Jump to content

Noe har skjedd med laddinga mi veldig ustabil i starten


Steinsvigen

Recommended Posts

Når folk som meg, dvs legfolk som har litt peiling men ikke allverdens, får et problem med ladingen er det best å røske ut dynamoen og få den sjekket i benk først som sist. Det tar jo mye mindre tid å skru ut dynamoen og få den sjekket enn det tar å lese alle innleggene i en tråd som denne! Ikke er det dyrt heller. Her i Fredrikstad har vi Vikleverkstedet som utfører en slik test for en billig penge. De har hjelpt båtfolk i krise i en årrekke for vekslepenger. De fleste av oss må jo også verdsette den tiden vi legger i feilsøking og reparasjoner til en viss grad. Dette handler jo om eliminering. Et mulig problem om gangen. Er man ikke proff setter man det bort. Når man er til sjøs handler det om en helt annen grad av sikkerhet enn på landjorda. Det er mulig at det er noen som tøffer litt rundt innaskjærs i juli og som ikke syns et havari midt i ferien betyr så mye er uenig i mitt resonement, men det får nå være så.

Link to post

Det er ikke snakk om bjeller som ringer dante, for det er jo ikke slik at når jeg skriver noe så mener jeg samtidig at all tidligere informasjon er feil.

 

Men det virker som om noen tror det menes slik og kverulerer over dette i det uendelige. Da blir det også slik at man har en ”missing link” slik at det aldri blir forklart hvordan en sluttkontroll utføres i et ladesystem. Kanskje man til og med kunne lære hvordan et ladesystem kontrilleres med litt utstyr som et voltmeter, et amperemeter og en belastningsmotstand.

 

At man oppnår 14 volt med en dynamo med et tilnærmet fulladet batteri etter en oppstart trenger ikke å bety mer enn at dynamoen lader 5 – 10 ampere. Å slippe av gårde en båt med nytt batteri uten å vite hva dynamoen har av kapasitet vil mange si er amatørmessig.

Link to post

Jeg tviler på at mange vil si det er amatørmessig å slippe av gårde en båt med nytt batteri uten å vite hva dynamoen har av kapasitet. I så fall er vel de fleste båteiere amatører fordi det er ikke mange som tester dynamoen i benk ved hvert batteribytte. Og hvorfor skulle de egentlig det, Ole Petter?

 

Din uttalelse om at Steinsvigens dynamoebare trenger å lade 5-10A for å nå 14 volt, tror jeg du er temmelig alene om å mene. Når man har glødet i 20 sekunder og så foretatt en start, er batteriet i en tilstand der det suger til seg all strøm den klarer og det må nødvendigvis ta litt tid å heve batterispenningen til over 14 volt. Steinsvigens batteri starter på 11 volt og det er tydelig at dynamoen gjør en formidabelt bra jobb. Så ja, det burde nok ha ringt noen bjeller....

Link to post

Tidlig i tråden Lotus, så var det en som kommenterte noe som er veldig riktig. Separer batteriene, lad og kontroller dem og kontroller dem hver for seg med voltmeter og syrevektmåler.

 

DETTE er den rette måten å utføre komponentkontroll på, og jeg ville bare lagt til at en belastningstest ikke er feil det heller.

 

Jeg vil si at det med stor sannsynlighet da ville blitt oppdaget at startbatteriet holder en spenning på ca 10,5 volt på grunn av en dårlig celle.

 

Da kunne man også kanskje trukket en konklusjon som sa at den lave spenningen under gløding og start med stor sannsynlighet skyldes at strømmen til gløding og start egentlig kommer fra forbruksbatteriet, og at man da får et spenningsfall over de to tynne ledningene som kobler start og forbruksbatteriet i parallell. (De to tynne røde ledningene som er avbildet).

 

Hvis det var jeg som hadde omtalte batteriene som en potensiell feilkilde i denne saken, så ville jeg meddelt denne observasjonen slik at batteriene i alle fall ble kontrollert riktig.

 

Når det gjelder sluttkontroll generelt så er det helt normalt at kapasiteten i dynamoen sjekkes i båten før båten forlater ”åstedet”, og da gjerne etter tommelfingerregelen som sier at ladespenningen skal være minst 13,7 volt når dynamoen er 75 % belastet i et 12 volt anlegg.

