Rosenkilde Svart 29.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juni.2009 PS: Hvis det er noen som ikke har skjønt det så er jeg på sjøen igjen!! Herligt Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
saga25turbo Svart 1.Juli.2009 Del på Facebook Svart 1.Juli.2009 Vel, har skrudd sammen kjøleren - den var tett fra før... Får ikke start på motoren heller nå.... Da er det bare å gå i gang - av med toppen, sjekke evt. skjevheter - nye pakninger - på med alt, og forsøke igjen.. Skal til syden i morgen, og dette må vente 14 dager før det påbegynnes. God båtsommer videre til alle som har alt på stell:-) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
saga25turbo Svart 19.Juli.2009 Del på Facebook Svart 19.Juli.2009 Har nå demontert, og skrudd av toppen. Det var foråvidt enklere enn jeg fryktet:-) Kan ikke se noe spesielt på stempler, topp eller pakning når det gjelder lekkasje. Tror jeg leverer toppen inn for kontroll av evt. skjevhet, samt trykktest for evt. sprekk. kan ta litt tid nå midt i ferien, men det er vel verd det? alternativet er å bytte topppakning - skru alt i sammen...og se:) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Rosenkilde Svart 19.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juli.2009 Jeg så heller ingen antydninger på verken topp eller toppakning, men fikk vite av motorverkstedet som slipte og trykktestet toppen at det visst nok ikke var så enkelt å se på disse motorene. Jeg betalte 1400,- kr for trykktesting og plansliping, og da vet jeg ihvertfall den er tett. Planslipes måtte den jo uansett. Har vært på ferie nå og kjørt 28 timer og motoren fungerer perfekt. (litt luftproblemer etter 4-5 timer, men det roet seg) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
saga25turbo Svart 27.Juli.2009 Del på Facebook Svart 27.Juli.2009 Har fått toppen tilbake. Den var tett og fin. Var en smule skjev, og er planslipt. Motorverksted mente at så mye vann umulig kan forsvinne gjennom topp-pakning uten noe synlig spor. Sjekket eksosmanifoil, som er lekk - og årsak til problem. Sprekk i eksosmanifoil, noe som gjør at vann går i eksos - og lekker inn i sylindrer når motor stanser, dersom det er vann igjen. Godt å finne feilen - dumt at denne eksosmanefoilen er gått ut, og umulig å skaffe gjennom bjordal & madsen i Bergen. Må ut på bruktmarkedet etter denne. Noen som kjenner noen som kjenner til noen som har en Volvo Penta TMD30 fra midten på 80 tallet til salgs som delemotor - ta gjerne kontakt!?:-)(Kan også være en TAMD30) Bjordal & Madsen i Bergen anbefalte å forsøke å få tak i en som har gått i innlandet i sverige...men det er jo ikke så lett å finn for en bergenser da....:-( Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
kipp36 Svart 27.Juli.2009 Del på Facebook Svart 27.Juli.2009 hva er den laget av? Sitér dette innlegget http://kipp36.123hjemmeside.no/181207437 Link to post Share on other sites More sharing options...
Al-Tec Svart 27.Juli.2009 Del på Facebook Svart 27.Juli.2009 Min kjære volvo bruker kjølevann (ferskvann) men jeg finner ikke ut hvor Ca 10 liter på en halvtime....Dette skjer kun under kjøring og oljen er fin og oljenivået har ikke steget. Temp'en er også fin i ca en halvtime på marsjfart, men stiger når nivået på kjølevannet har sunket til et minimum. Har nå i kveld demontert varmeveksleren, og trykktestet denne. God som ny Har lest igjennom alle tidligere innlegg, men blir bare mer usikker. NB: Må nevnes at anoden i oljekjøler var tært opp og anoden på veksleren var veldig dårlig. Jeg har en sånn motor som lekker litt i bakkant av varmeveksler der rørene er presset inn med O-ringer. Blir aldri helt tett, men er ikke mer enn 1 liter på ca 200 timer. Har denne O-ringen gått i oppløsning, så kan det være der! Mine er nye, men lekker allikevel..... Sitér dette innlegget AL-TEC al-tec.no Link to post Share on other sites More sharing options...
