Seilaren Svart 8.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2009 Skjedde ulykken midt i det indre havnebassenget i Stavanger? Neida. Ulykken skjedde i Høgsfjorden, langt fra byen... Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Guest Avmønstret# Svart 8.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2009 En frihet enkelte setter pris på men som andre ønsker å begrense! Ifht. å kunne kjøre i 60-70 knop + så tror jeg heller du kan si: "En frihet noen veldig få setter pris på men som de aller fleste ønsker å begrense". Eller hva? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 8.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2009 ... samt begrensninger på seilbåter slik at de ikke heiser seil i (det jeg mener er) trange farvann og seiler på kryss og tvers, Men regelverket er jo tilpasset ved at motorbåter har vikeplikt. Da er jo sikkerheten for alle ivaretatt. Men kanskje det er et problem at enkelte motorbåtfolk ikke har kunnskap og kompetanse til å forstå hvordan en seilbåt seiler slik at de har en viss forståelse for hvordan de manøvrerer? Følger forøvrig logikken din, båter som har "stort avvik" fra "normal ferdselsmåte" bør ha særbestemmelser, som feks seilbåter og fartsbåter. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 8.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2009 Følger forøvrig logikken din, båter som har "stort avvik" fra "normal ferdselsmåte" bør ha særbestemmelser, som feks seilbåter og fartsbåter. Det var ikke det jeg "egentlig" mente, da det var skrevet med en god dose ironi. Jeg har ikke problemer med å forholde meg til seilbåter i det hele tatt i forhold til dagens reglement. Kan reglene sånn nogenlunde, og er jeg i tvil krysser jeg bak... Nå skal det tillegges at med min Polar 22 m/Marna 12Hk har jeg god tid til å bestemme meg Med speedbåten jeg nå har solgt lå vi stort sett i 35-40 knop "cruise-speed", men har bestandig praktisert å kjøre godt utenom annen trafikk, og følger fartbegrensninger slavisk. Det er ikke båten det kommer ann på, det er den som holder i ratt/gass. Mange større båter som legger seg i 8-9 knop i femknop-soner og drar opp ti ganger mere sjø enn jeg gjør i førti knop. Men det er en annen debatt. Mange hisser seg opp over det faktum at man har med "passasjerer" på ett fartsløp. Poker-run er ikke ett fartsløp i utgangspunktet. Det er nærmest som en postløype hvor man skal innom poster og trekke ett kort. Den som på slutten sitter med den beste poker-handa har vunnet. Det legges inn fartsetapper, men det er ikke ett løp som favoriserer 100+ båter på noen spesiell måte. Vil du delta og kjøre i 25 knop er du like mye med. At de som har 100+båter velger å gi flatt jern i åpen sjø er ett valg de tar om de er med i PokerRun eller om de er ute med de samme folka dagen etter. Leit om denne episoden ødelegger for alle de som har en flott dag på sjøen med en artig og sosial aktivitet for "hele familien". I USA er det mange som kjører denne type "løp" som ren aktivitet, og det er også hensikten. Det skal ikke være løp i tradisjonell forstand. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
h2o Svart 8.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2009 Den friheten vi har til å ferdes uregulert på sjøen med bruk av egen sunn fornuft og folkevett, må vernes så godt vi kan. Det er derfor viktig å forvalte denne friheten slik at behov for reguleringer ikke oppstår. De som driver kappkjøring og ekstreme aktiviteter på sjøen må ta et ekstra ansvar for å bevare denne friheten, og bruke all den kunnskap og fornuft de kan oppvise for å unngå ulykker og andre "hendelser". Sitér dette innlegget Link to post
Bergen Svart 8.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2009 Ifht. å kunne kjøre i 60-70 knop Eller hva? Og hvor skal grensen gå? 40knop? 60? . Veldig mange her på BP har nok båter som går fortere enn 30knop, det også er fort og flere stygge ulykker har skjedd i denne farten! Selv har jeg aldri eid en båt som går fortere enn 15! Legger vi listen her får jeg roligere dager på sjøen med mindre rulling og hekksjø og forholde meg til Og hvem er kvalifisert til å sette grensene? Det er ikke noen lett oppgave å sette slike begrensninger! Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 8.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2009 Vil du delta og kjøre i 25 knop er du like mye med. Det er greit å ha meninger, men det du skriver stemmer ikke med fakta. http://www.stavangerpokerrun.no/hva.html Båtene som deltar er fra 25 fot og oppover, og må kunne yte minst. 35 knop og oppover. http://www.stavangerpokerrun.no/hvem.html Båtene vil holde en cruisefart på ca 40 knop der det er tillat, når vær og vind tillater det. Dersom du satser på å kjøre i 25 knop er det fare for at du blir hengende for langt etter denne gjengen. Den delen av PokerRun som foregår som konvoi i relativt høy hastighet er en ting. Arrangøren har lagt inn fartsetappe for de raskeste båtene og da er arrangøren nødt til å gjennomføre denne delen av arrangementet på en forsvarlig måte. Sitér dette innlegget Link to post
