Jump to content

Plassering av gassalarm i båten


roaldbj

Recommended Posts

Vi har nå anskaffet en NEXA gass alarm G-3000.

I tidligere båter har jeg montert sensoren til alarmen under dørkplatene, ca 30 cm over "kjølsvinet".

I monteringsanvisningen heter det: "For å oppdage naturgass skal alarmen installeres 15-30 cm under taket...". "For å kunne oppdage flaskegass skal alarmen installeres 15-30 cm over golvet...".

Så til spørsmålet: bør alarmen monteres så lavt som mulig (eksempelvis i motorrommet) eller nærmest mulig bruksenheten ombord, dvs ved gasskomfyren?

Trolig bør jeg også ha en gassalarm ved selve gassflaska?

Link to post
Share on other sites

Litt vanskelig å komme med anbefalinger når jeg ikke vet hvordan opplegget er i din båt. Har montert tilsvarende på hytta, og har da en 15 cm over gulvet der flasken står, og en i samme høyde mellom propankjøleskap og propankomfyr. Det gjelder vel å tenke seg til hvor det mest sannsynlig kan oppstå lekkasjer, og så følge tenkt "strømningsvei" for gassen.

Link to post
Share on other sites

Ja, det er slik jeg også har reflektert.

Propangassen er jo tung og vil trekke ned til de laveste områdene i båten.

Jeg vet ikke hvor "flyktig" den er, dvs siver den mellom sprekker eller følger den "minste motstands vei".

Dersom den siver mellom tynne sprekker er motorrommet et viktig sensorsted. Dersom den følger minste motstands vei er lugarene i fremre del av båten mest viktig sted for montering.

Link to post
Share on other sites

Diskuterte dette med mannen til en kollega som er brannmann, og utifra det jeg oppfattet er svaret i forhold til det du beskriver begge deler! Den vil synke ned der den kan, og følge minste motstands vei (volum). Mitt utgangspunkt for montering var sansynlig lekkasjested og tidlig varsling, og da tenkte jeg først på lekkasje i koblinger. I båt er det sikkert lurt uansett å ha en sensor på det "tyngste" sannsylige sted (der gassen kan ende opp). Rimelig forsikring å ha en sensor "for mye" :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg har gassflaske i en godkjent beholder ombord med drenslange i bunn som går ut gjennom skroget og gassvarsler hvor detektoren sitter under dørken i nærheten av beholderen. Jeg har hatt inspeksjon av besiktigelsesmann fra KNBF som sa at dette var iht forskriften.

Link to post
Share on other sites

Det er jo naturlig at siden gassen er tyngre enn luft, så finner den minste motstands vei...nedover. Så lenge detektoren plasseres lavere enn og i nærheten av anlegget, der hvor gassen mest sannsynlig har mulighet til å samle seg så er man sikker. Enda sikrere dersom flere detektorer utplasseres.

 

Jeg har imdlertid hørt/lest at disse rimelige sensorene ikke er pålitelige...de kan varsle i tide og utide og ikke nødvendigvis ved gasslekkasje etter noen år.

Link to post
Share on other sites

I grove trekk:

Sensorene går på 12 volt, dermed er det ikke noe behov for spenningsomforming.

Ulempen er at de trekker endel strøm.

Jeg er ikke representativ for de fleste fritidsbåteiere.

Jeg har endel systemer ombord som er kontinuerlig tilknyttet 12 voltsystemet, bl.a.

- VHF

- AIS

- Gassalarmer

- Brannalarmer

- Vannalarmer

- Hovedalarmsystem (ClasOhlson GSM med 4 alarmenheter)

- Fotoalarmsystem (GSM 900)

- internett-modulen ICE WLAN-modem

- Alarmmodul med lysindikasjon

 

Det kan være at jeg har forbigått noen av systemnene.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Selv om denne saken dreier seg om bobil, har jeg valgt å poste den likevel da den også kan ha relevans for lystbåter:

 

Ektepar funnet døde i campingbil

 

Sitat:

 

Endelig dødsårsak er ikke fastslått, men politiet tror ekteparet omkom som følge av propanlekkasje fra et kjøleskap i campingbilen.

 

- Vi er langt på vei sikre på at dette er dødsårsaken, sier Brun.

 

- Propan er en skummel og gass som legger seg langs gulvet. Det er ikke lett å kjenne lukten når man sover, legger hun til.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...