Jump to content

Plassering, lading, parallellkobling av batterier(AGM)

opus

Recommended Posts

Har idag 2 blysyrebatt 110Ah og 95Ah, med manuell kobling nr1-begge-nr2. Og 20A landstrømslader, som kan lade to banker.

17mai__baatutstyr_og_div_048.jpg

Har skaffet 3stk Leoch AGM 92Ah.

Alt 1. Tenkte først av plasshensyn 1stk på start nr1 og 2stk på nr2 forbruk. Men er ikke plass til de 3 nye batteriene på samme plassen som de 2 står idag. Må ta et på utsiden nede i det utvendige lukerommet aktenfor vanntanken. Idag er det allerede mest vekt i dette oppbevaringsrommet, kontra motsatt side inne i stikkkøya.

batteriplassering_og_malerier_016.jpg

Alt 2. Men plasserer jeg 2 nye batt under stikk-køya (se tegning over og foto av rommet under), så kan jeg bruke alle de 3 nye AGM til forbruk.

Stikkkøya blir bare brukt til oppbevaring/bod, men hva med gasser osv ?:confused:

Nede i oppbevaringsrommet der batteriene står idag, er det heller ikke tett fram på motsatt side fram forbi vanntanken og til lagringsrommene under benkene i salongen i båten.

baatutstyr__008.jpg

Og hva med ladingen, landstrømlader på 20A uten noen bryter(tror jeg) for Blysyre/AGM osv ? :confused:

På foto av plasseringen av dagens 2 batterier er veggen som synes med koblingsskinnen, veggen inn til stikk-køya.

Tenker bare borre hull gjennom veggen til kablene.

I stikkkøye-rommet vil jeg ha batteriene inntil veggen på langs mest mot midten av båten.

Hvordan blir det med kabellengdene ved de parallellkoblete batteriene, blir jo ikke like lange, problem? :confused:

Evt andre tips/muligheter, antar at det beste ville vært like lengder?

På de nye batteriene er polknottene+- avtagbare/kan skrues av, så blir vel best med slike øye-kabelsko.

Hvor får man tak i sånne? (Oslo-området)

Også kabler, har to stk liggende fra før ca 1.5-2cm tykke og 50cm lange med øye-kabelsko, men kommer til å trenge mer, hvor ?

Fremgangsmåte presse på kabelskoene, har en skrustikke, godt nok?

Evt hvilken butikk gjør dette for meg, om jeg kjøper kabel og kabelsko hos dem?

Ca pris ?

(Beklager, ble litt rotete innlegg, men må komme meg på sjøen nå :wink: )

(Sikkert også skrevet endel om batt-problematikk før også :blush: )

Hm...ok.

1. Tips til hvordan jeg best parallell-kobler de 3 batteriene ønskes?

(Tenker på om det gjør noe med forskjellige lengder på kablene osv, er jo små avstander.)

2. Glemte sjekke hvilken ladstrømslader jeg har, ang spørsmålet lading, 1 blysyre og 3 AGM ?

3. Kurrant sted handle kabel og kabelsko i Oslo ? (Gjerne et sted som presser på skoene)

• 3 uker senere...

Jeg brukte kabelsko fra Biltema da jeg koplet mitt elektriske anlegg.

Søk på dette artikkelnummeret på biltema sin hjemmeside 24-542

Kjøp nøyaktig riktig størrelse kabelsko. Klem de sammen ved å bruke en hammer.

Fungerte veldig fint, og ser veldig profft ut.

Hvis du har tenkt å legge opp mye av det elektriske på nytt, vil jeg anbefale det å kjøpe en god kabelkutter og en god avisoleringstang.

Sparte mye tid på å bruke godt verktøy. :yesnod:

Klem de sammen ved å bruke en hammer.

Anbefales ikke! Lån deg heller en skikkelig kabelskotang, eller få de du kjøper ledning av til å presse dem på for deg! Pressingen skal være 100%, med hammeren oppnår du kun at ledningen sitter fast. Og man vil jo gjerne ha skikkelig elektrisk forbindelse også...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Klem de sammen ved å bruke en hammer.

Fungerte veldig fint, og ser veldig profft ut.

Hvis du har tenkt å legge opp mye av det elektriske på nytt, vil jeg anbefale det å kjøpe en god kabelkutter og en god avisoleringstang.

Sparte mye tid på å bruke godt verktøy. :yesnod:

Anbefaler 12-676 som kabelskotang for slike kabelsko eller 19-1257 hvis du vil bruke hammeren. Den siste har jeg ikke forsøkt enda men ser jo litt artig ut

Bruk alle 3 batterier til forbruk!

Plasser 2 batterier under stikkøya og det tredje vegg i vegg med stikkøya.

Når du parallellkobler batteriene, henter du minus fra det batteriet som står lengst vekk og forbinder denne til motor. Pluss henter du fra pluss på det 3. batteriet som står i batterikassa. På den måten får alle 3 batterier den samme ladespenningen og de tappas nøyaktig likt selv om du har litt avstand mellom batteriene.

Landstrømsladeren kobler du direkte til den nye forbruksbanken. Siden Leoch oppgir 14,6-15,15V for syklisk drift ved 25 grader, trenger du ikke å tenke på at landstrømsladeren gir for høy spenning. Den gir nok snarere litt for lav spenning, men det er greit.

