Gerhard Startet 7.Juni.2009 Del på Facebook Startet 7.Juni.2009 Vi kjøpte ny båt i fjor, og da fikk vi gass kokeapparet om bord for første gang. Det fungerer fint, raskt og renslig. Selv om vi ikke har gått tom for gass på tur ennå, så føler jeg at jeg ikke har oversikt over hvor mye som er igjen. Hvordan kan man unngå å gå tom for gass? - To like store flasker? (Hvor skal den stå?) - En liten reserveflaske? (Jeg har vel egentlig ikke plass til den heller?) - Veie flaska regelmessig? (Tømme skuffen, skru løs, for noe styr) - Telle antall overnattingsdøgn? (Kanskje, men litt upresist?) - Telle antall "kaffekanner"? (For noe styr!) - Er alternativt lite reserve kokeapparet? (Ja, så var det dette med plass igjen...) - Gass tankmåler? (Det har jeg aldri sett i bruk. Dyrt?) - Bytte tidlig (og dermed kaste / returnere mye gass) (Dyrt, penger ut av vinduet) Flere forslag, og hvordan gjør dere det? Jeg går ut fra at en ikke tilkoblet reserveflaske har samme behov for å stå på et forsvarlig, drenert sted som den flaska som er i bruk ? Gerhard Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 7.Juni.2009 Del på Facebook Svart 7.Juni.2009 Ganske vanlig problem sikkert, jeg pleide å ha med en 2,5 kilo's som reserve den er jo veldig liten Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
skoppy Svart 7.Juni.2009 Del på Facebook Svart 7.Juni.2009 Hei bytt den ut med en komposit flaske der kan du se hvor mye gass som er igjen Sitér dette innlegget En diplomat er en person som har evnen til å be deg dra til helvete på en måte som gjør at du faktisk ser frem til turen Link to post
S/Y Emma Svart 7.Juni.2009 Del på Facebook Svart 7.Juni.2009 Kjøp et lite gasskokeapparat på sportsbutikken, så har du i alle fall en nødløsning inntil du kommer til nærmeste bensinstasjon. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Fjordutsikt Svart 7.Juni.2009 Del på Facebook Svart 7.Juni.2009 Tror jeg ville benyttet vekt og byttet flaske når det var <0,5 kg igjen på flaska. Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 7.Juni.2009 Del på Facebook Svart 7.Juni.2009 Har en 11 kg komposit til gasskomfyren. En 5 kg komposit til gassovn på akterdekk, Blir ikke mye brukt i sommer håper jeg. En 2 kg reserve. Til bruk kun til gassbluss. så holder en 2 kg faktisk ganske lenge. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
OT-flyktning Svart 7.Juni.2009 Del på Facebook Svart 7.Juni.2009 Vi har 2 'skap' til 2kg-AGA-flasker, så det er ikke noe problem å ha med en reserve. Men jeg har oppdaget, at jeg også har en gammel liten flaske med åpenbart samme tilkobling til bruk men en påskrudd gassbrenner - tipper o,5 eller 0,25 kg. Hvis du får tak i en sånn så er den kanskje lettere å stue den bort på et trygt sted. Sitér dette innlegget Link to post
Tox Svart 8.Juni.2009 Del på Facebook Svart 8.Juni.2009 Jeg byttet til kompositt flasker, ikke noe problem å ha kontroll med nivået! Sitér dette innlegget Link to post
Amfea Svart 8.Juni.2009 Del på Facebook Svart 8.Juni.2009 Vi har 2,5kg flaske til koking ombord. I tillegg har vi en reserveflaske på samme størrelse. (denne bruker vi også til grilling) Kan virke lite, men den holder ganske lenge. Har aldri skjedd at vi har gått tom uten at det har vært gass igjen på reserven. Negative er at det er kun Statoil som har disse 2,5 kg flaskene med regulatortilkobling. Sitér dette innlegget Frod'n Fjellet nytes best fra fjorden Medlem i SagaKlubben Link to post