 

Har man en belastningsmotstand tar denne jobben tre minutter, og har man ikke et slikt apparat så kan man bruke batteriene som belastning. Man må da lade ut det ene batteriet som på forhånd er kontrollert og funnet i orden eller skiftet.

 

Under en slik test vil også dårlige kontaktpunkter og underdimensjonerte kabler fort bli avdekket, for det er som Jørg sier. Delene i ladeanlegget er avhengige av hverandre for at det skal virke.

 

Når det gjelder kabelstokken som er avbildet så må båteieren selv velge hva han vil gjøre med denne. Men en ting er helt sikkert: Dette kan ha virket en stund, men det vil bli og er kanskje et problem allerede.

 

Beklager bryderiet for deg Lotus, men vi som har jobbet med slik feilsøking vet hvordan dette henger sammen og hvor viktig det er å ikke hoppe over punkter som kan kontrolleres på noen ganske få minutter. (Jeg gjør i alle fall slike kontroller obligatorisk for det koster ikke noe).

 

Jeg har ikke tall på hvor mange ladeanlegg jeg har repparert hvor de før meg bare har kontrollert ladespenningen med fulladede batterier og hvor batteriene derfor dør tidlig eller båteieren har åpenbare driftsproblemer.

 

Men hvis ingen er interessert i hvordan dette gjøres av fagfolk så skal ikke jeg tvinge det på noen her på Båtplassen.

 

NB! 50 ampere gløding i 20 sekund og 250 ampere strøm til start i 5 sekund trekker vel i underkant av 1 Ah ut av batteriet. Hvis batteriet nettopp har stått på ladning går det omtrent ikke strøm gjennom batteriet etter 15-20 sekund avhengig av hva regulator setpunkt man har på dynamoen.

Jeg la merke til at laderen Steinsvigen bruker er en garasjelader og disse har ofte et langt høyere regulator setpunkt enn regulatoren i en standard dynamo. Uten senket syrevekt i batteriet skal man bare få i gang diffusjonen i batteriplatene og så er spenningen der.

 

Tillegg.

Dynamoen som er avbildet ser ut til å være en eldre modell Lucas 101 eller 103som har børstene montert bakendra og inn på to sleperinger parallelt med rotorakslingen. (Dynamoen er nok ikke 25 år gammel). Problemet med disse har vært at børstene henger, den ytre børsten slites mer enn den indre samt at ledningene til børstene irrer av.

 

Hvis min observasjon er riktig med hensyn til dynamotype, så er dette en dynamo hvor man med fordel kan kontrollere børstene av og til. (Når det er lyst). :lol:

Redigert av Ole Petter (see edit history)
Link to post

Hei Ole Petter!

Beklager at jeg er så dårlig på dette datagreiene at jeg kan den siteringen dere driver med, men vi som leser slike tråder er interssert i hvordan fagfolk gjør feilsøking. Det er derfor vi leser. Så forsett med saklige og informative innlegg. Det vi ikke er interessert i er kniving mellom deg og Lotus, så kanskje dere bør skvære opp per telefon snart? Jeg syns nå du har lagt deg ganske flat jeg da, men det er min mening.

 

Lotus:

Jeg er langt på vei enig i dine resonementer, men å rive ut dynamoen og sjekke den koster 100 kr flere steder enn i Stavanger, så det syns jeg ikke er noe å spare på. Man må tenke en litt annen grad av sikkerhet på sjøen enn ellers.

 

Hvis jeg overhaler en gearkasse bytter jeg mange lager og tetninger som det ikke er noe i veien med, men det har jo noe med å verdsette tid og sørge for at man har en driftsikkerhet fremover også, ikke bare akkurat nå...

Link to post

Du skulle åpne deg litt, Lotus, jeg forstår nemlig ikke holdningen din akkurat nå.

 

Det finnes alltid minst to meninger om slike spørsmål.

Ikke noe i mot det, man må jo våre kontrovers, ellers kan man bo "hos Mama".

 

Du har din mening som heter "ikke ta på noe så lenge det virker".

Dette kan man akseptere hvis en snakker om seg selv, men ikke for andre.

 

Anbefalingen din kan ikke være riktig, fordi unntatt noe "fjernanalyse" -vet- du ikke noe mer.

Et batteri kan også vise fin spenning når den har feil

 

Ett velladet HD-batteri med den størrelsen her behøver ikke en gang å dette ned mot 11V, hvorfor "må" den?

