fykekost Startet 6.Juni.2009 Del på Facebook Startet 6.Juni.2009 er det generelt stor forskjell i ytelse på ein 35 og ein 40 hester? Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 6.Juni.2009 Del på Facebook Svart 6.Juni.2009 ØØØØØhhh..... kan det være ca 5 hk forskjell i ytelse??? Sitér dette innlegget Link to post
fykekost Svart 6.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juni.2009 hmm... men for ein so ikkje har so alt for mykje erfaring me båt og båtmotorer, so va da eit dårli svar Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 6.Juni.2009 Del på Facebook Svart 6.Juni.2009 (redigert) går ikkje å svare annet på et generelt spørsmål. du må evt sjekke opp den enkelte modell om f.eks dei eine er minste modell i serien eller største osv da alle bruker samme motoren på fleire hk utgaver. større slagvolum burde gi litt meir drag. men ikkje meir toppfart i teorien. det er nå engang forskjeller på merker mht toppfart uansett ka som står på lokket av hk. no sier ikkje du ka slgs motor du tenker på men eg antar det er påhengs til selcoen.. ville tatt den som er lettest om det et stor forskjell Redigert 6.Juni.2009 av Korsnes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 6.Juni.2009 Del på Facebook Svart 6.Juni.2009 Var ikke mening å være ufin, men da vet jeg faktisk ikke hva svar du vil ha på det spørsmålet. Kanskje en kunne resonert seg til litt andre svar om du fortalte hva båt den skal stå på osv, om det utgjør "store" forskjeller av betydning og under hvilken forutsettninger, men du spør om ytelse 35hk kontra 40 hk, og det er nok 5 hk Sitér dette innlegget Link to post
knut1955 Svart 6.Juni.2009 Del på Facebook Svart 6.Juni.2009 Forskjellen er nesten 15 %, dette kan være nok til at en gitt båt med gitt belastning ikke klarer å plane med 35 HK, men klarer det med 40 HK. Mer mystisk enn det er det vel ikke - det er nok liten forskjell i toppfart på motorene på samme båt. Sitér dette innlegget Link to post
Helge Svart 6.Juni.2009 Del på Facebook Svart 6.Juni.2009 går ikkje å svare annet på et generelt spørsmål. du må evt sjekke opp den enkelte modell om f.eks dei eine er minste modell i serien eller største osv da alle bruker samme motoren på fleire hk utgaver. større slagvolum burde gi litt meir drag. men ikkje meir toppfart i teorien. det er nå engang forskjeller på merker mht toppfart uansett ka som står på lokket av hk. Enig med Korsnes - Noen fabrikanter har samme motorblokka/slagvolum på 30 og 40 Hk andre kan ha samme motorblokka/slagvolum på 40 og 50 Hk (kanskje noen har samme blokka på 25 og 30 Hk?). Den 40-hesteren som har samme blokk som 50-hesteren til dette fabrikatet vil gjerne ha merkbart mer kraft til akselerasjonen enn den 30-hesteren der "maksmotoren" har 40 Hk. Enda slappere vil vel 30-hesteren være om den er "storebror-utgaven" av en motor på 20 eller 25 Hk. Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
fykekost Svart 6.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juni.2009 oki :) men då blei eg litt klokare på påhengsmotorar idag òg ;) Sitér dette innlegget Link to post
Daffy Svart 7.Juni.2009 Del på Facebook Svart 7.Juni.2009 Mener å ha hørt at hk kan være innenfor 15% Det vil si at en 40 hk kan yte 34 hk og en annen 46 en 30 hk kan da ute 39,5 hk og en annen 31,5 Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
fjordÅl Svart 7.Juni.2009 Del på Facebook Svart 7.Juni.2009 ikkje meiningen å øydelegga tråden din fykekost, med tanke på at noen bruker samme motorblokka på fleire modellar så lurte eg på om noken veit om det er slik i mitt tilfelle (evinrude VRO 1988 40hk) Sitér dette innlegget båt er båt Link to post
Daffy Svart 7.Juni.2009 Del på Facebook Svart 7.Juni.2009 den er vel en 50 hk hvis jeg ikke husker feil. Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
fjordÅl Svart 7.Juni.2009 Del på Facebook Svart 7.Juni.2009 så om eg skifta forgassar so ha eg 50? Sitér dette innlegget båt er båt Link to post
Daffy Svart 7.Juni.2009 Del på Facebook Svart 7.Juni.2009 vet ikke om det er noe eksos også men hvis ikke er det vel stort sett forgasser og reed ventiler som er forskjellen. Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
Mouche Svart 7.Juni.2009 Del på Facebook Svart 7.Juni.2009 Mener å ha hørt at hk kan være innenfor 15% Jeg har alltid hørt 10%, men uansett så kan det jo bli et tilfeldighetenes spill og det er jo ikke særlig morsomt! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
SeaRaymond Svart 7.Juni.2009 Del på Facebook Svart 7.Juni.2009 Kan ikke påstå noe her, men syntes dette høres helt på tryne ut 10-15% er ALT for mye, hadde vi sagt 2-3% ok. Enhver motortest ville jo blitt fullstendig meningsløs hvis produsentene skulle hatt slike slingringsmonn på motorene sine Sitér dette innlegget Link to post
Daffy Svart 7.Juni.2009 Del på Facebook Svart 7.Juni.2009 Var litt usikker på % satsen. Men i samme slengen skulle en 90 hk kunne være det samme som 115 Og da måtte jeg opp på 15% Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.