Kabelsko kjøper du f.eks. på Maritim i Oslo. har du ingen tang til klemming, kan du bruke en skikkelig skrustikke: Putt inn ledningen, klem det hele flatt så hardt du klarer, plasser et 5-6mm bor , skruetrekkerklinge eller annen tynn rund dings på kabelskoen og klem det hardt en gang til. Den ekstreme punktbelastningen lager nå et nytt søkk i kabelskoen, fjerner resten av tomrommet, låser kabelen fast og gir deg en skikkelig forbindelse. Å bare klemme flatt holder nemlig ikke. Spray med silikonspray eller annen fuktfordriver og sett på krymestrømpe eller tape skikkelig med eltape. Dette er noe knot og tar tid, så vurder å kjøpe inn Biltemas store kabelskotang til 500 kroner. Det sparer deg for mye tid og bryderi. Den tar opp til 95mm².

Vurder tilstanden på hovedbryteren din. Er den fra steinalderen, så bytter du den ut. Kjøp da 2 enkle brytere.

Vurder hvordan du ønsker å bruke dine nye batterier. Sammenlignet med tidligere har du en vesentlig bedre kapasitet både i antall amperetimer og antall ampere banken kan levere. For å gjøre det enkelt for deg selv, kan du kalle din nye forbruksbank for hovedbanken og det gamle startbatteriet for reserven. Blir det noe enklere av det? Ja, nå kan du skru på hovedbanken og bruke den til alt mulig: Start, forbruk, ankervinsj osv. Selv om du har tappet denne hovedbanken langt ned noen ganger, leverer likevel dine 3 agm-batterer mer strøm og høyere spenning enn et middelmådig fulladet startbatteri.

Den dagen du mot formodning skulle ha tappet hovedbanken flat og ikke får startet, slår du av bryteren til hovedbanken, slår på bryteren til reservebanken og starter på vanlig måte. Det fine med en slik løsning er at du aldri behøver å slå av og på brytere ved normal drift, aldri trenger skilledioder eller releer og får det i særklasse enkelt og oversiktlig.

En hovedbank med landstrømslader koblet direkte på, en hovedbryter, og så alt mulig annet av forbrukere, dynamo og starter.

En reservebank, en hovedbryter og så de samme alt mulig annet.

Trenger du en gang i blant å toppe reservebatteriet som du ikke bruker, skrur du bare på bryteren til reservebatteriet. Så skrur du av bryteren til reservebatteriet igjen nå du synes du har toppet lenge nok. Det må nok gjøres en gang i løpet av sommeren, men det er bedre å vri på en bryter en gang i sesongen enn å drive å vri på dem hver eneste gang du starter og stopper motoren.

Redigert av Lotus (see edit history)

Fikk plutselig med meg at du har landstrømslader som kan lade 2 batteribanker. Så flott da. Da er det bare å koble en utgang på hovedbanken og en på reservebanken og fullstendig glemme alt av brytere og at du må toppe reservebanken en og annen gang. Den topper seg hver gang du bruker landstrømsladeren til å lade hovedbanken.

Blir ikke lettere enn dette.

Bruk alle 3 batterier til forbruk!

Plasser 2 batterier under stikkøya og det tredje vegg i vegg med stikkøya.

Når du parallellkobler batteriene, henter du minus fra det batteriet som står lengst vekk og forbinder denne til motor. Pluss henter du fra pluss på det 1. batteriet som står i batterikassa. På den måten får alle 3 batterier den samme ladespenningen og de tappas nøyaktig likt selv om du har litt avstand mellom batteriene.

Tusen takk, det var det med rekkefølgen jeg tenkte sikkert kunne gjøres på en bedre måte.

Bryteren står kroglete plassert langt inne et trangt motorrom, rekker inn såvidt med armen, kommer ikke til å gjøre noe der.

Men i "batteri-rommet/kassa" , kommer jo alle ledninger inn , også ekstremt trangt komme inn, så ønsker ha alt klart på forhånd.

Alle kabler er sorte, men jeg kan vel se av dagens situasjon på fargene på ledningene fra laderen hvem som er minus og pluss. (Også tykkelsen på polen)

De 4 kablene på den koblingsskinnen er vel minus (minus fra motor osv).

Ser ikke hvor pluss kommer inn av foto.

17mai__baatutstyr_og_div_048.jpg

Opplegget til startbatteriet/null kan jeg altså la være i fred. (Forbedre feste av koblings-polskoen på pluss ser jeg.)

Har jeg forstått riktig:

Og fra dagens batteri 1 i kassa, skal jeg ta den nåværende minus-kabelen helt ned til det batteriet 3 som står lengst unna.

Plusskabelen nåværende på batteri 1 kan være, og derfra skal den gå til helt ned til batteri 3.

Minus fra 3 går videre til 2 og videre til 1.

Pluss fra 3 går videre til 2.

batteriopplegg_007.jpg

Bytt ut alle sorte plussledninger med røde. Du trenger jo mer ledning til flere batterier, så du kan gjenbruke de sorte plussledningene på minusdelen av ditt nye batterianlegg.

Bytt ut ditt dårlige felles minuspunkt med et nytt uten irr og dritt og finn ut at det er et felles minuspunkt og ikke et felles plusspunkt med sorte ledninger. :wink:

Klipp av dårlige kabelsko, avisoler ledningen på nytt og sett på nye kabelsko.

Står hovedbryteren din kronglete og teit plassert? Vel, nå har du sjansen til å plassere den på et lett tilgjengelig og lurt sted.

Hvilke ledninger som er lengst og kortest til batteribanken er ett fett, bare du kobler til den ene polen fra forbruksbanken fra det ene batteriet som står lengst borte og den andre polen fra forbruksbatteriet som står nærmest. I gjennomsnitt har da det fremste og det bakerste batteriet akkurat like lange ledninger på pluss og minus til sammen. Hadde dine 3 forbruksbatterier stått rett ved siden av hverandre, hadde ikke dette med ledningslengder spilt noen rolle i praksis.

Redigert av Lotus (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...