Hos meg kan jeg gløde til "dømmedagen", jeg har aldri opplevd at spenningen synker under 12V.

Hva sier det for meg?

Bra batteri og antakeligvis temmelig godt lading, på en måte,

men det sier nothing om dynamoen.

 

Hva betyr 11V hos andre?

Kan være o.k., men det kan også være feil.

 

Dynamospenning av 14V kan også være både riktig og helt feil.

Dette sier absolut ingenting, verken om dynamoet eller regulator eller kullbørster.

 

Kanskje dynamoen til Steinsvigen eier fremdeles fine kullbørster, men har et knekkt diode =-33% mindre effekt,

bare at det ikke vises lengre nå fordi det finnes ikke lengre noe belastning pga. at at svekket batteriet ble fjernet?

Vet du om regulatoren hans ellers ville sørge for 14,3V?

 

(Unnskyld, Steinsvigen, dette skal absolut ikke stemple deg til "noe", men dette her er nå fakt og grunnlag:)

Du, Lotus, og jeg, og Ole Petter, og sikkert mange andre fikk en antakelse pga. noe grunnlag av noen

som ikke en gang ha vært helt sikkert om hva han skal sjekke på.

 

Man -kan- si sin mening etter antakelser, eller gi forsiktig anbefaling, men dette her havner jo i en situasjon av persønlig vilkår

Man kan ikke påstår noe hvis man ikke vet, men kan kan bare vite noe når det ble testet slik det skal testes.

 

Og hvordan tester vi dynamoer?

Riktig, enten ved maksimalt belastning eller tilsvarend men derfor ekstra-nødtvendig verktøy.

Unntatt vanlige testbenker finnes det nemlig -bare- noe test med oscilloskop som kan oppdage ytterligere svakheter.

Anbefales forresten.

 

Ellers kunne vi stenge alle dynamoverksteder når gjetting av noe spenning og antakelser av tilstands via glasskule holder for å dømme over dynamoer.

 

Tenk deg forresten at Steinsvigen fikk noe dømm av -meg- som er verdensmester på allt, at dynamoen hans "er heeelt" strøken.

Så går han på fisketur, med betalende japanske turister, og må avbryte turen fordi dynamoen svikter.

At Steinsvigen bare ikke lengre stoler på meg ville være en problem, men det ville være umulig at han også får problemer med turistene som eier lange kniv.

 

Det bare som verrest tenkelig eksempel.

Langseilere og familier som sitter fast en uke på ferietur, med reparaturkostnåder som tredobbles, er da så klart ikke noe problem.

 

Altså, sorry.

Jeg er helt sikkert også verdensmester i saken optimisme, og ren følelsesmessig hadde jeg sikkert heller ikke noe sorg å bruke dette dynamoet.

Men kan ikke henge med på allt-er-bra-og-vi-kan-spare-antakelsesturen fordi det finnes ikke noe -faktiske- gunn for det.

 

:seeya:

Jørg

 

 

Forresten, alias Steinsvigen:

Du kan så klart bestemme selv hvordan man skal nevne deg, men siden du underskrev med navn Frode gikk jeg ut i fra at du foretrekker å bruke den.

Beklager så mye hvis jeg har tatt feil.

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Holdningen min er å ikke fikse noe som fungerer utmerket.

Jeg bytter ikke impeller hvert år, jeg bytter ikke drivstoffilter hvert år og jeg tester ikke dynamoen min i benk når jeg bytter batteribank.

 

Steinsvigen har en dynamo som ser ut til å fungere utmerket. Man kan selvfølgelig teste den for å fastslå at den fungerer utmerket, men etter mitt syn er det mye bedre å la være.

 

Skal man strekke dette videre? Når man synes det er en god ide å teste en dynamo som tilsynelatende fungerer utmerket, hvilke andre ting som tilsynelatende fungerer utmerket står da videre på lista?

 

Dynamoen er ingen kritisk komponent. Man kan faktisk klare seg bra uten lading fra dynamo når man kan lade fra andre kilder så som landstrømslader.

 

Greit at konsulentbransjen mener at alt bør sjekkes til alle tider i tilfelle nødtilfelle. De lever jo av slikt. Mitt råd er imidlertid å la være å høre på disse.

