Jump to content

St. Hansaften, når skal du feire den?


Astor

Recommended Posts

Ikke før har vi fått orden på båten etter sjøsetting, så er det jammen meg Midtsommer.  :lol:

I år faller St. Hansaften på en onsdag. Midt i uka passer dårlig for noen, selv om det sikkert blir endel bål rundt fjorden også da.

 

Reiser vel ut på fjorden både på onsdag og helgen før og etter, regner jeg med, dersom været ikke er hel-ille.

 

Tøffer vel inn mot Sandspollen regner jeg med. Men Middagsbukta på St.Hansaften har jeg ikke opplevd siden midten på syttiåra. Hadde vært morro å ligge til anker her å sett på livet. :lol:


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Her i Sandefjord har faktisk dagen etter sankthans-aften vært "offisiell" fridag bestandig. Men de siste årene har dette begynt å flyte litt ut. Jeg står derimot på mitt! Sankthans og 10.September med påfølgende uke er like hellige som selveste julaften! (10.sept er faktisk enda helligere,, noen som kan gjette hva som skjer på den datoen?) :lol:

Link to post
Share on other sites

Blir nok en fridag på torsdag etter st.aften.

Blir vel en tur til midtfjordsskjær i Kragerø,satser på at bålmaterialet på skjæret får ligge i fred frem til st.aften i år.

Blir somregel satt fyr på mange dager i forveien.

Blir det noen andre med vimpel og se der tro?

mvh

 

frank v.

Link to post
Share on other sites

Der traff du ett ømt punkt Inge

 

 

 

  Som ihuga Sandefjording.

                ST. HANS ER 23. JUNI     Punktum finale.

 

At kjede butikkene holder på å ødlegge tradisjonen med fridag den 24. er  dobbel. :wink:.

:puke: og trippel :wink: :wink: :wink:

 

Om jeg så var tom for mat i huset hadde jeg ikke handlet den dagen.

 

Heldigvis er det fortsatt lokale bedrifter og foretninger som holder på tradisjonen.

+ at komunen gir sine ansatte fri og avisa ikke kommer ut.

 

Vet det er forslag om å flytte ST. Hans til nærmeste helg.

 

Hva med 17. Mai. Passer det å flytte den til nærmeste helg også.

 

eller julaften: Siste søndag i Desember????

 

23. Juni er den viktigste dagen i året, kan da for pokker ikke flytte den.

 

Passer også veldig bra å ha St. Hans midt i uka. For da kan man reise til Sverige og feire midtsommer der første helga etter. SOM DE HAR TRADISJON FOR Å FEIRE 1. helg etter 23.

 

Dette var vel årets utblåsing for meg

Mariell

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

St. Hansaften skal feires i år!  :wink:

 

Med ny motor i doningen og nypussa dekk er vi klare! Er litt usikker på om vi orker å ligge i Sandspollen eller middagsbukta, men livet skal vi nyte! Sansynligvis blir det strandhogg på Håøya et sted. Hunden skal i land for lufting!

2004 Yanmar 4JH3 72HK Turbo

Link to post
Share on other sites

Svenskene er i særklasse mye lurere enn nordmenn. De legger greia til nærmeste helg. Det hadde også vært kjekt i Norge, spesielt for den delen av kongerikets innbyggere som ikke bor i søndre Vestfold og som dermed ikke har noen fridag å pleie hangoveren sin på.

 

:wink:    Lotus

Link to post
Share on other sites

Her kan dere lese litt om hvorfor vi feirer St. Hans eller Jonsok som er det  navnet på 24. Juni

fra  Norrøntid.

 

http://www.hf.uio.no/iks/ariadne/kulturhis...thans.htm[/url]

 

Er redd for at flytting av denne dag vil medføre lyn/torden og mange uår for landet. :cryin:

 

Kirken forsøkte å "stjele" dagen med Døperen Johannes fødsel, men måten å feire dagen på med bålbrenning er fra lenge før Olav den helliges tid.

