Jump to content

Smekkfull, tett septiktank. Hva gjør jeg ? Helgeturen i fare ?

Gunda

Recommended Posts

Hallo !

Så har DET skjedd : Utløp septiktank er tett....og tanken er fylt til randen. Har elektrisk tømming og motoren sviver, men suger ikke. Har mistanke om hva som har skjedd : Skulle gi tanken en "kur" mot urinstein, og hellte på 1/2 flaske eddik. Kan tenke meg at steinen har løsnet flakvis og satt seg i slangen.

Tanken er av hardplast, og er derfor litt fleksibel. Når jeg trår på tanken, kommer det ut en "støyt" med "godstoff " gjennom lufterøret i skrogsiden...Den elektriske pumpen sitter ca 1/2 meter høyere enn tanken. Tanken har mannlokk. Hva blir framgangsmåten her ? Hva gjør jeg for å unngå søl ? Er det fare for at det er så stort trykk i tanken at det vill komme "gørr" opp av mannlokket ? Uff, dette gruer jeg meg for å gå i gang med.., så jeg vil være utrolig takknemlig for gode tips ! Ser for meg at helgen blir en helt annen enn jeg hadde tenkt...

Hilsen Gunda

Her er det nok bare å sette i gang! Utrust deg med et par bøtter, en hagespade og litt verktøy. Resten skjønner du nok selv: Tøm tanken, demonter og rengjør pumpa, og kjør gjennom noen bøtter vann. Spyl godt gjennom luftingen etterpå, for å få ut restene som har lagt seg der. Drittjobb? Joda....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Hvis du kan løfte opp pumpa høyere en toppen av tanken, kan du ta av pumpa uten at det renner ut. Kan være impelleren i pumpa som er gåen, hvis det er impellerpumpe du har. Hjalp en kompis dette i fjor, og det gikk overraskende fint. Når du har av pumpa, ser du jo om det er tett der også. Nivået skal jo da flytte seg om du beveger slangen litt opp og ned om det ikke er tett.

Hadde et tilsvarende problem for noen år siden og løsningen var å ta ut pumpa (sitter over øverste punkt på tanken) for deretter å demontere. Fant en "glassbit" på størrelse med en tommelnegel i klem ved utløpet fra impelleren. Fjernet og monterte sammen og alt fungerte. Kan nok få samme effekt ved å reversere pumpa, men vil ikke det kunne medføre skade på impelleren?

MVH

Kito

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...