Jump to content

Volvo TMD40A mister kjølevannet, hvor?


Rosenkilde

Recommended Posts

Vel, har skrudd sammen kjøleren - den var tett fra før...

 

Får ikke start på motoren heller nå....

 

Da er det bare å gå i gang - av med toppen, sjekke evt. skjevheter - nye pakninger - på med alt, og forsøke igjen..

 

Skal til syden i morgen, og dette må vente 14 dager før det påbegynnes.

 

God båtsommer videre til alle som har alt på stell:-)

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Har nå demontert, og skrudd av toppen. Det var foråvidt enklere enn jeg fryktet:-) Kan ikke se noe spesielt på stempler, topp eller pakning når det gjelder lekkasje. Tror jeg leverer toppen inn for kontroll av evt. skjevhet, samt trykktest for evt. sprekk. kan ta litt tid nå midt i ferien, men det er vel verd det? alternativet er å bytte topppakning - skru alt i sammen...og se:)

Link to post
Share on other sites

Jeg så heller ingen antydninger på verken topp eller toppakning, men fikk vite av motorverkstedet som slipte og trykktestet toppen at det visst nok ikke var så enkelt å se på disse motorene.

Jeg betalte 1400,- kr for trykktesting og plansliping, og da vet jeg ihvertfall den er tett. Planslipes måtte den jo uansett.

Har vært på ferie nå og kjørt 28 timer og motoren fungerer perfekt. (litt luftproblemer etter 4-5 timer, men det roet seg)

Link to post
Share on other sites

Har fått toppen tilbake. Den var tett og fin. Var en smule skjev, og er planslipt. Motorverksted mente at så mye vann umulig kan forsvinne gjennom topp-pakning uten noe synlig spor. Sjekket eksosmanifoil, som er lekk - og årsak til problem. Sprekk i eksosmanifoil, noe som gjør at vann går i eksos - og lekker inn i sylindrer når motor stanser, dersom det er vann igjen.

Godt å finne feilen - dumt at denne eksosmanefoilen er gått ut, og umulig å skaffe gjennom bjordal & madsen i Bergen.

 

Må ut på bruktmarkedet etter denne. Noen som kjenner noen som kjenner til noen som har en Volvo Penta TMD30 fra midten på 80 tallet til salgs som delemotor - ta gjerne kontakt!?:-)(Kan også være en TAMD30)

 

Bjordal & Madsen i Bergen anbefalte å forsøke å få tak i en som har gått i innlandet i sverige...men det er jo ikke så lett å finn for en bergenser da....:-(

Link to post
Share on other sites

Min kjære volvo bruker kjølevann (ferskvann) men jeg finner ikke ut hvor :headbang: Ca 10 liter på en halvtime....

Dette skjer kun under kjøring og oljen er fin og oljenivået har ikke steget. Temp'en er også fin i ca en halvtime på marsjfart, men stiger når nivået på kjølevannet har sunket til et minimum. Har nå i kveld demontert varmeveksleren, og trykktestet denne. God som ny :crazy:

Har lest igjennom alle tidligere innlegg, men blir bare mer usikker. NB: Må nevnes at anoden i oljekjøler var tært opp og anoden på veksleren var veldig dårlig.

 

Jeg har en sånn motor som lekker litt i bakkant av varmeveksler der rørene er presset inn med O-ringer. Blir aldri helt tett, men er ikke mer enn 1 liter på ca 200 timer. Har denne O-ringen gått i oppløsning, så kan det være der! Mine er nye, men lekker allikevel.....

AL-TEC

al-tec.no

Link to post
Share on other sites

Jo eksosmanifoilen er kjølt med ferskvann ja.

 

Dette har jeg vanskligheter med å tro.

 

Kjølevannet følger eksosen med ut, og dette er hvertfall ikke ferskvannet iblandet glykol. Det er saltvanns kjølingen. 40 maskiner er saltvannskjølt i varmeveksleren, ladeluftkjøleren oljekjøleren og turboen. Husk at ferskvanns temperaturen holder opp til 95 grader. Kan ikke kjøle av mye mer en toppen og cylinderforingene da???. Skjek eksosbendet deres, det er saltvanns kjølt. Derfor har volvo nå endelig utarbeidet et nytt bend som tåler svovelsyre som blir utviklet når eksosen kommer under 85 grader celsius. Når den kommer under denne temperaturen blir den ekstremt etsende og corrosive. Bendene deres før var jo av stål innvendig og så ståpegods utvendig, snakk om å be om problemer.

