sera Startet 4.Juni.2009 Del på Facebook Startet 4.Juni.2009 Hjelp! Knekte ein messingskrue i impellarhuset (sjøvatn pumpe) Korleis kan eg fjerna den uten å øydlegge gjengene i huset ??? Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 4.Juni.2009 Del på Facebook Svart 4.Juni.2009 (redigert) Du trenger det som på godt norsk kalles en grispikk, kalles kanskje skrueekstraktor, skrueutdrager eller noe lignende i kataloger. Bruk først en kjørner for å lage et merke i senter av den knekte skruen, deretter borer du et hull og setter inn grisepikken og skruer ut skruen. Tror jeg kjøpte settet mitt på Biltema, men finner det ikke på nett, men det kan jo komme av at de bruker et annet navn på verktøyet enn meg Redigert 4.Juni.2009 av abbor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Maskinmeisteren Svart 4.Juni.2009 Del på Facebook Svart 4.Juni.2009 (redigert) Ekstraktorer er nok muligens det riktige navnet ja, eller ser også at det i f.eks Lunakatalogen benevnes med "Skrueuttrekkere". Grispikk er jo det gode gamle gjengse navnet, så hvis du går til en verktøypusher så vet han garantert hva du mener!! En annen ting er at grisepikker ikke akkurat er enkle å bruke på små skruer. Hvis dette er en sånn så kan det muligens lønne seg å gjøre noen forsøk med å file til et lite spor som du kan prøve et skrujern i... kanskje i tillegg til en skiftenøkkel på denne for å få bedre og sikrere tak for å unngå glipp. Hvis alt feiler så er det godt mulig at du bare må finne fram finhanda og bore forsiktig ut (gjerne med en litt "trangere" bor enn nødvendig) og deretter gjenge opp igjen. Ofte kan det være raskeste og greieste løsning for å slippe å ødelegge noe. Edit: Ser at et sett som er beregnet fra 3 til 18 mm skruer koster rundt NOK 75,- (rimeligste type) i Lunakatalogen... eller er det TOOLS det heter nå? Denne er godt brukt så forsida er borte... Redigert 4.Juni.2009 av Maskinmeisteren (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjømann-22 Svart 4.Juni.2009 Del på Facebook Svart 4.Juni.2009 Venstrebor er jo også en mulighet.. Sitér dette innlegget Link to post
noengangererdetallright Svart 5.Juni.2009 Del på Facebook Svart 5.Juni.2009 Clas Ohlson selger også sett med ekstraktor men om skruen sitter litt fast krever det et eget håndlag å få skruen ut. Bor et lite hull i skruen så grisepikken får tak, og fortsett å skru og håp at skruen kommer ut. Det er en avveining mellom hvor stort hull du kan bore før grisepikken vil sprenge skruen større og gjøre den vanskelig å få ut, og det at du må ha litt tak for gjengene for at den ikke skal løsne. Har du plass kan du jo vurdere å bore ut hele skruen og lage nye gjenger til en litt større skrue (gjengesett er heller ikke dyrt), men om det kreves veldig nøyaktig plassering (sentrering f.eks) av skruen kan det bli en utfordring å få dette presist om du ikke har søylebormaskin. Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 5.Juni.2009 Del på Facebook Svart 5.Juni.2009 er ikke dette en 6 mm skrue som er knekt? og den sitter antagelig fast i gjengene? da ville jeg ikke vurdert grisepikk i det hele tatt. finn frem bormaskinen med en gang. stikker noe av bolten ut ? isåfall kan en propan varmer og en god tang hjelpe deg. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Bernt Svart 5.Juni.2009 Del på Facebook Svart 5.Juni.2009 Borr ett hull og bank inn et torx bits, funker veldig bra Bernt Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 5.Juni.2009 Del på Facebook Svart 5.Juni.2009 Disse skruene er vel som regel 4-5mm, og av myk messing. De setter seg heller ikke særlig fast, som regel. Jeg ville ha borret et lite hull (2mm?) og forsiktig dunket inn en tilsvarende umbraconøkkel. Hvis ikke dette går, er det bare å bore seg gjennom og gjenge opp på ny... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
sera Svart 5.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juni.2009 Takkar for gode tips. Sitér dette innlegget Link to post
