knutza Startet 5.Juni.2009 Link til dette innlegget Startet 5.Juni.2009 (redigert) Nå trenger jeg litt råd og veiledning om dette er en grei måte å montere septikktanken. Toalettet er plassert under vannlinjen, men jeg tenkte at det kunne være greit å montere tanken over vannlinjen. På den måten slipper jeg å montere septikkpumpe. Toalettet er elektrisk med kvern. Når man er til havs så kan det være greit å sende septikken direkte ut, og når man ligger til kai så kan man stenge kranen og bruke tanken. Alle slanger som er tegnet med orange har jeg tenkt å bruke 38 mm. utluftingen har jeg drøftet i denne tråden. Trenger jeg en kran nede ved utløpet fra toalettet hvor slangen går til septikktanken? Jeg tenker litt på faren for tilbakeslag fra tanken. Beklager den dårlige tegninga. Redigert 5.Juni.2009 av knutza (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Stein-Erik Svart 5.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2009 Hei! Dette er akkurat slik det er montert i min båt (Bavar....), og det fungerer perfekt! Har ikke kran mellom dass og tank - så lenge man bytter den tilbakeslagsventilen/ellerhvadetnåheter som står på utløpet fra dassen etter noen år får du ikke tilbakeslag. Men når den begynner å bli slapp/stiv så siver det litt tilbake. På min Jabsco dass koster den bare en hundrings, og er rask å bytte. Stein-E Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 6.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2009 Hulda har planlagt (ikke igangsatt) samme systemet. Den eneste forskjellen er at min utpumping kommer til å gå via T-stykke på utløpsledningen. Denne løsningen sparer meg for et ekstra hull i selve tanken. Sitér dette innlegget Link to post
Bergen Svart 6.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2009 Jeg har også samme system, men jeg har hatt 2 tilfeller hvor slangen fra tanken til utløpsventilen har tettet seg. Min teori er at papir og guffe samler seg i slangen og vibrasjon etc komprimerer dette. Nå har jeg også en mistanke om at slangen er full i urinstein og har redusert diameter men jeg planlegger i alle fall å sette en ventil like etter tanken slik at slangen står tom utenom tømming for å unngå både urinstein og at det tetter seg! Sitér dette innlegget Link to post
Cerveza Svart 6.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2009 Jeg har montert samme systemet i vinter, ser ut til å fungere veldig bra. Jeg lurer på om utluftingsslangen min var i det minste laget, siden den må erstatte volumet i tanken veldig fort når man tømmer. Jeg har heller ikke sett tilbakeslag til toalettet, noe jeg var bekymret for siden den slangen ble ganske lang. @ Bergen; har du noen form for sanitærveske i toalettet? Sitér dette innlegget Link to post
Bergen Svart 6.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2009 Ja jeg bruker Biltema sin sanitærveske (men mistenker at denne kun lager god lukt), bruker også lettoppløslig papir. Men som nevnt har jeg mistanke om redusert diameter pga urinstein. Jeg skiftet slangen mellom toalettet og tanken i vinter og denne hadde veldig mye stein. Så jeg bør nok planlegge å skifte tømmeslangen snart også, og kommer i den forbindelse også til sette en ventil på slangen like etter tanken. Men dette er jo typen jobber som en veldig lett utsetter! Sitér dette innlegget Link to post
Cerveza Svart 6.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2009 Enkelte prater jo varmt om eddik i systemet for å løse opp urinstein. Kanskje du kan greie deg med no sånt? Sitér dette innlegget Link to post
knutza Svart 6.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2009 Tusen takk for alle svar, da blir det nok dette systemet jeg går for. Hvor ofte bør man kjøre på eddik for å unngå urinstein? Sitér dette innlegget Link to post
pantzatt Svart 6.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2009 Jeg har også samme system, men jeg har hatt 2 tilfeller hvor slangen fra tanken til utløpsventilen har tettet seg. Min teori er at papir og guffe samler seg i slangen og vibrasjon etc komprimerer dette. Nå har jeg også en mistanke om at slangen er full i urinstein og har redusert diameter men jeg planlegger i alle fall å sette en ventil like etter tanken slik at slangen står tom utenom tømming for å unngå både urinstein og at det tetter seg! Jeg hadde også problemer med urinstein i slangene, men etter at jeg begynte med å helle eddik i dassen er ikke det tema lenger. Bruk den sterkeste du finner, og den trenger ikke være varm nei. søk litt på forumet, det var en i fjor som tok før/etter bilder av kverna.... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.