Jump to content

"Framlåning" av båtplass


emilljone

Recommended Posts

Hei. Er så heldig at jeg får låne (kostnadsfritt)båtplassen til en kamerat. Han eier plassen, men har ikke båt der nå. Problemet er at dette strengt tatt ikke er lov, og kan medføre tap av båtplass for han som eier plassen, for man trenger parkeringsbevis der. Han er redd for at hvis man oppgir mitt regnr, at det vil bli oppdaget og han vil miste plassen. Hva tror dere?

Link to post
Share on other sites

Hvis han risikerer å miste plassen på grunn av dette, så stemmer det nok ikke at han eier båtplassen! Det er nok heller snakk om en innskuddsplass styrt av en båtforeneing eller lignende. Jeg ville voktet meg vel mot å låne ut en slik plass selv uten å avtale med båtforeningen, det er sikkert! Det lønner seg å gjøre ting på rett måte...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Bryter man de vedtatte reglene i en båtforening, borettslag, forening eller hva det måtte være så risikerer man å bli eksludert eller kastet ut. Det er gjerne grunner til at styret i den aktuelle forening har vedtatt lover og medlemmene skriver under på at de vil rette seg etter disse når de melder seg inn. I lys av dette synes jeg spørsmålet er ganske merkelig.

Link to post
Share on other sites

Dessuten er det jo en selveid plass som han har hatt i veldig mange år så akkurat det bekymrer meg lite.

 

Hvordan kan det ha seg at han kan miste en selveid plass? Høres snodig ut...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hvordan kan han miste en plass han eier? Høres rart ut at man ikke kan framleie noe man selv eier. Høres mer ut som en innskuddsplass for meg dette.

 

På den andre siden, er det regler i foreningen med regulerte sanksjoner så må man bare innrette seg.

Letteste må vel være å ta det opp med havnesjefen i foreningen? Sier han nei så sier han nei...sier dere ikke fra og blir oppdaget så er jo toget gått i utgangspunktet.

 

Vær ærlig, alt løser seg for snille gutter og jenter

 

TrondT

Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC

Barracuda 30 :-)

Link to post
Share on other sites

ærlighet lønner seg ikke alltid da, har jeg fått erfare hehe :nonod:

men kan gjøre det her.

ville for ordens skyld bedt om skriftlig beskjed på at det er ok, hvis det er ok..

 

når det gjelder bilen så kan dere byttelåne bil :wink:

eller så kan du parkere et annet sted ja. det er sundt å gå

Link to post
Share on other sites

Du skriver en leieavtale med din kamerat. Han "leier" bil og båt av deg. Da kan han med god samvittighet ha båten og bilen din der.

Han kan ikke ha båt som ikke han eier eller leier på sin plass (sjekk vedtektene til denne båtforeningen). Når du benytter båten så "låner" du den av han

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Jeg forstår utmerket godt tråstarters problem, og ville antagelig, med skam å melde selv sikkert, benyttet meg av alle knep som har vært foreslått. Men kan vi, deltakerne på dette forumet, virkelig være bekjent av å si til at det er OK å bryte intensjonen i båthavnas regler, bare ordlyden følges. Jeg mener ikke det.

 

Ragnar

Link to post
Share on other sites

Dette har noen viktige prinsipielle sider, da... Her er en betraktning "fra andre siden av gjerdet":

 

Selv bor jeg i en innlandskommune (Ski). Tre av de aktuelle kommunene for meg å ha båtplass i (Oppegård, Frogn og Vestby) har regler som begrenser tilgang til plasser på kommunal grunn for utenbygdsboende. Oslo, derimot, tar ansvar og har like regler for alle.

 

Jeg har blitt hektet på båtliv i voksen alder, og har minimalt med bekjente i maritime kretser. Jeg har altså ingen "bakvei" å benytte for å skaffe meg tilgang til en kommunal plass. Jeg er for tiden medlem i hhv. Oslo Motorbåtforening og Oppegård Båtforening. I førstnevnte har jeg et håp om leieplass om 3-4 år, og kanskje innskuddsplass om 8-10 år. I sistnevnte har jeg ingen håp om noen av delene, men velger å betale medlemsskap for å bygge ansiennitet, i tilfelle jeg skulle finne på å flytte noen hundre meter nordover om noen år, og dermed være på "riktig" side av kommunegrensen.

