Jørn Kristiansen Startet 6.Juni.2009 Del på Facebook Startet 6.Juni.2009 Hei ! Som mange har erfart fungerer en gennaker ikke så bra på platt lens. Jeg har derfor gått til anskaffelse av en spinnakerbom for å spri gennakeren. Hva er den beste prosedyren for å sette og jibbe med spridd gennaker (tack'en er normalt festet fra en gennakerbom på min båt) Setter man gennakeren på vanlig måte først, for derette å spri seilet med bommen? Mvh Jørn Kristiansen Sitér dette innlegget Link to post
Ribtjenester Svart 6.Juni.2009 Del på Facebook Svart 6.Juni.2009 Og jibbe med spinnakeren stående ligger vel hor rormann vil jeg tru. Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
Sun Flyer Svart 7.Juni.2009 Del på Facebook Svart 7.Juni.2009 Setter man gennakeren på vanlig måte først, for derette å spri seilet med bommen? Du har vel to muligheter. Den ene er å spre seilet med bommen i lo slik mange gjør med en stor genoua. Da festes bommen i skjøtehjørnet. Jibbing blir vel da som før bare at du må løsne bommen fra skjøtet og feste i det nye på andre siden. Den andre metoden er å bruke spinnakerbommen i stedet for den faste gennakerbommen. Da kjøres den som en spinnaker ved strammer "brasen" etter behov når vinden blir platt. Tor Hove kjører den slik på sin Elan 410. Her viser han hvordan han gjør det alene: http://seilmagasinet.no/id/24524?showfilm=455 Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Jørn Kristiansen Svart 7.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juni.2009 Takk for råd og link til veldig instruktiv og bra film. Jeg skal definitivt gjøre det som vist på filmen - færre momenter å forholde seg til. Mvh Jørn Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.