kjellsea Svart 27.Juli.2009 Del på Facebook Svart 27.Juli.2009 Har du ett bilde av sprekken i Manifolden? sist jeg fikset en sånn så sveiset jeg noe og brukte Belzona for å tette resten der den hadde vannlekkasje. Dette er støpegods og ikke så helt lett å sveise desverre! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
princess32 Svart 27.Juli.2009 Del på Facebook Svart 27.Juli.2009 Jo eksosmanifoilen er kjølt med ferskvann ja. Dette har jeg vanskligheter med å tro. Kjølevannet følger eksosen med ut, og dette er hvertfall ikke ferskvannet iblandet glykol. Det er saltvanns kjølingen. 40 maskiner er saltvannskjølt i varmeveksleren, ladeluftkjøleren oljekjøleren og turboen. Husk at ferskvanns temperaturen holder opp til 95 grader. Kan ikke kjøle av mye mer en toppen og cylinderforingene da???. Skjek eksosbendet deres, det er saltvanns kjølt. Derfor har volvo nå endelig utarbeidet et nytt bend som tåler svovelsyre som blir utviklet når eksosen kommer under 85 grader celsius. Når den kommer under denne temperaturen blir den ekstremt etsende og corrosive. Bendene deres før var jo av stål innvendig og så ståpegods utvendig, snakk om å be om problemer. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Rosenkilde Svart 28.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juli.2009 Jo eksosmanifoilen er kjølt med ferskvann ja. Dette har jeg vanskligheter med å tro. Din tvil er velbegrunnet. Jeg var i en 'down' periode da jeg svarte på dette...... Men kjekt å se at dere følger med Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
saga25turbo Svart 29.Juli.2009 Del på Facebook Svart 29.Juli.2009 Eksosmanifoilen til TMD30 er laget av støpt aluminium, og er ferskvannskjølt med 2 kammer. Det ene går via toppen, og det andre går via turboen. Begge kjøles selvfølgelig ned av varmeveksleren. Jeg har fått sprekk i eksosmanifoilen. Sprekk er mellom eksoskanal, og kjølevattenkanal. Dvs at ferskvann går ut i eksosen via turboen. Når motoren stanses, vil evt. ferskvann sige tilbake i sylindrer, og bli liggende der til neste oppstart. Dette kan medføre skade på ventiler, evt. skjev råde da ferskvannet ikke komprimeres, og lager et veldig høyt trykk. Nå høres jeg sikkert proff ut, og det er jeg ikke...Dette er noe jeg har blitt forklart av motorverksted auto23 i bergen. Jeg anbefaler dem om noen har problemer med motor - uansett fabrikat, og er i bergen & Omegn. Jeg har fått tilbakemelding av folk som har sett min desperate situasjon på forumet her, og får tilsendt en brukt eksosmanifoil som jeg håper er ok. Flott forum når det butter imot:-) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
princess32 Svart 30.Juli.2009 Del på Facebook Svart 30.Juli.2009 Til Saga 25 Turbo. Jeg kan ikke skjønne at eksosbendet ditt er kjølt med ferskvann. Da må du i så fall holde til på mjøsa eller liknende innsjøer. Vannet følger jo med eksosen ut. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
saga25turbo Svart 30.Juli.2009 Del på Facebook Svart 30.Juli.2009 hei princess. Jeg har sprekk i eksosmanifoilen, og det er den som er ferskvannskjølt. Eksosmanifoilen er skrudd sammen med turboen på enden, som også er ferskvannskjølt. eksosbendet er skrudd på eksossiden av turboen, og er mellomstykket mellom turbo og eksosslange. I dette eksosbendet kommer sjøvann som har gått gjennom systemet med varmeveksler og oljekjølere. Så...eksosmanifoilen er fremdeles ferskvannskjølt:-)...sammen med turboen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
saga25turbo Svart 30.Juli.2009 Del på Facebook Svart 30.Juli.2009 ......................levattenkanal. Dvs at ferskvann går ut i eksosen via turboen. Når motoren ................ jeg ser at det er mulig å misforstå denne forklaringen... Det er ferskvann i eksosmanifoilen, men ...det forsvinner normalt ikke ut gjennom eksosen da...misforstå riktig:-) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