BMP Svart 8.Juni.2009 Del på Facebook Svart 8.Juni.2009 Har to tokilosflasker en som er tilkblet og en reserveflaske liggende i kjetingkassa. Når det blir tomt bytter jeg flaske, tar den tomme med på land og byter den. Får så og legge den nye fulle flasken i kjettingkasen. Fungerer helt utmerket og jeg har aldrig gåt tomm for gass. Sitér dette innlegget Link to post
klk Svart 8.Juni.2009 Del på Facebook Svart 8.Juni.2009 Har 11kg stålflaske, +2kg reserve. storflasken varer 2 - 3 år Storflasken varer 2 - 3 år, kun til byssa. (3bluss + stekeovn) Veldig lite problem! Sitér dette innlegget Link to post
Christensen Svart 8.Juni.2009 Del på Facebook Svart 8.Juni.2009 Nå kommer det også flasker med manometer på, da blir det såre enkelt å følge med på gassen! Jeg måtte forøvrig ofre gassen til fordel for spritkok (den er treeeeeg!) da jeg trengte gassflaskeplassen til kjøleskap! Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
BMP Svart 8.Juni.2009 Del på Facebook Svart 8.Juni.2009 På mine gasflasker er da trykket det samme uansett hvor mye det er på flaska. Trykket varierer kun med tenperaturen da jeg bruker Propan som jo er i flyrende form i flaska. Sitér dette innlegget Link to post
strek1 Svart 8.Juni.2009 Del på Facebook Svart 8.Juni.2009 Hva med å sette en god gammeldags badevekt under gassbeholderen?! Da kan du jo følge med på vekta....hehe Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 8.Juni.2009 Del på Facebook Svart 8.Juni.2009 Så lenge jeg altid har en full reserveflaske ligende i kjettingkasen er det forsåvit ikke så intresant hvor mye som er på flasken som et tilkoblet. Det er jo bare og bytte den når den er tomm. Sitér dette innlegget Link to post
Gerhard Svart 9.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juni.2009 Ja, kjettingkassen bak er det stedet jeg har tenkt på hos meg også. Det er jo det eneste drenerte stedet. Men hvordan klarer flasken fuktigheten ? Min dreggkasse er så lav at det t.o.m. kan komme vann inn gjennom dreneringshullene. Kan jeg risikere rust på flaska / tilkoblingen? Gerhard Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 9.Juni.2009 Del på Facebook Svart 9.Juni.2009 (redigert) Vi bruger 2 kg CGI-flasker (blå) http://www.primagaz.dk/produkter/flaskegas/2-kg-cgi/ En flaske varer faktisk et år! Jeg er ret overrasket. Vi har måske 25-30 overnatningsture i båden årligt og laver ret ofte mad. Men alligevel er der stadig gas på den flaske, jeg købte i marts 2008. Jeg har dog investeret i en ekstra flaske af samme type som jeg har i reserve. På den måde løber jeg i hvert fald ikke tør. Og 2-kg flasken er så pas lille, at det ikke er et problem at have en reserveflaske med. Der er oven i købet plads til en ekstra flaske i den ventilerede gas-kasse. At løbe tør har jeg dog prøvet en gang i min Skilsø 33. Vi var taget på weekendtur og var i en lille havn uden indkøsbmuligheder, da gassen gav op midt under tilberedningen. Vi taler stadig om den aften hvor vi måtte tilberede spaghetti i el-vandkogeren Andy Redigert 9.Juni.2009 av MajorAndy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 9.Juni.2009 Del på Facebook Svart 9.Juni.2009 Vi har ikke gassbrenner ombord, men hjemme koker vi nesten bare på gass, og bruker ca. 1 kg i måneden (ikke stekeovnen; den bruker strøm). Kanskje bruken ombord er noe mere enn hjemme i et hus med el. varmtvannsbereder; så la oss si at 10-11 kg holder et halvt år. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.