 

Nå forsøker kapitalismen å fjerne dagen. Nei istedet for at vi fra Vikingeland i søndre Vestfold skal bøye av å begynne med vanlig arbeidsdag på Jonsokdagen. Bør resten av kongeriket heller gjøre som oss. Og holde Jonsokdagen hellig.

 

God sommer og en hyggelig Jonsokfeiring (23 og 24 Juni) :cheers::flag:

 

 

Hilsen

Mariell (som ironisk nok er på arbeid i Danmark på dagen iår). :cryin:

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Enig med Mariell ST. Hansaften SKAL feires på dagen, det er de FINE hytteeierne (se oslofolk)som prøver å få ST. Aften flyttet, jeg skal feire med båtkortesje og grilling og någe attåt og lovlig "skulk" dagen derpå, :flag: :flag:

 

Til og med sjefsmatrosen har fått fri dagen etter :flag:

 

Nei la oss her nede få ha tradisjonen vår i fred så får de andre feire ST. Hans når de vil. :flag:

 

 

:cheers::cryin: :cryin:

hilsen Plomma I, roynils@online.no

Link to post
Share on other sites

Her kan dere lese litt om hvorfor vi feirer St. Hans eller Jonsok som er det  navnet på 24. Juni

fra  Norrøntid.

 

http://www.hf.uio.no/iks/ariadne/kulturhis...thans.htm[/url]

 

Er redd for at flytting av denne dag vil medføre lyn/torden og mange uår for landet. :cryin:

 

Kirken forsøkte å "stjele" dagen med Døperen Johannes fødsel, men måten å feire dagen på med bålbrenning er fra lenge før Olav den helliges tid.

 

Nå forsøker kapitalismen å fjerne dagen. Nei istedet for at vi fra Vikingeland i søndre Vestfold skal bøye av å begynne med vanlig arbeidsdag på Jonsokdagen. Bør resten av kongeriket heller gjøre som oss. Og holde Jonsokdagen hellig.

 

God sommer og en hyggelig Jonsokfeiring (23 og 24 Juni) :cheers::flag:

 

 

Hilsen

Mariell (som ironisk nok er på arbeid i Danmark på dagen iår). :cryin:

 

Det er helt riktig at kristenfolket har rappet både midvinter og midsommer og døpt dem om til jul og St.Hans.

Men bålbrenning, det kommer fra litt nyere tid. Det har vi som så mye annet fra Danmark.

Der brenner de heksa på bålet.

Og hvem var heksa?

Det var Anna Kolling som på 1600 tallet ble dømt til å bli brent på bålet for ved hekseri å ha forårsaket at et skip med den danske kronprinsen ombord kom ut for overhendig vær og ble blåst langt opp i Oslofjorden.

 

Jeg feirer den 23. Alt annet er vrøvl. Ironisk nok, som deg, i Danmark.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Krapyl"Men bålbrenning, det kommer fra litt nyere tid. Det har vi som så mye annet fra Danmark.

Der brenner de heksa på bålet.

Og hvem var heksa?

Det var Anna Kolling som på 1600 tallet ble dømt til å bli brent på bålet for ved hekseri å ha forårsaket at et skip med den danske kronprinsen ombord kom ut for overhendig vær og ble blåst langt opp i Oslofjorden".

 

Heksebrenningen kom senere på 15- 1600 tallet. Men riktig at bålbenningen kommer sydfra.

 

Siterer fra de forskjellige primstavdagene Vedrørende bålbrenning på Jonsok.

 

"Over hele landet var det skikk å tenne bål på høytliggende steder.

Å brenne Jonsokild var en gammel Germansk skikk. Ilden var hellig blant de gamle, og sol og ildtilbeing gikk hånd i hånd.

Ilden kommer fra himmelen ifølge gammel gudstro, og derfor spiller ilden spesiell stor rolle til tider da solen vender, vinter og sommer".

 

Kan også nevne diktet som husmoren skulle nynne. Etter at hun hadde plasert en krans av 7 typer sommerblomster på hodet.

 

"Væk op, væk op baade Aaker og Eng.

Aa no ha du sove saa lenge i seng,

Aa no ha de vori baade Snov aa Regn,

Aa no e Jonsoknotto komme"

 

Mariell

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...