Gunda Startet 5.Juni.2009 Link til dette innlegget Startet 5.Juni.2009 Hallo ! Så har DET skjedd : Utløp septiktank er tett....og tanken er fylt til randen. Har elektrisk tømming og motoren sviver, men suger ikke. Har mistanke om hva som har skjedd : Skulle gi tanken en "kur" mot urinstein, og hellte på 1/2 flaske eddik. Kan tenke meg at steinen har løsnet flakvis og satt seg i slangen. Tanken er av hardplast, og er derfor litt fleksibel. Når jeg trår på tanken, kommer det ut en "støyt" med "godstoff " gjennom lufterøret i skrogsiden...Den elektriske pumpen sitter ca 1/2 meter høyere enn tanken. Tanken har mannlokk. Hva blir framgangsmåten her ? Hva gjør jeg for å unngå søl ? Er det fare for at det er så stort trykk i tanken at det vill komme "gørr" opp av mannlokket ? Uff, dette gruer jeg meg for å gå i gang med.., så jeg vil være utrolig takknemlig for gode tips ! Ser for meg at helgen blir en helt annen enn jeg hadde tenkt... Hilsen Gunda Sitér dette innlegget Link to post
skage Svart 5.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2009 Om du hadde sjekket ut erfaringsbasen så hadde du sett at dette er vel et tama som er diskutert temmelig utdypende. Vel hva med og stake utenifra. Les gjennom tidligere forslag så burde du vel klare og finne en løsning. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 5.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2009 Her er det nok bare å sette i gang! Utrust deg med et par bøtter, en hagespade og litt verktøy. Resten skjønner du nok selv: Tøm tanken, demonter og rengjør pumpa, og kjør gjennom noen bøtter vann. Spyl godt gjennom luftingen etterpå, for å få ut restene som har lagt seg der. Drittjobb? Joda.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Fusebox Svart 5.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2009 (redigert) Er ikke urinstein bare en liten "grus-bit" ? Det trodde jeg... Du kan kanskje prøve å kjøre pumpen baklengs et øyeblikk, ved å snu polariteten på motoren. Det berget meg fra en drittjobb tidligere, men da satt pumpen fast før jeg gjorde dette... Redigert 5.Juni.2009 av Fusebox (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gunda Svart 5.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2009 ...da takker jeg for tips og går i gang med relativt krum hals... Tenker å pumpe ut noe av innholdet med en drillpumpe, gjennom mannlokket, for så deretter å prøve å kjøre septikkpumpa i retur et lite "rykk". Håper på det beste ! God helg...... Hilsen Gunda Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 5.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2009 Akkurat denne gangen kan du kanskje hoppe over bildene når du skal fortelle hvordan det gikk... Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
toholthe Svart 5.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2009 Hei, om det ikke er tett men bare den elektriske pumpa som sliter kan du jo prøve å pumpe litt luft gjennom lufteslangen for å skape et overtrykk i tanken og således presse driten ut. Pass på å ikke bli for amebesiøs her da du får en lite hyggelig overaskelse om tanken sprekker. T Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 5.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2009 Hvis du kan løfte opp pumpa høyere en toppen av tanken, kan du ta av pumpa uten at det renner ut. Kan være impelleren i pumpa som er gåen, hvis det er impellerpumpe du har. Hjalp en kompis dette i fjor, og det gikk overraskende fint. Når du har av pumpa, ser du jo om det er tett der også. Nivået skal jo da flytte seg om du beveger slangen litt opp og ned om det ikke er tett. Sitér dette innlegget Link to post
Chiba Svart 5.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2009 Er ikke urinstein bare en liten "grus-bit" ? Det trodde jeg... Det er nyrestein, det Sitér dette innlegget Link to post
kito Svart 5.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2009 Hadde et tilsvarende problem for noen år siden og løsningen var å ta ut pumpa (sitter over øverste punkt på tanken) for deretter å demontere. Fant en "glassbit" på størrelse med en tommelnegel i klem ved utløpet fra impelleren. Fjernet og monterte sammen og alt fungerte. Kan nok få samme effekt ved å reversere pumpa, men vil ikke det kunne medføre skade på impelleren? MVH Kito Sitér dette innlegget Link to post
Kompismannen Svart 5.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2009 Vi hadde full tank ifjor og fikk ikke tømt den. Da viste det seg at kuleventilen som vi lukker unnder kjøring og åpner når vi skal tømme hadde satt seg. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.