 

Jeg vil ikke sjekke dynamoen i benk før det faktisk er noe som tilsier at behovet er der. Et tangampermeter rundt ladekabelen og vips ser man hva dynamoen leverer. 2 sekunder på å måle ladespenningen og man har alt man trenger å vite.

 

Her er ingen svak gløding i ladelampa etter start som tyder på en defekt diode.

Ladespenningen er bra og når dynamoen klarer å opprettholde høy ladespenning, er det fordi den klarer å levere mer strøm enn batteriet vil ha. Det betyr at børstene er ok og at ankeret får nødvendig magnetiseringsstrøm.

 

Så hva er det mer å sjekke? Intet, fordi denne dynamoen ser ut til å fungere. Da venter en del av oss med ytterligere sjekk inntil dynamoen viser tegn til ikke å fungere. Igjen: Ikke bruk tid og penger til å kødde med noe som fungerer helt utmerket!

Link to post

O.k., jeg følger ikke ladelampeteorien heller, fordi det har ikke noe å gjøre med -belastning- av diodene.

 

Ang. "ikke noe kritisk komponent" er jeg sikkert enig så lenge vi snakker om både kullbørster og på de fleste dieselmotorer.

Men hvis først en diode er død da mangler det også bare en diode til å få en bra sjanse til komplett "sabbat" på systemet.

Det er ikke til å anbefales at man skulle oppleve.

 

Jeg skjønner også godt hvis du ikke ser antall tilfelle det det finnes skader på gamlere dynamoer.

Du er jo ikker redd å prate litt med folk, så hvorfor ikke å ta en tur til neste dynamodoktorn som også ha å gjøre med båt?

Da får du sikkert noe så ganske spennende samtale om antall og skader på litt eldre dynamoer.

Eller, hva tror du hvorfor at det blir solgt så mange dynamoer?

 

Jeg skriver det ikke høyt men mener det like alvorlig som du.

Båtfolk trenger jo noe å velge på.

 

En dynamo er en komponent som er like viktig som alle andre komponenter,

spesiellt når man ikke bare ligger i havn.

 

Å ikke holde både styre og regelmessig vedlikehold på dynamoer (og øvrig fordeling) er for meg bare et tegn av latskap,

i hvert fall i forhold til ellers så verdensviktige båtpoler-orgier som skjer med stor innsats hvert år.

 

Utstyret som er tilkoblet det hele er atter en argument til for å holde styre på det.

Vedlikeholdet og sjekk på diode- og andre feil skulle derfor gjøres med jevnt intervall i minst alle noen få år.

Intervallet skulle forkortes linear jo gamlere dynamoen blir for å oppdage ellers usynlige feil tidelig.

 

Så, ferdig.

Men da er det bare sånt at vi har funnet noe det man ikke er enig i.

Ellers er det ikke noe problem fordi til slutt kan jo en hver bestemme seg selv hvilken argumentasjon en ønsker å følge.

 

Ende.

Jeg tilføyer ikke mer på den tråden, men ønsker en strålende dag !

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Det er sikkert en del skader på gamle dynamoer, Jørg. Det betyr imidlertid ikke at man skal fikse friske dynamoer. Jeg venter til jeg har et dynamoproblem. Fikser jeg noe som funker, kan det jo hende at dynamoen uansett hadde funket utmerket til den dagen den uansett ble skrotet. Da hadde man pådratt seg en helt unødvendig utgift, men den hadde sikkert vært til stor glede for verkstedet som sendte regning.

 

Poenget er at Steinsvigens dynamo ser ut til å fungere utmerket og jeg vil aldri finne på å anbefale noen å fikse på ting som fungerer utmerket. Det blir som gjengen som bytter impeller hvert år: ÅÅÅÅ jammen det er jo en slik kritisk komponent, så jeg bytter den hvert år for å være på den sikre siden. At produsenten oppgir at skal byttes etter f.eks 1000 timer, er underordnet, og at den med 1000 timers anbefalt bytteintervall da antageligvis varer 2000 timer er av enda mindre betydning. Man må tenke en litt annen grad av sikkerhet på sjøen enn ellers, må vite! Tenk hvis alle skulle bytte alt av deler i sine biler og båter lenge før de var utslitt? Hva ville det gjort med søppelberget? Jeg forbeholder meg retten til å kalle slike folk for miljøsvin!