 

I mellomtiden er jeg henvist til det kommersielle markedet. Her snakker vi om opptil 25.000 (!) i sesongleie for 3-meters plasser. Det er ganske nøyaktig halvparten av det min lille seilbåt er verdt. Heldigvis er det fortsatt noen få aktører som tilbyr leieplasser til fornuftige priser. Jeg trodde lenge at jeg for 2009 ville havne en times kjøring, eller mer, sørover mot svenskegrensen. Imidlertid har jeg vært så heldig å få en plass på Storsand, som både er hyggelig, rimelig og i grei avstand. Godt hjulpet av finanskrisen, tror jeg (mange som sa fra seg plass i år).

 

Jeg kan ikke sikkert si om jeg, dersom anledningen hadde bydd seg, ville takket ja til en "bakvei" til kommunal plass (det spørs vel litt på hvor desperat jeg var). Jeg skal derfor være forsiktig med å uttale meg alt for kategorisk. Men det som er sikkert, er at disse "bakveiene" effektivt blokkerer muligheten for svært mange til å skaffe seg en overkommelig leie- eller innskuddsplass. Som eksempel: I Oppegård Båtforening blir det omsatt 2-3 innskuddsplasser hvert år. Og ventelisten er vel noe sånt som 300 personer. Finn frem kalkulatoren...

Link to post
Share on other sites

I mellomtiden er jeg henvist til det kommersielle markedet. Her snakker vi om opptil 25.000 (!) i sesongleie for 3-meters plasser. Det er ganske nøyaktig halvparten av det min lille seilbåt er verdt.

 

Jeg har siste fem/seks årene leiet båtplass i det private/kommersielle markedet i Asker og omegn og betalt rundt 7000 for en bra båtplass på 3,5 meter med vann/strøm. Dette har vært i tre forskjellige havner. Det har ikke vært gjennom/av bekjente. I dag er det fortsatt 479 annonserte båtplasser ledig på Finn og prisene er åpenbart under press så bildet er, gudskjelov, noe lysere enn det jeg oppfatter at du beskriver det som og mange nye båtplasser er planlagt/prosjektert i området.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Det spørs jo litt hvilke regler som gjelder. I "min" båtforening skal båtplasser som eier selv ikke benytter leies ut i regi av båtforeningen. Dette står klart i reglementet. Jeg vil vel likevel tro at for en kortere periode kan der utvises en del fleksibilitet men uansett er det lurest å spille med åpne kort. Hos oss kan en miste plassen en eier ved gjentatte regelbrudd og advarsler. En får da tilbakebetalt det en har betalt for plassen.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Hos oss (Båtforening) er det slik at har du ikke hatt egen båt på plassen i løpet av 2 år så mister du den automatisk. Innskuddet man har betalt inn nedskrives over 5 år.

De sessongene plassen eventuelt ikke benyttes skal foreningen ha beskjed slik at de kan leie den ut til andre.

Synes det er greit jeg.

 

Minner meg forresten på noe en kompis sa en gang: Flott at folk gifter seg, men det er jo bra at de skiller seg også.....slik at andre slipper til! :lol:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Er enig i at det lønner seg å være ærlig ja. Men det er han som er nervøs. Alternativet er jo selvfølgelig bare å parkere bilen et annet sted:)

Klart HAN er nervøs - det er jo han som i værste fall mister plassen. For deg betyr det jo ingen ting, du får jo låne plassen kostnadsfritt !

At det er parkeringsbeviset som kan utløse at dere kan bli "oppdaget" betyr jo ingenting - konsekvensen kan bli den samme for kameraten din - miste båtplassen ! :sad:

 

Regler er til for å holdes, like det eller ikke. Disse har kammeraten din også godtatt ved kjøp av plassen, så ....

Det er nok også sansynligvis en god grunn til denne regelen.

La kameraten din ta det opp med båtforeningen (styret eller havnesjefen) - og sansynligvis ordner det seg. :yesnod:

BONITA I

Link to post
Share on other sites

I Risør Kommune har man den oppfatning at framleie er blitt så stort problem at vedtektene vil bli endret fra neste år for å komme dette til livs. De som driver med fremleie ligger tynt an etter at dette er vedtatt. Så at eier av plassen du låner kan få problemer er ikke umulig, men dette er da antageligvis nedfelt i vedtektene for båtplassen/marinaen.

 

Samtidig er jeg eier av båtplass i en båtforening i en innsjø på østlandet, denne plassen kan jeg disponere som jeg vil. Igjen, vedtektene avgjør.

Redigert av wilma (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...