camo Svart 5.Juni.2009 Del på Facebook Svart 5.Juni.2009 hei. gjorde akkurat det samme for 14 dager siden,lå i uthavn, og skulle sjekke innpelleren etter at temperaturen steig et par grader mer en normalt underveis ,ut med den gamle og inn med ny skrudde på lokket og stramma til og selvsggt knakk den innegste skruen .i mangel på boremaskin og grisepikk brukte eg et miniskrujern(flat) banka dette inn i skruen og brukte en vannpumpetang for å få bedre tak dro forsiktig til og skruen løsna. Sitér dette innlegget Link to post
roeren Svart 5.Juni.2009 Del på Facebook Svart 5.Juni.2009 Jeg har et problem jeg nærmest har gitt opp å løse: Knakk en bolt som holder topplokket fast til motorblokka på en liten påhengs. Bilmekanikervennen min har gitt opp å få den ut (etter at jeg hadde gjort mislykkede forsøk med "grisepikk"). Det var en grei, liten motor, men nå er den på vei til havsens bunn (eller kanskje mottaksstasjon for spes.-avfall?) MEN: Finnes det en løsning på dette? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 5.Juni.2009 Del på Facebook Svart 5.Juni.2009 Det finnes som regel mange løsninger som kan fungere på slike problemskruer. Kan du legge ut et bilde som viser mer detaljert hvordan det ser ut? Da er det lettere å gi råd. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
arnearmoa Svart 6.Juni.2009 Del på Facebook Svart 6.Juni.2009 I forbindelse med sjøsetting ifjor , knakk jeg en bolt som holdt sjøvannspumpa fast i motoren (via et mellomstykke, på en gammel Iveco motor). Heldigvis var jeg sammen med en kamerat som er lastebilmekaniker, og rett i nærheten av jobben hans. Vi tok av det mellomstykket og dro til verkstedet. Men han strevde fryktelig med å få den ut. Monterte først delen i en stasjonær boremaskin for å bore hull riktig. Så til med grisepikk, uten hell. Jeg antar han visste hvor hardt han kunne dra til uten å ødelegge alt. Så til med varme på delen rundt bolten. Satt fortsatt. Så til med mye varme på delen rundt bolten. Satt fortsatt fast. Til slutt trillet han ut et sveiseapparat, og hentet en ny bolt med sekskanthode, som han sveiset på den andre. (den stakk vel ut en mm eller to). Med fastnøkkel på den påsveiste bolten fikk han endelig skrudd ut restene. Jeg kan legge til at pumpa satt med studbolter/pinneskruer m/muttere. Historien startet med at jeg måtte ut med pumpa for å bytte impeller, og en av de andre boltene ble med rundt når jeg skulle demontere. Dette så jeg ikke pga. trangt arbeidsrom nedi båten. Gjengene ble ødelagt. Jeg skulle kompensere midlertidig med å skru til de andre ekstra godt når jeg satte pumpa tilbake. Derfor knakk den første jeg fortalte om. Så når kompisen min hadde fått ut den knekte bolten, frisket han først opp gjengene i dette hullet for sikkerhets skyld, før han gikk løs på det ødelagte hullet. Boret ut litt større, gjenget opp og satte inn løsgjenger. Jeg sto der og var veldig overbevist om at den der situasjonen hadde jeg hatt null sjanse på å komme ut av selv. Og uten bekjentskaper kunne det blitt en plagsom ventetid for å få hjelp, siden dette var midt å våren. Velg dine venner med omhu Sitér dette innlegget Link to post
sveinh04 Svart 6.Juni.2009 Del på Facebook Svart 6.Juni.2009 Betal noen som kan det.... Sitér dette innlegget Turen begynner når man legger fra brygga.... Link to post
arnearmoa Svart 6.Juni.2009 Del på Facebook Svart 6.Juni.2009 Ja, når helga er over og neste helg i tillegg. Dette var midt i "rushtida". Det hadde sikkert ordnet seg, men der og da tenkte jeg at det fort kunne gått utover starten på sesongen. Det med den bolten som brakk, skjedde faktisk ikke når jeg satte pumpa tilbake, men senere på dagen. Det var tre venne-båter som ble satt ut etter tur og orden. En med girbokstrøbbel, en med en impeller som ikke ble med rundt, og vi med en sjøvannspumpe som manglet kraft på bolten med ødelagte gjenger. Siden vår båt var den eneste "kjørbare" ble alle sammen med på tur i den. Det var når vi måtte etterstramme de andre boltene underveis at den ene knakk. Da hadde vi kjørt en time eller to og tilfeldigvis kommet innenfor en km fra det verkstedet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.