Allan E Startet 4.Juni.2009 Del på Facebook Startet 4.Juni.2009 (redigert) Jeg skal montere en septikktank i båten. Jeg skal bruke den orginale dasspumpa for å pumpe det inn på tanken men trenger ei ny pumpe fra tanken og til sjøs. Hva anbefaler dere, elektrisk knivpumpe eller gammeldags manuell membranpumpe? Vi har ordnet oss med boks som papiret puttes i så det vil ikke lage noe problem. Har hørt litt forskjellig om knivpumpene, er vist sårbare. Redigert 4.Juni.2009 av Allan E (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Cerveza Svart 4.Juni.2009 Del på Facebook Svart 4.Juni.2009 Jeg monterte tanken høyere enn vannlinjen og tømmer kun ved gravitasjon. Ser ut til å fungere bra for meg, kanskje noe du kan vurdere også? Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 4.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juni.2009 Seilbåt med toalett mellom salong og forpigg. Septikktanken skal jeg montere under senga i forpiggen så da blir det ikke mange centimetrene over vannlinja. Det blir også borti 2 meter med slange så jeg får ikke til noe selvtømming med fall. Sitér dette innlegget Link to post
aileenll Svart 4.Juni.2009 Del på Facebook Svart 4.Juni.2009 Har oppleg som du ønsker, fungerer greit med Whale Gulper Toilet Pump . Men det koster litt. og husk tykk ledning til pumpen. jeg la 4mm2 og da fungerer det bra! http://www.aye-aye.no/product_info.php?pro...amp;from=kelkoo Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
Allan E Svart 4.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juni.2009 Den så fin ut men dyr. Jeg har en "motorinne" som subber rundt i båten og godt kan gjøre denne pumpejobben når vi kommer litt i fra land. Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 5.Juni.2009 Del på Facebook Svart 5.Juni.2009 (redigert) Jag har både impellerpump med 'kniv' och elektrisk membranpump Jabsco. Impellerpumpen är kopplad parallellt med membranpumpen och jag har den som back up. Fungerar väl vilket som, men membranpumpen är betydligt tystare och 'diskretare'. Tömmer jag med impellerpumpen så får man räkna med att förklara vad som händer för eventuella gäster ombord ombord vilket tenderar att leda till en del 'drittsnack' som man väl gärna kan klara sig utan. Allmännt så är membranpumpen oömmare och klarar att gå torr och dessutom är den inte benägen att linda upp hår runt pumpaxelen som impellerpumpen gärna gör. Jag har kopplat via ett tidrelä så att den går 10 minuter. Då vet jag att tanken har tömts och så riskerar jag inte att glömma slå av den. Kör man däremot impellerpumpen så får man stå och passa den och försöka höra när tanken tömts så att man inte bränner impellern. Kort sagt: membranpump - dyrare men bättre Redigert 5.Juni.2009 av ebonita (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 5.Juni.2009 Del på Facebook Svart 5.Juni.2009 Jeg monterte septiktank for et par år siden, og stod overfor samme valget. Etter å ha lest såpass mye negativt om disse elektriske billigpumpene, valgte jeg i stedet en manuell RM69 membranpumpe. Og den har fungert upåklagelig siden, så dette var nok et greit valg. Det gir dessuten en god følelse å vite at jeg har et opplegg som er enkelt og greit, og med små sjanser for å tette seg til. Å demontere pumpen for rengjøring samtidig som tanken er sprengfull er ikke noe jeg drømmer om, for å si det sånn ... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Wrooar Svart 5.Juni.2009 Del på Facebook Svart 5.Juni.2009 Har oppleg som du ønsker, fungerer greit med Whale Gulper Toilet Pump . Men det koster litt. og husk tykk ledning til pumpen. jeg la 4mm2 og da fungerer det bra! http://www.aye-aye.no/product_info.php?pro...amp;from=kelkoo Jeg kjøpte samme pumpe i vinter - men fra www.marinenutz.com. Totalsummen ble rett i overkant av kr. 2000,- med frakt og mva. Fungerer kjempefint (må ha plass til å montere horisontalt). Sitér dette innlegget Båt til salgs: Nimbus 800 til salgs Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.