 

Noen personer er konsulentbransjens våte drøm. Frem med gaffelen og skriv regning! Ikke bare fikser de ting som har gått i stykker. Nå kan de fikse ting som ikke har gått i stykker også! Det blir ikke bedre enn dette.

Link to post
Det blir som gjengen som bytter impeller hvert år: ÅÅÅÅ jammen det er jo en slik kritisk komponent, så jeg bytter den hvert år for å være på den sikre siden. At produsenten oppgir at skal byttes etter f.eks 1000 timer, er underordnet, og at den med 1000 timers anbefalt bytteintervall da antageligvis varer 2000 timer er av enda mindre betydning. .

så alder har ikke noe å si for gummien i impelleren mener du? hvorfor bytter du olje hvert år både på bilen og båten? den funker jo bra den. ( tar sjangsen på at du gjør det.:-)

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Forresten, alias Steinsvigen:

Du kan så klart bestemme selv hvordan man skal nevne deg, men siden du underskrev med navn Frode gikk jeg ut i fra at du foretrekker å bruke den.

Beklager så mye hvis jeg har tatt feil.

 

 

Om eg blir kalla Frode eller Steinsvigen så er eg like blid :flag::fishing:

http://home.tussa.com/frosten/ ------------Eg driver også med litt HTML KODER ------------------)) http://www.nipe-hyttene.no/

 

mini2.jpg

Link to post
Den impelleren så ikke bra ut, hvilket fabrikat er det? Har selv kun skiftet impeller to ganger på 17 år på min Yanmar 4JHE, og begge gangene så impelleren ut som ny. Den første var originalimpelleren, og den neste av ukjent fabrikat. Nå sitter det en Jabsco impeller på 5. året. Får vel snart ta den ut og sjekke den.

 

Lars H.

Trodde de fleste tok poenget i sammenligninga, Hifo.

 

Les denne strengen en gang til Hifo. Se hva Lars H. skriver og se på svaret ditt. Du mener Lars H. er unntaket. Slike som deg er en drøm for delelagersjefen.

 

Hvis jeg lever av å selge impellere dyrt, tror du da jeg ville anbefale inspeksjon etter 4 år når slike som deg er overivrige etter å inspisere hvert år og aller helst bytte for å få fred i sjela? Hvorfor oppgi 1000 timer og inspeksjon etter 4 år når man kan oppgi 200 timer og bytte hvert år? Leverandøren har nok ikke peiling på business skal du se. Oppgi så lang levetid?

 

Du er kanskje en av dem som snart skal ta ut dynamoen for inspeksjon selv om det ikke feiler den noe? Sånn for alle tilfellers skyld?

Andre her som føler trang til å inspisere duppeditter ombord som fungerer utmerket? Helt sikkert! Bare for å være på den sikre siden.

 

Det eneste jeg skal bytte for å være på den sikre siden er skroggjennomføringer. Sånn etter 20 år omtrent. Kommer sikkert til å bli skuffet når jeg setter vinkelsliperen i godset og oppdager at de er like gode som dagen da de var nye. Men på et par små områder er det greit å være føre var fordi konsekvensene kan bli fatale. Men selv med fatale konsekvenser bytter jeg jo ikke hvert år likevel. kan du tenke deg hvorfor?

 

 

Jeg lever av å selge duppeditter til kunder. Det gleder meg stort å handle med de som tross min anbefaling velger å bytte rubbel og bit lenge før tiden er moden. Tjener mye på slike kunder. Dessverre - eller kanskje heldigvis - er det langt mellom slike kunder.

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Les denne strengen en gang til Hifo. Se hva Lars H. skriver og se på svaret ditt. Du mener Lars H. er unntaket. Slike som deg er en drøm for delelagersjefen.

ja jeg mener lars H er unntaket. hvor har jeg skrevet at jeg har byttet impeller hvert år? i år holdt det lenge med en inspeksjon. men ja, jeg er av typen som heller bytter en gang for ofte en en gang for skjeldent. du da?

skjønte sammenligninga di jeg , men synes 1000t og en insinuasjon om at den antagelig ikke går i filler før 2000 t er en smule drøy. erfaringsmessig taper gummi seg mere med årenes løp enn ren slitasje. hvor mange sliter ut en impeller ? de jeg har måtte byttet er på grunn av sprekker og medfølgende løssning av bladene. tuppen av bladene har vært like fine. derfor mener jeg man bør ta mere hensyn til alder enn timer. samma sak gjelder forsåvidt dynamo \registerreimer på biler.

hvordan var det med oljeskiftintervallene dine da lotus?

