kipp36 Startet 6.Juni.2009 Del på Facebook Startet 6.Juni.2009 Hei!Jeg hadde ut aksling,stevnlager,hylserør,innvendig flens og pakkboks på hanto`n min i våres.Og til min forundring fant jeg ikke noe trøstelager???Akslingen gikk rett igjennom og inn på giret.Er vel riktig nok et lager på giret.Men syntes det så litt spinkelt ut,at energien fra propellen overføres til skroget via de fire små motorlabbene????Eller er det kansje vanlig???Mvh Christian Sitér dette innlegget http://kipp36.123hjemmeside.no/181207437 Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 6.Juni.2009 Del på Facebook Svart 6.Juni.2009 Meg bekjent har alle gear for strak aksling trøstelager, så dette er helt vanlig. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 6.Juni.2009 Del på Facebook Svart 6.Juni.2009 Helt vanlig dette ja! De eneste gangene man benytter thrustlager på akslingen, er når man har fleksibel akselkopling eller leddet mellomaksling... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Ronald Svart 20.September.2020 Del på Facebook Svart 20.September.2020 Jeg skal montere ny (brukt) motor denne vinter/vår. Motoren er en Yanmar, og girkassen er en Kanzaki KMH4A (hydraulisk (tror jeg) med sluregir). Jeg er i forberedelsesfasen, og søker råd både her og der. En med god peiling forteller meg at jeg må sjekke om girkassen har innebygd trøstelager, i motsatt fall kan jeg ikke koble strak aksel rett på girkassen - det vil den ikke tåle over tid. Jeg har en klar formening om at strak aksel bør gå greit på denne, men klarer ikke å finne dokumentasjon på akkurat dette. Noen som vet? Om det har betydning, så er det 8 graders vinkel mot flensen på dette giret. Men det alene betyr vel ikke at det dermed er trøstelager inne i kassa? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 20.September.2020 Del på Facebook Svart 20.September.2020 Mulig det finnes marinegir til lystbåt som ikke har trykklager. Jeg har aldri vært borti et slikt gir. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ronald Svart 20.September.2020 Del på Facebook Svart 20.September.2020 (redigert) Hulda skrev 12 minutter siden: Mulig det finnes marinegir til lystbåt som ikke har trykklager. Jeg har aldri vært borti et slikt gir. Trykklager...er det det samme som trøstelager? (Eller trustlager, som det kanskje skrives?) Han som bad meg sjekke hadde selv bommet på dette. Og måtte ettermontert trøstelager lenger bak i båten. Men når det er sagt, så aner jeg ikke hva slags gir, eller hvorfra det kom. Han er en mekanisk tusenkunstner, men jobber slett ikke mest med båt. Så godt mulig det ikke var et marinegir selv om det ble montert i båt. Redigert 20.September.2020 av Ronald (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bjarne R Svart 20.September.2020 Del på Facebook Svart 20.September.2020 Ronald, monter motor som normalt mellom girflens og klemflens på akslingen. Av egen erfaring så anbefaler jeg deg å bruk det som Yanmar har spesifisert for denne motoren, tykkelse på aksel, bolter/skruer, osv. Enkleste er ofte det beste... 🤔 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ronald Svart 20.September.2020 Del på Facebook Svart 20.September.2020 Bjarne R skrev 5 minutter siden: Ronald, monter motor som normalt mellom girflens og klemflens på akslingen. Av egen erfaring så anbefaler jeg deg å bruk det som Yanmar har spesifisert for denne motoren, tykkelse på aksel, bolter/skruer, osv. Enkleste er ofte det beste... 🤔 Akseltykkelsen blir nok 30mm, for det er hva jeg har på eksisterende motor. Jeg vil nødig bytte både hylse og aksel, og har forstått (tror jeg) at 30mm skal holde til en 75hk motor montert i ei snekke. Ny flens må jeg imidlertid kjøpe, og der ser det ut som alle veier fører til Sleipner (ca kr 4.300 for en ny en). Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 20.September.2020 Del på Facebook Svart 20.September.2020 Trykklager= thrust bearing= trykklager= trøst(e)lager= drücklager. Noe i den duren. Samme greia. Hulda har trykklager, ene og alene fordi jeg har montert to CV-joints med spline. Men mitt gir fra ZF 45A har trykklager, som ikke gjør noen jobb. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
NilsPils Svart 21.September.2020 Del på Facebook Svart 21.September.2020 Dette er vel et gear som er vel dokumentert? Tipper du finner manualer og beskrivelser på nettet. Sånt burde du uansett skaffe deg for teknisk utstyr ombord. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post Share on other sites More sharing options...
Ronald Svart 21.September.2020 Del på Facebook Svart 21.September.2020 Takk for tilbakemeldinger, som alle peker i retning av at det er ok med strak aksel på min girkasse (og nærmest alle andre). I parallell med at jeg spurte her, så sendte jeg også en henvendelse til Yanmar Norge, som jeg egentlig ikke forventet å få svar på (de har i utgangspunktet ikke "åpne linjer" til teknikere, kun til salg). Men svar fikk jeg faktisk, et svar som matcher fullt ut hva som er skevet også her i tråden. (sitat): "KMH4A girkassen tåler at propellakslingen tilkobles direkte, den er lagret opp for dette." Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bjarne R Svart 21.September.2020 Del på Facebook Svart 21.September.2020 Ronald, du kan også bruke centaflex sin klemflens, den vil dempe støyen noe. Dette selges av Sleipner.no. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ronald Svart 21.September.2020 Del på Facebook Svart 21.September.2020 (redigert) Bjarne R skrev for 2 timer siden: Ronald, du kan også bruke centaflex sin klemflens, den vil dempe støyen noe... Interessant. Tenker du det som alternativ til Sleipners egne klemflenser? At jeg altså kan klare meg med denne ene til ca halv pris? Vil det passe rett på girkassa, eller må jeg ha en overgang i tillegg? (jeg klarer ikke fra nettsiden å se at den nødvendigvis passer for meg.) Hvis jeg klarer meg med denne ene, hvilke grunner skulle være igjen for å velge den "ordinære" klemflensen til 4.300? Hvis denne både er rimeligere, støyer mindre, og i tillegg er mer romslig når det gjelder krav til rett vinkel...ja da burde valget være greit. Er det virkelig så enkelt? Redigert 21.September.2020 av Ronald (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bjarne R Svart 21.September.2020 Del på Facebook Svart 21.September.2020 Jeg har vet ikke hva prisen er, den varierer ut fra dim på akslingen, girflens osv. Men vil tro at den er noe dyrere enn det du skrev tidligere. Men sjekk med Sleipner, hva dem anbefaler, fordeler osv.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.