Link to post
Share on other sites

Eksosmanifoilen til TMD30 er laget av støpt aluminium, og er ferskvannskjølt med 2 kammer. Det ene går via toppen, og det andre går via turboen. Begge kjøles selvfølgelig ned av varmeveksleren.

Jeg har fått sprekk i eksosmanifoilen. Sprekk er mellom eksoskanal, og kjølevattenkanal. Dvs at ferskvann går ut i eksosen via turboen. Når motoren stanses, vil evt. ferskvann sige tilbake i sylindrer, og bli liggende der til neste oppstart. Dette kan medføre skade på ventiler, evt. skjev råde da ferskvannet ikke komprimeres, og lager et veldig høyt trykk.

 

Nå høres jeg sikkert proff ut, og det er jeg ikke...Dette er noe jeg har blitt forklart av motorverksted auto23 i bergen. Jeg anbefaler dem om noen har problemer med motor - uansett fabrikat, og er i bergen & Omegn.

Jeg har fått tilbakemelding av folk som har sett min desperate situasjon på forumet her, og får tilsendt en brukt eksosmanifoil som jeg håper er ok.

 

Flott forum når det butter imot:-)

Link to post
Share on other sites

hei princess.

Jeg har sprekk i eksosmanifoilen, og det er den som er ferskvannskjølt. Eksosmanifoilen er skrudd sammen med turboen på enden, som også er ferskvannskjølt. eksosbendet er skrudd på eksossiden av turboen, og er mellomstykket mellom turbo og eksosslange. I dette eksosbendet kommer sjøvann som har gått gjennom systemet med varmeveksler og oljekjølere.

 

Så...eksosmanifoilen er fremdeles ferskvannskjølt:-)...sammen med turboen.

Link to post
Share on other sites

......................levattenkanal. Dvs at ferskvann går ut i eksosen via turboen. Når motoren ................

 

jeg ser at det er mulig å misforstå denne forklaringen...

Det er ferskvann i eksosmanifoilen, men ...det forsvinner normalt ikke ut gjennom eksosen da...misforstå riktig:-)

Link to post
Share on other sites

Nå måtte jeg sette meg ned for å tenke ut en lur forklaring for å gjøre dette enkelt da det er mange lure gode forslag her (som ihvertfall jeg ble litt satt ut av)

Enkelt sagt: Kjølevannet går gjennom motoren som normalt og tar turen ut gjennom kjølekanalen i eksosmanifoilen, gjennom kjølekanalen i turboen og tilbake gjennom eksosmanifoilen og inn i motoren igjen.

Eksosbendet kommer etter turboen og dette er saltvannkjølt.

Hos Saga25Turbo så følger nok ferskvannet med eksosen og blander seg med saltvannet i eksosbendet. (som jeg forstår det..)

Link to post
Share on other sites

princess..

 

selvfølgelig lekker det...har jo forklart at det lekker!!!

 

Det lekker i eksosmanifoilen...der hvor eksosen går ut...det er kjølevannskjølt eksos, og det er hull på utblåsningen av eksos mellom ,,,utblåsningen og kjølemediet..som er det ferskvannskjølte kanalene...

 

http://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-...-26-18159B.aspx

 

skulle tro at det forklarte det meste..

Link to post
Share on other sites

eksos manifoilen er ferskvannskjølt men eksosen er kjølt av sjøvann ,.... der du ser manifoilen går ut av manifoilen der ser du et rør som går inn i eksos bendet og videre ut

Håper du skjønner hva vi mener hvis ikke skal jeg prøve å finne en tegning på det :seeya:

Redigert av LALUNA II (see edit history)

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

En hyggelig kar fra stavanger hadde skrudd fra hverandre en TMD30, og hadde en manifoil liggende. Denne har jeg kjøpt, og er forhåpentligvis snart på fjorden igjen:-) :flag:

 

Men uansett...Håper på å ha denne motoren noen år til, så om noen vet om en god og rimelig delemotor TMD30...så ta gjerne kontakt.

Link to post
Share on other sites

Og til Princess! saga har da aldri sagt att eksosbend er ferskvannskjølt! Eksosmanifolden er ferskvannskjølt som resten av motor!får du en innvendig lekkasje mellom kammer for kjøling og eksos inne i manifold så går det som saga forklarer i sine innlegg!Kjølevannet følger med eksos ut under drift og lekker inn i motor når den ligger i ro via eksoskanaler!Det er ikkje trykk på kjøle vannet når motoren er stoppet så det trenger ikkje være en stor lekkasje inn på motor da.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...