roaldbj Startet 5.Juni.2009 Del på Facebook Startet 5.Juni.2009 Vi har nå anskaffet en NEXA gass alarm G-3000. I tidligere båter har jeg montert sensoren til alarmen under dørkplatene, ca 30 cm over "kjølsvinet". I monteringsanvisningen heter det: "For å oppdage naturgass skal alarmen installeres 15-30 cm under taket...". "For å kunne oppdage flaskegass skal alarmen installeres 15-30 cm over golvet...". Så til spørsmålet: bør alarmen monteres så lavt som mulig (eksempelvis i motorrommet) eller nærmest mulig bruksenheten ombord, dvs ved gasskomfyren? Trolig bør jeg også ha en gassalarm ved selve gassflaska? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Twilight Svart 5.Juni.2009 Del på Facebook Svart 5.Juni.2009 Litt vanskelig å komme med anbefalinger når jeg ikke vet hvordan opplegget er i din båt. Har montert tilsvarende på hytta, og har da en 15 cm over gulvet der flasken står, og en i samme høyde mellom propankjøleskap og propankomfyr. Det gjelder vel å tenke seg til hvor det mest sannsynlig kan oppstå lekkasjer, og så følge tenkt "strømningsvei" for gassen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 5.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juni.2009 Ja, det er slik jeg også har reflektert. Propangassen er jo tung og vil trekke ned til de laveste områdene i båten. Jeg vet ikke hvor "flyktig" den er, dvs siver den mellom sprekker eller følger den "minste motstands vei". Dersom den siver mellom tynne sprekker er motorrommet et viktig sensorsted. Dersom den følger minste motstands vei er lugarene i fremre del av båten mest viktig sted for montering. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Twilight Svart 5.Juni.2009 Del på Facebook Svart 5.Juni.2009 Diskuterte dette med mannen til en kollega som er brannmann, og utifra det jeg oppfattet er svaret i forhold til det du beskriver begge deler! Den vil synke ned der den kan, og følge minste motstands vei (volum). Mitt utgangspunkt for montering var sansynlig lekkasjested og tidlig varsling, og da tenkte jeg først på lekkasje i koblinger. I båt er det sikkert lurt uansett å ha en sensor på det "tyngste" sannsylige sted (der gassen kan ende opp). Rimelig forsikring å ha en sensor "for mye" Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 5.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juni.2009 Flott, konsekvensen for meg er at jeg bør forsøke å få tak i 2 ekstra NEXA G-3000. Jeg synes specen ser bra ut. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Enes 44 Svart 5.Juni.2009 Del på Facebook Svart 5.Juni.2009 Jeg har montert min ca. 10 cm over dørken. Da ligger den lavere enn alle koblinger på gass anlegget. Og propan er som kjent tyngre enn luft. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Twilight Svart 5.Juni.2009 Del på Facebook Svart 5.Juni.2009 Bruker denne på hytta: http://www.tryggogsikker.no/html/459.html Vet ikke om den er egnet for båt Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 5.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juni.2009 Den ligner svært mye på den vi har kjøpt. Vi betalte imidlertid kr 199 på COOP. Tilbudet varer til 6. juni 2009. Dette er jo endel billigere enn kr. 449? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Twilight Svart 5.Juni.2009 Del på Facebook Svart 5.Juni.2009 Takker for tipset! Vi vil jo gjerne få mest mulig til lavest mulig kost, og test er enkelt med en utent lighter! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fjordutsikt Svart 6.Juni.2009 Del på Facebook Svart 6.Juni.2009 Jeg har gassflaske i en godkjent beholder ombord med drenslange i bunn som går ut gjennom skroget og gassvarsler hvor detektoren sitter under dørken i nærheten av beholderen. Jeg har hatt inspeksjon av besiktigelsesmann fra KNBF som sa at dette var iht forskriften. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
nimbuster Svart 6.Juni.2009 Del på Facebook Svart 6.Juni.2009 Det er jo naturlig at siden gassen er tyngre enn luft, så finner den minste motstands vei...nedover. Så lenge detektoren plasseres lavere enn og i nærheten av anlegget, der hvor gassen mest sannsynlig har mulighet til å samle seg så er man sikker. Enda sikrere dersom flere detektorer utplasseres. Jeg har imdlertid hørt/lest at disse rimelige sensorene ikke er pålitelige...de kan varsle i tide og utide og ikke nødvendigvis ved gasslekkasje etter noen år. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Goran Svart 6.Juni.2009 Del på Facebook Svart 6.Juni.2009 Får man disse på vanlig batteri? Slik som en røykvarsler. Sitér dette innlegget Selco 11`- Yamaha 15 - Hawk 330 - Yamaha 15 - Askeladden 3050 - Johnson 60 - Rio 550 - Johnson 60 Yamarin 4510- 40 hk Yamaha[/b]Skibsplast 690 - 2,8L Mercruiser Sertifikat: D4 - ROC Link to post Share on other sites More sharing options...
OT-flyktning Svart 6.Juni.2009 Del på Facebook Svart 6.Juni.2009 Såvidt meg bekjent ikke - de trenger forholdsvis mye strøm (80mA mener jeg å huske) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hobby 430 Sport Svart 6.Juni.2009 Del på Facebook Svart 6.Juni.2009 Står en del her :) https://baatplassen.no/i/index.php?showtopi...hl=gassdetektor Sitér dette innlegget O Erland med båtførerbevis Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 6.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juni.2009 I grove trekk: Sensorene går på 12 volt, dermed er det ikke noe behov for spenningsomforming. Ulempen er at de trekker endel strøm. Jeg er ikke representativ for de fleste fritidsbåteiere. Jeg har endel systemer ombord som er kontinuerlig tilknyttet 12 voltsystemet, bl.a. - VHF - AIS - Gassalarmer - Brannalarmer - Vannalarmer - Hovedalarmsystem (ClasOhlson GSM med 4 alarmenheter) - Fotoalarmsystem (GSM 900) - internett-modulen ICE WLAN-modem - Alarmmodul med lysindikasjon Det kan være at jeg har forbigått noen av systemnene. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Nidelv 28 Søgne Svart 7.Juni.2009 Del på Facebook Svart 7.Juni.2009 Bruker denne på hytta: http://www.tryggogsikker.no/html/459.html Vet ikke om den er egnet for båt 199 på coop, helt topp... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bergen Svart 7.Juni.2009 Del på Facebook Svart 7.Juni.2009 199 på coop, Men ikke regn med at de har flere igjen......Begrenset antall og var i allefall utsolgt allerede etter få dager på mitt lokale Hypermarked. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Capitaine Svart 25.Juli.2009 Del på Facebook Svart 25.Juli.2009 Selv om denne saken dreier seg om bobil, har jeg valgt å poste den likevel da den også kan ha relevans for lystbåter: Ektepar funnet døde i campingbil Sitat: Endelig dødsårsak er ikke fastslått, men politiet tror ekteparet omkom som følge av propanlekkasje fra et kjøleskap i campingbilen. - Vi er langt på vei sikre på at dette er dødsårsaken, sier Brun. - Propan er en skummel og gass som legger seg langs gulvet. Det er ikke lett å kjenne lukten når man sover, legger hun til. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.