Jump to content

Stavanger Poker Run med Petter Solberg - tidsskjema?

ArvidKa

Recommended Posts

"Jaja, så gikk det galt for "de rike gottene", og masse ressurser må til for å redde folk. Fra noe som er totalt poengløst...

Kjetil S"

...og da har du vist hvem som er tjukkest i hue her inne iallefall.

Men jeg tror nok det hadde provosert meg litt mer om jeg ikke hadde visst at du ikke rekker denne "rike gotten" opp til leggen engang, på NOEN områder.

hjemmeside pokerrun Her er link til hjemmesiden til arrangementet. Virker tilsynelatende som er seriøst opplegg. Alltid lett å finne noe å kritisere når ting går til hel.... og at enkelte ikke liker denne typen sport/arrangement/støy/event er jo bare naturlig. Vi er alle forskjellige. :flag:

Ble selv passert av tilsvarende arrangement i Bergen i fjor og synes det var fasinerende å oppleve båtene i stor fart på nært hold!

Er også sikker på at om gårsdagens ulykke ikke hadde skjedd hadde dette vært god reklame for Stavanger!

Så får vi håpe at det går bra med de involverte!

hjemmeside pokerrun Her er link til hjemmesiden til arrangementet. Virker tilsynelatende som er seriøst opplegg.

Bare tilsynelatende. fro å ta det som gikk galt først: derso man har fartsetapper hvor båter kommer opp i 100 knop så er det ikke tilstrekkelig at fører er klinkende edru.

Alle skal følge pacebåt/startbåten unner hele turen. Det er ikke lov å passere denne underveis.

Jeg er ikke helt sikker på hvordan denne regelen skal tolkes med hensyn til fartsetapper. I slike sammenhenger er det bare godt vakthold langs hele banen som gir tilstrekkelig sikkerhet. Hvor god sikkerhet reglene gir utenom fartsetapper kommer an på hvor fort startbåten kjører og hvor mange båter det er i dette følget. Arrangøren bør ha svært god oversikt med hensyn til alle andre som ferdes på sjøen.

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Trist.

Siden Solberg brødrene stadig har frontet beltebruk og lovlydig kjøring på offentlig vei så antar jeg at Petter stilte med båtførerbevis og alt i orden?

Har liksom ikke lagt merke til at det har blitt frontet noe ifht. sikkerhet.

Eller?

Tviler på at du blir noe bedre å kjøre disse båtene med båtførerbeviset :P.... Skjønner ikke helt vitsen med det :P

Når det gjelder sikkerheten så var jo sjøforsvaret med som følgebåt. Men det er klart at den havner langt bak når disse båtene tar avgårde.

Men det kan jo undres om det burde vært utplasert "sikkerhetsmanskap" langs hele fartsetappen.

Men igjen så er ikke dette et kappløp.

Så de som velger å kjøre grapsfort, velger det helt selv. Hvor mye skal arrangøren holdes til ansvar for dette da?

Disse pokerrunnene er jo veldig populære i Statene. Noen som vet hvordan det er med kappkjøring og sikkerhet der?

Hva skal de kjøre så fort for? Nå fikk vi jo bevist at dette er livsfarlig. tull og tøys hele opplegget.

Er hundre prosent enig med Kjetil1 :yesnod:

Ser at "Lunden" hadde en finger med i spillet her. Slik som han kjører rundt i Ryfylke er det bare flaks at vi ikke har hatt alvorlige ulykker før :sweat:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Hva skal de kjøre så fort for? Nå fikk vi jo bevist at dette er livsfarlig. tull og tøys hele opplegget.

De kjører så fort pga at det er gøy med fart ....

Livsfarlig JA , men det er det å våkne hver dag også , sette seg i bilen , fly osv .. satt litt på spissen

Tror sikkerheten var godt ivaretatt jeg .. jeg så ihvertfall ingenting som kunne resultert i at noe skulle gå galt..

Og det å skylde på bølger fra Time Bandit er vel egentlig å kaste skyld over på annen person.

Det er selvfølgelig fører av båten som har ansvaret her ... han skal kjøre etter forholdene..

Kanskje han burde hatt enda flere timer i den nye båten sin først , slik at han kunne lært hvordan den oppfører seg .. ved f.eks litt bølger i fra siden.

www.stavangeravisen.no

sto visst litt i veien her jeg..

Redigert av KaRsK (see edit history)

Jeg antar at dette uhellet vil føre til en debatt på flere områder, og da ikke minst på områder som: Har disse båtene lov til å kjøre utenfor lukket bane, kreves det lisens for båt og fører og ikke minst, tilfredsstiller disse båtene krav til CE merking hvis de benyttes som fritidsbåt også?

Skal bli interessant å se om Sjøfartsdirektoratet setter noe inn på å granske ulykken eller om de fortsetter å forvalte et noe ”sovende regelverk”.