Los Endos Svart 8.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2009 Hvilke tiltak kunne arrangøren gjort for å forhindre dette? Det var vel ikke hverken tilskuere eller andre som forårsaket dette. Slik jeg leser det var det dårlig sjømannskap, sikkert som følge av at man gir jernet før man har blitt ordentlig kjent med båten. Heldigvis gikk det ikke over andre ann de som var i båten. Og de er jo klar over at det er en viss kalkulert risiko. Det er jo ingen søndagstur akkurat. Sitér dette innlegget Link to post
Smurph Svart 8.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2009 Hvilke tiltak kunne arrangøren gjort for å forhindre dette? ... Jeg var involvert i sikkerhetsarbeidet ifm en offshore-VM runde i Bergen for en god del år siden. Der var det et stort antall vaktbåter langs løypen. Alle vaktbåtene hadde dykker om bord + kvalifisert førstehjelper. I tillegg var det høy beredskap med ambulanser og redningshelikopter tilgjengelig. Det var selvfølgelig også visse krav til konstruksjon av disse båtene med tanke på å redusere skadeomfanget dersom et uhell skulle skje, samt krav til personlig sikkerhetsutstyr. Hjelm er en selvfølge. I tillegg antar jeg at det i dag er krav om at alle om bord skal ha en "Spare Air" luftforsyning i tilfelle de blir liggende fastklemt under vann. Jeg kan ikke se at arrangøren i dette tilfellet hadde noe av dette på plass... Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post
Enzo Svart 8.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2009 Seiling er noe som bør foregå på havet. Er du klar over hva dette vil føre til , vi med seilebåt skal gå for motor der motorbåtene er og seile der motorbåtene skjelden er , ergo kan vi se fram til en hel vinter med mobbing fra folk som sier de kun ser seilbåter med nakne master , pinnebåt bla bla , nei her er det bare å seile overalt der det er lovlig for å rette på inntrykket Sitér dette innlegget Link to post
blacki Svart 8.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2009 Den friheten vi har til å ferdes uregulert på sjøen med bruk av egen sunn fornuft og folkevett, må vernes så godt vi kan. Det er derfor viktig å forvalte denne friheten slik at behov for reguleringer ikke oppstår. De som driver kappkjøring og ekstreme aktiviteter på sjøen må ta et ekstra ansvar for å bevare denne friheten, og bruke all den kunnskap og fornuft de kan oppvise for å unngå ulykker og andre "hendelser". Det tror jeg faktisk var et av de beste og formuftige innlegene jeg har lest i denne tråden. At noen få "farts galne" skal øydelege for for de som faktisk nyter båtlivet med en god porsjon fornuft. Nei, slik som dette skader mer en vi ønsker å tro i det lange løp. Om X antall år så er vi vel opplastet med masse nye foreskrifter og dil & dall pga. noen mindre grupper som skal utfordre grensene.. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 8.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2009 Det tror jeg faktisk var et av de beste og formuftige innlegene jeg har lest i denne tråden. At noen få "farts galne" skal øydelege for for de som faktisk nyter båtlivet med en god porsjon fornuft. Nei, slik som dette skader mer en vi ønsker å tro i det lange løp. Om X antall år så er vi vel opplastet med masse nye foreskrifter og dil & dall pga. noen mindre grupper som skal utfordre grensene.. Men samtidig gir det ett bilde av "sjølivet" som jeg mener er feil. Det er allerede sterkt begrenset, ser ikke poenget i å få det til å høres ut som sjøen er den siste utpost med frihet. Kan jeg kjøre så stor båt jeg vil? Nei. Kan jeg feks kjøre frieksos fordi jeg syns det gir tøff lyd? Nei. Kan jeg delta i konkurranser på sjøen uten å bli pålagt regler om det ene og det andre? Nei. Osv osv. Kan jeg føre båt i fylla, nei, ro i prammen til bestefar uten vest ombord, nei osv osv. Ferdsel på sjøen er gjennomregulert. Kast så på alt som følger av evt. forsikringer, alt som følger av sertifisering og godkjenning av utstyr/motor/båt osv. Å sette en eller annen grense ifht. bruk av fartsbåter vil ikke være noe som påvirker "hvermansen" det vil regulere aktiviteten til noen ekstremt få. Det vil ei heller være en inngripen innen et tidligere uregulert aktivitet, disse aktivitetene er gjennomregulerte allerede. "Frihetsargument" er fiktive og vikarierende argument uten plass i virkeligheten. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.