Ronald Svart 22.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2009 ....par timer (jevn fart ca 3600-3800 omdr/min)... Egentlig ikke svar til så mye hjelp der du er nå, kanskje.... men min md21B er 27 år gammel, og ingen problemer med toppakining så langt. Men så passer jeg på å ikke dra den opp mot 3800-4000 omdreininger (som jeg klarer ved maks fart). Jeg marser på maks 3200, og ofte også helt nede på 3000. Årsaken til det har i alle år vært nettopp frykt for (for) varm alu.topp, med risiko for topp som slår seg og/eller toppakningsproblemer (motoren er jo kjent for det dersom den belastes hardt over tid). At jeg har snekke, og henter svært lite mer enn økt støy ved høyere turtall, spiller selvsagt også inn. Sitér dette innlegget Link to post
spilli Svart 22.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2009 (redigert) Legger til: . Du trenger spesialnøkkel for å komme til topplokksboltene. Kjør en stund med maskinoppvaskmiddel frostvæske.) Hei! Hva slags spesialnøkkel er det snakk om? Får man kjøpt denne noe sted. Har akkurat kjøpt meg båt med slik motor, og av samme årsklasse ca. Jeg har et annet problem og det er at ladelampa lyser etter at jeg har startet, og fortsetter og gløde helt til jeg er oppe i ca 16 - 1700 rpm. Har koblet på voltmåler og ladingen ser ut til å fungere bra oppe i 14,15 V på 2500 rpm, men fortsatt kan jeg se en liten glød i pæra. Har tenkt å skifte dynamo til høsten/vinteren. Er det noen her som kan si meg hva jeg bør kjøpe som passer til denne motoren? Kommer til å utvide batteribanken som i dag er på 2 x 115 V forbr. og 1x 70 start til også et batteri som jeg har tenkt å prioritrre til framtidig baugpropell.RPM telleren min fusker innimellom, ser ut som denne har sitt giverpunkt ved svinghjulet, (er jeg helt på bærtur?) Og hva kan det skyldes? Gode tips taes imot med takk Redigert 22.Juni.2009 av spilli (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
AndreHugo Svart 22.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2009 (redigert) Amalie 26 : Hvor lenge har du hatt den motoren ? svar: Jeg kjøpte Windy 26 snekke , for ca 3-4 uker siden. Da var også "gult pulver" tilstede. Forrige eier visste ikke om hvorfor. Amalie 26 :Et alternativ er at hvis dette er pulveraktig tørt, så har noen forsøkt å bruke radiatortetting tidligere. Normalt blir det noe mørkere, så jeg heller mot olje. svar :Når dette "gule" er tørt, er det som pulver, ja. Forsvinner greit med å koste det vekk. Ingar: Kjør en stund med maskinoppvaskmiddel etterpå for å bli kvitt oljen. (Tapp vannet etpar ganger før du fyller frostvæske.) svar :Jeg har kjøpt meg sånn "systemrens/motorrens" for å rense motoren. Tenkte først at det kanskje kunne hjelpe. Så en liten bønn : Kan jeg kjøre motoren i gjennom sommeren, hva kan gå galt hvis jeg følger med å etterfylle med vann ? Tenkte å evnt ordne toppen til høsten Ps. Hvordan i hule greier man å legge inn sitat ? Plagdes noe innmari, kanskje noe med datamaskinen min som er feil ? Redigert 22.Juni.2009 av AndreHugo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 22.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2009 (er jeg helt på bærtur?) Og hva kan det skyldes? Nei, si det du . Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Polarn Svart 22.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2009 Det gule der kan også være ræss fra lyddemper platene dine som har kommet i tanken. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
AndreHugo Svart 23.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2009 Nja, tror ikke det er ræss fra lyddemp-platene. Platene er noe stygg og skitten ut, men det er ingen av dem som "flasser". Evnt kan noen anbefale noen forhandlere som kan levere pakningskit til det som man kommer til å trenge ved en topp-pakningsbytte ? (ser for meg endel pakninger som er lurt å bytte i samme slengen) Sitér dette innlegget Link to post
Miss Amalie Svart 23.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2009 Beklager å si det, men jeg tror noen har "pynta" på en vannlekasje med radiatorrens. Det kan tette en slitt toppakning en stund, men så er det tid for skifte. Det ser ut som kamuflering av en feil. Sitér dette innlegget Mitt prosjekt - Bygging av Mahogny - Triple Cockpit 22 fot https://baatplassen.no/i/topic/96443-prosjekt-nye-mahognybygg-i-fredrikstad/page-9 Link to post
AndreHugo Svart 23.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2009 Ja, det er nok mest sannsynlig ja. Må nok bare sette igang med jobben ja. Noen som vet/anbefaler plass å handle ett slags pakningskit til en slik jobb ? Evnt hvor man kan få kjøpt det "spesialverktøyet" som er nevnt tidligere ? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 23.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2009 Vil tro du iallfall kan bestille det i enhver maskinforretning, se denne tråden for mer info. Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 23.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2009 Aldri hørt om, men det er 'bare' de første 3-5 årene man må ettertrekke. Etterpå er det ikke noe mer å trekke på. Er dette noe man bare gjør på marineversonene av denne motoren, Disse sitter jo også i flere bilmodeller, og det er der jeg har fått med meg at topplokksboltene ble erstattet med stekkbolt og ny trekk prosedyre? Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