Så dette er "vanlige" båter hvor hvem som helst kan være med som passasjer? Ikke noen krav til sikkerhetsutstyr som i ett race, bare tut og kjør i 100 knop?

Jaja, skal vel være glad for at det gikk så bra som det gjorde da, tross alt.

Ja dette er vanlige båter som du kan gå å kjøpe, for deretter å kjøre selv. Det er ingen regler som sier at du ikke får kjøre disse båtene!

Jeg syns det blir feil å kritisere arrangøren for å arrangere et arrangement der de gjør noe som alle kan gjøre daglig, og som er fult lovlig!

Det er heller loven som må kritiseres i så fall!

Så intervju av den ene passasjeren på TV2. Hun skrøt av opplegget, og sikkerheten til arrangementet. Dette har jeg hørt at 2 av de andre også gjorde.

Petter Solberg (som er vant med strenge sikkerhetsrutiner rundt rally VM) sa også at sikkerheten var god nok. Og han vet jo hva han snakker om!

Guest Avmønstret#
Jeg syns det blir feil å kritisere arrangøren for å arrangere et arrangement der de gjør noe som alle kan gjøre daglig, og som er fult lovlig!

Det er heller loven som må kritiseres i så fall!

Du har helt rett, har tenkt litt på det.

Det er jo slik at nå er det flere/mange båter i landet som er kapable til ekstreme hastigheter, hvem som helst over 16 kan kjøre en slik båt stort sett hvor som helst, blant alle andre typer båtbrukere, uten noen krav til opplæring eller kompetanse i det hele tatt.

Har ikke vært noe galt med loven til nå, men nå har virkeligheten gjort loven avlegs altså må loven endres.

Tror rett og slett et flertall vil være ukomfortable og føle seg utrygge ved å ferdes i områder hvor andre kan kjøre i ekstremfart ettersom antallet ekstrembåter øker.

Analogen kan være trafikken, det er fartsgrenser og racerbiler og ekstreme hastigheter hører hjemme på bane. Hva med å opprette egne områder for kjøring i ekstreme hastigheter med båt?

Egne områder eller en eller annen avstand fra kysten da det gjerne er mer trafikk i kystnære områder.

Men nå sporer jeg av, beklager.

Det er nok regelverk som her må diskuteres ja, og jeg håper dette uhellet fører noe positivt med seg og at alle de skadde kommer fra det uten varige men.

Alt vi driver med som innebefatter risiko kan tross alt ikke forbys, og her gjelder det bare å ta lærdom av dette og få ting litt inn i ordnede former. Jeg tror arrangørene av de forskjellige Poker run aktivitetene er i stand til å gjøre løpet sikrere i fremtiden til glede for mange tilskuere.

Kanskje det kan bli en kjørelisensordning og noen krav på dette området for de raskeste båtene i fremtiden slik at Poker run kan få en ordentlig status som et oppvisningsløp som i Offshore 1. (Jeg tror man må ha en prøvelisens for oppvisningsløp i offshore 1, og kanskje ikke helt uten grunn).

Jeg håper i alle fall dette uhellet ikke setter en stopper for Poker run i fremtiden.

På arrangementets hjemmeside står på selveste åpningssiden:

Det er lov å bruke sunn fornuft, slik at alle vil få en fin og opplevelserik dag på sjøen.

og husk at alle Sjøfartsregler gjelder til enhver tid.

Overtredelse av regelverk fører til umiddelbar utestengelse.

At hjemmesiden er overstrødd med skrivefeil sier sitt om seriøsiteten, men å påstå at "alle Sjøfartsregler" (trolig også sjøveisreglene) gjelder til enhver tid er intet mindre enn latterlig.

Hva med:

Regel 6. Sikker fart

Ethvert fartøy skal alltid gå med sikker fart slik at det kan manøvrere riktig og effektivt for å unngå sammenstøt og kan stoppes på en distanse som passer til de rådende omstendigheter og forhold.

Ved fastsettelse av sikker fart skal det blant annet tas hensyn til følgende faktorer:

(a) Av alle fartøy:

(i) Siktforholdene.

(ii) Trafikktettheten innbefattet konsentrasjoner av fiskefartøy eller hvilke som helst andre fartøy.

(iii) Fartøyets manøvreringsevne spesielt med hensyn til stoppedistanse og svingeevne under de rådende forhold.

(iv) Om natten mulig bakgrunnsbelysning slik som lys på land eller atmosfærisk refleks fra fartøyets egne lanterner.

(v) Vind-, sjø- og strømforhold samt nærliggende farer for seilasen.

(vi) Dypgående i forhold til den tilgjengelige farvannsdybde.

Det finnes også et drøss med andre regler som brytes med stor bravour og sikkerhetsbestemmelsene det vises til på hjemmesiden er etter min oppfatning kun en samling med tomme ord!