princess32 Svart 30.Juli.2009 Del på Facebook Svart 30.Juli.2009 Eksosbendet ditt er saltvannskjølt. Kommer saltvann fra varmeveksleren via oljekjøleren og så går det igjennom eksosbendet. Er ikke noe ferskvann som kommer dit. Da må det lekke et annet sted. Skjønner heller ikke din forklaring. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Rosenkilde Svart 30.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juli.2009 Nå måtte jeg sette meg ned for å tenke ut en lur forklaring for å gjøre dette enkelt da det er mange lure gode forslag her (som ihvertfall jeg ble litt satt ut av) Enkelt sagt: Kjølevannet går gjennom motoren som normalt og tar turen ut gjennom kjølekanalen i eksosmanifoilen, gjennom kjølekanalen i turboen og tilbake gjennom eksosmanifoilen og inn i motoren igjen. Eksosbendet kommer etter turboen og dette er saltvannkjølt. Hos Saga25Turbo så følger nok ferskvannet med eksosen og blander seg med saltvannet i eksosbendet. (som jeg forstår det..) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
princess32 Svart 30.Juli.2009 Del på Facebook Svart 30.Juli.2009 Tror lite på at ferskvannet blander seg meg sjøvannet. Da er det i så fall en lekasje i varmeveksleren. Nå begynner jeg å lure på om dette ikke bare er en stor joke?. Da blir jeg ihvertfall forbanna,, Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
saga25turbo Svart 30.Juli.2009 Del på Facebook Svart 30.Juli.2009 princess.. selvfølgelig lekker det...har jo forklart at det lekker!!! Det lekker i eksosmanifoilen...der hvor eksosen går ut...det er kjølevannskjølt eksos, og det er hull på utblåsningen av eksos mellom ,,,utblåsningen og kjølemediet..som er det ferskvannskjølte kanalene... http://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-...-26-18159B.aspx skulle tro at det forklarte det meste.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
saga25turbo Svart 30.Juli.2009 Del på Facebook Svart 30.Juli.2009 kanskje dette ikke er let å forklare via mediet...be om telefonnummer om det trengs en ..manuell forklaring!!! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
LALUNA II Svart 31.Juli.2009 Del på Facebook Svart 31.Juli.2009 (redigert) eksos manifoilen er ferskvannskjølt men eksosen er kjølt av sjøvann ,.... der du ser manifoilen går ut av manifoilen der ser du et rør som går inn i eksos bendet og videre ut Håper du skjønner hva vi mener hvis ikke skal jeg prøve å finne en tegning på det Redigert 31.Juli.2009 av LALUNA II (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post Share on other sites More sharing options...
saga25turbo Svart 31.Juli.2009 Del på Facebook Svart 31.Juli.2009 En hyggelig kar fra stavanger hadde skrudd fra hverandre en TMD30, og hadde en manifoil liggende. Denne har jeg kjøpt, og er forhåpentligvis snart på fjorden igjen:-) Men uansett...Håper på å ha denne motoren noen år til, så om noen vet om en god og rimelig delemotor TMD30...så ta gjerne kontakt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
kjellsea Svart 31.Juli.2009 Del på Facebook Svart 31.Juli.2009 He he... ser du sliter med å overbevise våre kompiser saga! skjønner godt hva du mener,du har helt rett! lykke til med den nye manifolden! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
kjellsea Svart 31.Juli.2009 Del på Facebook Svart 31.Juli.2009 Og til Princess! saga har da aldri sagt att eksosbend er ferskvannskjølt! Eksosmanifolden er ferskvannskjølt som resten av motor!får du en innvendig lekkasje mellom kammer for kjøling og eksos inne i manifold så går det som saga forklarer i sine innlegg!Kjølevannet følger med eksos ut under drift og lekker inn i motor når den ligger i ro via eksoskanaler!Det er ikkje trykk på kjøle vannet når motoren er stoppet så det trenger ikkje være en stor lekkasje inn på motor da. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
princess32 Svart 31.Juli.2009 Del på Facebook Svart 31.Juli.2009 Jeg må bare legge meg flat og beklage. Så meg litt blind på eksosbendet og ikke eksosmanifolden. Beklager. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Rosenkilde Svart 31.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Juli.2009 Så bra at du fikk tak i manifoil så du kommer deg på sjøen mens det ennå er sommer (ihvertfall i teorien..) Utrolig hva folk i liggende i garasjer og kjellere Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.