Jump to content

Trykk i kjølevannet md21b

kipp36

Recommended Posts

....par timer (jevn fart ca 3600-3800 omdr/min)...

Egentlig ikke svar til så mye hjelp der du er nå, kanskje.... men min md21B er 27 år gammel, og ingen problemer med toppakining så langt. Men så passer jeg på å ikke dra den opp mot 3800-4000 omdreininger (som jeg klarer ved maks fart). Jeg marser på maks 3200, og ofte også helt nede på 3000. Årsaken til det har i alle år vært nettopp frykt for (for) varm alu.topp, med risiko for topp som slår seg og/eller toppakningsproblemer (motoren er jo kjent for det dersom den belastes hardt over tid). At jeg har snekke, og henter svært lite mer enn økt støy ved høyere turtall, spiller selvsagt også inn.

Legger til: .

Du trenger spesialnøkkel for å komme til topplokksboltene.

Kjør en stund med maskinoppvaskmiddel frostvæske.)

Hei! Hva slags spesialnøkkel er det snakk om? Får man kjøpt denne noe sted. Har akkurat kjøpt meg båt med slik motor, og av samme årsklasse ca. Jeg har et annet problem og det er at ladelampa lyser etter at jeg har startet, og fortsetter og gløde helt til jeg er oppe i ca 16 - 1700 rpm. Har koblet på voltmåler og ladingen ser ut til å fungere bra oppe i 14,15 V på 2500 rpm, men fortsatt kan jeg se en liten glød i pæra. Har tenkt å skifte dynamo til høsten/vinteren. Er det noen her som kan si meg hva jeg bør kjøpe som passer til denne motoren? Kommer til å utvide batteribanken som i dag er på 2 x 115 V forbr. og 1x 70 start til også et batteri som jeg har tenkt å prioritrre til framtidig baugpropell.RPM telleren min fusker innimellom, ser ut som denne har sitt giverpunkt ved svinghjulet, (er jeg helt på bærtur?) Og hva kan det skyldes? Gode tips taes imot med takk :cheers:

Redigert av spilli (see edit history)

Amalie 26 : Hvor lenge har du hatt den motoren ?

svar: Jeg kjøpte Windy 26 snekke :cool: , for ca 3-4 uker siden. Da var også "gult pulver" tilstede. Forrige eier visste ikke om hvorfor.

Amalie 26 :Et alternativ er at hvis dette er pulveraktig tørt, så har noen forsøkt å bruke radiatortetting tidligere. Normalt blir det noe mørkere, så jeg heller mot olje.

svar :Når dette "gule" er tørt, er det som pulver, ja. Forsvinner greit med å koste det vekk.

Ingar: Kjør en stund med maskinoppvaskmiddel etterpå for å bli kvitt oljen. (Tapp vannet etpar ganger før du fyller frostvæske.)

svar :Jeg har kjøpt meg sånn "systemrens/motorrens" for å rense motoren. Tenkte først at det kanskje kunne hjelpe.

Så en liten bønn : Kan jeg kjøre motoren i gjennom sommeren, hva kan gå galt hvis jeg følger med å etterfylle med vann ?

Tenkte å evnt ordne toppen til høsten :confused:

Ps. Hvordan i hule greier man å legge inn sitat ? Plagdes noe innmari, kanskje noe med datamaskinen min som er feil ?

Redigert av AndreHugo (see edit history)

Nja, tror ikke det er ræss fra lyddemp-platene. Platene er noe stygg og skitten ut, men det er ingen av dem som "flasser".

Evnt kan noen anbefale noen forhandlere som kan levere pakningskit til det som man kommer til å trenge ved en topp-pakningsbytte ? (ser for meg endel pakninger som er lurt å bytte i samme slengen)

Aldri hørt om, men det er 'bare' de første 3-5 årene man må ettertrekke. Etterpå er det ikke noe mer å trekke på.

Er dette noe man bare gjør på marineversonene av denne motoren, Disse sitter jo også i flere bilmodeller, og det er der jeg har fått med meg at topplokksboltene ble erstattet med stekkbolt og ny trekk prosedyre?

Norske båter er best!

Om du demonterer vippestellet er det vel ikke nødvendig med spesialverktøyet? Slik jeg har forstått dette trenger du den kun for å forenkle etterteitingen. Stemmer ikke dette, Ingar?

Det samme trodde jeg index,hvis en kun satt på bukkene uten akslingen så får man jo dratt til....Eneste man må sørge for er jo at bukkene kommer på linje,så det går greit og tre igjennom akslingen etterpå,eventuelt tre den igjennom uten vippetøy for så og trekke den ut igjenn og montere vippetøyet.Eller er jeg helt viosen nå????har selv gjort det på andre maskiner,men ikke en md21...blir spennende.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...