AndreHugo Svart 23.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2009 Takker for meget gode svar. Da skal jeg "skride" til verks :). Innlegg kommer når jobben er gjort. Skal dokumentere steg for steg med bilder.. Kanskje legge inn bilder her når dette er over :) Sitér dette innlegget Link to post
kipp36 Svart 25.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2009 Ser jaggu ut som jeg må hjelpe gammer`n med sin maskin.Å få et verksted til og ta det nå er håpløst,da har han ikke båt før høsten...og skru selv er han for gammel og sliten til....Så da blir det topp pakning sjau!!!!men den topploks nøkkelen må det vel gå ann og få lånt en plass?... Sitér dette innlegget http://kipp36.123hjemmeside.no/181207437 Link to post
index Svart 25.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2009 Om du demonterer vippestellet er det vel ikke nødvendig med spesialverktøyet? Slik jeg har forstått dette trenger du den kun for å forenkle etterteitingen. Stemmer ikke dette, Ingar? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
kipp36 Svart 26.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2009 Om du demonterer vippestellet er det vel ikke nødvendig med spesialverktøyet? Slik jeg har forstått dette trenger du den kun for å forenkle etterteitingen. Stemmer ikke dette, Ingar? Det samme trodde jeg index,hvis en kun satt på bukkene uten akslingen så får man jo dratt til....Eneste man må sørge for er jo at bukkene kommer på linje,så det går greit og tre igjennom akslingen etterpå,eventuelt tre den igjennom uten vippetøy for så og trekke den ut igjenn og montere vippetøyet.Eller er jeg helt viosen nå????har selv gjort det på andre maskiner,men ikke en md21...blir spennende. Sitér dette innlegget http://kipp36.123hjemmeside.no/181207437 Link to post
Miss Amalie Svart 26.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2009 Jeg har strammet topp på Indenor 3 ganger, og kan ikke huske at jeg behøvde spesialverktøy. Momentnøkkel selvføgelig, men ikke noe annet. Kanskje jeg begynner å bli gammel og glemsk...? Sitér dette innlegget Mitt prosjekt - Bygging av Mahogny - Triple Cockpit 22 fot https://baatplassen.no/i/topic/96443-prosjekt-nye-mahognybygg-i-fredrikstad/page-9 Link to post
Ingar Svart 26.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2009 Er ikke 'vippestellet' er festet med noen av topplokksboltene? Lenge siden jeg gjorde dette, men fasiten fremgår vel av servicemanualen. Sitér dette innlegget Link to post
spilli Svart 26.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2009 (redigert) TiL Index Morsomhetene kan du ta med deg ombord i "Trauet" ditt Redigert 26.Juni.2009 av spilli (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
kipp36 Svart 29.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2009 plukket den av i dag,det er ikke nødvendig med topploks nøkkel første gang.Kun ved ettertrekking.Men stemmer den prosedyra som står i service manualen i dette arkivet??? Sitér dette innlegget http://kipp36.123hjemmeside.no/181207437 Link to post
Ingar Svart 29.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2009 Ja, hva var det du tenkte på? En VP mekaniker jeg snakket med anbefalte å trekke med noe høyere moment, mener 1/2 kg mer. Sitér dette innlegget Link to post
kipp36 Svart 30.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2009 oki,mente og ha hørt at ved første oppstart skal den gå kun en time,for så og trekke på nytt.Men i service manualen står det 20 timer...regner med det er det som er riktig... Sitér dette innlegget http://kipp36.123hjemmeside.no/181207437 Link to post
Janoho Svart 30.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2009 Hei, hvis det er en sånn kråkefot så får du de enten på Jula butikkene (sett med mm) eller Proffpartner (mm og tomme) Har kjøpt selv på proffparntner en gang. Jon Sitér dette innlegget Link to post
kipp36 Svart 2.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2009 oki,takker så meget.Da får vi se Sitér dette innlegget http://kipp36.123hjemmeside.no/181207437 Link to post
kipp36 Svart 3.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2009 Da er volvoen i gang igjenn kurant jobb,lite overaskelser.Nå er det bare og tute og kjøre i 20 timer,for så og trekke på nytt takk for all hjelp folkens,bp er jaggu plassen!!!! Sitér dette innlegget http://kipp36.123hjemmeside.no/181207437 Link to post
index Svart 5.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2009 TiL Index Morsomhetene kan du ta med deg ombord i "Trauet" ditt Hvilke morsomheter er det du sikter til ? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.