Med vennlig hilsen POSEIDON

På arrangementets hjemmeside står på selveste åpningssiden:[

Rett skal være rett, linken som jeg la inn fører ikke til åpningssiden men til siden om sikkerhet.

Det er alltid lett å finne ting å kritisere i etterkant, spesielt om det er en aktivitet som en ikke selv liker. Risiko er tilstede i alle aktiviteter. Eksempelvis var der flere personer som falt overbord idet kalde vannet under nyttårsseilasen i Stavanger i år, sykkelrittet Bergen-Voss som ble arrangert i helgen hadde også skadede deltakere, trolig holdt de heller ikke skiltede fartsgrenser overalt. Slow motion regattaen Cutty Sark opplevde mastebrekk og personskade for noen år siden og sist var det vel er fartøy som sank under seilasen. Ting skjer og vil skje igjen!

Tatt i betraktning at enhver noenlunde edru voksen person har lov å kjøre båter lik det som deltar i Pokerrun her i landet i åpent farvann uten begrensninger synes jeg det blir feil å kritisere arrangementet hvor det tross alt forelå både enkelte sikkerhetstiltak og "regler"!

Tatt i betraktning at enhver noenlunde edru voksen person har lov å kjøre båter lik det som deltar i Pokerrun her i landet i åpent farvann uten begrensninger synes jeg det blir feil å kritisere arrangementet hvor det tross alt forelå både enkelte sikkerhetstiltak og "regler"!

I forbindelse med ulykken får nok andre vurdere hva som er tilstrekkelige sikkerhetstiltak. Når det gjelder et planlagt og annonsert arrangement så hjelper det ikke å vise til hva man kan gjøre privat og på eget initiativ. Les innlegget til Poseidon.

Er man arrangør må man nok påta seg et visst ansvar, både for deltakere og ikke minst tilskuere i tillegg til at man må vise hensyn til den allminnelige ferdsel på sjøen. Det kan komme båter som slett ikker er klar over at det pågår et arrangement av denne typen. Båtfolk flest er ikke det minste interessert i PokerRun eller lignenede arrangementer.

Det forekommer ulykker i mange slags idretter og konkurranser, og det stilles ofte strenge krav til både utstyr og kompetanse.

Kanskje gir hendelser som dette et godt utgangspunkt for at politkerne skal ta opp spørsmålet om vi trenger et eget båtførerbevis for fartsbåter, men langt strengere krav enn dagens båtførerbevis og ingen dispensasjoner basert på alder. Vi kan jo i alle fall håpe.

Guest Avmønstret#
Kanskje gir hendelser som dette et godt utgangspunkt for at politkerne skal ta opp spørsmålet om vi trenger et eget båtførerbevis for fartsbåter, men langt strengere krav enn dagens båtførerbevis og ingen dispensasjoner basert på alder. Vi kan jo i alle fall håpe.

Et godt forslag. Men fortsatt vil jeg hevde at det også vil være hensiktsmessig å begrense kjøring i ekstremfart til egnede og begrensede områder. Tror rett og slett ikke at almenheten vil at 100 knop+ skal være greit overalt hvor det ikke eksisterer fartsbegrensninger i dag.

Neppe noen som vil gi enkeltbiler fri hastighet på veiene fordi de føres av mennesker med racingerfaring og sertifisering.

1. Eget båtførerbevis for fartsbåter.

2. Egne regler for bruk av fartsbåter som setter begrensninger i hvor og når ekstremfart kan utøves.

... samt begrensninger på seilbåter slik at de ikke heiser seil i (det jeg mener er) trange farvann og seiler på kryss og tvers, men går for motor og følger leden i størst mulig grad, slik mindretallet til enhver tid mener er korrekt. Seiling er noe som bør foregå på havet. i 2009 er det helt unødvendig å seile, motoren ble allemannseie for over 100 år siden.

I forbudslandet Norge skal du se at vi kan få til det også... Alt jeg kan tenkes å la meg på ett eller annet tidspunkt irritere meg over må forbys...NÅ.. :nonod:

Skjedde ulykken midt i det indre havnebassenget i Stavanger?

Er man arrangør må man nok påta seg et visst ansvar, både for deltakere og ikke minst tilskuere i tillegg til at man må vise hensyn til den allminnelige ferdsel på sjøen. Det kan komme båter som slett ikker er klar over at det pågår et arrangement av denne typen.

Det er vel nettopp derfor det foreligger "regler", traseer og sikkerhetsstiltak under arrangementet!

Kanskje gir hendelser som dette et godt utgangspunkt for at politkerne skal ta opp spørsmålet om vi trenger et eget båtførerbevis for fartsbåter

Det er jo en helt naturlig slutning av hendelsen som jeg kan være helt enig i. Men pr i dag er det "fritt frem" for det meste (med endel unntak) på sjøen. En frihet enkelte setter pris på men som andre ønsker å begrense!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...