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Du er kanskje en av dem som snart skal ta ut dynamoen for inspeksjon selv om det ikke feiler den noe? Sånn for alle tilfellers skyld?

..

jeg har vel ikke uttalt meg i denne dynamosaken deres. (det har jeg vett til å la være) :lol:

og nei. jeg piller somregel ikke på noe som funker. men hvis jeg vet dynamoen trøbler og den er gammel , kjøper jeg en ny. eller evt bytter ut regulator og børster hvis de er utv montert. jeg er av typen som heller betaler 1600 kr for en ny sak , enn å koste på gammelt ræl 1000 kr.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post

Du tar ikke poenget, gjør du vel?

Registerreima på bilen skal byttes ved 90.000 kkm sier produsenten. Bytter man den ikke og reima ryker, blir det totalt motorhavari. Inspiserer du den hvert år? Bytter du den lenge før tia? Ikke det? Men hvorfor driver du da og inspiserer impelleren hvert år når leverandøren sier den holder 1000 timer? Burde ikke det samme gjelde for bil som for båt? Å stole på leverandøren altså. At konsekvensene med en røket registerreim er katastrofale, skulle jo i alle fall gjøre deg ivrig til å inspisere.

 

Du sier du ikke peller på noe som funker. Synes du da Steinsvigen bør pelle på noe som funker?

Vel, det synes ikke jeg og det er hele poenget. Man kødder ikke med de tingene som funker utmerket.

 

Hva mer gjør man ikke? Man bytter ikke slitedeler før produsenten sier de bør byttes. Og hvorfor ikke? Fordi produsenten er særdeles konservativ i sitt anslag for antatt levetid og garderer seg ved å anbefale bytte leeenge før den tiden. Det tjener de også penger på fordi de da selger flere duppeditter a la impeller, drivstoffilter osv.

 

Så hvilke ting sparer man ikke på? Oljefilter, olje, sinkanoder, belger og slike typer duppeditter.

Har man en viss mengde penger til rådighet for båtgleden, får man mere penger til gleden ved å la være å bytte eller sjekke de ting som er helt unødvendig å bytte eller sjekke på det aktuelle tidspunktet.

Link to post

Siden mitt navn ble nevnt i forbindelse med impellerbytte/kontroll, kan jeg opplyse at det i håndboken for min Yanmar 4JHE ikke står noe om sjekk av impelleren, men at den anbefales skiftet hver 600 timer. Når det gjelder ladingen hos Steinsvigen, er det ikke usannsynlig at det fungerer idag, men jeg ville tatt en full runde med sjekk, spesielt på det "grisete" kabelopplegget. Med eventuelt nye batterier og en sjekk på urgammel dynamo, vil han i hvert fall vite at han kan stole på opplegget fremover, - ikke bare idag.

 

Lars H.

(pt. på båttur)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Jeg tok feil. På 4LHA-serien motor, som jeg har, skal impelleren ikke byttes ved 1000 timer eller 4 år, kun inspiseres. Den skal byttes ved 2000 timer/8 år Og da holder den antagelig 3000 timer hvis vi tar høyde for konservative produsentanslag og at de lever av å selge deler.

 

Enig i at Steinsvigen burde gå over ledningsopplegget sitt. Det nevnte jeg for veldig mange innlegg siden som en god nr. 2 etter batteribytte. Da kanskje han får litt mindre overgangsmotstand og enda litt høyere ladespenning. Sannsynligvis. :smiley:

Link to post
Enig i at Steinsvigen burde gå over ledningsopplegget sitt. Det nevnte jeg for veldig mange innlegg siden som en god nr. 2 etter batteribytte. Da kanskje han får litt mindre overgangsmotstand og enda litt høyere ladespenning. Sannsynligvis. :smiley:

 

Det er heilt klart at ledningsnettet på dynamoen og batteria er KRISE . Å ja desse ledningene skal vekk . Men eg har ikkje tid å stikke til båten har sittet framfor pc skjermen i alt for mange timer nå.. . .

