic 29 Scand 360SE Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.