Jump to content

Båt med strak aksel, er det trøstelager i giret?


kipp36

Recommended Posts

Hei!Jeg hadde ut aksling,stevnlager,hylserør,innvendig flens og pakkboks på hanto`n min i våres.Og til min forundring fant jeg ikke noe trøstelager???Akslingen gikk rett igjennom og inn på giret.Er vel riktig nok et lager på giret.Men syntes det så litt spinkelt ut,at energien fra propellen overføres til skroget via de fire små motorlabbene????Eller er det kansje vanlig???Mvh Christian :flag:

Link to post
Share on other sites

  • 11 år senere...

Jeg skal montere ny (brukt) motor denne vinter/vår. Motoren er en Yanmar, og girkassen er en Kanzaki KMH4A (hydraulisk (tror jeg) med sluregir). 

 

Jeg er i forberedelsesfasen, og søker råd både her og der. En med god peiling forteller meg at jeg må sjekke om girkassen har innebygd trøstelager, i motsatt fall kan jeg ikke koble strak aksel rett på girkassen - det vil den ikke tåle over tid. Jeg har en klar formening om at strak aksel bør gå greit på denne, men klarer ikke å finne dokumentasjon på akkurat dette.

 

Noen som vet? 

 

Om det har betydning, så er det 8 graders vinkel mot flensen på dette giret. Men det alene betyr vel ikke at det dermed er trøstelager inne i kassa? 

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 12 minutter siden:

Mulig det finnes marinegir til lystbåt som ikke har trykklager. Jeg har aldri vært borti et slikt gir.

Trykklager...er det det samme som trøstelager? (Eller trustlager, som det kanskje skrives?) 

 

Han som bad meg sjekke hadde selv bommet på dette. Og måtte ettermontert trøstelager lenger bak i båten. Men når det er sagt, så aner jeg ikke hva slags gir, eller hvorfra det kom. Han er en mekanisk tusenkunstner, men jobber slett ikke mest med båt. Så godt mulig det ikke var et marinegir selv om det ble montert i båt. 

 

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bjarne R skrev 5 minutter siden:

Ronald, monter motor som normalt mellom girflens og klemflens på akslingen. Av egen erfaring så anbefaler jeg deg å bruk det som Yanmar har spesifisert for denne motoren, tykkelse på aksel, bolter/skruer, osv. Enkleste er ofte det beste... 🤔 

Akseltykkelsen blir nok 30mm, for det er hva jeg har på eksisterende motor. Jeg vil nødig bytte både hylse og aksel, og har forstått (tror jeg) at 30mm skal holde til en 75hk motor montert i ei snekke. Ny flens må jeg imidlertid kjøpe, og der ser det ut som alle veier fører til Sleipner (ca kr 4.300 for en ny en). 

Link to post
Share on other sites

Takk for tilbakemeldinger, som alle peker i retning av at det er ok med strak aksel på min girkasse (og nærmest alle andre).

 

I parallell med at jeg spurte her, så sendte jeg også en henvendelse til Yanmar Norge, som jeg egentlig ikke forventet å få svar på (de har i utgangspunktet ikke "åpne linjer" til teknikere, kun til salg). Men svar fikk jeg faktisk, et svar som matcher fullt ut hva som er skevet også her i tråden. 

(sitat): "KMH4A girkassen tåler at propellakslingen tilkobles direkte, den er lagret opp for dette."

Link to post
Share on other sites

Bjarne R skrev for 2 timer siden:

Ronald, du kan også bruke centaflex sin klemflens, den vil dempe støyen noe...

Interessant.

Tenker du det som alternativ til Sleipners egne klemflenser? At jeg altså kan klare meg med denne ene til ca halv pris? Vil det passe rett på girkassa, eller må jeg ha en overgang i tillegg? (jeg klarer ikke fra nettsiden å se at den nødvendigvis passer for meg.) 

 

Hvis jeg klarer meg med denne ene, hvilke grunner skulle være igjen for å velge den "ordinære" klemflensen til 4.300? Hvis denne både er rimeligere, støyer mindre, og i tillegg er mer romslig når det gjelder krav til rett vinkel...ja da burde valget være greit. Er det virkelig så enkelt? 

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...