 

:seeya: GOD NATT BP FOLK .. :seeya:

Redigert av Steinsvigen (see edit history)

http://home.tussa.com/frosten/ ------------Eg driver også med litt HTML KODER ------------------)) http://www.nipe-hyttene.no/

 

mini2.jpg

Link to post
Du tar ikke poenget, gjør du vel?

Registerreima på bilen skal byttes ved 90.000 kkm sier produsenten. Bytter man den ikke og reima ryker, blir det totalt motorhavari. Inspiserer du den hvert år? Bytter du den lenge før tia? Ikke det? Men hvorfor driver du da og inspiserer impelleren hvert år når leverandøren sier den holder 1000 timer? Burde ikke det samme gjelde for bil som for båt? Å stole på leverandøren altså. At konsekvensene med en røket registerreim er katastrofale, skulle jo i alle fall gjøre deg ivrig til å inspisere.

 

der er poenget mitt lotus. de aller fleste bilprodusentene har et km intervall i tilleg til tidsintervall på reg reiene. du henger deg fulstendig opp i driftstimer og km , mens jeg mener alder har vel så mye å si .( ser du plutselig tilføyde alder som en del av intervallet. :cheers: ) ... og endel bilprodusenter sier man skal inspisere reg reimen 2-3 ganger før alderen og km inntreffer.

ser også at dette faller litt ut av dynamodiskusjonen , men vil bare ta tak i sammenligningene dine når jeg mener de er feil. ser at du bytter olje og muligens filter hvert år. :yesnod: du må gjerne bli forbannet på meg som taler deg imot , men synes generelt ikke noe om "verdensmestre" . selv om de har peiling på det meste de uttaler seg om.

Redigert av hifo (see edit history)

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post

Jeg synes det også går litt i hva man kan garantere og ikke garantere, forvente og ikke forvente etc. Det er litt forskjell på om et firma ødelegger ferien for noen og at man selvforskyldt ødelegger den.

 

Som kunden sa: Jeg kunne godt gjort det selv, men det er jo veldig greit å ha et sted å reklamere. (Dette er helt sant, det var en som sa dette hos et firma i Stavanger).

 

Slike uttalelser er jo Båtplassen forskånt mot, noe som kanskje er verdt å ha i bakhodet når enkelte diskusjoner tar av.

 

Har du hørt denne før Hifo:

 

Ja men det var dere som overhalte bilen sist, og før dette var det aldri noe problem.

 

Og denne:

 

Jeg har hatt denne båten i 15 år og hadde aldri problemer med sinken før han med den båten fikk båtplass i vår marina.

 

 

Og denne:

Hva sier du, er batteriet tomt for strøm. Det kan ikke stemme for jeg kjøpte det jo for bare fire uker siden, og ingen av de andre batteriene jeg har hatt har blitt så fort tomme.

 

Og denne:

Nei jeg har ikke koblet den nye dynamoen feil, for jeg har prøvd å montere ledningene til på alle mulige måter og den vil bare ikke virke.

 

Og denne:

Men jeg skiftet jo en slange på sist service og en før det igjen. Det må være noen dårlige slanger dere bruker, for det kan umulig være så mange slanger på en bil når vi ikke regner med de fire som er i hjulene.

 

Dette er faktisk sanne historier, tro det eller ei.

Link to post
Har du hørt denne før Hifo:

 

Ja men det var dere som overhalte bilen sist, og før dette var det aldri noe problem.

.

den er jo en klassiker. hadde en bremsejobb på en bil en gang , dagen etter kommer kunden inn med en visker som ikke virket som den skulle. :crazy:

på jobben jeg var på før , var det en som påsto at sentrallåsen hadde virket før bilen var på verkstedet. javel, den respektive mekanikeren fikk oppdraget , og demonterte dørpanelet og fant ut at bilen aldri har hatt sentrallås. :lol:

sorry steinsvigen.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post

Den beste jeg har hørt om er han som kjøpte bruktbil i August med tre måneder garanti. Etter at garantitiden hadde utløpt kom han til forhandleren og sa at det var en forferdelig dunkelyd i bilen, og at denne hadde vært der hele tiden og SKULLE derfor gå på garantien. (Han skal også ha vært ganske hissig).

 

Så viser det seg at dunkelyden kom fra en isklump som fløt rundt i vindusviskerbeholderen. Verksmesteren hadde da uttalt til eieren av bilen at også han syntes sommeren hadde vært vesentlig kaldere enn normalt dette året. :lol:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...